Vad ska jag göra?

Sv: Vad ska jag göra?

....och nu lägger jag mej i ochså...
Det verkar inte som att din sambo mår vidare bra, men det gör inte du heller!! Du och ditt barn (som är det viktigaste som finns!) ska väl inte stå i skottlinjen för att han inte kan hitta sej själv och sin papparoll?
Att det skall var potetiellt farligt för lillen att vara med pappa är en bra argument för att flytta ifrån hnom, så får han söka hjälp själv. Det kan ingen göra åt honom, det måste komma från honom själv.

Riskera inte din och ditt lilla barns välgång, för att försöka hjälpa honom.

Jag känner för dej, mer än du tror..
 
Sv: Vad ska jag göra?

Upplever vi hönsiga mammor att det finns en skaderisk, så gör vi det, oavsett om den är reell eller inte får den oss att må dåligt, och kan man inte ha en bra dialog om det, så man kan tala om varandras känslor och upplevelser, kan detta bli tortyr. Det kan säkert vara det omvända ochså, att pappan är osäker på mamman.
Pappor kan ochså få förlossningsdepressioner. Bergis.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hur kan det bli tråkigt att stirra på ens lilla underverk till barn i en timme?
Prata med dem vars barn inte finns längre, ska du se....
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag har förstått att det är hjärtslitande när ens barn skriker, men jag undrar om du inte får försöka stå ut med det så att din sambo kan få lyckas på egen hand. Ja, man blir otroligt arg och irriterad när karln inte bara kan göra det man vet fungerar, men nu är det så. Vi kan inte kontrollera och undervisa dem utan de måste också få försöka.

Ta semster, åk bort och låt barn och pappa öva sig på varandra (förutsatt att han inte är rent livsfarlig för barnet men det tror jag faktiskt inte)

Normalt sett så är det en bra lösning. Pappor växer väldigt mycket när de inser att man inte bhöver ha burit barnet i magen bara för att "kunna".

Men jag tycker ändå att ts ska vara försiktig, och inte släppa ansvaret på pappan förrän hon vet att han är tillräckligt mogen att axla det.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Här kan vi nog ha en del av problemet och det är ett vanligt problem. Du vill att det ska göras på ditt vis för du veta att det fungerar. Sambon får då bekräftat att han är dålig, men kan samtidigt inte ta in dina råd då han går i försvar. Ofta resonerar man då att "gör det själv då" och så går man. Uppenbarligen testar han olika saker och han behöver få hitta sin metod, sin föräldraroll.

Jag är gärna på och talar om för min särbo hur hundarna ska hanteras och skötas, men det ger alltid fel effekt. Det slutar med att särbon gör noll och jag får göra det själv. Jag kan inte vara där och styra hur han ska göra för då vill han inte vara med.

Jag har förstått att det är hjärtslitande när ens barn skriker, men jag undrar om du inte får försöka stå ut med det så att din sambo kan få lyckas på egen hand. Ja, man blir otroligt arg och irriterad när karln inte bara kan göra det man vet fungerar, men nu är det så. Vi kan inte kontrollera och undervisa dem utan de måste också få försöka.

Ta semster, åk bort och låt barn och pappa öva sig på varandra (förutsatt att han inte är rent livsfarlig för barnet men det tror jag faktiskt inte)

Men man låter inte ett barn ligga och skrika bara för att man vill se på TV. Man ska prioritera barnet först och inte Tv-n.
Hón vill också att hennes sambo håller under huvudet som stöd för nacken för det är viktigt. otroligt viktigt för man vet aldrig vad som kan hända.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Klart det kan bli tråkigt. Det vet jag flera föräldrar som tycker. Så roligt är det inte att bara stirra på dem när de är små. Där får man ha förståelse för att alla är olika.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Självklart. Det är inte fel i att göra något annat samtidigt som man umgås med sitt lilla barn. Min 4-månaders skriker så for jag inte aktiverar honom. Men en dag med bara skallerskak och magpussningar går inte när man dessutom har en ettåring. Så lillen hänger på höften under matlagning/städ/tvättplockning etc, och är helnöjd. Inte har jag samvetskval för att jag gör annat samtidigt som jag är med honom.

Men man kan stirra i timtal också :love:
 
Sv: Vad ska jag göra?

även jag tittar på tv när bebis är lugn och när jag ammar, det är ju inte det de sitter i, utan att han bara låter honom gallskrika.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag vet, jag vet. Hela de tre första månaderna tillbringade jag vid tv:n. Såg mååånga bra filmer. Det kan jag sakna med andra barnet, men har man en ettåring utöver nytillskottet finns ingen tid för tv:tittning.

Man sitter skönt, och man har bra kommunikationsmöjliheter i en tv:soffa, det är inte alls så tokigt.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Mja.... vi får väl enas om att vi är oense där..
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jo,jag gillar TV! Massor!!
Min stackars unge får va med överallt!!
Men det är ändå han (å de äldre) som är prioriteringen, sen är det bara en bonus att man hinner titta på ett helt avsnitt av Cityakuten... =)
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag håller med Jadzia här..

Du befinner dig inte i en lätt situation och det gör inte din sambo heller. Han vet inte alls hur han ska bete sig och när misslyckas och får förmaningar så skäms han att han gjort fel och vågar inte prova igen eftersom han är rädd att det ska bli fel igen.

Att få barn är en stor omställning i livet, och ett spädbarn är svårt att ta hand om, speciellt när man inte riktigt lärt känna barnet. Som mamma har man ju lite fördelar i.o.m att man burit på barnet i 9 månader, man har större möjlighet till närhet då man ammar osv.

Jag vill inte verka elak, men hur känner du för din sambo när du kan tänka dig att flytta ifrån honom utan tvekan "bara" för att han inte klarar av att ta hand om ett spädbarn på rätt sätt (som han inte ens fått lära sig hur man gör). Ni kanske borde sätta er ner och prata igenom allt igen, prata om hur ni känner för varandra, om ni vill fortsätta tillsammans, hur han känner inför att vara pappa och varför han är så ointresserad av barnet.

Jag hoppas för eran skull att allt det här löser sig till det bästa!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Pappor kan ochså få förlossningsdepressioner. Bergis.

Det kan ligga något i det där.

TS: Kan ni inte gå till BVC eller något tillsammans och prata om detta? Att pappor känner som din sambo kan inte vara helt ovanligt. Försök att vara förstående samtidigt som du ställer krav (t.ex. att vissa saker måste göras - och göras på rätt sätt - även om de inte är så roliga). Ge honom möjlighet att lära sig. När han hittar "rätt knappar" så kanske det ger sig.
 
Sv: Vad ska jag göra?

*kl*
Nu lägger jag mig oxå i.
Är pappan fullständigt handlingsförlamad eller?
Om han nu känner sig dålig och inte kan, varför gör han i så fall inget åt saken. Det är väl ändå inte ts uppgift att se till att pappan får intresse för barnet. Hon har väl nog att göra ändå. Och om han aldrig tar barnet och kan få tyst på den, hur ska då ts nånsin få avbelastning och kunna få sova och kunna ta en dusch. Pappan får för fasiken ta och vissa intresse för sitt barn som jag antar han själv var med på att han ville ha?... Om han bara visar lite intresse för sitt eget barn så blir allt mycket lättare både för honom själv och ts. Om man vill lära sig så gör man det, men om man inte vill så händer det inte heller något. Varför ska ts behöva axla sin känslor för allt själv, ta hand om barnet i princip själv plus att hon sen då ska reda ut sin sambos känslor. Nej ni behöver verkligen prata kan ni inte gå till en kurator eller något liknande som kanske kan hjälpa er att får fram hur han och du upplever och känner för allt.
Det här blev långt och säkerligen ganska snurrigt, Hoppas verkligen allt ordnar sig.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Det kan ligga något i det där.

TS: Kan ni inte gå till BVC eller något tillsammans och prata om detta? Att pappor känner som din sambo kan inte vara helt ovanligt. Försök att vara förstående samtidigt som du ställer krav (t.ex. att vissa saker måste göras - och göras på rätt sätt - även om de inte är så roliga). Ge honom möjlighet att lära sig. När han hittar "rätt knappar" så kanske det ger sig.

Jag undrar också hur pappan mår egentligen. På TS beskrivning låter det som att han inte mår bra alls. Och mår man skit är det inte lätt att engagera sig och man hamnar i en ond cirkel.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Åhh, vad jag känner igen mig i JobbigaLiv! Precis lika dant upplevde jag det när vårt första barn kom, vilket nu är längesedan. Pappan var trött, ointresserad, irriterad och allmänt otillgänglig för mig. Sonen var 8 månader innan pappan vågade vara ensam med honom en halv timme. Nyckeln till det hela var just vågade, han var helt enkelt rädd. Vi löste det genom att pappan fick göra det han var bra på nämligen passa upp mig och ordna allt runt omkring utan att direkt sköta barnet. Hur går det när han åker vagn? Sover han då? Kan inte pappan ta vagnen och gå ut en runda när han sover? Vi har kanske olika roller som föräldrar och just när barnen är väldigt små så är det lättare för mamman att sköta det, medan pappan kan ordna boet så att säga. Jag kan också säga att det blev bättre när barnet blev äldre, runt året. Men försök prata med honom, gör upp en plan för vem som ska ta ansvar för vad osv. Helt enkelt en arbetsfördelning som båda kan acceptera. Detta kommer inte att vara för evigt utan bara just nu.
Ett råd till är att låt någon annan passa barnet minst en gång i veckan så att NI för vara ifred ett tag och bara prata som vuxna. Man behöver inte åka någonstan eller gå ut utan bara sitta hemma framför tv och få vara vuxna och ensamma. Att lämna varadra eller sitta och sura på vars ett håll löser inte problemen, bara kommunikation och kompromisser som båda kan gå med på. LYcka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?

Jag måste nog opckså hålla Jadzia lite om ryggen här. Det låter som att din sambo är fruktansvärt osäker i sin papparoll och han verkar inte alls må bra.
Faderskapet kanske inte alls blev så som han tänkte. Har ni träffat familjerådgivningen någon gång? Nu när ni har ett barn tillsammans tycker jag att det är det minsta man kan testa innan du börjar överväga att lämna din sambo.

Jag känner också igen mig i det där från min och sambons gemensamma hundar. Vi har en "promblemhund" (nåväl, en knepig sak med mycket fasoner) och jag vill gärna vara på honom och tala om för honom hur han ska hantera henne, hur han ska lösa saker och hur han ska behandla henne. För jag är den som tar huvudansvaret för henne och jag vet vad som funkar bäst. Men att säga åt honom har inte alls den effekten jag önskar. Istället för att han gör som jag säger blir han osäker, och så vill han inte alls istället. Han dumpar över hela ansvaret på mig för att "jag kan bättre". Så jag har helt enkelt fått inse att han måste få lösa det där på sitt eget vis. Fast än jag kanske tycker att han löser en situation på ett sätt jag inte skulle göra det på, är det bättre att han i alla fall testar själv. Och hör och häpna, efter att han fått testa fritt med sina metoder, inse vad som funkar och vad som inte gör det, har han faktiskt fått till en del saker bättre än mig och dom har fått en mycket bättre kontakt. Även om jag fått bita mig själv i läppen några gånger på vägen då jag själv aldrig kommit på tanken att försöka det han gjort. ;)

Nu kan man inte jämföra spädbarn och hundar rakt av, men jag hoppas att du förstår resonemanget.

Men din sambo kanske upplever det som att du kritiserar honom när du påpekar sakerna han gör fel, och så tappar han helt enkelt lusten att försöka för att han får bekräftat det han själv intalat sig, han är en kass pappa. Och jag vet hur jag är när jag ställs inför någonting jag tror att jag inte alls kan. Jag är inte det minsta sugen att ens försöka. Speciellt inte om det finns någon bredvid mig som kan mycket bättre. Det får han ju bekräftat hela tiden eftersom att barnet faktiskt slutar skrika när du tar det och gör på ditt sätt.


Finns det ingen gång som barnet är lugnare och sover? Hur är barnet direkt efter amning? Då brukar ju de flesta småbarn vara nöjda och pömsiga. Kan du inte bara lägga barnet bredvid honom i soffan när det redan sover så att han får chans att umgås lite försiktigt med sitt barn utan att behöva göra nåt. Då gör det ju faktiskt ingenting om han bara ligger och tittar på TV. Kanske låta det bli en vana att han får ligga bredvid barnet så fort det sover. Att han får en chans att bekanta sig försiktigt och få upp självförtroendet. Så kanske du får ta allt det "jobbiga" som att trösta skrikig bebis, byta blöjor osv ett tag eftersom att han uppenbarligen inte kan hantera det.

Får han bara upp självförtroendet tror jag att han kommer att våga försöka sig på att trösta barnet också längre fram - utan att få panik.
 
Sv: Vad ska jag göra?

*Är pappan fullständigt handlingsförlamad eller?
Om han nu känner sig dålig och inte kan, varför gör han i så fall inget åt saken. Det är väl ändå inte ts uppgift att se till att pappan får intresse för barnet. Hon har väl nog att göra ändå.

Hur lätt är det att göra något åt saken när han förmodligen går med en konstant känsla av att inte duga något till, inte veta hur han ska göra, känna sig övervakad av sin sambo och ännu inte hunnit knyta an till barnet? Det är nog inte så lätt att stövla fram och säga: nu vill jag lära mig hur man gör!! när sambon hela tiden påpekar gör si, gör så, nu gör du fel, så får du inte göra.

Jag tror också att pappan i det här fallet helt enkelt är fruktansvärt osäker på barnet och behöver lite kvalitetstid utan att bli övervakad. Pappagrupp, ut på promenader när barnet är lugnt osv låter som superbra idé. Våga lämna dem ensamma, men finns kvar i närheten.

Små bebisar kan skrämma livet ur mig eftersom jag inte vet hur de fungerar, hur de reagerar, varför de låter som de gör, hur man håller för att inte skada osv. Inte skulle jag våga försöka heller om någon stod och hängde över axeln och granskade varje rörelse jag gör.

Min plastsyrra såg en gång sitt tillfälle. "aha, ett ledigt knä...! och satte sin 5 mån flicka i famnen på mig. Jag hann inte reagera innan jag hade ungen i famnen (har alltid skytt blöjbarn) men när första fasan lagt sig så insåg jag att det funkade ju rätt hyfsat. Just no sudden moves... :D Sen märkte att hon gillade att leka med fingrar, vem visste det innan. Och var väldigt mjuk i nacken, tänk. Och gurglade rätt belåtet om man gungade på knäna, ja det kanske inte var så farligt ändå...
Mamman? Hon satt i andra änden av rummet och fikade och pratade med sina vänner.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 246
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 777
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 278
Senast: Hellhound
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 177
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp