Vad säger val av parkering om människor?

purity_666

Trådstartare
Jag tänker på det ibland när jag är på affärer med stor parkering. Man kan ju nästan dela in det i 3 kategorier:

1. Nära. Alltid smockfullt och behagligt nära
2. Lite lagom. Finns några tomma platser och hyfsat nära ingången
3. Ute i ödemarken. Det är fler tomma platser än bilar och man får gå en bit till affären.

Jag är en sån som parkerar nära och blir lite stolt varje gång jag lyckas få en superparkering när det är tjockt med folk.
Jag har alltid undrat över vilka de där är som parkerar så långt bort man nästan kan komma. Handlar det om människor som är fruktansvärt dåliga på att parkera så de vill ha stor marginal? Är det människor som absolut inte vill ha lacken repad. Är det människor som absolut vill ha vardagsmotion så mycket som möjligt? Visst att en del ställer bilar på parkering när de samåker eller så och då ställer sig långt bort av hänsyn, men alla bilar i ödemarken är ju inte så.

Vilka är ni och vilka tankar har ni om andra parkerare?

Jag brukar inte knö in bilen där alla andra står, orka liksom.

Står gärna en bit bort, så jobbigt är det inte att gå. Och det finns säkert andra som är i större behov av att parkera nära.

Men jag undviker att handla när alla andra gör det så det är sällan särskilt långt att gå...

jag är den som parkerar långt bort, jag är för dålig på att inte nudda andra bilar/är jätterädd för att göra det så tar helst inte risken.

Kör jag en liten bil kan jag trängas, men kör normalt bil storlek större och har fastnat mellan två bilrader på ica mitt under fredagsruschen, för att jag inte fick plats att backa ut som jag ville.

Jag tillhör dom som helst kör ända in i affären,utan o skämmas så dubbelparkerar jag om det gör att jag kommer närmare (fd ful stockholms vana)

Parkerar där det är lite lagom med bilar eller där det är mindre bilar än det är tomma platser. Tycker det är bekvämare att parkera lite hur som och gå längre. Jag har dock min fasta bostadsparkering mellan två andra bilar och då vill jag att min bil ska stå perfekt så det krävs oftast mer än ett försök att få den exakt mitt emellan.

Jag gillar inte att böka omkring på parkeringar och orkar inte slösa min energi på att hitta bästa parkeringsplatsen. Således tar jag gärna första bästa parkering, om än kanske inte den som ligger allra längst bort när parkeringen ekar tom ;)

Jag parkerar långt bort om det går. Dels för att jag inte har något emot att gå några steg extra, och så är det bekvämt att inte behöva tänka på andra bilar när jag parkerar eller ska packa i matvarorna eller vad jag nu kan tänkas ha med mig. Dessutom brukar det inte vara barn som springer bakom bilen, andra som backar ut samtidigt och allt annat som man måste ta hänsyn till och vänta på. Så jag inbillar mig att det faktiskt går snabbare att parkera lite längre bort än att krångla in sig så nära som möjligt.

Parkerar mellan lagom nära och ödemarken, tycker inte om att backa på parkeringen så jag vill ha två lediga platser mot varandra så jag slipper:p

Jag ställer mig för mig själv. Vill inte trängas med andra. Är ungarna med så försöker jag parkera på familjeparkeringen för då blir det ju automatiskt lite mer space.
Står inte helt öde för mig själv allra längst bort men tillräckligt långt borta från alla andra.
Min man har gärna hela parkeringen för sig själv om han fick välja, han är rädd om bilen. Han är en sån där som går ett varv runt bilen och kollar hur den ser ut efter vi varit iväg någonstans...

Jag parkerar alltid långt bort :p
Jag tycker det går fortare att parkera en liten bit bort och gå än att knöla sig in bland alla andra bilar. Sen vill jag helst inte backa, livrädd att jag skulle råka köra på någon/något :o Små barn som springer omkring syns ju knappt, och det är förvånansvärt många småbarn som springer överallt :cautious:

Jag parkerar alltid så långt bort från andra bilar som möjligt. Jag har en hyfsat ny bil och vill absolut inte ha dörruppslag på den. Dessutom har jag friska ben att gå med, så den extra promenad jag får ser jag bara som en bonus.

jag brukar storhandla tidigt eller sent och då är det inte så svårt med parkering.
Vid extra shoppingenturerna så ställer jag bilen där det är gott om plats. Ser inget bekymmer med att gå en bit.

Har jag dottern med mig så parkerar jag gärna på en familjeplats. Tyvärr används de platserna störande ofta av människor utan barn.
Är inte dottern med så kan jag parkera typ var som helst men gärna nära ingången. Det är helt enkelt smidigast. Att jag då måste backa ser jag inte som ett problem. Jag anser nämligen att man ska kunna backa det fordon man framför.
Dörruppslag har jag aldrig råkat ut för, på någon parkering.

Jag är dålig på att parkera och jätterädd för att råka skrapa emot någon annans bil så jag parkerar alltid långt bort där det finns gott om plats så jag slipper stressa upp mig i onödan.

Jag parkerar så nära det går, backar gärna in om det är lämpligt. Jag har inga bekymmer med att köra bil i trånga utrymmen och är dessutom rätt bra på det.

Jag ställer mig gärna en bit ifrån, jag tycker det går fortare att gå 50 meter extra än att kryssa och leta parkering. Dessutom vill jag gärna kunna parkera så att jag har fritt på förarsidan av den enkla anledning att jag just nu är så förbannat osmidig pga foglossning och det minskar ju valmöjligheterna rätt drastisk.

Jag tänker på det ibland när jag är på affärer med stor parkering. Man kan ju nästan dela in det i 3 kategorier:

3. Ute i ödemarken. Det är fler tomma platser än bilar och man får gå en bit till affären.

Jag är en sån som parkerar nära och blir lite stolt varje gång jag lyckas få en superparkering när det är tjockt med folk.
Jag har alltid undrat över vilka de där är som parkerar så långt bort man nästan kan komma. Handlar det om människor som är fruktansvärt dåliga på att parkera så de vill ha stor marginal? Är det människor som absolut inte vill ha lacken repad. Är det människor som absolut vill ha vardagsmotion så mycket som möjligt? Visst att en del ställer bilar på parkering när de samåker eller så och då ställer sig långt bort av hänsyn, men alla bilar i ödemarken är ju inte så.

Hej!

Jag är en sån som helst parkerar längst bort från all ära och redlighet, jag lånar alltid bil och vill inte riskera att köra in i nån annan för att jag inte har riktig koll på bilen (har aldrig hänt men iaf). Jag har dessutom inget emot att gå en bit.

I helgen var jag däremot på IKEA och parkerade vad jag tyckte var jättelångt från ingången men det visade sig vara kanske 50 m från ingången. Jag är fortfarande stolt över att jag lyckades parkera mellan bilarna!!!

Nu låter det som om jag suger på parkering och det gör jag nog egentligen inte, jag är bara fånig och neurotisk med saker jag lånar.

/Lavinia

Kör skåpbil med medioker sikt bakåt, så siktar oftast på rutor som går att köra rakt igenom så jag slipper backa så mycket.

Är det knökfullt står jag gärna en bit från ingången.

Kör jag nått annat än min gamla Caddy så ställer jag mig ensam långt bort - för att hitta tillbaka till rätt bil! :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 856
Senast: Lavinia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 190
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 900
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V