Vad ska jag tänka på?

Lena

Trådstartare
Hejsan! Imorgon ska jag åka iväg och hämta hem en ny liten kanin :banana:, en omplacering på ca 10månader. Nån som har tips på om jag ska tänka på något speciellt för att göra omställningen så smidig som möjligt för den lille?
Ska ställa iordning buren under dagen så den är helt klar, men funderar på vad/hur mycket mat jag ska lägga in... Brukar dom vara så sugna på att äta just efter att dom flyttat?

Det var längesedan jag fick hem en ny liten kanin till huset. Förlorade tragiskt nog min förra kanin för en liten tid sedan:cry: och honom hade jag haft sedan han var liten kaninunge för ca 6år sedan... Så alla tips emottages :)

Sv: Vad ska jag tänka på?

När jag tar hem ett nytt djur brukar jag också först göra i ordning i buren, och även om djuret ifråga inte äter det första det gör när det kommer hem så brukar jag lägga in lite mat i alla fall, bara så att det finns något att tugga på om djuret skulle vilja. Sedan brukar jag låta djuret bekanta sig med sitt nya hem i lugn och ro. D.v.s. jag ser till att jag inte stör för mycket och att buren står på ett lugnt ställe utan en massa spring och/eller ljud (från människor, TV, musik etc.). Och sedan försöker jag tänka på att ta det lite extra lugnt med djuret de första dagarna, så att vi får bekanta oss med varandra i lugn och ro. Man får liksom räkna med att det tar ett tag innan djuret är helt tryggt och vant vid en, och det är viktigt att se till att det får ta den tid det tar. Så att man får ett tryggt och harmoniskt husdjur sedan.

Det kommer säkert gå jättebra! :)

Sv: Vad ska jag tänka på?

Nu har lilla Charlie kommit hem. Han verkar ta det hela med ro. Även om han är avvaktande mot allt det nya så har han haft tid att provsmaka lite mat och har börjat gnida in sin doft på allt i sin bur. Verkar vara en mycket social och alert liten kille så han ska nog passa in bra här hos mig :)

En liten fråga bara till er smådjurs människor. Finns det något bra knep på hur man ska veta vad bra hull är på en kanin eller om den är för "fet"? Tycker Charlie känns lite väl rund jämfört med min förra kanin men nu är det inte helt samma ras heller, Charlie är dvärgvädur och min förra kanin var korsning mellan rex och dvärgvädur och därför lite större och smäckrare... tacksam för svar:)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 703
Senast: Enya
·
Övr. Djur Hejsan igen! Går i tankarna att skaffa kanin. Har haft en kanin tidigare och har lite erfarenhet pga det (det var dock ca 7år sedan)...
Svar
4
· Visningar
1 035
Senast: hundvalpen
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka