Vad säger TR om kökrem på tränset??

Sv: Vad säger TR om kökrem på tränset??

I dressyrTR moment 218 står: "Träns består av huvudlag och nosgrimma samt bett."

Solis skrev:
I dressyrTR moment 218 står: "Träns består av huvudlag och nosgrimma samt bett."

Då är ju frågan om ett huvudlag måste ha käkem då?

/Avd för hårklyverier

Gissningsvis så tror jag inte att du behöver ha det... Den fyller ju ingen direkt funktion mer än att hindra tränset från att åka av. Och det beror ju som sagt på om definitionen av huvudlag innefattar käkrem men jag tycker nästan att det borde vara utskrivet då. Men vi får väl invänta Ylva och höra vad hon säger :)

Får man fråga varför du inte vill ha käkrem? :D

Och vad gäller för ett pannband förutom att det ska vara i läder? Är det tillåtet att rida utan? Är det tillåtet att rida med "enöras"?

om det ska vara i läder innebär det väl att det ska finnas där. tror inte att tanken är att man ska ha det i bakfickan.....

har svårt att tro att ett enöras kan tolkas som ett pannband...

Akustik skrev:
Får man fråga varför du inte vill ha käkrem? :D

Nya tränset är i ponnystorlek (hästen har eg cob men brukar med lite extra hål gå att klämma i en ponny) och en himla SKUM ponnystorlek. Sidostyckena är ponny, nosgrimman är STOR cob, pannbandet är cob, och käkremmen är shetlandsponny :devil: Det finns inte en chans i helvetet att använda käkremmen utan att strypa häststackaren på plats. Så jag kapade helt sonika av den så det nu inte finns någon. Jag kan såklart tävla i ett annat träns, men jag blev nyfiken på vad TR egentligen säger?

Har råkat ut för samma sak, fasst det var nosgrimman. Dessa träns säjer jag bara, fasst kanske det är hästen som är felkonstruerad? :D

TR säger inget uttalat om käkrem, men den är ju så att säga integrerad i huvudlaget så jag skulle gissa att man måste ha det, det är inte förrän på senaste åren som det har börjat bli en separat rem med spännen i båda ändar.
Pannband anses nog också höra till huvudlaget och det ska nog vara just ett pannband, inte ett 'öronband'

Rumpnissen skrev:
Har råkat ut för samma sak, fasst det var nosgrimman. Dessa träns säjer jag bara, fasst kanske det är hästen som är felkonstruerad? :D

Jo, kan ju sälja det här med, men det kostade mig inga pengar och det är en trevlig modell, så det får hänga med. Fast får väl tävla på det vanliga då, så är alla nöjda (iofs, jag får utan tvivel tävla med det nya nu på lördag, klubben är mucho generösa med sina utrustningsdispenser. Fast jag tycker det räcker fint med att jag redan har dispens för två grejer, vi behöver inte gå till överdrift *s*)

Liknande trådar

Dressyr Nu har nya TR kommit. Ser fram emot att tävla utan nosgrimma (om han vill vara tävlingshäst). Och jag ser fram emot att döma fler...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
5 816
Senast: sweep
·
Utrustning Mitt dilemma: Hööks träns Lingus är tillåtet att tävla WE på och jag gillar modellen men inte kvaliteten på lädret. Jag "gjorde" därför...
Svar
4
· Visningar
887
Senast: Emiro
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
2 398
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 678
Senast: Sootie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka