vad ska man göra?

TheHorseLover

Trådstartare
Hejsan jag är medryttare på en isis ägaren har inte varit ute något hos honom så när jag kom dit upptäckte jag att han var svullen och varm i ett bakben och så låg han ner fruktansvärt mycket varje gång jag kom till stallet ( nästan varje dag) så låg han ner och det var jätte svårt att få honom att resa på sig osv så till slut fick jag ägaren att ta ut en veterinär som kollade igenom honom och gjorde ett UL på benet och konstaterade en ytte pytte liten senskada och en inflammation i kotsensskidan vet ville inte ge honom något för inflammationen då hon tyckte han var "för gammal" han är 23 år men vi började ge honom djävulsrot varannan vecka då jag vet att det är jätte smärtstillande så vi skulle se om det vart någon skillnad och det har de blivit jäääätte stor skillnad inte sett honom ligga ner en ända gång och han är mycket piggare och inte alls varm längre dock fortfarande svullen men haltar inget och verkar vara den pigga o glada hästen han alltid varit han står dock fortfarande och vilar med det onda benet men står mer och mer på det andra han har ju antagligen tappat sjukligt med muskler i den sidan han har ont i eftersom han alltid vilat på de benet och man ser verkligen att han inte har några muskler alls där längre om man jämför med andra sidan det har dock stannat upp med att bli bättre han fortfarande är svullen och liksom "hård" i svullnaden men inte varm alls längre och står oftare på benet och haltar inget alls vad hade ni gjort? bett ägaren ta ut en vet? det gör hon säkert då vi redan pratat om det men åka in till klinik? vet inte riktigt om hon går med på de då jag försökte med det först men då tog hon ut en vet istället men berätta jätte gärna vad ni hade gjort för något
 
Rids hästen i nuläget? Det är svårt att följa din text.
ojj haha ja förlåt det vart lite rörgt nej han rids inte eftersom jag inte vågar göra något om det är så att han skulle bli värre eller ifall det är något som är dåligt han har stått i lite mer än 1 år men då bara för att ägaren varit sjuk jag märkte skadan fr cirka 5månader sen
 
Hästen haltar inte, mår bra i hagen så långt det verkar.
Hästen är ganska gammal.
Mår hästen bra så ser jag inte behov av att göra så mycket mer.
I övrigt håller jag med @Jerseyite : jättesvårt att följa TS text.
 
Får hästen fortfarande djävulsklorot? Hur länge har hen fått det? När fick hen det?
Vadå för gammal? Om veterinären anser att det inte är behandlingsbart och hästen är så dålig så hen ligger, vad hade veterinären för förslag att ni skulle göra? Har hästen kollats nyligen om skadan är läkt?
 
Hästen haltar inte, mår bra i hagen så långt det verkar.
Hästen är ganska gammal.
Mår hästen bra så ser jag inte behov av att göra så mycket mer.
I övrigt håller jag med @Jerseyite : jättesvårt att följa TS text.

Men är inte djävulsklo smärtstillande? Då vet man ju inte om hästen är halt tänker jag.
 
Jag känner väl såhär rent generellt:

Är hästen ohalt och i allmänhet opåverkad utav skadan behövs väl ingen vidare behandling?
OM man nu inte vill rida? -Då är det en annan sak.
Då måste man låta veterinär undersöka skadan, behandla/vila och sedan få ett OK av vet. innan man kan börja rida igen.
 
Han är fortfarande svullen och vilar det onda benet mer. Ja, jag hade absolut åkt till klinik och fått skadan kollad ordentligt. Jag förstår inte riktigt vad det är hästen är för gammal för? En 23-årig islandshäst är väl inte supergammal?
 
Jag tycker att jag läst en tråd exakt som denna någon gång under de senaste veckorna? Är det samma häst? Det var också en islänning, som var "gammal" och som inte ville resa sig och en ägare som inte engagerade sig. Eller har jag drömt? :confused:
 
Får hästen fortfarande djävulsklorot? Hur länge har hen fått det? När fick hen det?
Vadå för gammal? Om veterinären anser att det inte är behandlingsbart och hästen är så dålig så hen ligger, vad hade veterinären för förslag att ni skulle göra? Har hästen kollats nyligen om skadan är läkt?
Han får inte djävulsrot längre han fick det i cirka 1 månad men då som jag skrev varannan vecka så man ska kunna se ifall han har ont även när han fick djävulsrot så vilade han på benet och även när han gick på metacam i början jag vet inte riktigt vad vet menade med för gammal vet ville avliva men vi tänkte att vi ger honom lite till och han är ju mycket bättre nu nej den har inte kollats om den är läkt det är det jag menar om man ska ta han till klinik eller ta ut vet
 
Han är fortfarande svullen och vilar det onda benet mer. Ja, jag hade absolut åkt till klinik och fått skadan kollad ordentligt. Jag förstår inte riktigt vad det är hästen är för gammal för? En 23-årig islandshäst är väl inte supergammal?
hha anä :/ förstod inte heller vad vet mena med att han var för gammal.. men hon är säkert van vid halvbloden och dem andra raserna då är ju en häst gammal vid 23 års åldern
 
Jag tycker att jag läst en tråd exakt som denna någon gång under de senaste veckorna? Är det samma häst? Det var också en islänning, som var "gammal" och som inte ville resa sig och en ägare som inte engagerade sig. Eller har jag drömt? :confused:
du har inte drömt ;) jag tänkte bara få en mer utförligare text då det vart lite fel i den
 
Han får inte djävulsrot längre han fick det i cirka 1 månad men då som jag skrev varannan vecka så man ska kunna se ifall han har ont även när han fick djävulsrot så vilade han på benet och även när han gick på metacam i början jag vet inte riktigt vad vet menade med för gammal vet ville avliva men vi tänkte att vi ger honom lite till och han är ju mycket bättre nu nej den har inte kollats om den är läkt det är det jag menar om man ska ta han till klinik eller ta ut vet

Vad var tanken med smärtstillande varannan vecka? Om veterinären anser att det inte går att göra något för hästen och att han ska få somna in så förstår jag inte varför ni håller hästen vid liv? Veterinärer brukar inte säga så om det inte finns en bra orsak. Var skadan verkligen så yttepyttig?
 
Vad var tanken med smärtstillande varannan vecka? Om veterinären anser att det inte går att göra något för hästen och att han ska få somna in så förstår jag inte varför ni håller hästen vid liv? Veterinärer brukar inte säga så om det inte finns en bra orsak. Var skadan verkligen så yttepyttig?
tanken var inte för att smärtstilla utan för att djävulsroten är antiinflammatorisk skadan på senan va pytte liten då vet knappt såg den på UL jag känner rent spontant att varför avliva en häst som inte ens fått en chans att bli bättre? har ju inte varit någon vet där innan utan han har bara gått på lösdrift och inte fått någon hjälp alls och då känner jag att man har inte gett honom någon chans alls och så fort nu när vi gav honom en chans så blev han ju mycket bättre och så som det ser ut nu så verkar han inte ha något ont eftersom han inte reagerar osv så han kan ju skrota i hagen men skulle ju vilja att han gick att rida då han är en sån fruktansvärt fin häst
 
ojj haha ja förlåt det vart lite rörgt nej han rids inte eftersom jag inte vågar göra något om det är så att han skulle bli värre eller ifall det är något som är dåligt han har stått i lite mer än 1 år men då bara för att ägaren varit sjuk jag märkte skadan fr cirka 5månader sen

Svårt att läsa din text men ägaren har alltså låtit hästen gå allvarligt skadad i FEM MÅNADER utan ordentlig utredning/behandling?!
 
Hästen är gammal och har ont. Den har en skada som reagerar på smärtlindring. Om senan inte är inflammerad spelar det ju mindre roll att preparatet även har antiinflammatorisk effekt.

Enligt djurskyddslagen finns två val: håll hästen smärtfri (ta reda på exakt skada och bota den så hästen är smärtfri) eller avliva hästen. Fler val finns inte. Att låta hästen gå och ha ont är alltså inte ett lagligt alternativ. Och troligen också därför veterinären rekommenderade avlivning.

Var du, TS, där och hörde veterinären eller har du hört berättas om besöket genom ägaren?

Måste också ställa mig mycket kritisk till att man låter en häst med en senskada skutta runt i hagen.
 
Hästen är gammal och har ont. Den har en skada som reagerar på smärtlindring. Om senan inte är inflammerad spelar det ju mindre roll att preparatet även har antiinflammatorisk effekt.

Enligt djurskyddslagen finns två val: håll hästen smärtfri (ta reda på exakt skada och bota den så hästen är smärtfri) eller avliva hästen. Fler val finns inte. Att låta hästen gå och ha ont är alltså inte ett lagligt alternativ. Och troligen också därför veterinären rekommenderade avlivning.

Var du, TS, där och hörde veterinären eller har du hört berättas om besöket genom ägaren?

Måste också ställa mig mycket kritisk till att man låter en häst med en senskada skutta runt i hagen.
hästen har fått ok från vet att gå i hagen skulle även promneras 10-15min/dag... han har inte bara en extremt liten sen skada utan en inflammation och det var den som vet tyckte var värst inte själva senskadan och hästen verkar inte ha ont längre eftersom att han inte reagerar inte är varm och inte haltar alls det är som en galla där bara och så vilar han antaligen mest på de benet eftersom att han inte har några muskler kvar och har gått med de så länge dock så står han på det mycket mer än förut
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 475
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 557
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp