Vad rider ni på för bett

Sv: Vad rider ni på för bett

Tredelat sötmalmsbett med rörliga ringar, varierar ibland med ett ponnyhack, på den ena. Hackamore på den andre.

Vanligt hederligt tredelat. Ska däremot testa stubbens variant av tränsbett som låser sig som ett rakt bett, eftersom dessa är godkända i TR nu :)

Jag rider med ett tunt tredelat bett med liten mittendel, rörliga ringar och det varvas med hackamoore.

Jag rider på ett vanligt enkelledat tränsbett, rörliga ringar. Det är det som funkar bäst i nuläget, växlar ibland till ett tvåledat tränsbett med rörliga ringar!

Tvådelat Sprenger Dynamic RS med fasta ringar eller rakt bett med fasta ringar.

Sprenger Dynamic RS tredelat med D-ringar, Shires Curved tvådelat anatomiskt med fasta ringar och i efterhand ditsvetsad låsning (som Pessoa Magic), lös remontnosgrimma som bettlöst eller bara grimma och ett enkelt grimskaft under hakan.

Tvådelat eggbett med ganska små ringar eller ett tvådelat med rörlga ringar.
Favoriten är eggbettet.

Försöker variera mellan olika bett, den ena rider jag mest på Nova bett, men även 3delat, kandar, hackamoore, pelham, kimblewick och rakt äppelbett används ibland.
Den andra har rids för tillfället bara på 3delat med fasta ringar, men har även testat 2delat, (unghäst under inridning) har även haft repgrimma under tränset med tyglar i som nödbroms då han inte var superförtjust i bettet i början. Får se vad jag kommer att variera med när han blir äldre.

Varierar mellan ett Bombers tvådelat eggbett med lockup-funktion samt ett Sprenger WH ultra soft. Detta är de bett han trivs allra bäst med just nu.

2-delat bombersbett i dressyren, det jag tycker hon fungerat allra bäst på. Vid uteritt använder jag pelham, grodbett eller jaktkandar. Ibland tyskt hack.

kl

försöker variera. I dressyren rider jag på antingen tredelat med fasta ringar eller ett rakt bett med rörliga ringar (ska så småningom bytas ut mot fasta ringar) När det står skritt eller kravlöst jogging på schemat så rider jag på ponnyhack. Skönt för hästarna att slippa ha skrot i munnen ibland också :)

Stora Brun: Tvådelat tränsbett, ganska tjockt. Eller kandar.
Lilla Brun: Tvådelat tränsbett.
Röda hästen: Tredelat tränsbett med fasta ringar. Eller samma tvådelade som de andra två går på.

Knapplån och lite trådkap..
Ni som rider på kandar, har ni valt att ha fasta eller rörliga ringar på bridongen?

På träns rider jag på ett smalt tredelat med rörliga ringar och jag upplever att hästen trivs. På kandaret har jag en Sprenger stång med liten tungfrihet tillsammans med en tredelad bridong med rörliga ringar. Nu funderar jag dock på om det möjligtvis är behagligare för hästen att ha fasta ringar ihop med stången. Hästen är lugn i munnen och jag upplever inget bekymmer men funderade lite och vet ju att många rekomenderar fasta ringar på bridongbett. Så vad använder ni?

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
726
Senast: Fiorano
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Hennes häst visar tydligt att den inte trivs med att ridas på bett. Men Amy Boysen vill börja tävla i dressyr – och då är kravet på bett...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
5 459
Senast: MiniLi
·
R
Utrustning Vilka bett lösa träns tycker ni är bäst och varför? Alltså inte märken och då utan tillexempel hackamore eller side pull eller så! Om...
Svar
0
· Visningar
270
Senast: Raderad medlem 149524
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 072
Senast: dukie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama