Vad ska jag göra?!

sannaaah

Trådstartare
Min unghäst behöver en operation som en del härinne vet.
Igår började försäkringsbolaget naturligtvis krångla och jag vet inte hur det blir alls. Detta är hästens absolut ENDA chans att bli bra och slippa bli värre och värre så jag fattar ärligt talat inte vad de tjafsar om...
Pappa ska ringa dem på måndag så får vi se vad som händer.

Operationen kommer gå på runt 70-80 000:- och går det inte på försäkringen vet jag inte vad jag ska göra :cry:.

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte gav honom alla chanser han kan få så jag antar att jag lånar upp mitt andra lån så jag kan betala operationen. Kanske säljer transporten också, för den lär jag ju ändå inte behöva på ett bra tag.

De flesta jag pratar med tycker ju inte att det är värt att låna så mkt pengar till en operation som är så riskfylld och även om den lyckas kan det gå åt helsikke. Det är, för mig, väldigt mycket pengar och jag kommer få snåla som tusan i flera år om jag tar lån men vad annars ska jag göra??? :confused:.

Sv: Vad ska jag göra?!

Jag förstår inte heller varför försäkringsbolaget skulle krångla.. det måste ju ligga nåt bakom? Om allt går vägen, kommer hästen bli fullt frisk efter operation?

Det är väl enda tanken jag kan komma på varför dom inte skulle vilja betala.
Vill dom hellre betala ut livförsäkringen eller? Den kanske ligger på betydligt mindre pengar?

Livförsäkringen och veterinärvården ligger på samma summa så det borde inte spela någon roll för dem.
Dessutom skulle de ju få lov att betala ut livförsäkringen om nåt år om de inte betalar operationen nu (lån ligger dock när till hands just nu).

Tyvärr är det ju inte 100% att han blir frisk efter operationen men det är hur som helst den enda chansen som finns.

Senast ändrad:

det kanske är så dom tänker då...

operation
återbesök
konvalecens

ev ej frisk = betala ut liv...

Jo kanske det. Men jag blir så förbannad. Vad ska jag stå och betala 1000 spänn månad för när jag inte får ut ett skit av det?! Det är ju därför man har försäkring liksom, för att de ska hjälpa en när hästen är skadad.

det är så typisk, försäkringssällskap när hopplösa att ha med att göra. när man väl behöver nåt så hittar dom på nån orsak att inte betala ut. :crazy:

hoppas att din pappa kan snacka dom till rätta!

annars ta lån och fortsätt sätta press på dom så kanske du får ut pengarna så småningom! :idea:

LYCKA TILL :)

Vad är det för operation?

Om det är dålig prognos för fullt tillfrisknande är det ju bolagets skydlighet att inte bekosta en operation. Jag - som också har hästen försäkrad - är ju inte intresserad av att betala för operationer som kostar multum men ändå inte ger särskilt goda chanser att hästen kommer tillbaka. Det betyder ju DELS veterinärvårdskostander DELS livförsäkringspengar. Vilket i sin tur leder till höjda premier.

Är det kanske en operation som inte täcks av försäkringen enligt villkoren?

Fast så får dom ju inte ens tänka eftersom kunden har försäkrat hästen i två "delar" dvs ingen av dessa delar ska påverka den andra delen.

Behöver hästen operationen pga en skada som går under veterinärvården så får de inte säga att hästaen ska avlivas för att de ska slippa ev andra utgifter och för att hästen kanske inte blir bra. Då skulle de ju lätt kunna säga nej till bukopertioner och dyl eftersom en operation alltid är en risk.

Säger veterinären däremot att en opertion inte hjälper då är det en helt annan sak.

Är det kanske en operation som inte täcks av försäkringen enligt villkoren?

TS skrev i en annan tråd:
Operation.Steloperation av dessa kotor som är förträngda. Vilket inte ens är säkert att de kan erbjuda på Ultuna.
Det kommer en kille från England dit en gång i månaden och han har gjort 20-30 operationer på sånna här hästar hemma i england. Det har dock aldrig gjorts i Sverige och vi vet ännu inte om han vill och om försäkringsbolaget vill och om vi har råd att lägga till det som fattas isf. Vi ska få svar nästa vecka om vad mannen i England tycker.
Dock är operationen extremt svår, full av biverkningar och en lång,svår rehabilitering. Dessutom är det inte ens säkert att hästen blir bra, en del bryter tom nacken i uppvaket . Det finns dock hästar som klarat operationen och blivit helt bra igen som tävlas och rids normalt.

Det finns många exempel där veterinären klart uttalar att det INTE är försvarligt med en operation då prognosen är dålig.

Finns det något försvar - ekonomiskt och/eller etiskt - att operera en häst med dålig prognos för fullt tillfrisknande?

Det finns många exempel där veterinären klart uttalar att det INTE är försvarligt med en operation då prognosen är dålig.

Finns det något försvar - ekonomiskt och/eller etiskt - att operera en häst med dålig prognos för fullt tillfrisknande?

Tror inte heller att den kan försvaras av djurskyddsskäl tvärt om. En operation på vilkoren ligger i riskzonen att bryta mot Djurskyddslagen. Den biten som säger att man inte får vålla djur lidande. Risken är ju stor att hästen efter opertationen kommer att ha ont länge och prognosen för att den ska bli bra är ju inte den bästa. Vilket kan leda till att hästen har mer ont med operation än utan fram till en eventuell avlivning.

Så det finns nog inte varken juridiska, ekonomiska eller etiska skäl för en så stor tveksam operation.

Jag förstår verkligen att du vill göra allt för att få hästen bra, även om det innebär att höja lån osv.

Men se till hästen först och främst.
Vad jag förstod av Snuffsans inlägg så är det knappast en enkel operation. Om något går fel under tiden den här veterinären inte är i Sverige, vad händer då? Hur stor är risken att hästen bryter nacken i uppvaket? Hur många av de opererade hästarna rids och tävlas regelbundet? Har de haft svårare eller lindrigare skador än din häst?

Hur klarar din häst av en operation som är så pass riskfylld mentalt? Hur tar den att stå som konvalescent?
Kommer hästen få lida mer än den borde? Om hästen överlever operation, konvalescens och ändå inte kommer vara ridbar, hur ser dina framtidsutsikter då ut för den?

Jag menar absolut inte att operationen är en dum idé och jag är säker på att du har tänkt igenom det många gånger, men jag undrar ändå.

Försäkringsbolag är ofta krångliga att ha att göra med vad gäller vissa typer av skador, men frågan är om de inte anser att det är en allt för riskabel operation för att det helt enkelt är det?

Vill du satsa allt, gör det! Men ha hästens mående som högsta prioritering och inte din vilja att ha kvar den.

Livförsäkringen och veterinärvården ligger på samma summa så det borde inte spela någon roll för dem.
Dessutom skulle de ju få lov att betala ut livförsäkringen om nåt år om de inte betalar operationen nu (lån ligger dock när till hands just nu).

Tyvärr är det ju inte 100% att han blir frisk efter operationen men det är hur som helst den enda chansen som finns.

Men det betyder väl att om de godkänner operationen nu för 70-80kSEK så kommer de med stor sannolikhet att ändå behöva betala ytterligare samma summa i liv snart? Det är väl inte så konstigt att de gärna låter bli...

Nu vet ju inte jag vilken typ av operation det handlar om, men 70-80 kSEK låter extremt mycket och frågan är var man drar gränsen för vad vi utsätter våra hästar för innan vi låter dem avlivas. Om chansen till frisk häst är lägre än 50% skulle jag ALDRIG vilja att mina hästar genomgick ett plågsamt långt operationsprogram med påföljande konvalescent-lidande.

Tror inte heller att den kan försvaras av djurskyddsskäl tvärt om. En operation på vilkoren ligger i riskzonen att bryta mot Djurskyddslagen. Den biten som säger att man inte får vålla djur lidande. Risken är ju stor att hästen efter opertationen kommer att ha ont länge och prognosen för att den ska bli bra är ju inte den bästa. Vilket kan leda till att hästen har mer ont med operation än utan fram till en eventuell avlivning.

Så det finns nog inte varken juridiska, ekonomiska eller etiska skäl för en så stor tveksam operation.

Jag håller med.

Om det är en konstaterat kronisk skada med enda behandling = omfattande svindyr operation med mycket osäker prognos - är det ju ett kvickt beslut om avlivning. Så då är det alternativet definitivt det bästa för hästen.

Men jag har hört om många fall där försäkringsbolagen lagt ut massor av pengar i mycket dåliga prognoser - och sedan behövt betala ut liv straxt därefter. Inte konstigt att försäkringspremierna rakar i höjden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 499
Senast: EZMK
·
Gnägg Min häst är rätt så mager och har svårt att gå upp i vikt, och nu har stallchefen tagit bort all hö i dagsgivan i hennes hage och påstår...
Svar
10
· Visningar
2 164
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Hej alla fantastiska, nu är det Sveriges oroligaste hundhönsmamma här igen. På måndag ska vi operera bort två små juvertumörer på vår 9...
Svar
10
· Visningar
938

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka