Vad ska jag skicka med?

blackroses

Trådstartare
Hej!
Nu är det så att jag kanske ska lämna i väg min häst på foder.
(Minst ett år ev längre o ev senare köp).
Jag undrar vad jag bör-måste skicka med hästen?
För jag har precis köp en ny dyr sadel och tycker det känns tråkigt om nån annan ska behöva slita på den.
+ att jag skulle behöva den till en annan av mina hästar för har bara den.
Hur gör jag?
Och med allt annat?
Tacksam för svar!
:)
 
Jag skickar inte med annat än grimma och ev ett täcke om det behövs under transporten dit. Allt annat får fodervärden stå för om det inte är så att utrustningen ska ingå i ett ev köp och är medräknad i priset.
Hade aldrig ens tänkt tanken att skicka med en ny dyr sadel som jag behövde själv.
 
Det finns inga måsten så du bestämmer själv vad du vill skicka med.

Jag har haft två hästar på foder och båda gångerna har ägarna skickat med sadel/sadlar, träns, benskydd och några täcken. Det var vad dom tyckte var lämpligt att skicka med. I båda fallen har jag dock blivit tillfrågad om jag var intresserad av att ha deras häst på foder så jag har aldrig själv letat foderhäst. Häst nr 2 av dessa var även till salu och henne köpte jag efter ett drygt halvår. :)
 
Man skickar med det man känner att man vill skicka med. Jag tycker dock att utrustning som tex sadel osv är en självklar grej att skicka med då det kan ge otroligt jobbiga följder om fodervärden rider med en sadel som inte passar. Eller med utrustningen överlag som inte passar.

Med andra ord, jag hade skickat med allt som ingår i hästens vardag tror jag.

Jag hade dock inte skickat med min dyrare sadel, hade skickat med "slit och släng" sadeln som jag använde vid uteritter och i skogen och helt enkelt en sadel jag inte var extremt rädd om. Alltså ingen katastrof om det blev en repa i den.
 
Hej!
Nu är det så att jag kanske ska lämna i väg min häst på foder.
(Minst ett år ev längre o ev senare köp).
Jag undrar vad jag bör-måste skicka med hästen?
För jag har precis köp en ny dyr sadel och tycker det känns tråkigt om nån annan ska behöva slita på den.
+ att jag skulle behöva den till en annan av mina hästar för har bara den.
Hur gör jag?
Och med allt annat?
Tacksam för svar!
:)
Oj, jag skulle vara jätteorolig om fodervärden red i en dålig anpassad sadel. För att minimera risken skulle jag skicka med en sadel som passar. Samtidigt förstår jag om din ekonomi inte klarar det, och du behöver din sadel på hemmaplan. Svår sits.
Jag skulle börja med att hålla en dialog med fodervärden.
 
Jag hade skickat med det som jag känner är "okej" om det går i sönder. Min häst fick med sig rubbet (täcken, sadlar, träns, grimmor etc), men inget var direkt av värde.. När han kom hem igen var det lite saker som gått i sönder, men slitage blir det ju.
Om jag var i din sits så skulle jag förklara läget med sadeln, att jag behöver den själv. Men tipsa om vilken modell/er som passar hästens profil o hålla kontakt med fodervärden så att det blir 'bra'. I övrigt skickar du med det du vill! :)
 
När jag fick min ponny på livstidsfoder ingick sadel med tillhörande vojlock och stigbyglar + stigläder, träns, lite ryktsaker, ett regntäcke, ett tjockare termotäcke samt grimma och grimskaft. Allting utom sadeln utsattes för normalt slitage under tidens gång (ja, sadeln också, men jag är ganska pedant med grejerna så den ser inte mer sliten ut idag än vad den gjorde när hon kom 2002), och de övriga grejerna var väl rätt slitna/gamla redan från början, så jag bytte ut det efterhand. Men då var det heller aldrig meningen att hästen skulle tillbaka till ägaren.

Min andra ponny, som jag hade under cirka ett år, medföljde några täcken, träns samt grimma + grimskaft. Ägaren hade bara en sadel, som hon behövde själv. Det tycker jag är ett helt okej skäl till att inte skicka med den. Hade jag lämnat ut min häst på foder hade jag nog ändå velat skicka med en sadel som jag vet passar hästen, men det beror ju självfallet på sadelns värde också.
 
jag fick med.
en grimma
ett fleece täcke (dålig passform och trasigt)
ett regn täcke (höll inte för regn)
och ett komplett träns.

har henne på livstids foder så hon har fått allt nytt, enda jag inte ändrat är bettet då hon trivs med det.
är glad att man inte fick med mer då jag helst vill ha egna saker som jag kan passa in själv :). utrustnings nörd ;)
 
när jag hade en på foder så skickade ägaren med sadel, träns, och ett täcke. Sadeln och tränset fick hon tillbaka så fort jag köpt eget.

själ skulle jag skicka med sadel, träns och ett täcke. inget mer.
 
Jag skulle aldrig våga skicka iväg en häst utan en passande sadel. Känns som alldeles för stor risk att få hem en häst med ryggproblem eftersom fodervärden knappast vill lägga massor med pengar på en sadel till en häst som någon annan äger.
 
Jag skulle aldrig våga skicka iväg en häst utan en passande sadel. Känns som alldeles för stor risk att få hem en häst med ryggproblem eftersom fodervärden knappast vill lägga massor med pengar på en sadel till en häst som någon annan äger.
Personligen så rider jag hellre i en sadel som passar mig, och köper gärna en billigare beg än att få med ägarens sadel. Höften är kräsen med sadlar ;).
att sadeln ska passa hästen är ju självklart.
Kanske går att skriva in en rad i kontraktet om att hästen ska ha en utprovad sadel som är godkänd av ägaren.

Hade inte velat lämna iväg min enda sadel :/.
 
Jag hade en häst på foder,fick med en sadel som satt så dåligt att stackaren hade gropar i musklerna bakom manken, dvs den var otroligt trång och dessutom för lång för hans korta rygg...så jag köpte först en bomlös och när han fått muskler en två vanliga sadlar.
När ägaren tog tillbaka honom så fick hon den bomlösa, kunde inte med att han skulle få tillbaka sin gamla igen .

En idé är ju att du själv provar ut en äldre, billigare sadel innan hästen far? Det känns ju tryggast :)
 
Hej!
Nu är det så att jag kanske ska lämna i väg min häst på foder.
(Minst ett år ev längre o ev senare köp).
Jag undrar vad jag bör-måste skicka med hästen?
För jag har precis köp en ny dyr sadel och tycker det känns tråkigt om nån annan ska behöva slita på den.
+ att jag skulle behöva den till en annan av mina hästar för har bara den.
Hur gör jag?
Och med allt annat?
Tacksam för svar!
:)

Vid försäljning av häst "ingår" grimma och grimskaft som basic. Allt annat är enligt överenskommelse.
Om det hade varit fodervärdsavtal med avsikten att få hem hästen, hade jag tänkt att det vore ganska rimligt att skicka med passande sadel - men i ditt fall behöver du sadeln till en annan häst och då är det inte rimligt att skicka med den. Dessutom är det ju foder inför ev senare köp och då tycker jag att det liknar försäljningssituationen.

Som fodervärd uppskattar jag att få med grimma, grimskaft, enstaka täcke samt gärna träns. Jag hade inte förväntat mig att få med sadel, men det beror ju också på att jag personligen har ett gäng sadlar ändå.

Den häst jag har på livstidsfoder fick med sig grimma, grimskaft, huvudlag, tjockt regntäcke och allt av god kvalitet.
Den häst jag har på ettårsfoder har med sig tre grimmor, ett grimskaft, benskydd, borstar, ett träns (som jag inte använder eftersom jag inte gillar pessoa-bett), en sadel (som jag heller inte använder eftersom mina egna är bättre), tre schabrak (som jag inte heller använder eftersom jag har gott om egna och lika gärna sliter på min egen utrustning).
En annan häst jag har på livstidsfoder fick med sig fem grimmor, några grimskaft, sju täcken varav fyra fleece, sadel, tre schabrak, två träns.
En häst jag har på foder på odefinierad tid, möjligen livstid, fick med sig två sadlar, fyra schabrak, ett träns, tre grimmor och ett täcke. De två nedersta hästarna kommer från samma ägare.
Inte heller de sadlarna använder jag eftersom mina sadlar är bättre och passar hästarna något bättre. Tränsen använder jag dock eftersom det är vettiga bett som passar hästarna.

Så jag har fått med ganska mycket med mina foderhästar, mer än jag tycker att man kan vänta sig.
 
Man skickar med det man känner att man vill skicka med. Jag tycker dock att utrustning som tex sadel osv är en självklar grej att skicka med då det kan ge otroligt jobbiga följder om fodervärden rider med en sadel som inte passar. Eller med utrustningen överlag som inte passar.

Med andra ord, jag hade skickat med allt som ingår i hästens vardag tror jag.

Jag hade dock inte skickat med min dyrare sadel, hade skickat med "slit och släng" sadeln som jag använde vid uteritter och i skogen och helt enkelt en sadel jag inte var extremt rädd om. Alltså ingen katastrof om det blev en repa i den.

Det resonemanget bygger på att hästägaren självklart är kunnigare än fodervärden.
I TS fall låter det som om man investerat i en ny, bra sadel men behöver den för egen räkning. Då tycker jag inte att den självklart ska skickas med.
 
Den ponnyn jag hade på foder i 3 år fick jag med en grimma, grimskaft hade jag med när jag hämtade han :P
 
Hej!
Nu är det så att jag kanske ska lämna i väg min häst på foder.
(Minst ett år ev längre o ev senare köp).
Jag undrar vad jag bör-måste skicka med hästen?
För jag har precis köp en ny dyr sadel och tycker det känns tråkigt om nån annan ska behöva slita på den.
+ att jag skulle behöva den till en annan av mina hästar för har bara den.
Hur gör jag?
Och med allt annat?
Tacksam för svar!
:)

Då hästen jag lånade ut på foder är extremt svår att sadla samt lätt får ont i kroppen av illasittande sadlar så valde jag att skicka med den nyinpassade och extremt dyra sadeln för att bespara mig kostnaden att få hem en kass häst.
Skrev i kontraktet att allt annat än normalt slitage som gör att sadeln tappar i värde ska ersättas.
Jag skickade även med foder som ska räcka för en mjuk övergång till deras egna foder samt ett täcke som passade årstiden (höst) Dock var täcket inte i bästa skick så jag förväntar mig inte att det ska leva kvar tills kontraktet gått ut och jag får tillbaka hästen.

Jag förstår att du inte vill skicka med din nya sadel om du använder den annars med, men jag hade däremot krävt att fodervärden ska skaffa en sadel som är inprovad av auktoriserad sadelprovare alt godkänd utav dig.
 
Det resonemanget bygger på att hästägaren självklart är kunnigare än fodervärden.
I TS fall låter det som om man investerat i en ny, bra sadel men behöver den för egen räkning. Då tycker jag inte att den självklart ska skickas med.
Jag tar för givet att hästen är nu i god kondition och fungerar med utrustningen som ägaren använder. Jag försöker att inte förutsätta att ägaren är dålig på sadlar. Jag tycker överlag att sadeln bör följa hästen då det är hästen den borde vara utprovad till i första taget. Om man bara har en så tycker jag man bör investera i en till sadel så man kan skicka med den. Då vet man iallafall att hästen har rätt utrustning och rätt förutsättningar. Det är annars ofta en ganska jobbig och ibland process att hitta rätt sadel till hästen och jag tror inte folk lägger den tiden och pengarna på hästar som inte är deras tyvärr.
 
Det är annars ofta en ganska jobbig och ibland process att hitta rätt sadel till hästen och jag tror inte folk lägger den tiden och pengarna på hästar som inte är deras tyvärr.

Faktum är att jag har fått byta sadel själv till båda hästarna jag haft på foder för att de som skickats med inte passat. Jag har dock haft lite tur för jag hade kvar båda mina gamla sadlar som jag hade till min första häst. En allround och en dressyr Stübben och jag börjar numera misstänka att just dressyrsadeln är lite magisk. :D

Första hästen hade med en dressyrsadel och jag hamnade konstant i framvikt i den. Tog ut sadelmakaren för att kolla och mycket riktigt så var den för vid och hamnade i framvikt. Provade på skoj att slänga på min Stübben dressyrsadel och, voila, den låg som en smäck och jag kunde äntligen sitta ordentligt.

Häst nr 2 hade en hoppsadel som låg i bakvikt och som dessutom var aningens för liten för mig. Ingen bra kombo. Dressyrsadeln var ganska ok men låg inte helt optimalt. Hade ute sadelmakaren igen och provade ut en hoppsadel (hade vid detta laget bestämt mig för att köpa hästen så det kändes helt naturligt att investera i en ny fin sadel också :)).
Skämtade lite med sadelmakaren och sa: -Ska vi inte slänga på min gamla dressyrsadel också? Den brukar ju passa på alla hästar och jag slipper köpa en ny? Han tittade lite skeptiskt på mig men tyckte väl att typ, lägg på den så får vi se. Tadaa, den låg i perfekt balans och var bara en liten gnutta vid så nu används den igen men med en fårskinnspadd under. :up:
 
Faktum är att jag har fått byta sadel själv till båda hästarna jag haft på foder för att de som skickats med inte passat. Jag har dock haft lite tur för jag hade kvar båda mina gamla sadlar som jag hade till min första häst. En allround och en dressyr Stübben och jag börjar numera misstänka att just dressyrsadeln är lite magisk. :D
Som sagt så förutsätter jag att folk inte rider sina hästar med dåliga sadlar även om det inte alltid stämmer. Skulle väl skrivit att passar sadeln och resten av utrustningen hästen så skicka med den, dock säger ju det indirekt att ägaren då rider med en dåligt passande sadel i nuläget och det låter ju lite tråkigt.
 
Jag har haft häst i så många år, och har så mycket prylar på lager och åsikter/kunskaper om vad jag tycker fungerar, att jag nöjer mig med att få hästen i grimma. Prylar blir förmodligen bara liggande oanvänt och skall vårdas och hållas reda på till hästen skall tillbaka. :p

När jag lånade min kompis häst fick jag med täcken, benskydd och ett träns. Bra i det fallet, eftersom jag inte hade täcken och skydd i rätt storlek själv, och hon var mån om att hästen fick ha sina bra täcken. De användes knappt, så jag behövde inte känna att jag slet på dem. :) Hade annars skaffat det jag kände att jag behövde!
Huvudlaget och bettet förblev dock oanvänt, och nu flera år senare har jag hittat på tyglarna som jag ju uppenbarligen inte klarade av att hålla reda på när de inte användes... :o

Skulle inte heller lämna med så mycket saker till en fodervärd åt min häst.
Möjligen täcken om jag inte behöver dem själv under tiden, det är ju lite av förbrukningsvara som inte gör något om det blir förstört.
Sadel enbart i yttersta nödfall, om fodervärden inte känns kompetent nog att ordna en själv (tveksamt om man ens får låna själva hästen då, iofs... ;)) , eller som lån tills hen skaffat en egen som funkar.

Att vara fodervärd innebär ju i princip samma ansvar och kostnader som att äga häst, inklusive att skaffa rätt utrustning.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 372
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 754
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp