M
Mathiilda
Jag rider en ponny (en welshponny som är ca 128 cm) varje dag i veckan, det är egentligen inte min ponny men jag har fått överta ridandet eftersom ägaren har tröttnat. Ponnyn är väldigt pigg och tycker att det ska gå fort! Jag försöker rida i ett lämpligt tempo och har nu fått ordning på traven då jag kan rida i det tempot jag vill. Innan rusade hon bara iväg och jag hade svårt att ha kontroll över henne. Men i galoppen har jag fortfarande problem och det är jobbigt. När jag fattar galopp sticker hon iväg direkt och när jag tar i tyglarna lyssnar hon inte riktigt, när jag sedan tar tag lite mer i tyglarna för att minska tempot saktar hon av. Trycker på med skänkeln samtidigt eftersom jag inte vill att hon ska bryta av men kan inte trycka för mycket eftersom hon är känslig, hon bockar gärna då. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att kontrollera galoppen, har ni något tips? Blir jätteglad över små knep och övningar. Det här blev nog väldigt rörigt skrivet, men jag hoppas att ni förstår. Ska troligen börja rida för instruktör om 1 månad, men skulle ändå gärna vilja ha lite hjälp innan. Tack på förhand / Matti