Hej!
Nu är det så att jag kanske ska lämna i väg min häst på foder.
(Minst ett år ev längre o ev senare köp).
Jag undrar vad jag bör-måste skicka med hästen?
För jag har precis köp en ny dyr sadel och tycker det känns tråkigt om nån annan ska behöva slita på den.
+ att jag skulle behöva den till en annan av mina hästar för har bara den.
Hur gör jag?
Och med allt annat?
Tacksam för svar!
Vid försäljning av häst "ingår" grimma och grimskaft som basic. Allt annat är enligt överenskommelse.
Om det hade varit fodervärdsavtal med avsikten att få hem hästen, hade jag tänkt att det vore ganska rimligt att skicka med passande sadel - men i ditt fall behöver du sadeln till en annan häst och då är det inte rimligt att skicka med den. Dessutom är det ju foder inför ev senare köp och då tycker jag att det liknar försäljningssituationen.
Som fodervärd uppskattar jag att få med grimma, grimskaft, enstaka täcke samt gärna träns. Jag hade inte förväntat mig att få med sadel, men det beror ju också på att jag personligen har ett gäng sadlar ändå.
Den häst jag har på livstidsfoder fick med sig grimma, grimskaft, huvudlag, tjockt regntäcke och allt av god kvalitet.
Den häst jag har på ettårsfoder har med sig tre grimmor, ett grimskaft, benskydd, borstar, ett träns (som jag inte använder eftersom jag inte gillar pessoa-bett), en sadel (som jag heller inte använder eftersom mina egna är bättre), tre schabrak (som jag inte heller använder eftersom jag har gott om egna och lika gärna sliter på min egen utrustning).
En annan häst jag har på livstidsfoder fick med sig fem grimmor, några grimskaft, sju täcken varav fyra fleece, sadel, tre schabrak, två träns.
En häst jag har på foder på odefinierad tid, möjligen livstid, fick med sig två sadlar, fyra schabrak, ett träns, tre grimmor och ett täcke. De två nedersta hästarna kommer från samma ägare.
Inte heller de sadlarna använder jag eftersom mina sadlar är bättre och passar hästarna något bättre. Tränsen använder jag dock eftersom det är vettiga bett som passar hästarna.
Så jag har fått med ganska mycket med mina foderhästar, mer än jag tycker att man kan vänta sig.