Vad ska jag ha med mig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
I

Izah

Hejsan!
Jag ska tävla min första dressyrtävling på söndag i ROnnebtys ryttarförening.
Jag undrar vad jag ska ha med mig? Det är en vanlig klubbtävling, så ingen nummerlapp behövs. Jag ska tävla LC:1 och startar sisst. Kan ni säga något jag behöver tänka på? Hur ska jag förebygga närvositet? Skriv gärna mycket, gillar att läsa :D:p

Sv: Vad ska jag ha med mig?

Hästen/Ponnyn
Hela passet eller bara vaccinationsintyget
komplett sadel
komplett träns
ett extra träns och ett stigläder kan vara bra att ha även fast det "bara" är en klubbis.
eventuella skydd som ska sitta på under framridningen (som sedan tas av när det är din tur, såklart)
ländtäcke om det är dåligt väder
och en pyamas att ha på vägen en i transporten :)
Ryttaren
Grönt kort
eventuellt medlemskort
kavaj eller klubbjacka
vita/ljusa ridbyxor, inget måste men snyggast så.
gärna vit krage men inget måste (skjorta, plastrong)
stövlar/shortchaps
ridskor till shotrchaps
sporrar om så behövs
handskar
hjälm
en trasa/handduk till lädret om det blir skitigt.

Någon mat till pållen behövs ju inte om du bara startar en klass och dessutom sist men du kanske vill ha med dig en macka eller två?:)
Äta är bra för magen och nervositeten.
När jag tävlar gör jag helt fel, jag kan inte äta frukost utan äter efter första klassen så se till att få nått i magen redan hemma innan det bär iväg.
I bilen tycker jag att du ska dra på din favorit skiva och sjung med, gärna nåt som du förknippar med ridning som du kan blunda till och tänka hur fint det skulle se ut :)
Packa dagen före så slipper du tänka på det o det o det... det kan och göra dig nervös. Så packa och ha allting framme så det bara är att ställa in i bilen.

och kom ihåg att träna in banan ordentligt, Lycka till!

Hästen/Ponnyn
Hela passet eller bara vaccinationsintyget
komplett sadel
komplett träns
ett extra träns och ett stigläder kan vara bra att ha även fast det "bara" är en klubbis.
eventuella skydd som ska sitta på under framridningen (som sedan tas av när det är din tur, såklart)
ländtäcke om det är dåligt väder
och en pyamas att ha på vägen en i transporten :)
Ryttaren
Grönt kort
eventuellt medlemskort
kavaj eller klubbjacka
vita/ljusa ridbyxor, inget måste men snyggast så.
gärna vit krage men inget måste (skjorta, plastrong)
stövlar/shortchaps
ridskor till shotrchaps
sporrar om så behövs
handskar
hjälm
en trasa/handduk till lädret om det blir skitigt.

Någon mat till pållen behövs ju inte om du bara startar en klass och dessutom sist men du kanske vill ha med dig en macka eller två?:)
Äta är bra för magen och nervositeten.
När jag tävlar gör jag helt fel, jag kan inte äta frukost utan äter efter första klassen så se till att få nått i magen redan hemma innan det bär iväg.
I bilen tycker jag att du ska dra på din favorit skiva och sjung med, gärna nåt som du förknippar med ridning som du kan blunda till och tänka hur fint det skulle se ut :)
Packa dagen före så slipper du tänka på det o det o det... det kan och göra dig nervös. Så packa och ha allting framme så det bara är att ställa in i bilen.

och kom ihåg att träna in banan ordentligt, Lycka till!

Tack Så Jättemycket!
Det dära med skivan ska jag absolut pröva! Då kanske man blir på lite bättre humör? ;D:p

Ett glatt humör.:)

Åk i god tid så du hinner titta på några ryttare innan, eller om det är paus, du kan träna programet på plats.

Tänka på att kolla om inridningen sker innifrån banan eller utifrån.

Kolla, om du får visa hästen banan utifrån, om du får plats att rida mellan domaren och banan för att visa hästen.

Kolla hur många som ev. får vara på framridningen.

Du ska också veta innan hur lång tid du behöver rida fram, veta ung vad du ska göra på din framridning,och hålla den tidsplanen.

Fokusera, titta inte på andra, prata inte långvarigt med kompisar, det tar fokus.

Jag har med mig:

*Passet
*Liscens
*Grönt kort
*Sadel+schabrak
*Extra schabrak, bra om man rider 2 klasser
*Träns
*Sadelgjord
*Spö
*Borstar
*Glans spray till svansen
*Knopppaketet
*Hö
*Betfor
*Hink till o vattna hästen
*Täcken
*Puts till lädersakerna
*Kavaj
*Ridbyxor
*Plastrong+plastrongnål
*Sporrar
*Handskar
*Hjälm
*Äta en ordentlig frukost!!
*Godis:d:D (till mig själv):angel:
*Stol
*Trevligt sällskap:laugh:

Jag packar klart det mesta kvällen innan, åker till stallet typ 2 timmar innan jag måste åka på morgonen, så jag kan gå runt o strosa o packa det sista o knoppa i lugn och ro. Förut åkte jag till stallet med mindre tid på mig för att få sova längre och det blev alltid väldigt stressigt o jag kom nästan alltid iväg för sent. Då blev jag väldigt nervös och även hästen märkte det på mig direkt och hon blev även väldigt hispig och då höll det i sig typ hela dagen. Men när jag började åka tidigare till stallet o fick mer tid på mig så behöll jag mitt lugn o slapp bli stressad och även hästen behöll sitt lugn.

Jag åker även i mkt god tid så jag kan titta lite på andra ekipage när jag kommer fram och kan ta det lugnt. Det är väldigt viktigt för mig i varje fall att ha väldigt god tid på mig för annars blir jag lätt hispig o stressad o det smittar av sig på hästen och det blir aldrig bra.

Ja nu kommer jag inte på mer..

Hmm har säkert glömt hälften:D

Ha inga krav på dig utan se det som en träning och ha kul!!

Lycka till och rapportera gärna hur det gick för dig:laugh:

Senast ändrad:

Glöm inte säkerhetsväst!

Det är väl lag om man är under 18?

Eller är det bara i hoppningen... ?

Resultatet blev underbart! Jag fick delad första plats på 140 poäng! Tack snälla för alla tips osv! Det blev en underbar dag torts regn.
Mvh Olivia Dahlroth & El Lambie

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 421
Senast: hhere
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 516
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 157
Senast: lizzie
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 687
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V