Vad ska jag göra med mitt liv?

Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Förstår varför dina trådar alltid spårar ur totalt. Du gör det inte speciellt lätt för oss som försöker hjälpa dig. Men men......
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Det är ingen idé att försöka hjälpa.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Jag märker det :crazy:
Tänker inte fortsätta för TS är inte mottaglig för hjälp.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Jag berättade helt enkelt att jag hellre tar en sak i taget, och fick mothugg på det även fast det är bäst för mig. Jag menar, det kan ju inte någon säga något om, det vet ju jag bäst!

Jag förstår precis vad du menar med ovanstående och absolut kan det vara så - framför allt känner i alla fall nog ingen här inne dig tillräckligt bra för att känna dig bäst - men, det är kanske inte alltid det man tror är bäst för en själv, som faktiskt är det bästa, på sikt. Alltså det som KÄNNS bäst, inom din komfortzon, kanske inte alltid är det som krävs för att du ska utvecklas bäst. Det som krävs för att du ska kunna förändra saker och komma vidare.

Du lever i dag ett väldigt passivt liv och säger själv att du vill leva annorlunda, t.ex. ha ett arbete med allt vad det innebär, men vill du faktiskt få till en sådan förändring måste du våga utmana dig själv. Få saker att faktiskt HÄNDA. Inte bara godta ett obesvarat mail eller lägga all fokus och energi på ett enda telefonsamtal eller gå runt och ha ont och vara förhindrad att göra saker i stället för att ringa en sjukgymnast. Ta små steg i början, visst, men se till att det i alla fall blir steg som tar dig framåt i stället för att stå och trampa på samma ställe. "Nähä, jag fick inget svar på mitt mail. Då så." - funkar inte.

Det är jättebra att du verkar ha lite på gång, men igen, ta åt dig av de tips du fått i både denna och tidigare trådar. Vi har alla olika problem och svårigheter, vissa mer än andra, men ingenting förändras eller blir bättre för någon av att man helt enkelt inte gör någonting. Det är lika för alla och har ingenting med att känna sig själv bäst att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

För att alla dina trådar är likadana. För att folk är snälla och lägger ner energi och försöker hjälpa dig fastän det i slutändan inte gör någon skillnad. För att vi kommer att se ännu en till tråd från dig där du fortfarande står på samma ställe.

Ska du ta dig ur det här måste du göra något drastiskt, saker som kanske är jobbiga just då men som kommer ge dig mycket i framtiden.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Ja :) förstår och jag tar självklart in alla bra tips och råd jag får!
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

För att alla dina trådar är likadana. För att folk är snälla och lägger ner energi och försöker hjälpa dig fastän det i slutändan inte gör någon skillnad. För att vi kommer att se ännu en till tråd från dig där du fortfarande står på samma ställe.

Ska du ta dig ur det här måste du göra något drastiskt, saker som kanske är jobbiga just då men som kommer ge dig mycket i framtiden.

Nej, alla trådar är inte lika. Jag har ju tagit till mig av de tips och råd jag fått i många av mina tidigare trådar, det kan du ju inte säga något om. Och om jag gör en till råd, så lär det handla om ett annat ämne. För enligt mig handlar mina trådar faktiskt om olika saker. Inte liksom skulle jag göra flera trådar om samma sak, det känns ju rätt meningslöst.

Sen var det ju inte ens jag som tog upp tråden igen. Den hade ju halkat bak i arkivet ett par sidor. Jag kände mig liksom nöjd, men sen skrev någon och då drogs det upp igen. Och jag ber inte om hjälp nu, för jag har redan fått bra tips och råd och hjälp och massa sånt och ja...
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Hela din historia är så otroligt sorglig och bekymmersam.
Jag har följt dig under flera år och aldrig upphört att förvånas och uppriktigt sagt oroat mig.
Du säger ibland till ditt försvar att allt inte kommer fram i din blogg men det som faktiskt kommer fram är tillräckligt och mer därtill för att kunna bilda sig en uppfattning om var problemen ligger.
Det som känns så sorgligt är att du inte kan komma till pudelns kärna och komma åt de riktiga problemen. Jag önskar så innerligt att jag kunde hjälpa dig att se!

Detta är min bild av det hela:

Du blir mobbad och illa behandlad i högstadiet vilket (fullt förståeligt!) leder till att du utvecklar ett beteende där du drar dig undan med ett dåligt självförtroende och psykisk ohälsa.

Du mår självklart dåligt så ingen anhörig "sparkar" på dig och kräver något av dig utan försöker stötta dig genom att låta dig vara.

Du blir mer och mer inaktiv och eftersom du aldrig pluggat fullt ut eller haft ett jobb där du fått kämpa för att orka ta dig dit - och klarat det, så har du inte den erfarenheten och styrkan i ditt bagage.

Du har heller aldrig behövt kämpa för din överlevnad, dvs haft ekonomiskt krav på dig att se till att det står mat på bordet och du har tak över huvudet, vilket gör att du saknar den där glöden och drivet.

Du har pga din bakgrund som lett till din nuvarande problematik svårt med den sociala biten, att interagera i samhället, det sociala spelet vuxna emellan och språkligt och ligger därför några år efter i utvecklingen. Detta leder till ännu fler missförstånd och hinder.

Eftersom du lever ett isolerat liv där du i stort sett kan sova, äta och agera som du vill skapas inga rutiner och kraven saknas fortfarande vilket leder till följande:

Oförmåga att genomföra saker som t ex ordentliga motionspass varje dag och att vistas ute i dagsljus.
Rutiner kring mat, dvs näringsriktig kost där du inte drabbas av vitaminbrister, orkeslöshet och viktuppgång. Riktiga måltider vid fastställda tidpunkter.

Tid till att känna efter! Du har under flera år varit så pass inaktiv att du förmodligen saknar muskelstyrka och rörlighet och eftersom du är lite tung så smärtar kroppen självklart ännu värre när inaktiva muskler, leder och ligament ska röra på sig nån gång då och då.
Du har som jag nämnt tidigare aldrig fått kämpa hårt vecka ut och vecka in och sett att det går trots smärta och obehag vilket gör att du viker dig för minsta motståndets lag. Halsont, magont, tandvärk, ledvärk, trötthet, deppighet, ångest och flera tillstånd som de flesta människor dras med dagligen får ta hur mycket plats i din vardag som helst och du har all tid i världen att känna efter. Inget konstigt! Jag och många med mig hade blivit likadana!
Dina eventuella funktionshinder och åkommor får ta en enorm plats i ditt liv och du tror att det måste vara så. Du har helt enkelt inte verktygen att se förbi sköldkörtelproblem, ev funktionsnedsättningar och ångest och istället göra det bästa av det. Dessa verktyg skapar man nämligen i skolan, på arbetsplatser och i det sociala livet. Såklart kan du inte har de verktygen då!

Avsaknad av självinsikt. Dina anhöriga har skyddat dig länge och det är fint av dem men det har också lett till att du inte behöver kännas vid dina mindre bra sidor.
Istället för att gråta, känna dig kränkt och försvara dig när jag nämner någon form av övervikt här borde du istället ta till dig och ta in för att känna drivet mot en förbättring men du har svårt att se helheten eftersom du sitter mitt i alltihop. Fullt förståeligt!

Jag tror jag har erbjudit mig förut men jag gör det igen.
Om du en morgon vaknar upp och VERKLIGEN känner att NU vill jag förändra mitt liv är du välkommen att höra av dig.
Jag erbjuder mig som bollplank, inte gnällplank, och jag kan peppa, pusha och komma med en vuxens synsätt och goda råd och framförallt erfarenheter från livet härute. Jag är fysiskt skadad och lever med kronisk smärta och funktionshinder men kan lära ut knepen att älska sitt liv ändå.
Du kan dessutom få möjligheten att hyra ett rum här i närheten (6 mil från Uppsala) och arbetsträna på mitt företag.

Kom igen nu, det är aldrig försent!

Vilket svar! Jag bugar mig!:bow:
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Nej, alla trådar är inte lika. Jag har ju tagit till mig av de tips och råd jag fått i många av mina tidigare trådar, det kan du ju inte säga något om. Och om jag gör en till råd, så lär det handla om ett annat ämne. För enligt mig handlar mina trådar faktiskt om olika saker. Inte liksom skulle jag göra flera trådar om samma sak, det känns ju rätt meningslöst.

För folk som anstränger sig för att försöka hjälpa dig ser alla dina trådstarter på det här temat likadana ut. Du är missnöjd med hur din situation ser ut men samtidigt så finns det hundra olika ursäkter till varför du inte kan göra något som du upplever som jobbigt för att ändra på något.

I den här trådstarten så är du beredd att ta vilket skitjobb som helst eftersom din tillvaro känns så meningslös. Sedan är du helt plötsligt nöjd med dig själv om du gör en sak om dagen och är inte beredd att pressa dig själv till att ens ringa ett telefonsamtal utöver det.

Om det är så att sjukvården inte hittar något större fel på dig, har det slagit dig att det faktiskt kan vara så att det inte är något fel utan att du bara har för mycket tid för att känna efter? Och i kombination med det för lite krav på dig att göra saker oavsett om du är lite förkyld, mår lite illa eller kan hitta någon annan småkrämpa som de flesta som är anställda måste strunta i eftersom man måste gå till jobbet ändå?
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Jo, alla trådar är lika och förändring uteblir.

Du kan bortförklara det här hur mycket du vill men för oss andra är det helt uppenbart.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Jo. Alla dina trådar är PRECIS likadana. De börjar ALLTID med att du är så ledsen och bekymrad över din situation och att du ber om hjälp att förändra den. Du får sedan en massa bra tips och konkreta förslag. Tråden slutar sedan alltid med att allt rinner ut i sanden. Sedan dröjer det några månader innan du startar en ny tråd igen - på samma tema. Ingen utom DU kan förändra din situation. Det spelar ingen roll hur många förslag du får, och hur bra dessa förslag är, om du inte tar tag i det hela och gör en förändring...
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Var det en fråga? Vilket som är mitt stora problem?
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Jag tror det var ett konstaterade från Niyama - att du inte ser det du skriver utifrån något annat perspektiv utom det du själv bestämt dig för...vi som läser ser det uppenbarligen på ett helt annat sätt.
Det betyder inte att det finns något rätt eller fel. Utan det är tolkningar som utgår från det som skrivs, helt enkelt :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
712
Senast: ptr
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 429
Senast: Raderad medlem 149524
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 262
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp