Vad önskar ni att ni tyckte smakade gott?

En fråga till er som inte dricker vin (speciellt rödvin): Har ni provat ett riktigt bra vin? Tex är det mesta plonket ur en BiB egentligen inte drickbart utan säljs enbart på YPK. Givetvis finns det undantag. Sedan kanske det inte är så strategiskt att börja med en helfet amarone heller :D

Detsamma gäller vitt vin, jag har druckit få goda vita boxviner.

*hm, undrar om jag ska börja ordna kurser och lära Bukefalister dricka vin, äta sushi, skaldjur och kött :sneaky: :up:*
Samma fråga gäller ju de som inte gillar öl. Det är milsvid skillnad på en blaskig lager, en ljus veteöl, en besk ale eller en mörk porter!

Samma fråga gäller ju de som inte gillar öl. Det är milsvid skillnad på en blaskig lager, en ljus veteöl, en besk ale eller en mörk porter!
Och numera är ju öl så trendigt att det finns alla möjliga sorter på de flesta restauranger och pubar.

En kompis har vant in sig på öl genom att först börja med fruktöl, sedan avancera till vete och suröl och så vidare med gott resultat. Kräver lite vilja och en stor nyfikenhet, kompisen har smakat sig igenom många sorter.

Be att få en grekisk sallad utan feta, då får du alla de goda grönsakerna.

Och titta under förrätter/starters/orektika på menyn, du hittar friterade zucchini- eller aubergineskivor eller plättar/bullar på zucchini, aubergine, tomat osv. De brukar vara lättätna rätter. (Auberginen blir inte sådär soggig, du skulle nog kunna gilla den). Fråga också efter keftedes/keftedakia, köttbullar. Det är en tallrik utan sås, du pressar bara lite citron över. Soutsoukakia är däremot en gryta med köttbullar/järpar i tomatsås. Gör tavernan egna pommes frites, patates, är de vansinnigt goda.

Gratänger som moussaka (visserligen aubergine men i gott sällskap av köttfärs) och pastitsio (pasta öch köttfärs) brukar också vara lätta att äta.
Pastitsio är min grekfavorit! Annars äter jag mkt kyckling där ;)
Moussaka går verkligen inte... Svårt för tillagade grönsaker överlag... :(

Jag sällar mig till de som skulle vilja gilla vin! Från början gillade jag det inte alls (förutom bubbel), men nu har jag jobbat mig upp till att kunna dricka det, och tycka att vitt vin ibland är rätt schysst. Dock så är rödvin fortfarande svårt!

Whisky skulle jag också hemskt gärna vilja gilla! Sambon gillar det väldigt mycket och har flera olika sorter, och jag har ju smakat flera gånger när han dricker, samt fått yttepyttelite i ett eget glas av den mest lättdruckna sorten + lite choklad, men det tog ju ganska mycket choklad för att få i sig den lilla slurken whisky. :o:p

Sen så skulle det väl underlätta ifall jag klarade av feta/gräddiga såser o sånt. I och för sig inte det nyttigaste alternativet, men i nuläget så tycker jag ju att det är gott de första tuggorna, o sen blir jag illamående (och fortfarande hungrig - jobbig kombination!)

Hade önskat att jag tyckte om grönsaker och rotfrukter. Att kunna äta allt ifrån ärter och brokoli till zucchini och.. ja annat sånt nyttigt men som har äcklig konsistens och smakar gräs ;).

Är typ bara sallat, gurka och potatis jag äter nu... väldigt kräsen och har en hög med matallergier så vågar inte riktigt prova så mycket nytt.

Alkohol drycker har jag inget intresse av öht, sånt är ju bara bra att inte tycka om ;).

Fast det vet vi ju inte. Folk kanske bara säger så för att verka sofistikerade. Alla kanske tycker det är lika äckligt?
Jag tror inte det, tyvärr. Jag hade en fantastisk komboupplevelse med en efterätt och en suröl som alls var god separat men som kombination var helt fantastisk.

Tills jag var 19 tyckte jag inte alls om jordgubbar, men fortsatte äta för att kanske nån gång tycka om det. Och ja tillslut så, men då blev jag allergisk mot det istället :p

Annars är det väl kaffe jag önskar att jag hade tyckt om, väldigt mycket för den sociala biten. Sen kommer jag ihåg hur kaffeandedräkt luktar och är ganska nöjd faktiskt :o

- Pasta. Alltså, det går väll att stoppa i sig, men gott? Verkligen inte! Lasagne ska vi inte ens prata om..
- Nötkött. Alla pratar om den lyxiga goda köttbiten, men jag har aldrig ätit gott nötkött, klarar knappt av den mald i köttfärssås..
- Oliver. I bröd går det bra, annars urk!
Koriander, mango chutney, rödvin (är jag i och för sig allergisk mot..), lungmos/pölsa då jag tycker att man ska försöka använda så mycket som möjligt av djuret (lever går dock hem hos mig).. När man radar upp det så känns det som att jag är en riktigt kräsen människa ^^ det är mer jag inte äter, men dessa känns som att de skulle underlätta något om jag faktiskt kunde få i mig :)
---
Glömde skriva "vegansk mjölk", alltså typ ris-, mandel-, havre-,soja-mjölk.. Vill dra ned på konsumtionen av mejeriprodukter, framförallt mjölk då jag har en förkärlek för denna dryck.. Men det går verkligen inte! Oatley's iKaffe fungerar, men det är väll ungefär det..

Senast ändrad:
Men jag göööör ju så! :( Alltid löste (oftast svart, smaksatt) och alltid överdoserat. Jag har t.om. experimenterat med olika temperatur på vattnet. Ja, jag försöker verkligen här!

Jag brukar ha i en skvätt mjölk också ibland (om jag har mjölk hemma). Kanske borde jag gå vidare och testa att fördjupa mig i något annat än just svart te...
Tjaa, då gillar du det helt enkelt inte :) eller prova Darjeeling first flush, men låt det inte dra för länge, bittert.

Nja, inte alls säkert att man brygger för kort tid, det beror på teet.

Men nu för tiden finns det ju så vansinnigt många olika sorter även i Sverige att det bör gå att hitta det mesta. Personligen undviker jag svart, bismaken som blir är ingen höjdare (finns vissa undantag).

Grönt te ska man ju absolut inte låta dra för länge, då det blir kraftig beska som förstör hela smaken. Svart te har ju samma innehåll men lite lägre nivå. Rött/rooibos kan man låta dra hur länge som helst, som exempel.

Men MER te för mer smak är ju korrekt och oftast ett krav.
Mjo fast nu tänkte jag på svart, drar också olika tex Darjeeling dras betydligt kortare (gillar inte grönt (utom gunpowder) och hatar rött, dricker gärna vitt :D)

Kaffe!
Hade räddat många tidiga mornar, får jag för mig. Plus att det känns lite socialt att ta en kaffe.

Saltgurka,
Det låter så krispigt och gott när folk äter det.

Bönor av alla dess slag,
Det ser så sunt och duktigt ut när folk äter bönröror. Men det enda som funkar för mig är typ chili con carne.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 464
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka