Vad rider ni på för hästar?

Sv: Vad rider ni på för hästar?

Fina Killen :)

Jag kom på att jag borde updatera här lite...
Jag har nu lilla arabisen (fast inte så länge till då han ska hitta nytt hem pga. tidsbrist) och så min stora kille, hannoveranare.

Sando (lillen)

Lorre (som kom till mig jätteomusklad och sedan har varit skadad...därav skicket)

haha bonus bild, tycker den beskriver honom så bra...giraff men snäll typ haha

Ett Arabiskt fullblod sto född 2005.
Min sedan 3 år tillbaka och har ridit in damen själv
vi tar det oerhört lungt och sansat och stressar inte i "inlärningsfasen".
Men lite kan vi som alla gångarter,skänkelvikningar, vägar m.m:)

Hon är riden ordentligt med gångarter och vägar o liknande sedan 1 år tillbaka.
Annars har det mest varit inlärning, nu kan hon iaf grunderna någolunda;)

pic_show_id28954115.html

kl

hejsan alla, som en del vet så har jag ju en til liten hingst här hemma,, han kommer ju också bli något åt de akademiska hållet...

Alvin nordsvensk/appaloosa 2 år hingst.
26327_349554917381_655237381_4162881_6184375_n.jpg

äh, ni får se alla mina ;)

Agathon, min andre hingst, frieser 2 år i år
25681_340633407381_655237381_4139322_2541264_n.jpg

en till på agathon
25681_340757007381_655237381_4139551_2181378_n.jpg

och min varmblodstravare mighty
8816_129876242381_655237381_3004235_2058889_n.jpg

och min andre varmblodstravare som jag ska rida in. han skulle avlivas, helt frisk 5 år, klarade dock inte av att gå på trav stackaren, så lite rehabilitering innan jag ska sitta på honom.. (lite mer fett och muskler också för den delen)!

Lövet
26327_349554862381_655237381_4162879_1843756_n.jpg

de var allt för mig denna gång :)

Jättefina hästar! :)
Lövet har ett väldigt vackert och intelligent uttryck, verkar lovande! :) Och den prickiga är bara för tuff! :love:

Jag rider min gamle 27-åriga korsningsponny. Han är korsning Islandshäst/New Forest och är mitt hjärta. Det är min första ponny. Han kommer alltid stanna hos mig. Honom har jag ägt i 15 år och ridit ett par år mer än så.
Idag är han rätt välutbildad och riktigt trevlig att rida för det mesta.
Han är som en stor hund och går att ha lös överallt och göra vad som helst med. Vi är verkligen ett samkört team efter alla år. Och jag älskar den gamle dåren så enormt!
Han går helst lite dagligen för att inte stelna till eller bli hostig. Går han så håller han sig fräsch.
Här försöker han smyga ur boxen och stjäla sig lite snacks:
Zebtjockis.jpg

Nu har jag för en v sen fått hem en unghäst. Han är 4 år i år och halvblod med tyskt påbrå. Han är e: Blu Hors Romancier och u: Terracotta(ue:Beach Boy). Han är en riktig lite raring som från marken är väldigt lätthanterad och cool. Det här är en kille som haft det väldigt bra i livet. Det märks väl i hur cool han är och trygg. Han är väldigt social och rar. Uppsttet är han mer känslig och kan reagera mer på saker runt omkring. Men även här är han rätt rar för att vara unghäst. Han svarar tyvärr lite väl mycket uppåt om det är ngt. Men han är väldigt välriden och långt före i utbildningen. Han är nästan bara proffsriden. Så jag är nog en av de sämsta sm suttit på honom.;)

RomantinoII.jpg

Sen rider jag också en vit springare. Han är 20 år och en valack av rasen PRE. Han finns just nu att beskåda på livrustkammarens hemsida som modell för utställningen Hov och Tass som pågår. Han är välutbildad och har en väldigt duktig matte som underhåller den utbildningen. Den här herren har lärt mig mycket. Han är hemskt svår att rida. Det rör sig väldigt mycket åt håll där man tycker att leder inte ska kunna röra sig så åt de hållen. Och han är superkänslig. Men fantastiskt rolig! En social och glad kille. Allt är roligt! Har han fööör kul vet man att man missat något. Då är man lurad... igen!:eek:;) Av åldern märks här inga spår alls. Han har energi till tusen och är mjuk och fin, samt välmusklad.

Och så rider jag en 21-årig korsning mellan arab, russ och welsh. Han ser ut som en arab med russmule och lite mer sting i blicken. Han har arabens känslighet och kropp. Men med ett russ envishet. Han är en svår kille han med. Väldigt känslig psykiskt och fysiskt. Han har också lite stelheter som måste ridas bort för att han ska hålla. Just nu sätts han mest igång efter vila. Så det är lite stelt, men på väg åt rätt håll.
Han är en supergullig individ som vill göra rätt och älskar att lära sig nya saker. När han är igång är han väldigt rolig just därför. Han är inte särskilt välutbildad. Men det han kan gör han bra. Han är en jävel på saxar eller trappor av skolor eller skänkelvikning.

Och så rider jag ett halvblodssto e: Chapman. Hon är 19 år och har inte gjort så mycket sista åren. Men nu kör vi för fullt med henne. Hon har nog blivit väl grundutbildad en gång i tiden. Men det är inte underhållet riktigt. Skulle tro att hon är utbildad LA och byten eller möjligen MSV. Hon är rätt trevligt byggd och har bra psyke. En trevlig häst kort och gott! Hon gillar att arbeta och gör oftast sitt bästa. Det är ingen surmärr alls.;)
Hon börjar muskla sig och har blivit mindre stel. Och känsligare! Kul!

Och så får jag ibland rida en fin och stoooor sak e: Marwin som är runt 12 år. Han är jättesnygg och har bra steg. Alldeles för bra för att jag ska klara av att rida fram allt. Då skulle han skjuta mig ur sadeln. Han är verkligen en halvblodsvalack! Han vill gärna lunka på i mellanmjölkstrav och inte ta ut sig. Han är rätt "lagom-tänkande" i sitt humör. Men han är riktigt rolig han med. Den hästen har inga begränsningar alls. Han skulle kunna gå GP. Han är dock inte utbildad så pass. Men fysiskt skulle han fixa det.
Husse och matte kämpar på med att utbilda honom och sig själva. De kämpar bra dessutom!

tack, ja den lille prickige e sjukt rolig, men han har jäklar i mig hormoner;) måste kastreras till hösten för jag tror att om man inte har lite pondus så kör han över en direkt, de gör han iaf med min andre hingst när de leker, och med min mamma hehe...

löver blir nog en fantastisk häst om man inte har för mkt krav på honom, känner han inte allt för mkt ännu men han är väldigt klipsk, förstår lätt och vill gärna. har som sagt inte gjort mkt med honom mer än att börja sänka huvet i longering och lite på böjningen.. men de kommer! nu e de ju så underbart väder så nu ska jag j träna så fort jag inte jobbar som en tok! :)

Jag rider på en nioårig valack som jag haft som foderhäst sedan han var sex. När jag tog hem honom var han i stort sett helt outbildad, och väldigt bestämd att rida, broms var inte ens att tänka på, och passade det inte herren så satte han igång att rygga i en otrolig hastighet eller ställde sig på bakbenen. Pluset var att han var, eller är, oerhört säker. Inte rädd för något och hur cool som helst att pyssla med från marken. Faktum är att han (och jag) gillade mer att leka tillsammans på marken än att bråka med varandra på hästryggen och på så sätt kom vi mer och mer in på NH och även närmare varandra och förstod varandra bättre. :laugh:
Vill inte påstå att vi är ett rent AR-ekipage, men vi dras mycket åt det hållet och det har även hjälpt oss mycket i ridningen.
Idag har vi kommit en ganska så bra bit tillsammans, han är (oftast) en mycket trevligare grabb att rida nu även om han med har sina dagar. Vi började för ett år sedan att trickträna lite, men tyvärr har vi blivit lite dåliga på det nu under vintern och är lite ringrostiga. Lite lösridning både med och utan halsring blir det med, och dem senaste gångerna har vi vågat oss på lite galopper med och det går kanon! :laugh: Formen är inte den bästa då än, men den den kommer väl. För min del är det bara underbart att kunna sitta på honom utan sadel och träns i galopp och få stop på honom . Den tanken var väääääldigt långt borta för tre år sedan :grin:
Nu babblar jag bara på så dags för några bilder (som säkert kommer bli några mer än jag tänkte från början ;))

Kan även nämna att jag lite senare idag kommer skriva på köpekontraktet på honom så sen är han min! :laugh:

Chester nu i vår, inte fullt igångsatt än.
24826_386953004381_658739381_369007.jpg

24826_386953069381_658739381_369008.jpg

24826_386953084381_658739381_369009.jpg

Några till... ;)

Stegring uppsuttet börjar bli helt okej nu :)
26147_341036529381_658739381_338703.jpg

I vintras, tjock mage och tanig hals :(
26147_341271029381_658739381_338798.jpg

Min tioåriga lillasyster åker lite på honom
26147_341271094381_658739381_338798.jpg

Jag och Chester i vintras
26147_341382204381_658739381_338818.jpg

26147_341452669381_658739381_338828.jpg

Första gången i halsring, förra sommaren.
DSC02269.jpg

Lätt som en plätt! ;)
DSC02275.jpg

Fina och inspirerande bilder! :)

Om ni kommit såpass långt på tre år och hästen är 9 nu, så skulle jag inte oroa mig - ni har gott om tid att hinna utvecklas ännu mer! :)

Tack :)

Ja precis, och vi har inte bråttom, det får ta den tid det tar :)

Åh, vad många härliga hästar det finns!
Själv har jag en welsh cob valack, D-ponny, född 1992, imp Danmark utan härstamning. Han har tidigare gått hopp/fälttävlan med bra resultat. Han är nu triangel märkt o pensionerad hos mig. Han är mkt personlig o känslig o het, ibland pga stress, ibland pga pigghet.

*kl*

Jag har ett åttaårigt kallblodstravarsto som kom till mig direkt från banan i somras. Vi skyndar långsamt och ska försöka komma igång på allvar nu. Hittills har vi mest sysslat med takt, tempo och uppmjukning samt lärt känna varandra. Hon är mild i humöret och väldigt arbetsvillig. FÖR arbetsvillig, så det jobbar vi också med. Jag försöker få henne att begripa att allt blir så mycket lättare om hon inte tar i så hon sprängs hela tiden. :-)

Jag har en islandsvallack. Har än så länge inte kommit så långt. Mkt. frammåt-nedåtarbete på
böjt spår. En del öppna och sluta, lite samling. Fokus på skritten och traven ska börja mer med galoppen och tölten efter sommaren.

Jag är ganska så nybörjare inom akademiskt så jag ser fram emot att lära mig av riddare och annat kunnigt folk :). Roligt som komplement (el. vad man nu ska kalla det) från den engelska ridningen.

knapp

Jag rider klassisk dressyr på min 19-åriga halvblodsdam Gallina. Vi började med det för ett par år sedan av en slump och jag fastnade direkt. Tyvärr var hon fel/dåligt riden åren innan så vi fick gå tillbaka till ruta 1, ta allt från början :o En uppstressad tävlingshäst i hoppning som varit med om alltför mycket tråkigheter... Det första året (då vi fortfarande kämpade m "vanlig" dressyr) fick man släpa henne till ridbanan. Nu för tiden skrittar hon på med stora kliv mot ridhuset :)

Hon är en dam med ett hjärta av guld som gör allt för de personer hon har förtroende för. En mycket speciell häst dock, som inte är särskilt lättriden (den enda som kunnat hoppa upp på henne o ridit henne i form första passet är min nuvarande dressyrtränare!)

I nuläget är hon skadad, men innan dess var vi på god väg mot piaffen. Hon ska dock få lite tid ledigt nu för att ev bli mamma. Sen fortsätter vi på samma spår som förut! Gallina ska jag ha kvar så länge hon lever :love:

26617510.jpg

30997091.jpg

Jag har ett underbart kallblodssto, Vilja, snart nio.

31055265.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 392
Ridning Jag har ett litet småjobbigt problem med min kära häst. Han är en welshcob valack, på cirka 1.62 i manken. Han är väl en liten fegis om...
Svar
8
· Visningar
1 115
Senast: Werze
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar