vad ser ni? -igen

Sv: vad ser ni? -igen

Hästen ser välfodrad út och verkar harmonisk.

STOR spänning i nackens högersida, vilket gör att den förmodligen biter sig hårt fast i bettet på den sidan.Svår/omöjlg att ställa åt höger.
Bäckenet vridet så att hästens bakben helst vill gå vänster, den skjuter ut höger bog för att kompensera för detta och belastar vänsterfram för mkt.
Stora spänningar i mankpartiet.

Hmmmm.......... Jag har lite önskemål om bättre bilder där hästen står med hovarna brevid varann för att få en korrekt syn på hästen framifrån och bakifrån.. Just nu ser den ju helt skev ut och så illa hoppas jag inte det är i verkligheten...?? Och från sidan känns det som att bilden inte är riktigt rakt på där heller... Men som den ser ut så är ju hästen i ett ngt väl gott hull med en ngt brant bog, djup bål, sänkt rygg, runt toppigt kors och muskelfattig skank och tåvid bak. Men som sagt bilden är inte helt okej....

kan försöka ta bättre bilder, det är dock helt omöjligt att få honom stå med bakbenen helt brevid varandra.
det här är ju inte heller för att få en diagnos på hästen utan mer bara höra spontana reaktioner.

Som någon annan påpekade så är min största reaktion att bäckenet är vridet. Det ser nästan ut som att hästen vilar/avlastar svagt vb på ena bilden av ryggen.
Frambenen hade varit lättare att säga något om ifal de stod parrallela. Bakbenen var utåtåade/vb) om jag minns rätt, kan också vara så att hästen bara stod så tillfälligt.

/K.A

Nä då, det är ingen fara att du ska få någon diagnos av mig.Tyckte bara att det här såg intressant ut..
Men står han alltid med höger bakben framställt?
För diskussions skull så tror jag att problemet sitter i vänster frambog. Hästen saknar muskler där och ser ut att ha byggt på muskler i korsets höger sida för att kompensera det.

ska försöka ta fler bilder idag, även från högersidan.
det varierar vilket ben som är framställt, men han kan inte stå med dom jämt. frambenen är lite lättare.
intressant att hör vad alla ser!

Håller med i mångt och mycket vad Djurjouren sagt. ;)

Tränar du denna hästen i dagsläget?

Senast ändrad av en moderator:

hästen rids men inte med några större krav.
kommer fler bilder senare...

Hur upplever du hästen? *intresserad av att höra*

har funderat lite och hästen är spänd i nacken, svår att ställa till höger, svårt att ställa helt ärligt till vänster oxå lägger huvudet llite på sned.
upplever att han är mer spänd i övre och bakre delen av triceps än i manken även om det oxå finns där.
på volt lägger han bakdelen innanför och skjuter ut ytter bog, dock upplever jag att det finns i båda varven. ska klura på hur det känns rakt fram.

hur tror ni att hästen är i galoppen?

Det törs jag inte tänka på...*blundar*
Vad har du för rehabiliteringsplaner för denne individ?

han har mer eller mindre varit under rehabilitering sedan maj -03, då var han halt av enorma spänningar i rygg och länd. nu är han riktigt bra i jämförelse. jag masserar honom själv samt tar ut equiatriker 2-3 gånger/år. börjar dock inse att det måste finnas nåt problem vi inte hittat eftersom han inte blir bra.
nu låter det som att han håller på att ramla sönder fullständigt, han fungerar ju och dom som inte känner honom skulle ju bara säga att han är lat, inte att han har problem. dock kommer han ju aldrig att hålla i längden om han inte blir bättre.
har du några idéer?

Får lilla Stisse säga något.

Det ser ut som om cervikal/thorakal kotorna
har blivit "fixerade".
Se på manken hur det liksom svänger mot
dexter(höger).
Det kan leda till mindre inerval försörjning
till framben men även störa funktioner bakåt som
länd mm.
Det kan ju vara bilden som ljuger också.
Då kanske en riktigt kunnig häst-chiropraktor
skulle kolla litet.
Vad sägs om det godtyckliga utlåtandet då:angel:

han fungerar ju och dom som inte känner honom skulle ju bara säga att han är lat, inte att han har problem.
Dumma människor säger dumma saker, som inte är värt att lyssna på...:angel:
Är hästen ordentligt undersökt av veterinär?
Det finns många som är duktiga här på forumet. Om du kontaktar nån av dom, så kan dom kanske hjälpa dig eller tipsa dig om nån annan du kan vända dig till.
All lycka!

han är inte kollad på klinik, men funderar på att göra det. böjdes hemma början på 04, vet ansåg inte att det var nån ledinflammation men stel muskulärt. sprutades med DMSO kring bakknän, hö armbåge och bog.
funderar på att ta ut en annan equiatriker (den som Alexandra_W haft ut om det säger dig nåt), men har nån annan tips är det välkommet!

vilka symptom skulle det kunna ge?
kom att tänka på att han vurpade rätt rejält en gång när han var yngre, när jag läste vad du skrivit...

tjock häst (stor buk och rund runt bog och bakdel)
stark i högersidan (mer muskler där)
går inte i form tillräckligt mycket (syns på ryggen)

skulle jag inte läst allt som är skrivet innan mitt inlägg skulle jag säga: rätta till foderstaten, motionera ordentligt, jobba hästen i form varje ridtur (både höger och vänster) och stretcha bakdelen före och efter varje ridpass..

Var det denna jag kollade på på bild innan?

*Carola-snurrig och glömsk*

:D

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 830
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 255
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat