Vad ska jag ha för bett?????

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Boy of Joy
  • Startdatum Startdatum
B

Boy of Joy

Har tagit hem en travardam som både tränare och ägare gett upp med pga att hon är oregerlig och skentravar osv. När jag nu haft henne hemma ett tag så är min teori angående henne att hon avskyr bettet och att hon inte har en susning om vad en förhållning är. Rider henne med Hackamore utan större problem.........men jag vill köra också!! Finns det nåt bettlöst eller liknande jag kan köra med tills hon förstått förhållningarna och lugnat nerverna? .......eller har ni några andra tips? :D

Sv: Vad ska jag ha för bett?????

Kan man inte köra med ett bettlöst träns? Personligen skulle jag börja om helt med hästen, för att få den att förstå att det inte bara handlar om att springa.. ;)

Jag har funderat på att skippa körningen helt ett tag och bara rida henne i skogen med hacket. Men samtidigt är hon ju fulltränad nu, så man vill ju fortsätta konditionskörningen. Jag kanske får göra båda delarna. Lydnad under sadel, repetition med vagn.......fast med dottern & ponnyn framför som bromskloss :idea: och ett supersnällt bett på vilden. Största problemet är att få henne att jogga i lagom tempo och ligger någon framför så måste hon ju nån gång slappna av och koppla på hörsel och känsel igen........kanske:crazy:

Det finns något som kallas körgrimma, men har inte sett nån på ett tag. Har hon liten mun? Bettet kanske är för stort för henne, tjockt liksom

Ägaren till hästen har haft tandläkare ute ett flertal gånger, massör likaså, så hon borde ju fått info om det skulle varit nåt special med hennes mun (kan man ju tycka?!) Jag har ett ganska smalt/normalt tvådelat körbett på henne nu................och hon sliter armarna av mig och bara ökar och ökar tempot. Att hon är "van" att bli sliten i munnen upptäckte vi när vi "lånade" kusk för att testa henne första gången. Hon hade sår på tungan av nåt bett!!! Järvsöfax-bett har jag fått tips om av en tränare/kusk. Någon som har erfarenhet av ett sånt?

Jag provade det på min "toka" men böt tillbaka till entömsbettet. Blev ingen skillnad sa kusken.
Min gjorde dessutom skillnad på kusk, snäll som få när jag körde - het när man satte en karl bakom, MEN i loppen var det inga problem med karlar - då var hon alltid het oavsett kön:crazy:

Jag kör/rider aldrig på tvådelat längre, har fattat tycke för tredelat:bow:

Om det fungerar med ridning, varför inte bara ridträna då?? Man kan träna mkt kondis även under sadel.
Prova med ett mjukt tjockt läderbett (ett som bara är läder) Har haft bra många heta starka hästar som många petat i skarpa bett i munnen, och det har funkat mkt bättre att göra tvärtom, sätta i ett mjukt milt bett.

Boy of Joy skrev:
Jag har funderat på att skippa körningen helt ett tag och bara rida henne i skogen med hacket. Men samtidigt är hon ju fulltränad nu, så man vill ju fortsätta konditionskörningen. Jag kanske får göra båda delarna. Lydnad under sadel, repetition med vagn.......fast med dottern & ponnyn framför som bromskloss :idea: och ett supersnällt bett på vilden. Största problemet är att få henne att jogga i lagom tempo och ligger någon framför så måste hon ju nån gång slappna av och koppla på hörsel och känsel igen........kanske:crazy:

Ja, det händer ju inte ofta att man har tiden att arbeta från grunden med en häst, eller hitta problemet. Lilla finurliga jag har hittat ett alternativ som jag körde med Furool Jubb när allt inte funkade som det skulle, med farten. Jag vet ju inte om du har tillgångar till någonting sånt nu, men jag använde mig utav koner, och körde slalom för att ge honom någonting att tänka på, bara på raksträckor, och ökade successivt avståndet mellan konerna, men han bibehåll den goda farten mellan dem när han förstått att det inte funkar att komma in bland en massa koner i 120.. Det var en lösning för honom, det är ju rätt individuellt. Nu springer han ju inte och vinglar mellan koner varje gång han ska springa, det var bara tillfälligt.. :D

chicasweep skrev:
Jag kör/rider aldrig på tvådelat längre, har fattat tycke för tredelat:bow:
Håller med du! De tredelade ligger bättre i munnen på dem (ska se om jag kan hitta bilderna som visar det så tydligt!) och min erfarenhet är att de flesta trivs bättre med ett ganska smalt tredelat bett. Förutom min förra shetlandshingst, som trivdes bäst me dett tjockt tvådelat :smirk:

Sen ska man iofs också komma ihåg att ett bett aldrig är skarpare än de händer som håller i tömmarna/tyglarna... :angel:

Provade att köra damen med ett rakt läderbett med metallkärna och slängandet med huvudet minskade..........men jisses vad stark hon blev :eek: Lät henne springa på i en uppförsbacke med en tung rockard och hon tog i vill jag lova :crazy: Tur att det är en vändplan i slutet på backen.......annars hade vi skentravat ännu :D Jag får nog ha handskar till en riddarutrustning på mig så jag slipper mosa fingrarna i tömöglorna. Känns hemskt att dra henne i munnen sådär, men jag måste ju få stopp på henne. När jag kom hem tog jag av vagnen och tänkte tömköra henne lite. Hon fattade IIIIINGENTING. Vaddå???? Skritta rakt fram utan vagn? Nej du......jag går dit jag vill, tyckte hon:mad: Imorgon är det en tös som ska tömköras runt varenda björk på gården i SKRITT :devil:

Påminner lite om min lösning till Furool Jubb. Tömkörning kan ju vara ett alternativ, verkligen. Där vet de ju inte helt vad det handlar om, eftersom de inte har sulkyn bakom sig. Kanske kommer de där små unghäståren upp och de minns hur de fick skritta sig fram innan sulkyåren kom.. :)

Har haft några liknande problem. Ett sto som varit konstant "tok-het" i vagn oavsett utrustning. Det enda bett hon respekterade var Järvsöfaks-bettet, men det respekterade hon lite för mycket så hon kastade sig i galopp varje gång man tog i tömmarna istället. Efter en grundlig munundersökning (skulle varit gjort långt innan egentligen) konstaterades att hon var alldeles sårig och hade gropar i bettsätet efter allt dragande. Provade då att rida med hackamore vilket gick bra, vi till och med körde intervaller och snabbjobb med hackamore. Problemet var att den klämde för mycket över nosryggen då hon låg på och därför ströp lufttillförseln. Men såren läkte ut och vi kunde starta efter en månad med vanligt bett då munnen läkt.
Ett annat sto som var i princip heltokig när vi köpte henne hade haft allt möjligt (och omöjligt) på sig i utrustningsväg. Henne red jag med sidepull under flera månader för att skona munnen, både intervaller och backjobb. Hon hade bara bett i munnen under lopp. Idag är det en jättetrevlig häst som går med ett rakt läderbett.

Någon nämnde körgrimma. Jag har en som jag använt flitigt på flera hästar. Med den modellen jag har sätter man även ett bett i munnen, men man har nästan all inverkan över nosen. En fantastiskt fin utrustningsdetalj på många besvärliga hästar. Däremot kan jag inte rekommendera den om hästen är väldigt het utan att ha besvär av munnen. Då är det risk för att det verkligen kan gå undan...

ojsan.. det låter ju inte bra! men bra att du vågade prova! :)

det kanske är så att du helt enkelt måste börja om från början med henne.. tömköra ett tag innan du tar på vagnen igen. :crazy:

hoppas det går bra för er!

Jag personligen skulle prova med ett tredelat bett. Min klara favorit är det eller raka bett. Är inte överförtjust i tvådelat om inte hästen gillar det.

Min var likadan när jag köpte min fast ponny å ridskolad så att säga. På ridbannan i galoppen gick det så pass fort i början när vi galopperade så vi hade ingen som helst hörnpassering på kortsidorna utan det var en halv volt där. ute lyssnade hon inte alls. Där hade vi full fart i början med tvärnitningar när vi kom till en vatten"brun" där vatten ran under grusvägen för att sedan sätta full fart igen. När jag köpte henne fick jag juste ett tjockt tvådelat bett med till henne. Så ett trevligare bett å träna lydnad hela tiden är mitt råd.

Boy of Joy skrev:
Jag får nog ha handskar till en riddarutrustning på mig så jag slipper mosa fingrarna i tömöglorna.

En häst som är het kör jag aldrig utan att ha handlederna i tömöglorna. Med fingrarna i tömöglorna & het häst orkar jag inte lång bit= risk att tappa tömmarna/häsen

Min första tanke är... Har du kollat så det inte är något annat fel på hästen?

Jag har ju ett liknande projekt här hemma och han har efter 5 månaders rehabilitering kommit så långt att han kan jogga avspänt hemma i alla positioner. Banan dröjer fortfarande ett tag innan vi stiftar bekantskap med igen.

Vad jag gjort då?

Från början provade jag med några olika bett och även med tryck på nosen, han funkade relativt bra men var mycket känslig för tryck på tungan. Efter att ha varit mycket förtjust i tredelat insåg jag att det inte funkade på denna häst, från början gick han bäst på rakt syntetbett men numera vill han hellre ha ett vanligt tvådelat i lagom storlek.

Efter 3 månader med massor av skritt fick jag honom i sånt skick att jag vågade låta ET titta på honom och hon lyckades komma lite mer "på djupet" även om hon inte gjorde speciellt mycket 1:a behandlingen. Hon tyckte även att jag skulle låta vagnen vara helt och promenera i skog och mark med honom, samt att jag skulle kontakta någon Homeopatmänniska vilket jag gjorde. Reaktionen på hästen var enorm.

Nu är det över tre veckor sedan han slutade med homeopatmedlet och helt plötsligt han hästen fått en känslig mun. :idea:

Min teori i det här fallet är att han hamnade i en ond cirkel, skjuta på med rumpan gör ont och hästen försöker rusa ifrån smärtan - han vräker sig på bettet, kusken håller emot - det gör ännu mera ont eftersom man drar ihop hästen.

Vi har precis börjat trava men det händer saker för varje gång nu. Man kan väl säga att jag började "köra in igen" Från början var det bara bett i munnen nån gång i veckan, jag har tömkört på sidepull och promenerat mycket med kapson på honom.

Kan du börja om lite då med att lära henne förhållningar, ha ett träns med ett bett som hon tycker hyfsat om och inte köra med i början utan skritta i skogen med, gå brevid henne och göra förhållningar, får henne att förstå.
Till hästar som inte gillar bett hade jag valt ett odelat bett med fasta ringar, det ligger stilla i munnen och stör inte så mkt. I tillräckligt liten strl, eller kanske ett i svartmetall som rostar, de brukar bli mer omtyckta ju mer man använder dem... Och med försiktig hand få henne att förstå...
Du kan säkert köra med hackamore men kör försiktigt i så fall!

Polly_Mulle skrev:
Du kan säkert köra med hackamore men kör försiktigt i så fall!

Själv skulle jag INTE köra med hackamore av flera anledningar, dels blir tömringarna mot skänklarna på hacket en enorm hävstånd och dels har man inga vikthjälper när man kör. Drar de in näsan mot halsen och drar har man INGEN styrbarhet kvar.

Utöver detta är bettlöst förbjudet att tävla på och därför tycker jag det är bättre att jobba med tillåten utrustning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 341
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Träning 7 årigt sto, import Tyskland. Vet inte mycket om ridningen där men har gått några små unghäst klasser i dressyr där. Knarrar/biter tag...
2
Svar
26
· Visningar
3 749
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar