Vad ska man göra?

P

PonnyBus

Hej.
Jag rider en 6 årig D-ponny som har dåligt med muskler.. han har väldigt kort hals och när han kom gick han alltid med huvvet rakt upp i vädret och vägrade slappna av.. Nu börjar han komma lite mer till ro och går i låg form i ganska långa stunder, men så fort vi skall göra en avsaktning så kör han upp huvvet och drar sig in i den. Vad kan jag kräva av honom och varför gör han så? Är totalt okunnig, hjälp!
:confused:
/ J.
 
Sv: Vad ska man göra?

När man ska göra halt tar det hur länge som heslt innan han stannar, man vill ju inte rycka honon i munnen men han stannar inte genom att man tar mjuka ta-släpp-ta-släpp.. Vad ska jag göra?!
 
Sv: Vad ska man göra?

Massor av säte och ben och mjuk hand, när du skall sakta av/göra halt. Använd gärna rösten i början.
Börja med i skritt tills han ligger kvar i form, gå sen till trav o sist galopp.
 
Sv: Vad ska man göra?

Tycker du ska ta flera ridpass där du koncentrerar dig på halterna!
Träna halvhalter och halter hela tiden. Hästen måste lyssna på dig.
Träna i padocken eller ridhuset om du vill känna dig säkrare.
 
Sv: Vad ska man göra?

Men hur mycket jag än använder rösten, sitter tungt tar mjuka förhållningar . Han stannar inte. Jag måste ta mycket i handen för att få honom att stanna.. Men formen finns itne någonstans.. Har funderat på om det sitter i munnen på honom? Han kanske har något fel där och därför inte klarar att man tar honom i munnen?
 
Sv: Vad ska man göra?

Låter som han är hård i munnen...
Har du prövat med ett lite skarpare bett? (Inte ett som han knäpper av med, utan ett lite skarpare bara)
 
Sv: Vad ska man göra?

Innan man sätter på ett skarpt bett, bör man som du funderar på, kontrollera om det är något fel på hästens tänder, eller bettillpassning/bettstorlek.

När jag red igång min häst, som nyinköpt, så hade jag problem med att hon slog upp huvudet och sänkte ryggen och var allmänt tjafsig. Om jag sänkte bettet i munnen och red utan att hålla i tyglarna, var hon urtrevlig. Jag tog kontakt med en hästtandläkare som kom ut. Jag hade pratat med tidigare ägare och "jag tar ut hästtandläkare varje år" intygade denne. När hästtandläkaren kom ut, skakade han på huvudet, flyttade sig åt sidan och visade mig. Min häst såg ut som en "isbjörn" i munnen, med vassa kanter och hakar både här och där långt bak i munnen. Det var sannerligen inte att undra på att hon var stökig. Damen fick vila två dagar efter kollen och sedan var hon en helt annan häst. När vi sedan kom igång ännu lite mer, började hon krångla igen och sänka rygg och tvära åt sidorna. Då tog jag ut en massör, som hittade låsningar i leder och muskler.

Så innan man försöker tvinga igenom saker genom att slita, dra och sparka, eller betsla upp och ta till hjälptyglar, bör man kolla igenom så att allt står rätt till med hästen.

/IH
 
Sv: Vad ska man göra?

Jag instämmer med IngelaH ta ut en tandläkare till att börja med.
Det är också viktigt att du rider för tränare speciellt när du känner dig okunnig, be att ni tillsammans sätter ihop ett ridschema.
Du kan ju ut och klättra någon gång i veckan, men hör med tränaren först.
 
Sv: Vad ska man göra?

Alltså, han är inte hård i munnen. Tycker han låter precis som Ingelas häst.

Ja ska kolla upp allt detta!
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 185
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 278
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp