vad ska jag inte äta??

F

fRiida

nu ska jag ta bort min p-stav och vi ska försöka bli gravida.. :laugh:

jag har kollat upp den enda recept tabletten jag har och den får jag inte fortsätta med under graviditet. nåt mer jag inte får äta/dricka??

bara äta alvedon har jag hört, bara en kopp kaffe om dagen.. men de måste ju va mer grejer va? tips och idéer?

:bow:

Sv: vad ska jag inte äta??

nu har jag läst igenom sidan och det va mycket bra.
men det stod inte så mycket om opastöriserad mjölk...

vi bor på bondgård och tar däför mjölk dirket ur våran egna tank och den är ju just opastöriserad. har hört att det inte är bra under graviditet??

Man ska inte inta opastöriserat.... men å andra sidan hur gjorde dom förr i tiden? Kanske kan rådfråga ngn barnmorska ang det hela? :)

Unvik ipren/ibumutin o liknande värktabletter de kan göra att det blir svårare att bli gravid. Detta är inte så allmänt känt tror jag?

ur fass:

Ipren kan, som många andra antiinflammatoriska läkemedel (s k NSAID), försvåra möjligheten att bli gravid, och rekommmenderas därför inte till kvinnor som försöker bli gravida. Påverkan är tillfällig, d v s upphör när man slutar använda dessa typer av läkemedel.

I övrigt ät som vanligt tills du ÄR gravid kan ta ett tag och inget du äter INNAN du är gravid som ex brieost eller gravad lax hänger kvar tills du verkligen är gravid.

Du kan ("ska" enligt rekommendationerna) börja äta Folsyratillskott. Det minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret och ska helst börja tas innan man blir gravid.

Nu har du förvisso frågat det motsatta, men det detta kan ändå vara värt att tänka på :)

Åh, glömde ju: Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 854
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 720
Senast: Enya
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel