Vad ska jag tänka på gällande besiktning?

Sv: Vad ska jag tänka på gällande besiktning?

En av mina tävlingshästar hade en halvgrads hälta de första stegen vid ett böjprov. Han var ren på ridprovet. Vi röntga och det såg hur bra ut som helst. Vi bedöva hela benet på olika stället och denna % graden släppte inte. Vet sa att det inte fanns något att göra åt så länge han inte hade ont. Är tävlingshäst och hoppar 150 banor utan problem.

Det beror väl lite på hur gammal den är och vad den skall användas till tycker jag. En halvgradig hälta som släpper efter ett par steg kan vara helt ok på en 14-åring som mest skall gå i skogen tycker jag. Vad sa vetrinären?

Veterinären var väl inne på samma linje, lite att man fick räkna med det vid den åldern. Men det kändes ändå så osäkert!

Jag håller med om att det inte känns 100 att köpa en häst som inte är helt ren men som sagt tycker jag det beror på vad man skall ha hästen till. En halvgradig hälta kan bero på något så enkelt som ett feltramp i hagen eller att den trampat på en sten. Om ni har fassnat för ponnyn och den inte är såld än kan man ju åka och besiktiga igen efter ett par veckor. :)

En halv grad hälta efter böjprov som försvinner efter ett par steg hade jag inte hakat upp mig på. Men allt beror på vad man ska ha hästen till, ålder, hur har den funkat fram till nu, vad säger veterinären o s v. Vi köpte vår första ponny, 8 år, med en halv grad hälta på ett bakben. Vi diskuterade med veterinären som ansåg att det var i bra ponny och den avvikelsen inte hade någon betydelse. Vi hade ponnyn i 10 år och tävlade både hoppning och dressyr och det var aldrig problem med henne. Och hon fungerar ännu 21 år gammal utan problem.

Om man funderar på en häst med halv gradig hälta, bör man få den röntgad för säkerhets skull? Vad kostar sådan röntgen?

Jag hade först diskuterat saken med veterinären och hört vad h*n anser. Finns det anledning att kolla upp det vidare genom röntgen eller man kanske ska avvakta två veckor och göra om böjprovet?

"Gårdsbesiktning" kostade mig 2 405kr för två hästar i somras, går väl inte att bara halvera det och få ut hur mycket en kostade med inställelseavgift och sånt, men kring tusenlappen kostade det.
Fast då fick veterinären åka ca 1,7mil också, burkar vara resan som kostar mest, speciellt med bränslepriserna som härjade då...

Så har säljaren klinik nära sig så är det nog mer värt att utföra det på klinik, man får lite mer för pengarna liksom...

ett förtydligande: Ponnyn visade en halv gradig hälta för ett par månader sedan vid besiktning. Vid ombesiktning för ett par veckor sedan fanns samma hälta kvar, så det är inget tillfälligt!

Som andra sagt beror det på vad man ska ha ponnyn till. Om allt annat stämmer skulle jag kosta på en röntgen. Om ren på röntgen skulle jag undersöka ponnyn och se om hältan gick att släcka.

*kl*

Hoppar in här med lite fler funderingar om gårdsbesiktning/klinikbesiktning. Jag funderar lite på t e x missbildningar i gommen som en del hästar kan ha, kan endast upptäckas med endoskopi, tror jag?:confused: Det är väl inte aktuellt att tänka på när man köper en äldre häst som fungerat bra, men om man köper en treåring som inte är inriden, i prisklass 25-30 000. Måste man endoskopera eller kan man lita på en gårdsbesiktning i ett sånt fall?

Jag tror att de får symtom i form av långdragna luftvägsinfektioner, men sånt vet ju bara säljaren. Har hört skräckhistorier, därför kom jag att tänka på detta!:eek:

Jag tycker det är beklämmande att inte ägaren anser det nödvändigt att göra en hältutredning. Hästen har ju uppenbarligen något problem eftersom det är en bestående hälta. Efter en utredning kan man ju som säljare lägga pappren på bordet och säga att hästens hälta beror på... (vad det nu är) och sedan är det upp till köparen att göra en bedömning.

Hittills när jag åkt till veterinär med markeringar, hältor, stelheter etc har det utan undantag funnits något problem som behövt åtgärd/behandling. Att låta hästen gå med en rörelsestörning utan att kolla upp den tycker jag låter väldigt vanskligt, det mesta försämras av att man inte tar hänsyn till förutsättningen.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Fetaost
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Här på bygden finns en ganska stor läger, kurs o konferansgård som går dåligt pga coronan. Den drivs av en förening och uppfyller kraven...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka