Vad ska jag skicka med?

Hej!
Nu är det så att jag kanske ska lämna i väg min häst på foder.
(Minst ett år ev längre o ev senare köp).
Jag undrar vad jag bör-måste skicka med hästen?
För jag har precis köp en ny dyr sadel och tycker det känns tråkigt om nån annan ska behöva slita på den.
+ att jag skulle behöva den till en annan av mina hästar för har bara den.
Hur gör jag?
Och med allt annat?
Tacksam för svar!
:)

Det där får man ju bestämma själv hur man vill göra och se till att båda parter kan enas.

Personligen hade jag absolut kunnat skicka med sadel om jag inte behövde den själv. Kan man förväntas ta hand om min häst bra nog att få ha den antar jag också att man kan sköta sadeln normalt.
Visst blir den då lite använd och kanske sjunker ngt i värde. Men det är en sån liten kostnad i förhållande till vad allt annat med häst kostar.

Viktigast i såna här fall är väl komunikation som tydligt görs i förväg. Och kanske också att skriva ned i kontrakt beroende på..
För alla parter..
 
Intressant det här! :) Verkar finnas lika många svar som åsikter i frågan om vad som ska/bör lämnas med hästen eller inte. Min "påtvingade" foderhäst fick jag med en nylongrimma till och min egen som jag lämnade ut på foder fick med sig "rubbet". Den fodervärdsepoken blev kort ca 1,5 mån då häst och ryttare inte alls kom överens. Tråkigt var att utrustningen returnerades otvättad och skitig igen. Fodervärdsperioden blev också väldigt dyr eftersom jag lämnade med sadeln med hästen (utprovad och fodervärden hade inte råd att köpa en likvärdig till hästen) och därmed var tvungen att köpa en "ny" sadel till min egen foderhäst. En extra kostnad om 8000 kr för mig. Så jag hade nog varit tveksam till att göra samma sak igen :meh:
 
har man en sadel till flera hästar så får hästen skickas iväg sadellös tycker jag.

och om hästen har ett super svårt sadelläge och bara ska vara bortlämnad i ett år, så hade jag skickat med den mot deposition på halva värdet och som endast betalas tillbaka fullt om sadeln lämnas tillbaka i acceptabelt skick. annars så dras en viss procent av mot vad sadeln har mist i värde pga fodervärdens oaktsamhet.
eller ngt liknande.

hade tänkt så även om sadeln var en urgammal som bara är omstoppad efter hästen, eller om det var en helt ny eller om det var en måttad sadel.
hittar man en unik sadel som passar både häst och ryttare så vill man att folk ska sköta den ordentligt.
 
Blir lite bestört av synen på fodervärdar. Jag har själv varit fodervärd och nog sjutton köpte jag en väl anpassad sadel liksom jag bekostade rehabilitering av gamla skador som hästen drogs med sen tidigare. I ett välskrivet avtal ser man till att få med vikten av anpassad utrustning men att utgå från att man inte vill bekosta nåt på en häst man inte äger är verkligen inte någon sanning. Visst händer det men inte är det någon regel, inte...
 
Blir lite bestört av synen på fodervärdar. Jag har själv varit fodervärd och nog sjutton köpte jag en väl anpassad sadel liksom jag bekostade rehabilitering av gamla skador som hästen drogs med sen tidigare. I ett välskrivet avtal ser man till att få med vikten av anpassad utrustning men att utgå från att man inte vill bekosta nåt på en häst man inte äger är verkligen inte någon sanning. Visst händer det men inte är det någon regel, inte...

Jag håller med. Har som sagt haft två hästar på foder och jag har nog t o m varit mer nojig och petig med dessa än med min egna just eftersom det inte varit mina. Ägarna har dock varit väldigt olika. Nr 1 var ute och hälsade på lite då och då och vi hade mycket kontakt under hela fodervärdstiden (nästan 2 år). Hon var intresserade och brydde sig verkligen om sin häst men petade inte i smådetaljer.
Nr 2 lämnade ifrån sig hästen och hörde sedan knappt av sig. Det var jag som tog kontakt när det var saker som jag tyckte att ägaren borde känna till. Slutade med att jag köpte hästen och det är det bästa jag har gjort. :)
 
Hej!
Nu är det så att jag kanske ska lämna i väg min häst på foder.
(Minst ett år ev längre o ev senare köp).
Jag undrar vad jag bör-måste skicka med hästen?
För jag har precis köp en ny dyr sadel och tycker det känns tråkigt om nån annan ska behöva slita på den.
+ att jag skulle behöva den till en annan av mina hästar för har bara den.
Hur gör jag?
Och med allt annat?
Tacksam för svar!
:)
Jag tycker sådana här trådar är jätte spännande.

Förväntar man sig som ägare att få tillbaka hästen i samma skick, då skulle jag ombesörja en sadel.
Skall fordervärden ha hästen på obestämd tid, så tycker jag att fordervärden kan investera i en sadel, som passar både hästen och värden. Det finns många olika anledningar till att hästen blir en foderhäst. Graviditeter, ekonomi, man har tröttnat. Vill nån till exempel som ägare åka utomlands i ett år, så vill man kanske ha en lika fräsch häst när man kommer hem. Har man bäbis i magen och sätter ut en häst på foder, är ju risken stor att man inte kan återuppta ridningen/hästägande på obestämd tid. Man kanske mera mentalt släpper hästen i från sig. Största fokus är på sitt barn. Då kanske man mera krasst kan säga till värden att den får ordna sadel själv. Har ägaren det kärvt ekonomiskt så kanske det är viktigt att sälja sadeln och få pengar till hushållskassan. Det är så många anledningar till varför. Och anledningar styr i viss mån om man skickar med sadel.
Snabbt ihop krafsad text, under lunchen...
 
Hej!
Nu är det så att jag kanske ska lämna i väg min häst på foder.
(Minst ett år ev längre o ev senare köp).
Jag undrar vad jag bör-måste skicka med hästen?
För jag har precis köp en ny dyr sadel och tycker det känns tråkigt om nån annan ska behöva slita på den.
+ att jag skulle behöva den till en annan av mina hästar för har bara den.
Hur gör jag?
Och med allt annat?
Tacksam för svar!
:)

Först och främst ta detaljerade foton på ALLT du skickar med. Dokumentera vilket skick sakerna är i och gör en inventarielista. skriv in i kontraktet att sakerna skall återlämnas vid återlämning av hästen eller försäljning av hästen, alt. skriv in att vid försäljning av hästen kan utrustningen köpas till till ett pris av X kr. Skriv även in vad som gäller om t.ex sadeln skulle skadas på något vis.
Jag skulle även skriva in i kontraktet ganska utförligt vad hästen skall användas till, om det är något den INTE får användas till, att den skall hållas i normalt/gott hull och vad som gäller vid ev. skada eller tvist.

Jag skulle välja att skicka med:

- Utprovad sadel (för att vara säker att hästen inte går med felaktig utrustning som skulle kunna orsaka skador)
- 1 st täcke för varje väder
- Lädergrimma + grimskaft
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 372
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 458
Senast: Bee
·
Övr. Hund Hej ska åka och hämta en american bully tik på ca 1 år i veckan. Hon är en omplaceringahund. Jag skulle behöva alla tips jag kan få om...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 754
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp