Vad ska kursen heta?

Blandrastik

Trådstartare
Döp vår kurs och vinn en målarlåda!

På klubben har vi bestämt att vi ska ha en kurs till hösten som vänder sig till hundägare med problem i vardagen. Hunden som drar i koppel, har problem med hundmöten, inte vill komma på inkallning osv. Där den vanliga allmänlydnaden inte räcker till utan den ska var mer inriktad på just det problemet hundägaren vill ha hjälp med.

Men vad ska kursen heta?
Nån föreslog "Vardagsproblem" nån tyckte det lät så "jag och min hund har problem - det är illa".
Nån föreslog "Slyngelkurs" nån tyckte det lät som om det mest vände sig till 10 månadershunden som skäller ut brevlådan.

Har ni nåt liknande, vad kallar ni kursen? Tips?

Sv: Vad ska kursen heta?

• Harmonisk med hund
  • Harmoni med din hund

... eller något liknande.

Jag tycker också att det låter mer tilltalande att fokusera på vad man vill uppnå, snarare än vilka problemen är.

Jag hade en sådan kurs en gång. Vi kallade den för Obsklassen = hundar att observera lite extra.

Vardagsharmoni tycker jag låter som någon flummig new age-grej. :o Jag får bilder av hur man ska göra yogaövningar med hunden innan man går ut genom ytterdörren typ... :D

Skulle jag bara se kursnamnet skulle jag heller inte fatta att det vore en kurs för problembeteenden. Såsom du beskriver kursen tycker jag faktiskt att just Vardagsproblem låter som bästa namnet. Eventuellt något i stil med "Samarbete i vardagen"...

nån tyckte det lät så "jag och min hund har problem - det är illa"

Jag har svårt att tro att de som tänker så skulle gå en kurs för att få bukt med problemet ändå?

Fast kurser som benämns som "Vardagslydnad" uppfattar jag oftast vänder sig till hundar som inte har några uttalade problem men som ännu inte kommit längre i träningen än enklare övningar som man har lärt sig på t.ex. valpkursen. Om jag förstod Blandrastik rätt så var fokus på problemlösning. En slyngelkurs helt enkel.

Spånar lite kring andra kursnamn (vissa mer seriösa än andra :D):

• Vardagslydnad för den stressade hunden
  • Från stress till samarbete
  • Omstartskurs
  • Nystart med din hund
  • Gör om, gör rätt!
  • Skjut inte hunden!
  • Huligankvällar
  • Från monsterhund till mönsterhund

På närmaste klubben har de något de kallar "vett och etikett". Då får man komma och träna hundmöten, eller träna på att göra något annat med störning osv. Är väl iaf att kunna sköta sig trots att andra hundar är med och det verkar gå att träna på lite allt möjligt med instruktörshjälp då.
Kanske inte roligaste namnet, men det känns iaf tydligt vad som är meningen med de träningstillfällena :p

Jag gillade Philosophias förslag på "omstartskurs" (kanske "nystart" låter roligare?) och "huligankvällar :D

Hulligankvällar:D
Från monster till mönster var också bra!

Skjut inte hunden, kan kanske uppfattas lite fel om man inte läst K Pryor;)

Många bra förslag!

Som sagt kursen ska vända sig till de som vill ha specifik hjälp med ett problem, däremot var inte tanken att vi skulle ha ren problemutredning, så t ex aggressivitet eller överdrivet stressade hundar tror jag inte vi kan hjälpa på en sån kurs. Men vi kan lixom inte skriva "Inte för dig som ....."

Hulligankvällar:D
Från monster till mönster var också bra!

Skjut inte hunden, kan kanske uppfattas lite fel om man inte läst K Pryor;)

Många bra förslag!

Som sagt kursen ska vända sig till de som vill ha specifik hjälp med ett problem, däremot var inte tanken att vi skulle ha ren problemutredning, så t ex aggressivitet eller överdrivet stressade hundar tror jag inte vi kan hjälpa på en sån kurs. Men vi kan lixom inte skriva "Inte för dig som ....."

Här i närheten har vi en kurs som heter "från stress till fokus" som är ett namn jag verkligen tycker säger såå mycket! Inte ett förslag eftersom det är en befintlig kurs men kanske kan det leda till något? :)

"Problemlösarkurs för vardagen"?

Vill man gå en sån kurs du beskriver så är det väl för att man har just ett problem man vill lösa, att därför använda ordet problem i kursbeskrivningen blir väl ett bra sätt att fånga i dessa ekipage.

Vardagsharmoni och liknande förslag låter mer som en kurs som kan vara kul för de som gillar att gå kurs liksom...

Vardagsharmoni tycker jag låter som någon flummig new age-grej.
Men hallå, vad händer i den här tråden? Hade inte jag o Philosophia redan vunnit målarlådan? Ni kan ju inte bara komma här o komma. :p

Harmoni är väl bra? ;) Rent generellt tycker jag att ord som lydnad, kommandon o korrigering borde uppdateras inom hundvärlden. Eller bara tas bort. De hör mer hemma inom militären, om ens där. Det handlar ju om harmoni, samarbete, ömsesidig förståelse.

Fast ömsesidig förståelse ... Det vete fåglarna. ;) Jag betvivlar starkt att min hund har någon som helst förståelse för mina avsikter, som varför hon ska komma på inkallning och inte dra i kopplet. Hon vill få godis, beröm och ha så kul som möjligt. Punkt. :D

Vi behöver förstå varandras behov, mera. Du behöver att hon kommer när du ropar; hon behöver få känna sig duktig o uppskattad när hon kommer. Typ. ;)

Många bra förslag, men bara tanken att man ska fokusera på vad man vill se istället för det man inte vill se, är värt en målarlåda i sig.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 757
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 463
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har tagit på mig uppdraget att vara dagmatte 06.00-15 ca, detta är varannan vecka. Det är 2 st lite mindre hundar. Vi kom överens...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 721
Senast: Lobelia
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 081
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hundrelation
  • Oseriös avel 2023