Vad ska man göra när kemin inte stämmer?

K

Kaareninah

Vet inte vad jag ska göra.. De är såhär att jag sålde en ponny för ett år sedan. Den vad då grundutbildad och hoppad upp till 110 på enstaka hinder. Alltså en ponny att jobba med vilket dom visste som köpte henne. Hon var då bara 6 år vilket gör att dom behöver sina vilo perioder så de får tänka igenom allt de gör och smälta de på ett bra sätt. Men så blev de nog inte riktigt.. tyvärr får man väl säga. Dom har till och från ringt min om tips då ponnyn kan bli väldigt pigg, nästintill het när de gäller hoppning då den tycker de är så fruktansvärt roligt. De har gått bra på tävlingar fram tills nu, då den blir väldigt springig och lite stark. Tjejen tycker om ponnyn men vill att allt ska gå som på en rels, men de kan man inte räkna med tycker jag. Hästar är inte några maskiner. De har nu insett efter många om och men att de inte funkar ihop. Jag ska nu få ner ponnyn för semester och vidarutbildning.. De har sedan snackart om att ta hem ponnyn för att försöka igen, vad tycker ni man ska göra? Själv tycker jag att de ska gåvidare med en ny ponny som är mer utbildad vilket jag sagt till dom men de gillar ponnyn och vill inte göra sig av med den. Vad tycker ni jag ska säga och göra?! Vill ju ponnyn de bästa! Ge mig massor av tips!

Sv: Vad ska man göra när kemin inte stämmer?

Kan inte tjejen också komma till dig och du hjälper dom båda? Det är ju ponnyn och ryttaren som ska rida ihop sig.

Kan inte tjejen också komma till dig och du hjälper dom båda? Det är ju ponnyn och ryttaren som ska rida ihop sig.

Jo visst hade det varit ett allternativ omdet inte hade varit för att dom bor 4 timmars resväg enkel resa.
Tjejen känner att de nog aldrig kommer att funka, har liksom gett upp hoppet, men ändå vill hon inte sälja henne!
Knivig situvation.

Ens häst, eller vilket djur man nu har, är ju en familjemedlem...man ger inte upp direkt, men till skilnad mot om det är ens barn eller föräldrar så har man trots allt möjligheten att välja...
I bland så fungerar det bara inte och det måste det verkligen göra om alla ska trivas med varandra, kemin e så otroligt viktig!!
Har själv en häst som jag verkligen älskar o han verkar trivas väldigt bra men då min tid aldrig räcker till så måste jag för, HANS skull,sälja honom..! det känns pest, verkligen men man kan inte bara tänka i en riktning...
Om det inte fungerar till 100% så måste men tänka om...för allas skull!
Håller verkligen med inlägget om att häst och ryttare behöver tränas tillsammans om det ska göra någon nytta! Om det är dom som ska fungera ihop så finns det inte några andra alternativ tycker jag!
Och...om man verkligen vill lyckas så måste man satsa...tid! pengar! och framför allt mängder av arbete..!
4 timmar enkel resa...det finns dom som åker 100-tals mil för att kunna få möjligheten att kunna fungera bättre med sin häst...

Jo, visst finns det folk som gör det, men samtidigt är det värt de när man testat allt? Jag har nu haft ponnyn i snart 1 månad och allt funkar super med mig och är inte de minsta het. Jag vet att de sitter innanför pannbenet på Josse, och därför blir de lättare för de båda om de kan gåvidare med ett nytt objekt. De har gett de 1 år och tycker att de inte kommer någonstan och hon har ju målen att komma någonstans och hennes ponnytid rinner iväg kan liksom inte ge allt hur mycket tid som helst. Hade det varit en storhäst som man sen kan ha ett bra tag är de skillnad tycker jag iaf!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 266
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 837
Senast: Ceta
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 472
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka