Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Jag rider på ett vanligt enkelledat tränsbett, rörliga ringar. Det är det som funkar bäst i nuläget, växlar ibland till ett tvåledat tränsbett med rörliga ringar!
Sprenger Dynamic RS tredelat med D-ringar, Shires Curved tvådelat anatomiskt med fasta ringar och i efterhand ditsvetsad låsning (som Pessoa Magic), lös remontnosgrimma som bettlöst eller bara grimma och ett enkelt grimskaft under hakan.
Försöker variera mellan olika bett, den ena rider jag mest på Nova bett, men även 3delat, kandar, hackamoore, pelham, kimblewick och rakt äppelbett används ibland.
Den andra har rids för tillfället bara på 3delat med fasta ringar, men har även testat 2delat, (unghäst under inridning) har även haft repgrimma under tränset med tyglar i som nödbroms då han inte var superförtjust i bettet i början. Får se vad jag kommer att variera med när han blir äldre.
2-delat bombersbett i dressyren, det jag tycker hon fungerat allra bäst på. Vid uteritt använder jag pelham, grodbett eller jaktkandar. Ibland tyskt hack.
försöker variera. I dressyren rider jag på antingen tredelat med fasta ringar eller ett rakt bett med rörliga ringar (ska så småningom bytas ut mot fasta ringar) När det står skritt eller kravlöst jogging på schemat så rider jag på ponnyhack. Skönt för hästarna att slippa ha skrot i munnen ibland också
Stora Brun: Tvådelat tränsbett, ganska tjockt. Eller kandar.
Lilla Brun: Tvådelat tränsbett.
Röda hästen: Tredelat tränsbett med fasta ringar. Eller samma tvådelade som de andra två går på.
Knapplån och lite trådkap..
Ni som rider på kandar, har ni valt att ha fasta eller rörliga ringar på bridongen?
På träns rider jag på ett smalt tredelat med rörliga ringar och jag upplever att hästen trivs. På kandaret har jag en Sprenger stång med liten tungfrihet tillsammans med en tredelad bridong med rörliga ringar. Nu funderar jag dock på om det möjligtvis är behagligare för hästen att ha fasta ringar ihop med stången. Hästen är lugn i munnen och jag upplever inget bekymmer men funderade lite och vet ju att många rekomenderar fasta ringar på bridongbett. Så vad använder ni?
Hästnyheter
Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.