Sv: Vad rider ni på för hästar?
Jag rider min gamle 27-åriga korsningsponny. Han är korsning Islandshäst/New Forest och är mitt hjärta. Det är min första ponny. Han kommer alltid stanna hos mig. Honom har jag ägt i 15 år och ridit ett par år mer än så.
Idag är han rätt välutbildad och riktigt trevlig att rida för det mesta.
Han är som en stor hund och går att ha lös överallt och göra vad som helst med. Vi är verkligen ett samkört team efter alla år. Och jag älskar den gamle dåren så enormt!
Han går helst lite dagligen för att inte stelna till eller bli hostig. Går han så håller han sig fräsch.
Här försöker han smyga ur boxen och stjäla sig lite snacks:
Nu har jag för en v sen fått hem en unghäst. Han är 4 år i år och halvblod med tyskt påbrå. Han är e: Blu Hors Romancier och u: Terracotta(ue:Beach Boy). Han är en riktig lite raring som från marken är väldigt lätthanterad och cool. Det här är en kille som haft det väldigt bra i livet. Det märks väl i hur cool han är och trygg. Han är väldigt social och rar. Uppsttet är han mer känslig och kan reagera mer på saker runt omkring. Men även här är han rätt rar för att vara unghäst. Han svarar tyvärr lite väl mycket uppåt om det är ngt. Men han är väldigt välriden och långt före i utbildningen. Han är nästan bara proffsriden. Så jag är nog en av de sämsta sm suttit på honom.
Sen rider jag också en vit springare. Han är 20 år och en valack av rasen PRE. Han finns just nu att beskåda på livrustkammarens hemsida som modell för utställningen Hov och Tass som pågår. Han är välutbildad och har en väldigt duktig matte som underhåller den utbildningen. Den här herren har lärt mig mycket. Han är hemskt svår att rida. Det rör sig väldigt mycket åt håll där man tycker att leder inte ska kunna röra sig så åt de hållen. Och han är superkänslig. Men fantastiskt rolig! En social och glad kille. Allt är roligt! Har han fööör kul vet man att man missat något. Då är man lurad... igen!
Av åldern märks här inga spår alls. Han har energi till tusen och är mjuk och fin, samt välmusklad.
Och så rider jag en 21-årig korsning mellan arab, russ och welsh. Han ser ut som en arab med russmule och lite mer sting i blicken. Han har arabens känslighet och kropp. Men med ett russ envishet. Han är en svår kille han med. Väldigt känslig psykiskt och fysiskt. Han har också lite stelheter som måste ridas bort för att han ska hålla. Just nu sätts han mest igång efter vila. Så det är lite stelt, men på väg åt rätt håll.
Han är en supergullig individ som vill göra rätt och älskar att lära sig nya saker. När han är igång är han väldigt rolig just därför. Han är inte särskilt välutbildad. Men det han kan gör han bra. Han är en jävel på saxar eller trappor av skolor eller skänkelvikning.
Och så rider jag ett halvblodssto e: Chapman. Hon är 19 år och har inte gjort så mycket sista åren. Men nu kör vi för fullt med henne. Hon har nog blivit väl grundutbildad en gång i tiden. Men det är inte underhållet riktigt. Skulle tro att hon är utbildad LA och byten eller möjligen MSV. Hon är rätt trevligt byggd och har bra psyke. En trevlig häst kort och gott! Hon gillar att arbeta och gör oftast sitt bästa. Det är ingen surmärr alls.
Hon börjar muskla sig och har blivit mindre stel. Och känsligare! Kul!
Och så får jag ibland rida en fin och stoooor sak e: Marwin som är runt 12 år. Han är jättesnygg och har bra steg. Alldeles för bra för att jag ska klara av att rida fram allt. Då skulle han skjuta mig ur sadeln. Han är verkligen en halvblodsvalack! Han vill gärna lunka på i mellanmjölkstrav och inte ta ut sig. Han är rätt "lagom-tänkande" i sitt humör. Men han är riktigt rolig han med. Den hästen har inga begränsningar alls. Han skulle kunna gå GP. Han är dock inte utbildad så pass. Men fysiskt skulle han fixa det.
Husse och matte kämpar på med att utbilda honom och sig själva. De kämpar bra dessutom!