Vad ska jag tänka på gällande besiktning?

T

Tokmamman

Ja, egentligen som rubriken lyder! Vad ska jag tänka på?
Vi ska köpa en ponny till barnen, prisklass 25-35000 i åldern 10-14 år
Bör man klinikbesikta eller räcker det med en "vanlig" besiktning?
Står jag eller säljaren för besiktningen och om säljaren, hur viktigt är det att jag står som beställare av besiktningen? Bör jag välja veterinär?
Om ni har annan matnyttig info, berätta gärna!

Sv: Vad ska jag tänka på gällande besiktning?

Personligen åker jag hellre till klinik, ja ghar "min" veterinär där. Där finns också rätt möjligheter för att göra en bra bedömning. Om veterinären rekommenderar är det t ex lätt att slå en plåt på något som är tveksamt.

Jag kräver alltid att ridprov görs under besiktning.

Du bör absolut välja en veterinär du har bra kommunikation med och litar på. Optimalt är om du och säljaren kan komma överens om att du betalar besikningen om hästen går igenom, säljaren om det är anmärkningar av icke obetydlig art.

Lånar tråden.

Ungefär vad kostar en vanlig besiktning idag - alltså hemma på gården? Det var länge sen jag besiktigade en häst.

Jag vet faktiskt inte. En besiktning på "min" klinik kostar 1075 kr i alla fall, självklart exkl. röntgen.

Måste bli dyrare att bes hemma väl? Med tanke på att de ska ha inställelse avgift.

Stenestad klinik tar ialla fall 1765:- (fullständig klinikbesikning med allmänundersökning, longering,böjprov,arbetsprov,endoskopi,mun/tand koll och ögonundersökning.)

VA? Inte är det väl dyrare att besiktiga hemma? Shit, för 6 år sen kostade en besiktning hemma på gården typ 300:-.. det kan inte vara sant att det kostar över 2000 idag? :eek:

Här är det i alla fall betydligt dyrare att besiktiga hemma, bensinpriset har ju skjutit i höjden och så har också resekostnaden för veterinären gjort. Och kliniken har ju SÅÅÅÅÅ mycket bättre förutsättningar att göra en BRA besiktning!

Ja, fast i vissa fall sparar man gärna pengarna som isf måste läggas på hyrbil och hyrtransport. :o Man besiktigar ju inte alltid pga försäljning.

Ska man hyra bil och transport skenar det iväg. Men oavsett anledning för besiktning måste det ju alltid vara bättre att få ett rättvisande resultat?

Köper jag en ponny under 30' så brukar inte jag veterinärbesikta, speciellt inte om jag vet att ponnyn är full försäkrad.
Jag veterinärbesikade en ponny igår på stallplan. Det kostade mig 500kr och då var det både böjprov o longeringsprov. Nu har jag en kanonveterinär så jag anser inte att jag måste åka in på klinik för att göra en vet. besiktning. Dit åker jag endast om det behövs röntgas.

Vad kan man acceptera för "fel" på en ponny i den prisklassen? Hade tex en ponny på G som visade sig ha en halv gradig hälta vid böjprov, inget vid arbete. Hältan släppte sedan på några steg. Gjorde jag fel som inte köpte pga det?

VA? Inte är det väl dyrare att besiktiga hemma? Shit, för 6 år sen kostade en besiktning hemma på gården typ 300:-.. det kan inte vara sant att det kostar över 2000 idag? :eek:

kan säkert stämma, vet här tar 500kr för att sätta sig i bilen:eek: dock känner jag honom så jag brukar inte behöva betala mer än vad bensinen egentligen kostar för 4 km:)+ vacc eller vad han nu ska göra..

Det beror ju som sagt på vad anledning är till besiktning. Och hur viktigt resultatet är just då.
Ska ringa distriktarna o fråga. Men såklart missar jag telefontiden varända dag. :grin: Blä, kan dom inte ha en telefonist eller nåt. :angel:

Senast ändrad:

Ojdu, det gör inte ens min ryggveterinär o tandläkare. :o Betalade 612 kr för vaccination+botulism samt lätt undersökning av hur alla mina träns och sadlar satt på hästen, och en årlig titt på tänderna.

..

I sommras betalade vi 1500 för en gårdsbesiktning. Då utan böjprov då det handlade om en åring. Så billigt är det inte.

Ja, jag antar det. :D

1500?... Det låter mycket men är det så så är det så. Jag ringer dem i morgon.

Jag har för mig att gårdsbesiktningen av hästen jag sålde för ca 2 månader sedan gick på runt 1200,- Det var en fullständig besiktning med böjprov och longering. Dock var det köparen som betalade så jag är lite osäker på priset, men där omkring var det.

*KL

Besiktigade för en vecka sedan på hemmaplan och det kostade 1250:-

Det beror väl lite på hur gammal den är och vad den skall användas till tycker jag. En halvgradig hälta som släpper efter ett par steg kan vara helt ok på en 14-åring som mest skall gå i skogen tycker jag. Vad sa vetrinären?

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
369
Senast: Fetaost
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Här på bygden finns en ganska stor läger, kurs o konferansgård som går dåligt pga coronan. Den drivs av en förening och uppfyller kraven...
Svar
4
· Visningar
716
Senast: Stekspaden
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 397

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka