Vad ska jag göra nu?*lång*

Farre_

Trådstartare
Ja.. Vet inte riktigt vart jag ska börja.:p

När jag köpte Farin(hästen) så visste jag att han var svår lastad.

(Föra ägaren hade haft honom i 10 år och inte kört med han en

ändaste gång) Men jag tänkte att det går nog bra om jag tränar

honom lite hemma. Så jag köpte honom och fick hem honom. efter

nån vecka så började jag träna(med mamma) honom att gå in i

transporten, vi provade flera gånger,men gick inte Så vi ringde till

föra ägaren och frågade hur dom hade gjort och då sa dom att dom

hade tagit ditt en nh person och som hade hjälpt dom. Ja Så det var

väl bara att ringa henne då och frågade om hon ville komma och

vissa oss hur vi skulle göra, och det gjorde hon. då gick han nästan

direkt in i transporten. Ja så då efter det så gjorde vi ungefär som

henne då.. Och efter ett tag så tyckte vi att "ja men nu kan väl vi

köra ner han till ridhuset och ta en privatlektion". Så det gjorde vi,

privatlektionen gick bra.. Men sen när vi skulle lasta honom så

vägrade han.. Vi stog där i flera timmar och försökte få in han, Till

slut så ringde vi min ridlärare och frågade henne om hon kunde

komma. Så hon kommer efter en halvtimme. Vi gjorde allt för att han

skulle gå in, tillslut så riktigt tvingade vi in han.(och det värsta var

att det var på nyår så gissa om han var upphetsad). men hem kom

vi i jallafall...

Jag började för nån vecka sen att låta honom gå till transporten och nosa och kolla på den.. det märktes att han vart lite rädd eller mera nervös när han såg den.

jag vet inte riktigt vart jag ska sluta men ja..

Frågan: Hur ska jag göra nu? han har misst förtroende för mig och mamma(efter som vi tvingade in han). Ska jag börja om på nytt och försöka? eller ska jag sälja honom?

det är ner till ridhuset jag vill, för jag vill träna och stella upp i nån lättare klass. men det går ju inte om hahn inte går att lasta..

Och jag vet.. Slarvit skrivet.. men visste inte riktigt var jag skulle börja.. men ni får väl fråga.
p,s I texten värkar allting gå rätt så snabbt, men så är det inte:p

Sv: Vad ska jag göra nu?*lång*

det är bara att träna och träna så kommer det att gå bra tillslut. Försök att göra transporten till en trevlig plats som hästen inte förknippar med läskigheter och framförallt ta det lungt när ni ska lasta, stressa inte hästen och tvinga inte med våld.

Att lägga linor i kors bakom rumpan fungerar bra på vissa hästar. Jag vet en fd bekant som lät sin häst äta kvällsmat i transporten varje kväll, i början gick hästen inte in men så småningom så lärde den sig att maten fanns där inne och gick in utan problem. Istället för att köra direkt till sitt mål och sen lasta ur och rida kanske inte alltid är en bra lösning. En väldigt svårlastad häst kanske man kan prova med att köra en liten runda och sen hem igen.

Det går att träna upp hästen till att bli lastad så ha tålamod!

Inte ska du väl ge upp! Det tycker jag absolut inte! Det är bara att träna på det och inte ge dig förrän han är inne i transporten. Tar det tre timmar så tar det! Träna varje ledig dag du har (t ex varje helg) Åk inte iväg förrän ni lätt får in hästen och att han står lugnt. Första gången ni åker, ta bara en sväng runt stallplan och ta ut hästen igen. In igen nästa dag och ett varv runt stallplan igen. Det kanske tar flera månader innan du kan planera för att åka iväg och träna men det får du igen senare. Bli inte arg eller stressad utan låt det ta den tid det tar. Om ni brukar vända och göra volt för att försöka få hästen att gå rätt på rampen så sluta med det. Om ni inte gör det så kan ni kanske testa att göra volter. Byt system för att lasta hästen. Det går lite kurser i lastning ibland har jag hört, kanske det skulle vara något? Jag säger det här för att jag själv gjorde misstaget att ge upp med min gamla ponny. Det var synd både för honom och mig.

Börja att köra NH med han, och gör ledarskapsövningar och så att ni bygger upp en kontakt. träna på att skicka han genom olika saker, jag brukar skcika min häst mellan 2 hinder som är uppstälda på ungefär 1 meter tror jag... (är lite dålig på avstånds bedömning). Det är inte samma ska som en transport men då lär dom sej att klara av "problemet" själva och det stärker deras självförtorende. Sedan om du väl får in han i transporten, smäll inte för bomen och sen upp med luckan och sen åker ni utan låt han gå in och få lite mat lr nått och sen när han är lugn får han gå ut. Är viktigt att han är lugn, han ska tycka det är kul att åka transport :D

Hoppas det hjälpte lite :D

Hej har ett tips som funkat förr oss men som kräver en längre period att träna på.
Ha lemmen nerfälld som vanligt & låt hästen komma fram till transporten där den kan få sitt kraftfoder eller morötter osv. borsta honom o låt hästen gå runt & kolla lite om den vill. Upprepa en till två gr/dag men stanna där. ju tryggare han är med detta, flytta in fodret så att han kanske kan kliva upp med en hov, borsta & klia lite osv. Öka succesivt tills han går in. backa ut & stoppa där, först när hästen står kvar & låter sig bli borstad helt lugnt i transporten då sätter man på bakbommen - stoppa där nästa gång fäller man upp lemmen - stoppa där till slut så kan man genomföra en lugn & trygg lastning & en kort provtur osv. inget pådriv, inga linor osv utan se det som en trevlig stund utan krav.
En del lär sig på ett par dagar andra tar det längre tid för vilket är ok då man sedan har en häst som med "glädje" går att lasta.
lycka till.

Din NH tränare har ju uppenbarligen förut haft bra resultat så jag tycker du tar ut denne fler gånger och befäster kunskapen hos dig och hästen. Att tvinga en häst kan göra att den under lång tid har problem med lastningen. Min häst hade från början aldrig åkt transport så vi var tre stycken först och sedan två för att lasta henne. Sedan kunde jag lasta själv och hon var mycket lättlastad. En mörk kväll när det regnade vill hon inte gå in i transporten, jag hade slarvat med belysningen inne i trailern och jag blev arg och gick på henne lite hårt. Det fick jag sedan sota för i månader, då visste jag inte längre om jag skulle kunna lasta henne själv eller behöva ringa någon efter hjälp. Nu är hon återigen mkt lättlastad och nästan springer in i trailern.

Kan ni inte ta dit NH-tränaren igen? Hur ofta är det inte så att det man själv som behöver "tränas" - inte hästen?! Jag brukar inte ha några större problem om jag inte själv är stressad. Det är SÅ lätt att SÄGA att man "ska vara lugn" och "vara god ledare". I verkligheten händer det att man MÅSTE infinna sig någonstans en viss tid (det kan vara vet eller tandis....) och det är då man behöver några konkreta "tricks" att ta till (för det ger en självförtroende och det är det man behöver en extra dos av just då!). NH-tränaren ger dig säkert dessa "tricks". Fungerade ju bra förra gången!

Om jag är i tidsnöd brukar jag ta ut hästens kompis samtidigt. De får stå och käka tillsammans i transporten en stund innan jag lastar av kompisen. Hjälper för mig eftersom jag TROR PÅ DET. Och om jag är övertygad om att hästen ska gå på, ökar sannolikheten att den verkligen gör det.......

Det kommer att gå bra! Om en tid har du nästan glömt att detta var ett problem - och du jobbar med helt andra saker! Buke är en guldgruva när man funderar över något! Om det inte redan finns svar i tidigare tråd (ofta är det ju samma "problem" vi brottas med) finns det alltid någon att fråga!

Senast ändrad:

Fortsätt träna, men se först till att han har förtroende för er (som nån nämde), en bra tränare som kan hjälpa er flera gånger hemma.
Har ni andra hästar med? Hur är han att lasta ur?
Hästen kanske inte tycker om att gå in i transporten bakifrån, och föredrar en sån med fronturlastning (eller tvärtom såklart!)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 793
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 669
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 891
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar