Vad ska jag göra? :)

M

Mathiilda

Jag rider en ponny (en welshponny som är ca 128 cm) varje dag i veckan, det är egentligen inte min ponny men jag har fått överta ridandet eftersom ägaren har tröttnat. Ponnyn är väldigt pigg och tycker att det ska gå fort! Jag försöker rida i ett lämpligt tempo och har nu fått ordning på traven då jag kan rida i det tempot jag vill. Innan rusade hon bara iväg och jag hade svårt att ha kontroll över henne. Men i galoppen har jag fortfarande problem och det är jobbigt. När jag fattar galopp sticker hon iväg direkt och när jag tar i tyglarna lyssnar hon inte riktigt, när jag sedan tar tag lite mer i tyglarna för att minska tempot saktar hon av. Trycker på med skänkeln samtidigt eftersom jag inte vill att hon ska bryta av men kan inte trycka för mycket eftersom hon är känslig, hon bockar gärna då. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att kontrollera galoppen, har ni något tips? Blir jätteglad över små knep och övningar. Det här blev nog väldigt rörigt skrivet, men jag hoppas att ni förstår. Ska troligen börja rida för instruktör om 1 månad, men skulle ändå gärna vilja ha lite hjälp innan. Tack på förhand / Matti :)

Sv: Vad ska jag göra? :)

Först o främst en eloge för ni har kommit en bit med traven och det!

Det finns massor med knep ;) Övergångar, övergångar! Först skritt-halt fram o tillbaka (men inte samma antal steg för då slutar hon lyssna) sen trav-halt, och sen galopp och sånt. Rid många olika övningar och vägar så hon är sysselsatt - även i galopp för då tvingas hon korta sig osv. Och om hon blir för stark och springer på så är det bättre att skritta en stund för då lär hon sig att det blir tråkigt om man drar ;)

Och hur gammal är hon? Lite otränad, oskolad? Muskeluppbyggande! Och gå inte på galoppen förrän allt annat sitter!

Senast ändrad av en moderator:

låter som om hon har svårt att orka galoppen, skritt och travjobba henne mycket i backar och " off road" så ska du se att hon snart orkar hålla ihop galoppen :)

och som sagt en eloge till din som tog tag i traven först :bow:

Okej, tack så mycket för dina tips :) ska pröva idag.
Hon är 10 år och reds i drygt ett halvår innan jag började rida henne. Tror att hon hade stått ett tag innan den riktiga ägaren började rida. Kan berätta senare idag hur det gick :D

Tack för ditt tips :)
ska rida henne mer i backar och se hur det går, tack!:)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 074
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama