Vad önskar ni att ni tyckte smakade gott?

Lite OT

Flera har skrivit att de inte gillar kokt potatis. Själv önskar jag att kunskapen om potatis blev större så att man kunde börja använda sorter som de bästa passar. Det är t.x en oherrans stor skillnad mellan en Sava och en Princess. Eller för den delen King Edward.
Det finns äcklig potatis. Flera av de fastaste sorterna gillar jag inte, även om jag äter dem.
Jag har ätit väldigt många sorter, det hjälper inte. Däremot gör ju sorten stor skillnad i alla andra potatisrätter än just Kokt Potatis. Mitt svåraste handikapp är att jag är särskilt dålig på färskpotatis, oavsett sort.

Jag säger som så många andra - oliver.

Men jag är på god väg! :up: Efter en vecka i Frankrike har jag konstaterat att svarta oliver inlagda i vitlök var en mycket bra början, kunde till och med njuta av svarta oliver utan vitlök mot slutet av veckan! Gröna går dock fortfarande inte, alls... Men det får bli steg två.

Jag lärde mig gilla lax på lite samma sätt, även kaffe (om det än var i betydligt yngre ålder) så det borde ju funka med oliver också!

Hihi, du låter det dra för kort tid och använder för lite. En svensk tepåse i en kopp blir smaklöst blask och om man brygger löste enligt instruktionerna likaså. Men ta rejält med löste, två skedar, och låt det dra i flera minuter, då har du definitivt inte smaklöst blask utan en ganska bitter brygd (som jag älskar). På jobbet har jag brittiska tepåsar :), lämna i hela tiden, de har lite effekt, svenska räcker för högst 1,5 dl vatten. (mitt te har kommenterats av kaffedrickare som det enda drickbara de stött på :p)
Nja, inte alls säkert att man brygger för kort tid, det beror på teet.

Men nu för tiden finns det ju så vansinnigt många olika sorter även i Sverige att det bör gå att hitta det mesta. Personligen undviker jag svart, bismaken som blir är ingen höjdare (finns vissa undantag).

Grönt te ska man ju absolut inte låta dra för länge, då det blir kraftig beska som förstör hela smaken. Svart te har ju samma innehåll men lite lägre nivå. Rött/rooibos kan man låta dra hur länge som helst, som exempel.

Men MER te för mer smak är ju korrekt och oftast ett krav.

Typisk Grekisk mat... Då jag ääälskar att resa dit!
Men gillar inte tex oliver, olika ostar (tänker grekisk sallad), aubergine...
Även svårt för röror, grytor...

Sen som många andra (trodde jag var ensam!): avokado, kaffe, vin, öl.....

Men listan kan göras lång då jag troligen har matneofobi...

Ja oj förlåt, det är marinerade färska oliver (olja)!
Men det är fortfarande en sjuk skillnad mot de vanligaste man kan köpa på typ konservburk:)

Har aldrig hittat i vanlig affär men köpt hem genom jobbet. Såå goda!

Verkligen, färska oliver? Är de inte sjukt beska innan man lägger in dem?
FINNS det ens, i det här landet, färska oliver att få tag i? Var någonstans i världen köper man färska oliver?
(dvs - vad har jag missat? )

@Magnum ?
Ja?
Jag hade lärt mig att oliver direkt från trädet inte går att äta alls?

(från Wikipedia:
Oliv är olivträdets frukt och används framförallt vid tillverkning av olivolja. Färska oliver är beska i smaken och används aldrig naturella, utan konserveras i en saltlake eller olja under lång tid innan man äter dem. Laken kan även innehålla diverse smaksättare och konstgjorda konserveringsmedel. Eftersom laken tar smak av oliverna kan den användas som smaksättare vid matlagning.)

Ost, vin, champagne och oliver! Det ser så vuxet och världsvant ut att dricka champagne och äta ost och kex, men jag klarar inte ens av hushållsost, haha. Tycker inte att det finns någon alkoholhaltig dryck som smakar gott och det är väl hälsosamt i och för sig, men det får mig också att känna mig litegrann som om jag vore femton år gammal och inte snart trettio.

Skaldjur - funkar, men jag uppskattar det inte.

Svamp - gillar ingen svamp, men skulle vilja. Verkar ju så gott om man gillar det! :p

Sushi - fräscht och ser gött ut, men jag har väldigt svårt för det.

Koriander - urk. Har dock tänkt lära mig... Oklart om det ens går med koriander dock?

Ja oj förlåt, det är marinerade färska oliver (olja)!
Men det är fortfarande en sjuk skillnad mot de vanligaste man kan köpa på typ konservburk:)

Har aldrig hittat i vanlig affär men köpt hem genom jobbet. Såå goda!
Nu blir det lite löjligt känner jag... men...

Att lägga dem i olja är ju också en form av konservering? Och de som är inlagda på annat sätt är ju färska innan de läggs in?

Har du mera uppgifter om de i olja? Så det blir googlingsbart?
jag älskar oliver....

Skaldjur - funkar, men jag uppskattar det inte.

Svamp - gillar ingen svamp, men skulle vilja. Verkar ju så gott om man gillar det! :p

Sushi - fräscht och ser gött ut, men jag har väldigt svårt för det.

Koriander - urk. Har dock tänkt lära mig... Oklart om det ens går med koriander dock?
Sushi ja.... Alltså det ser ju gott ut, men det är ju mest ris. Ris med lite fisk lindad runt.
Om man inte gillar ris så är ju sushi rätt meningslöst.

Kokt ägg. Tvingar i mig skiten bara pga att det är så billigt, mättande och näringsrikt, och går då snabbt och smidigt att få i sig när man inte har så mycket tid över en stressig vardag. Men vad jag är trött på det, hulkar nästan ibland :yuck:

Jag önskar jag gillade citrongräs och kokosmjölk eftersom jag älskar thaimat men tycker de två ingredienserna tycks poppa upp med sitt fula tryne i de mest lovande rätter.
Mörk, alltså riktigt mörk, choklad önskar jag också att jag kunde äta, men jag är fast i Marabouträsket.
Annars sällar jag mig till kaffe-och rödvinsligan.
(Men sjunger sushins lov!)

Säger som många andra sushi, jag skulle verkligen vilja tycka om det, och jag prova nästan varje gång i är på våran favorit restaurang som har buffé där sushi ingår, men det där kalla riset, det går bara inte. :(

Att lägga dem i olja är ju också en form av konservering? Och de som är inlagda på annat sätt är ju färska innan de läggs in?

jag älskar oliver....
Ja absolut är det ju så. Sorten gör nog sitt till förstås. Det är inga lågprisoliver direkt men det är väl mest det jag har att jämföra med( och säkert därför jag inte tyckt om...).
Ska kolla märket jag köpte så återkommer jag!

Säger som många andra sushi, jag skulle verkligen vilja tycka om det, och jag prova nästan varje gång i är på våran favorit restaurang som har buffé där sushi ingår, men det där kalla riset, det går bara inte. :(
Ris över huvud taget går inte att gilla . Man måste dränka det i något annat för att få ner det. Ris på kina-stället med soya och starka chilipastan till plus såsen i maten - det är gott. Men enbart ris?

Jag har testat de flesta sorter men inget är gott som enbart ris.
använder ris i min kålpudding och där är det nödvändigt.

Samma sak med kycklingfile. Går inte att få ner utan att ha kryddat det rejält med en massa annat. Smakar bara papper. Till skillnad från t.ex. bra nöt, fläsk, rådjur eller kanin. Salta peppra, och det rena köttet smakar riktigt gott.

Jag skulle vilja tycka om kall pasta. Det skulle bli så mycket enklare att t.ex. kunna göra kall pastasallad att ha med till olika ställen om man behöver en lätt men ändå hyfsat mättande lunch och inte har tillgång till micro att värma i. Har en kollega som ofta äter kall pasta, enbart pasta och inget annat till. Får nästan rysningar bara jag ser det.

jag älskar oliver....
Jag har fått oliver serverade i södra Europa under benämningen färska. Men även de är inlagda, så jag vet inte riktigt vad man menar med färska. Kanske årets skörd, ungefär som den färska olivoljan?

Jag önska att jag tyckte om baljväxter, det är inte smaken det är fel på utan konsistensen :yuck:
Det vore så praktiskt (och nyttigt) att kunna ha i olika bönor, linser och ärtor i grytor t.ex :up: plus att det SER förbaskat gott ut... men nej, det går bara inte i min mun :meh:

Typisk Grekisk mat... Då jag ääälskar att resa dit!
Men gillar inte tex oliver, olika ostar (tänker grekisk sallad), aubergine...
Även svårt för röror, grytor...

Sen som många andra (trodde jag var ensam!): avokado, kaffe, vin, öl.....

Men listan kan göras lång då jag troligen har matneofobi...
Be att få en grekisk sallad utan feta, då får du alla de goda grönsakerna.

Och titta under förrätter/starters/orektika på menyn, du hittar friterade zucchini- eller aubergineskivor eller plättar/bullar på zucchini, aubergine, tomat osv. De brukar vara lättätna rätter. (Auberginen blir inte sådär soggig, du skulle nog kunna gilla den). Fråga också efter keftedes/keftedakia, köttbullar. Det är en tallrik utan sås, du pressar bara lite citron över. Soutsoukakia är däremot en gryta med köttbullar/järpar i tomatsås. Gör tavernan egna pommes frites, patates, är de vansinnigt goda.

Gratänger som moussaka (visserligen aubergine men i gott sällskap av köttfärs) och pastitsio (pasta öch köttfärs) brukar också vara lätta att äta.

Alltså jag sitter och blir på riktigt hungrig av den här tråden :rofl: Ni rabblar ju upp fantastiskt god mat!
Det jag önskar att jag tyckte om, för enkelhetens skull:

* De flesta tårtor, mjuka kakor och bakelser. Det smakar bara kvalmigt.
* Ostron. Jag har försökt på alla möjliga sätt men det smakar inte gott, bara slajmigt.
* Hollandaisesås, bearnaisesås och varma vita såser. Kvalmigt.

Men blir jag bjuden på ovanstående så äter jag, om än inte så mycket. Gränsen för oätligt är någon helt annan.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 464
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30