Jag använde den en handfull gånger (lite mer än vanlig faktiskt) i förra veckan, just för att skicka känsliga uppgifter till andra myndigheter/instanser.
Inom Sverige?!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag använde den en handfull gånger (lite mer än vanlig faktiskt) i förra veckan, just för att skicka känsliga uppgifter till andra myndigheter/instanser.
Alla våra beslut är i fysisk form. Underlagen som ska till nämnden är i fysisk form (vore billigare om de fick plattor är jag säker på).
Hanterar sjuka mängder papper med tanke på att det ska vara ”pappersfritt”. Alla akter finns i fysisk och digital form så det jag får in digitalt ska ändå skrivas ut (…).
(Men jag bär inte hem handlingar, de är inscannade).
Hur kan såna adekvata skyddsnivåer uppfyllas i ett hem där det bor flera personer? Där man har hem gäster och hantverkare?
På mitt jobb har jag fått lära mig att när vi tar med jobbdatorn hem är det viktigt att se till att ingen kan komma åt innehållet. D.v.s. Inte lämna den i olåst läge. Inte låta nån familjemedlem låna den utan att man själv sitter med osv. Hur kan samma nivå upprätthållas när det gäller en pärm med papper? Om man inte låser in den nånstans där inte ens partner kommer åt den?
Jag håller nog med flera i tråden att det snarare låter lite knöligt att ni har sånt bara på fysiskt papper i en pärm än digitalt. Det bryter nog inte mot varken GDPR eller annat, utan snarare drygt att en person tar med sig en pärm hem som fler har behov av att komma åt.Nu blir dethär lite diffust. Tydligen har företagets HR bestämt sig för att arbeta hemifrån dagarna innan påsk. Jag blev informerad av detta av en slump när jag behövde kopior från ett rehab-samtal vi haft pga hosta. "Att HR tagit med sig rehabpärmen hem". Först tänkte jag inte mer på det. Men sen slog det mig att det kan ju faktiskt finnas en hel del både känslig och väldigt personlig information i en sån pärm. Det känns liksom inte helt rätt i magkänslan, om ni förstår vad jag menar?
Har min magkänsla rätt eller fel?
Fast flera personer(kollegor utan samma behörighet), gäster(besökare) och hantverkare är väl inte helt ovanligt på en arbetsplats heller?
Är precis lika noga med jobbdatorn och eventuella papper på jobbet som hemma, ibland är det nog till och med mer känsligt om mina kollegor ser vissa saker än om min familj gör det. Att det inte skulle gå att upprätthålla "adekvat skyddsnivå" hemma vore ju märkligt, en arbetsplats är ju också ett hus liksom.
Ja,Inom Sverige?!
Men varför skulle man behöva ta hem det pappret? Varför kan det inte digitaliseras och originalet arkiveras på en säker plats alt. skrivas ut och skickas iväg?
Same! Vi ska snart få mina sidor så att de klienter som kan/ vill logga in kan få sina dokument den vägen. Det är tamifan skandal att det dröjt så länge.
Jag hantera en säkert ett par decimeter papperhögar på en månad.
Och FAX används fortfarande flitigt.
Skyddsvärd information ska hållas skyddad oavsett vilken informationsbärare eller plats den än finns på.Hur kan såna adekvata skyddsnivåer uppfyllas i ett hem där det bor flera personer? Där man har hem gäster och hantverkare?
På mitt jobb har jag fått lära mig att när vi tar med jobbdatorn hem är det viktigt att se till att ingen kan komma åt innehållet. D.v.s. Inte lämna den i olåst läge. Inte låta nån familjemedlem låna den utan att man själv sitter med osv. Hur kan samma nivå upprätthållas när det gäller en pärm med papper? Om man inte låser in den nånstans där inte ens partner kommer åt den?
när vi hade kärnkraftsövning så skulle polisen registrera de evakuerade. Såklart skulle det faxas...Jag faxar också på jobbet. Tullverket har ännu inte lämnat 1990-talet bakom sig på vissa fronter.
när vi hade kärnkraftsövning så skulle polisen registrera de evakuerade. Såklart skulle det faxas...
Haha ja, folk blir alltid så förvånade över att fax är helt normalt på socialtjänstenSame! Vi ska snart få mina sidor så att de klienter som kan/ vill logga in kan få sina dokument den vägen. Det är tamifan skandal att det dröjt så länge.
Jag hantera en säkert ett par decimeter papperhögar på en månad.
Och FAX används fortfarande flitigt.
Och alla advokatbyråer som vill att man ska faxa utredningar om LVU! Länge faxade vi till förvaltningsrätten också men där kom det ju tillslut en säker e-post för några år sen.Handräckningar är ofta fax till polisen men det har börjat ordna upp sig
Jag för en ständig kamp mot vår registrator som hemskt gärna vill ge mig handlingar i pappersform och diarieföra när allt är handlagt, och jag vill ha allt i diariet från början så jag kan handlägga digitalt hela vägenAlla våra beslut är i fysisk form. Underlagen som ska till nämnden är i fysisk form (vore billigare om de fick plattor är jag säker på).
Hanterar sjuka mängder papper med tanke på att det ska vara ”pappersfritt”. Alla akter finns i fysisk och digital form så det jag får in digitalt ska ändå skrivas ut (…).
(Men jag bär inte hem handlingar, de är inscannade).
De borde ju kunna scannas in, eller?Det beror ju på var man jobbar. Jag har hanterat anmälningar som kommit in till myndigheten och de förekom i alla former.
Nu ska ju sekretessade material förvaras oåtkomligt oavsett, men varför skulle en partner veta vilka personer dokument handlar om? Då finns det ju betydligt större problem än att dokument tas hem, i så fall har ju person delat integritetskänsliga uppgifter muntligt? Eller missar jag något Inte tusan känner ju min partner till något om mina patienter?Fast på arbetsplats finns det ju oftast arkivskåp med lås och rutiner för förvaring av såna dokument. Frågan är om personen i TS exempel förvarar pärmen otillgängligt för alla andra när hen inte kan hålla den under uppsikt. Och gällande trådstarten så är det ju HR-dokument. Inte helt osannolikt att en partner vet vilka personerna är som dokumenten handlar om. Det finns säkert en anledning till att de inte ska spridas till vem som helst. Det handlar ju om människors integritet.
Och alla advokatbyråer som vill att man ska faxa utredningar om LVU! Länge faxade vi till förvaltningsrätten också men där kom det ju tillslut en säker e-post för några år sen.
Har aldrig jobbat på ett ställe som har känslig uppgifter om personer men kommer från bilindustrin och nu mer inom mat.Fast flera personer(kollegor utan samma behörighet), gäster(besökare) och hantverkare är väl inte helt ovanligt på en arbetsplats heller?
Är precis lika noga med jobbdatorn och eventuella papper på jobbet som hemma, ibland är det nog till och med mer känsligt om mina kollegor ser vissa saker än om min familj gör det. Att det inte skulle gå att upprätthålla "adekvat skyddsnivå" hemma vore ju märkligt, en arbetsplats är ju också ett hus liksom.
Nu ska ju sekretessade material förvaras oåtkomligt oavsett, men varför skulle en partner veta vilka personer dokument handlar om? Då finns det ju betydligt större problem än att dokument tas hem, i så fall har ju person delat integritetskänsliga uppgifter muntligt? Eller missar jag något Inte tusan känner ju min partner till något om mina patienter?
Ser inte att det skulle vara särskilt otroligt att ha ett mindre arkivskåp (eller i min del av landet, vapenskåp) hemma om man regelbundet jobbar med sekretessmaterial hemma. Och får erkänna att jag är lite förvånad över det höga tilltron till digital säkerhet som en del i tråden uttrycker