Vad rider ni på för bett

Sv: Vad rider ni på för bett

Knapplån och lite trådkap..
Ni som rider på kandar, har ni valt att ha fasta eller rörliga ringar på bridongen?

Jag har rörliga, använder mitt vanliga tränsbett som bridong.
Men min häst är lite knepig med kandar, har provat typ alla tänkbara kombinationer och detta är det som är minst dåligt får man nog säga (han blir i allmänhet lite stark och seg i munnen på bett med fasta ringar).

Knapplån och lite trådkap..
Ni som rider på kandar, har ni valt att ha fasta eller rörliga ringar på bridongen?

På träns rider jag på ett smalt tredelat med rörliga ringar och jag upplever att hästen trivs. På kandaret har jag en Sprenger stång med liten tungfrihet tillsammans med en tredelad bridong med rörliga ringar. Nu funderar jag dock på om det möjligtvis är behagligare för hästen att ha fasta ringar ihop med stången. Hästen är lugn i munnen och jag upplever inget bekymmer men funderade lite och vet ju att många rekomenderar fasta ringar på bridongbett. Så vad använder ni?

Hej. Svara både dig och trådskaparen.
I dressyren rider jag på ett tredelat bridongbett (12mm) med fasta ringar eller med Kandar med stång med liten port och bridong (10mm i diametern) med rörliga ringar och två delar. Har valt en bridong med en led och rörliga ringa till stången för att få så tunt och lite i munnen som möjligt samt för att hästen själv ska kunna flytta lite på det i munnen vid behov. Varierar nosgrimman till det vanliga tränset.
I hoppningen rider jag med tvådelat tränsbett med fasta ringar eller det tredelade bridongbettet eller ett pessoabett med kindkedja och då utan nosgrimma.
Ute rider jag med en jaktstång och kindkedja eller ett westernbett gjort av järn som är smalt och har hävstång och då även kindkedja. Aldrig nosgrimma.

Varierar mellan vanligt tvådelat tränsbett, tvådelat hanging cheek bett, hackamoore och kandar med tredelat bridongbett (med rörliga ringar, har dock även varierat lite med fasta ibland vid behov. Hon uppskattar för det mesta rörligt) samt Sprenger stång av modell Belemans(stavn? Framåtvriden låg port med korta skänklar).

Tredelat Sprenger dynamic ds fasta ringar, sprenger turnado vanliga tvådelade tränsbett med rörliga ringar och ett Sprenger WH ultra tredelat. Ut i skogen med ett rakt pessoa äppelbett

Tjockt 3-delat Sprenger KK Ultra eller kandar (stång med låg tungfrihet, 3-delad bridong med lösa ringar som egentligen är ett vanligt tränsbett). Min häst gillar inte fasta ringar, har ej provat det som bridong men hon är så krånglig med bett så jag ändrar inget tills det börjar krångla.

Tredelat Sprenger KK Ultra, 18 mm dvs rätt tjockt. Fick beställa från Tyskland få de var svårt att få tag på denna tjocklek hemma. Många rider på tredelade, men de vore lite intressant att veta tjocklek ?

Varierar mellan vanligt tvådelat tränsbett, tvådelat hanging cheek bett, hackamoore och kandar med tredelat bridongbett (med rörliga ringar, har dock även varierat lite med fasta ibland vid behov. Hon uppskattar för det mesta rörligt) samt Sprenger stång av modell Belemans(stavn? Framåtvriden låg port med korta skänklar).

Rider du inte på stången ni köpte av mig?

För det mesta på tredelat äppelbett ganska smalt med fasta ringar. Ibland på kandar, bridongen är tredelad med rörliga ringar, stången med liten liten tungfrihet. Någon enstaka gång rider jag ut på ett typ tredelat med stänger och kopparrullar i mitten. Borde väl variera mer egentligen...

På tränset har jag mestadels ett tredelat med rörliga ringar, växlar ibland till ett rakt med fasta ringar. Hackamore åker på då och då också.

På kandaret har jag ett likadant bridongbett som på tränset fast med små ringar. Stången är lätt svängd utan tungfrihet.

kl
Rider alltid på rakt odelat eggbett, enligt tandläkarens rekommendation. Pålle är supernöjd :love:

Jag varierar mellan rakt med fast ringar och tredelat med rörliga ringar. Mest det raka, min häst trivs bättre på det.

Z: Olika 3delade varianter med rörliga ringar.
Lina: 3delat med sötmalm, vanligt tredelat med rörliga ringar eller hack.
Diesel: 3delat med rörliga ringar eller kimblewick.

Oavsett om vi tränar hemma eller borta så använder vi ett helt vanligt tjockt 2-delat tränsbett med rörliga ringar.

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 459
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama