Vad räknas som arbetsvägran?

Jozze

Trådstartare
Räknas det som arbetsvägran att inte ha sett till att man kan ta sig till jobbet om den som brukar skjutsa en inte kan?

Räknas det som arbetsvägran att inte ha sett till att man kan ta sig till jobbet om den som brukar skjutsa en inte kan?
Har man tagit ett jobb så får man se till att man har alternativ om ett inte funkar.
Jag kan alltid ringa mina vänner om bussen inte skulle gå.
Som arbetsgivare skulle jag nog inte tycka det är ok.
Jobbade ett tag på fritids och döm om min förvåning när två nyanställda bara " nej vi kan inte öppna för vi tar oss inte hit"
Själv bokade jag hotellrum för att kunna öppna.
Rektorn blev paff när hon hörde det men jag hade ju sökt jobbet med vetskap om att öppning ingick.
Det är alltid arbetstagarens skyldighet att ta sig till jobbet.

Det beror väl på om man skulle jobba den dagen egentligen? Jag blev uppringd för någon vecka sen på en ledig dag och blev ombedd att komma in på grund av sjuk kollega. Då var min bil på verkstan och kollektivtrafiken är ett skämt där jag bor. Jag kunde alltså inte ta mig dit. Men då var jag som sagt egentligen ledig den dagen. Inte timanställd.

Hade jag jobbat enligt schema hade jag inte lämnat in bilen, eller sett till att låna en bil. Är det mitt i vintern och man blir typ insnöad tycker jag det kan vara en förmildrande omständighet, men annars måste man ju kunna ta sig till jobbet.

När hela Stockholm var begravt i snö ringde jag min chef i Malmö och frågade om jag fick vara hemma. Fick nej och att jag isof måste ta ut en semesterdag vilket jag inte hade lust att göra. Det var helt absurt, tog tre timmar till jobbet, några få tappra själar satt där i några timmar och fikade eftersom ingen annan kunnat ta sig dit. Sedan tog det tre timmar att ta sig hem igen. :meh:

Hos oss gör det det i alla fall. Bor i Göteborg och här finns ju taxi dygnet runt, så det ska mycket till att man inte kan ta sig till jobbet.

Att komma (rejält) sent på grund av det ena eller det andra kan jag tycka är ok vid enstaka tillfällen. Att inte dyka upp alls skulle jag, om jag vore chef, vilja ha en extraordinär anledning till. Jag har promenerat två timmar till jobbet på grund av snökaos. Sen handlar det givetvis alltid om kommunikation och behov. Står världen still (fredagens terrorattack känns som ett aktuellt exempel) så hade jag definitivt förväntat mig ett visst mått av flexibilitet även från arbetsgivaren - efter att jag ringt och förklarat läge.

Har man tagit ett jobb bör man ha en plan för hur man tar sig dit. Att få skjuts av någon känns inte som en seriös plan. Saknas körkort får en cykla eller bussa.

Jag har varit i läget att jag inte tar mig till jobbet pga insnöad, men då ringde jag chefen och jag fick välja vilken sorts avdrag jag ville ha (bor på landet, innan plogbilen skottat upp de 3km till E4 var det fysiskt omöjligt för mig att ta mig till jobbet - ingen kunde komma ut eller in). Har för mig att det fick bli 4 timmars semester.

Jag har varit i läget att jag inte tar mig till jobbet pga insnöad

Samma här, men jag löste det så att jag ringde och väckte en arbetskamrat, så vi bytte pass den dagen. Hade såklart förvarnat om att sånt kunde hända om det kom mycket snö över natten, så jag visste att det var helt okej att ringa i ottan sådär.

Det roliga var att hos henne som bor 4 mil norrut från mig sett, så hade det bara kommit ca 1 cm snö, så hon var O_o:confused:O_o:confused: tills jag skickade en bild på de ca 40 cm som kommit här över natten och pågående snöfall :D

När Stockholm hade snökaos i vintras var det många på mitt jobb som inte lyckades ta sig till jobbet. Det räknades inte som arbetsvägran och de behövde heller inte ta ut semesterdag, sånt händer var mer inställningen. Men jag vet några som inte kunnat ta tidiga pass (trots att de vid anställningsintervju sagt att de kunde ta sig till jobbet) för att de inte haft bil och buss inte gick, det var inte okej och de blev ombedda att säga upp sig.

Det är inte jag som inte tänker ta mig till jobbet. Det gäller en person som har varit fullt medveten om att hen ska jobba och att den hen brukar åka med inte ska det. Men troligtvis hade hen räknat med att få skjuts ändå, men den som skjutsar ska vara på annan ort om dagarna. Det finns buss men hen kan inte få barnen till förskolan utan den andra personens hjälp, alltså kan hen inte jobba.

Men då handlar det om olovlig frånvaro snarare än arbetsvägran då? Är båda grund för uppsägning? Det är inte första gången det händer.

Det är inte jag som inte tänker ta mig till jobbet. Det gäller en person som har varit fullt medveten om att hen ska jobba och att den hen brukar åka med inte ska det. Men troligtvis hade hen räknat med att få skjuts ändå, men den som skjutsar ska vara på annan ort om dagarna. Det finns buss men hen kan inte få barnen till förskolan utan den andra personens hjälp, alltså kan hen inte jobba.

Men då handlar det om olovlig frånvaro snarare än arbetsvägran då? Är båda grund för uppsägning? Det är inte första gången det händer.

Jag kan inte reglerna men personen lär sitta löst till på jobbet om det har hänt tidigare. Har hen fått någon officiell varning? Enligt de formella reglerna för varningar då.

Taxi?

På det jobb jag har nu har det hänt en gång att jag inte kunnat ta mig till jobbet. Då hade det varit inbrottsförsök i garaget (10 våningshus med garage i källaren) och tjuvarna hade rammat porten så den hängde tvärsöver öppningen. Jag kom alltså inte ut med min bil. Det var 0430 och det går ingen kollektivtrafik ut till mitt jobb så jag ringde och sa som det var och att jag inte kommer.

Hade aldrig tagit taxi dit, det hade kostat typ 1000kr per håll, om inte mer. Det var iaf inga sura miner. 0730 var porten lagad (jag ringde jouren där vid 0430) och då var det ingen idé att åka eftersom jag slutade 10.

På det jobb jag har nu har det hänt en gång att jag inte kunnat ta mig till jobbet. Då hade det varit inbrottsförsök i garaget (10 våningshus med garage i källaren) och tjuvarna hade rammat porten så den hängde tvärsöver öppningen. Jag kom alltså inte ut med min bil. Det var 0430 och det går ingen kollektivtrafik ut till mitt jobb så jag ringde och sa som det var och att jag inte kommer.

Hade aldrig tagit taxi dit, det hade kostat typ 1000kr per håll, om inte mer. Det var iaf inga sura miner. 0730 var porten lagad (jag ringde jouren där vid 0430) och då var det ingen idé att åka eftersom jag slutade 10.

Ja, något sådant måste ju verkligen anses vara saker man inte kunnat förutsäga eller kunna lösa snabbt.

Tillägg på det jag skrev innan. Beror ju även på vart man bor också kontra var jobbet ligger. Har man en bussresa på tio minuter till jobbet är det inte ett godtagbart skäl att inte kunna ta bilen. Jag hade fått byta buss tre (!) gånger och första bussen går ungefär fyra gånger om dagen (två mil till närmsta buss som går oftare), men utan bil skulle inte jag kunna söka ett sånt jobb överhuvudtaget.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har en tenta snart och enligt läraren kommer fel svar ge minuspoäng, alltså inte bara 0 som det brukar vara. Så om man får t.ex. 5... 2 3
Svar
45
· Visningar
2 855
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
790
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Då vi inte längre parkerar gratis på jobbet har jag börjat fundera på lite olika sätt att ta mig till och från jobbet. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
437
Senast: LadySara
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 323
Senast: VLMF
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈