Vad ska jag göra med mitt liv?

Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Min gissning i alla fall :)

Jag kom för övrigt att tänka på en sak...
Vad tror du om att du skulle ta och sammanfatta (för dig själv) det som händer i dina trådar?
Du skriver om problemet, får tips, gör saker...varför inte utveckla och skriva ner det? Så att du ser att du utvecklas, att trådarna faktiskt ger något konkret och för att du faktiskt GÖR saker - tvärt emot vad du tror (och ger sken av) att du inte gör?

Förstår du hur jag tänker?
Du har ett problembeteende - du "gör inget".
Du får tips, skriv ner dem på ett papper.
Du provar vissa tips - utvärdera de du provat, och fundera hur du ska gå vidare med dem, eller prova nya tips.
Du GÖR saker - du har psykologgrejer (vad det än må vara) arbetsförmedlingen (?) och sjukgymnastik (?) på gång. Skriv ner!
Skriv ner vad du har för mål med dessa instanser, både kortsiktiga (vad de kan göra för dig NU?) och långsiktiga (hur du vill att DIN framtid ska se ut, och vad de kan HJÄLPA dig med för att DU ska nå dit?).

Fundera hur du ska göra för att vara så effektiv som möjligt - för att få saker gjorda.
En sak i taget är en bra början - absolut, men räcker det för dina långsiktiga mål?

Du har så mycket omkring dig redan - så jag undrar om en ADD-utredning verkligen ska prioriteras?
Är det inte bättre att du prövar den hjälp du redan har, och lägger krutet där istället för att du tar på dig ännu mer?
Har du ADD så har du, oavsett om du får det på papper nu - eller om det dröjer.
Det förändrar inte din situation HÄR OCH NU, så se till det du faktiskt HAR och ANVÄND det.

Se framåt, men lev i nuet. Gör det som ÄR bäst för dig (inte som känns bäst - alla känner vi väl att det vore skönast att dra täcket över huvudet ibland, men det är inte effektivt för någon som vill/måste ändra sin situation och leva livet)

Jag tror det kan hjälpa dig, faktiskt - du behöver se vad du gör, vad du kan, vad du får, vad du vill...inte vad du tror att du inte kan, vad du tror att andra säger att du inte kan o.s.v.
Du måste försöka tro på dig själv - helt "enkelt".

:)
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Tack för ditt inlägg, jag ska prova att skriva ner allt! :)
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Alltså, jag har följt dina trådar under en lång tid och tänkt att jag ska göra ett konto här för att svara. Men varje gång så drabbas jag av någon känsla som säger att jag ändå kommer få en massa skit, så jag har skippat det. Men nu kan jag inte hålla mig längre.

Är dina trådar verkligen på riktigt? Eller driver du med oss? Om dom är verkliga så förstår jag inte hur folk i din omgivning kan ställa upp så som dom gör, ut ifrån det du beskriver. Du bor fortfarande hemma, är 24 (?) år och gör ingenting om dagarna. Du har ingen inkomst och har aldrig jobbat. Hur kan du leva med dig själv? Hur kan du leva med att veta att folk får betala massor för dig när du inte gör ett skit för att förändra din situation?
Dina medmänniskor/släkt (varför vill dom inte veta av dig?)/vänner (?)som du säger att du inte har) gör ju allt för att du ska må bättre, men du slår bara iväg deras hjälpsamhet. Hur ska du någonsin kunna stå på egna ben om du inte gör en förändring? Vem/vad tror du kan hjälpa dig när du inte ens kan hjälpa dig själv?

Samtidigt som du skriver att du i princip kan göra vad som helst för att förändra din situation så slår du iväg alla tänkbara saker som vi här vill hjälpa dig med. Varför tar du inte erbjudandet att jobbträna hos ASKAPLASKA? Hon verkar vara en oerhört vettig och empatisk människa som du borde lyssna mer på. Hon erbjuder dig hjälp att jobbträna och du struntar i det? Varför? Vad är du rädd för? Det är ju ingenting som får dig att må sämre utan snarare tvärtom. Du gör dig en väldigt dålig tjänst om du inte tar det erbjudandet.

Och det där snacket om att du bara kan fokusera på en sak åt gången, vad fan (ursäkta, men jag blir lite lätt upprörd) är det för snack? Klart att du kan göra flera saker samtidigt. Du har ju INGENTING att göra om dagarna (typ?) och trots det kan du inte ringa sjukgymnast och kontakta Arbetsförmedlingen under samma dag. Jag förstår ärligt talat inte hur du fungerar.

Jag tänker inte ursäkta mig om jag låter hård. För sanningen är ibland väldigt hård. Jag förstår att jag kommer få ett upprört svar tillbaka av dig nu och det får jag ta. Men lyssna för guds skull på alla kloka människor här inne som VILL HJÄLPA DIG! Slå inte bort allt, snälla.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Fast alltså, det kan ju inte vara en tillfällighet att många tycker likadant om dina trådar (jag är en av dom, men i det tysta) så det ligger nog lite sanning i det.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?


Ja det är nog lite så majoritetet av de som läser tråden tycker också. :D Uppenbarligen får du inte det du behöver från buke (eftersom dina trådar återkommer på samma tema och har gjort det i några år nu). Ärligt talat tror jag inte det är hjälp du vill ha härifrån att komma någonstans, utan att trådarna och svaren i dem är en jakt på bekräftelse. Du får en chans att prata ur dig, gillar att folk ger respons men vad själva responsen består av är nog inte lika viktigt. Det är därför du ofta svarar med "du har nog rätt!" och liknande och en massa smileys, men inget verkar fastna. Jag tror inte det spelar så stor roll vad vi skriver, bara vi skriver något.

Du har fått ett oerhört bra erbjudande som är få förunnat av Askaplaska. Jag hade verkligen velat höra att du iaf träffat henne och pratat igenom det hela. Men det hände ingenting va...?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Ja det är nog lite så majoritetet av de som läser tråden tycker också. :D Uppenbarligen får du inte det du behöver från buke (eftersom dina trådar återkommer på samma tema och har gjort det i några år nu).

Jaha, okej.


Ärligt talat tror jag inte det är hjälp du vill ha härifrån att komma någonstans, utan att trådarna och svaren i dem är en jakt på bekräftelse. Du får en chans att prata ur dig, gillar att folk ger respons men vad själva responsen består av är nog inte lika viktigt.

Då tror du fel, och har fel. Om jag enbart ville prata ur mig så kan jag göra det på annat sätt. Klart man vill få respons på det man skriver, det vill väl alla som gör trådar på forum? Dock håller jag inte med dig om ditt sista konstaterande. Det är bara så fel.

Det är därför du ofta svarar med "du har nog rätt!" och liknande och en massa smileys, men inget verkar fastna. Jag tror inte det spelar så stor roll vad vi skriver, bara vi skriver något.

Är det så? Det bestämmer du? :p fel fel fel, igen!

Du har fått ett oerhört bra erbjudande som är få förunnat av Askaplaska. Jag hade verkligen velat höra att du iaf träffat henne och pratat igenom det hela. Men det hände ingenting va...?

Japp, jag har fått många bra tips/bra hjälp och fina erbjudanden.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Japp, jag har fått många bra tips/bra hjälp och fina erbjudanden.

Fast nu undvek du att svara på Skogstrollets fråga. Har du träffat Askaplaska och åtminstone pratat igenom erbjudandet?

Jag upplever för övrigt samma sak som Skogstrollet vad gäller att dina trådar inte så mycket är en språngbräda för dig att verkligen förändra ditt liv som ett sätt att fortsätta trampa runt i din nuvarande situation.

Vad spelar det t ex för roll att du väntar på en ADD-utredning? När den kommer kommer den, du hinner göra massor innan dess.

Om du skrev i varje tråd vad du gjort sedan senast för att förbättra läget skulle vi som läser kanske uppfatta dig annorlunda. Ett exempel är om du nästa gång berättar att du tränat bort din ångest över att göra något du tycker är jobbigt, eller sett till att du har inbokade aktiviteter som gör att du tar dig hemifrån 4-5 dagar i veckan. Då skulle det kännas mer givande att hjälpa dig framåt än som nu, när det hela tiden känns som om du är kvar på noll.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Fast nu undvek du att svara på Skogstrollets fråga. Har du träffat Askaplaska och åtminstone pratat igenom erbjudandet?

Jag undvek inte, jag valde frivilligt att inte svara på den frågan då jag inte orkar ta den diskussionen med någon annan mer än Askaplaska. Det spelar liksom ingen roll vad jag svarar, det kommer ändå inte låta bra i era öron.

Vad spelar det t ex för roll att du väntar på en ADD-utredning? När den kommer kommer den, du hinner göra massor innan dess.

Det spelar en himla stor roll. Dels för att AF inte kan hjälpa mig om jag inte har den där jävla diagnosen (ja, dom har sagt det) och dels så är det lättare att jag får en praktikplats och samtidigt kan få in lite pengar så jag kan börja leva. Jag vet inte exakt hur det där går till men jag tror det har tagits upp tidigare i tråden. Så det är rätt viktigt att jag får göra min utredning. Den är redan alldeles för sen, men det kommer ske någon gång nu i vår som tur är.


Om du skrev i varje tråd vad du gjort sedan senast för att förbättra läget skulle vi som läser kanske uppfatta dig annorlunda. Ett exempel är om du nästa gång berättar att du tränat bort din ångest över att göra något du tycker är jobbigt, eller sett till att du har inbokade aktiviteter som gör att du tar dig hemifrån 4-5 dagar i veckan. Då skulle det kännas mer givande att hjälpa dig framåt än som nu, när det hela tiden känns som om du är kvar på noll.

Jo det är sant. Jag har väl kanske inte varit direkt tydlig med det. Men det är mycket jag gjort och förbättrat. Någon kom med förslag att sätta larm för medicinerna (i någon gammal tråd) och även skriva lappar. Mitt rum är en enda stor post-it lapp. Typ. Nej men det fungerar väldigt väldigt bra. Sömnen är också oerhört mycket bättre (går iofs i vågor, men på det stora hela).
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Det spelar en himla stor roll. Dels för att AF inte kan hjälpa mig om jag inte har den där jävla diagnosen (ja, dom har sagt det) och dels så är det lättare att jag får en praktikplats och samtidigt kan få in lite pengar så jag kan börja leva. Jag vet inte exakt hur det där går till men jag tror det har tagits upp tidigare i tråden. Så det är rätt viktigt att jag får göra min utredning. Den är redan alldeles för sen, men det kommer ske någon gång nu i vår som tur är.

Nä, klart de inte kan ge dig resurser som kräver ADD och liknande, om du inte har det - men fortfarande, ÄR det verkligen DEN hjälpen du behöver? Och VAD kommer du göra fram tills dess?
Du får ju faktiskt en himla massa hjälp och erbjudanden trots att du inte har "den där jävla diagnosen"?
Sedan kan jag tycka att det är ganska kränkande att uttrycka sig så om en sjukdom,jag har förvisso ADHD, men det är så pass nära att det inte alls kändes kul att läsa. Förresten får jag inga extra resurser trots min ADHD (eller borderline, eller bipoläritet eller...)
heller - så jag tror inte att skillnaden för din del blir så stor - om du faktiskt inte skapar skillnaden själv.
Är du beredd att göra det oavsett om du får en diagnos eller inte?
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Du får ju faktiskt en himla massa hjälp och erbjudanden trots att du inte har "den där jävla diagnosen"?
Sedan kan jag tycka att det är ganska kränkande att uttrycka sig så om en sjukdom,jag har förvisso ADHD, men det är så pass nära att det inte alls kändes kul att läsa. Förresten får jag inga extra resurser trots min ADHD (eller borderline, eller bipoläritet eller...)
heller - så jag tror inte att skillnaden för din del blir så stor - om du faktiskt inte skapar skillnaden själv.

Njae, inte hjälp som passar (eller har fungerat av det jag provat). Sen är ju ändå inte ett neuropsykiatriskt funktionshinder en sjukdom, det är ett funktionshinder.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Varför får inte du någon specialhjälp från arbetsförmedlingen? Jag har borderline, social fobi, bipolär sjukdom och så min ätstörning och är inskriven på ett specialprogram pga mina svårigheter. Har rätt till lönebidrag och särskilt anpassad arbetsplats.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

För att dom anser att dom inte kan hjälpa mig. Varför har jag ingen aning om. Jag har försökt en miljon gånger utan resultat. Dom vet att jag har en utredning på gång och sa att jag kommer få hjälp lättare efter det.
 
Sv: Vad ska jag göra med mitt liv?

Och vad är det som inte fungerat? Och vad är det som gjort att det inte fungerat?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag blev stucken av två getingar (jordgetingar?) igårkväll för lite mer än 24 timmar sedan, när jag pysslade i trädgården och råkade...
Svar
16
· Visningar
712
Senast: ptr
·
R
Kropp & Själ Först så jag vet att iallafall domflesta här inte är läkare och jag har själv klart kontakt med vård osv så ingen be höver oroa sig för...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 429
Senast: Raderad medlem 149524
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 262
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp