Vad rider ni på för bett

Sv: Vad rider ni på för bett

Jag upplever också att fasta ringar ger lugnare mun. Min är lite "för lugn" i munnen (svårt att förklara), så han blir stum på fasta ringar.

Bästa tipset för stilla händer (som jag vet även riktigt duktiga ryttare gör emellanåt) är ju typ att ha en rem på sadeln som man trär in lillfingrarna i och sen håller den lika sträckt hela tiden. Finns flera typer av såna övningar.

Men jag tycker att fasta ringar ger lugnare mun.
Ja, så tvingade jag min mamma att rida. Händerna var all over the place. Tycker ridskolor nu för tiden är alltför dåliga på att fokusera på sitsen! Men remmen är effektiv, då blir det omöjligt att rycka hästen i munnen.

Min hästs favoritbett är ett Sprenger KK Ultra (tredelat). Har lite andra bett också, mest tredelade av olika sorter och tjocklekar. På kandaret har han en Neue Schule Slimma stång och ett vanligt tredelat bridongbett. Skall nog köpa en KK Ultra bridong också för det är det bettet han går absolut bäst på.

Han tycker inte om raka bett, då vill han helst inte öppna munnen. :p Har ett Nova bett som jag brukade rida ut med ibland men har slutat med det eftersom han så tydligt visar att han inte har någon lust att ha det i munnen...

Lite OT, men måste bara fråga, hur tycker du att Slimma stången funkar? Är lite i planerna på att köpa det till min unghäst när det är dags för invänjning. Han tycker inte om att ha mycket i munnen, så går i planerna på att ha en smal stång i kombination med en tjockare bridong och i princip endast rida på bridongen.

Tycker den fungerar bra, det är en snäll stång med en liten båge så tungan får plats. Den är smal men inte jättesmal, tror den är 14 mm. Min häst har dålig plats på höjden, mellan tänderna och mungipan, så det är svårt att få plats med två bett om jag inte hissar upp bridongen och då drar det i mungipan=inte bra.

På en rak stång så blir han väldigt djup (han gör exakt samma sak på raka tränsbett, han är inte så glad för tungtrycket tror jag) och med en vanlig tungfrihet så blir den dels för skarp, dels krockar den med bridongen pga att den blir så "hög". Så denna stång som är en mellanting funkar bra för oss. :)

Ja jag har testat det. Men jag kan inte rida så. Det känns som om jag sitter fast med händerna och jag blir mer stel och spänner mig ännu mer än vad jag gör utan rem.

Sen är det ju också svårt nu på min häst då jag inte kan rida med händerna korrekt förän hon har släppt efter. Och då är det lättare att sitta stilla också.

Men jag ska köpa ett bett med parerstänger och se hur det är.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 459
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama