Vad önskar ni att ni tyckte smakade gott?

Feta ost finns i allt och alla andra tycker om det.

Shushi verkar vara något som uppskattas av många.

Kaffe finns inge alternativ om man inte gillar.

Oliver verkar praktiskt.

Råa tomater (äter tillagade)

Ja absolut är det ju så. Sorten gör nog sitt till förstås. Det är inga lågprisoliver direkt men det är väl mest det jag har att jämföra med( och säkert därför jag inte tyckt om...).
Ska kolla märket jag köpte så återkommer jag!
@tanten
Färska oliver-
De jag köpte kom från fontana food AB 'färska Meze Oliver tre sorter', opastöriserade om det har betydelse för godheten :d finns även marinerade i vitlök/citron/chili eller franska örter.
men även Tage Lindblom har på hink.

Sen vet jag egentligen inte, efter googling, varför de heter färska... Eller säljs som färska rättare sagt.

@tanten
Färska oliver-
De jag köpte kom från fontana food AB 'färska Meze Oliver tre sorter', opastöriserade om det har betydelse för godheten :d finns även marinerade i vitlök/citron/chili eller franska örter.
men även Tage Lindblom har på hink.
Det är obegripligt att de kallar dem färska, en färsk oliv direkt från trädet är som att äta en knallgrön träig banan.

Det kanske är som när jag fick en påstått färsk kalamari en gång och misstänkt frågade "färsk? Det är maj och ni fiskar kalamari i oktober?" Fick svaret "it's fresh from the fridge!" :D (Fast man fryser inte oliver förstås ;))

Att något var färskt när man frös in det/gjorde en inläggning får vi väl hoppas.

Det är obegripligt att de kallar dem färska, en färsk oliv direkt från trädet är som att äta en knallgrön träig banan.

Det kanske är som när jag fick en påstått färsk kalamari en gång och misstänkt frågade "färsk? Det är maj och ni fiskar kalamari i oktober?" Fick svaret "it's fresh from the fridge!" :D (Fast man fryser inte oliver förstås ;))

Att något var färskt när man frös in det/gjorde en inläggning får vi väl hoppas.
Ja det är lite obegripligt.. Nu är jag mammaledig men jag ska fråga vår inköpsavdelning sen. Vad skillnaden egentligen är på riktigt eller om det bara säljer bättre.

Ja det är lite obegripligt.. Nu är jag mammaledig men jag ska fråga vår inköpsavdelning sen. Vad skillnaden egentligen är på riktigt eller om det bara säljer bättre.
Annars kan du ju maila Fontana och fråga. Det KAN finnas en bra förklaring, de är inte dumma i huvudet och det är en grek som äger företaget. Någon tanke borde de ha med det där.

Apropå olivdiskussionen: kan det vara ett marknadsföringsknep liksom många apelsinjuicer? Dvs. företagen sträcker lite på definitionen av "färsk" för att ordet ser bra ut på förpackningen? Gällande apelsinjuice så är "färskpressad" ofta att apelsinen var färsk när den pressades men säger ingenting om hur länge den resulterande juicen varit på vift innan den når konusmenten. Överfört på oliver så skulle man kunna gissa att oliverna marinerades färska. Att de sedan säljs i butik x antal veckor senare anses inte relevant.

Spånar fritt här :angel:

Färska oliver i Sverige har jag aldrig sett (jag misstror dessutom Fontana djupt), men när jag har fått det söderut har jag uppfattat i alla fall gröna färska oliver som betydligt mer distinkt gröna än de annars brukar vara. Alltså illgröna. Men de har ju ändå inte varit färskare än att de har varit marinerade, eftersom färska som i nyplockade ju helt enkelt inte går att äta.

Cider - Köper det nån gång om året som ett friskt och fruktigt alternativ till öl, men det smakar ju fan :yuck: Oavsett om det är torr engelsk fincider eller Somersby.

Choklad - Alltså jag kan leva utan, men folk tycker det är så sjukt när man tackar nej till en chokladbit och det verkar så härligt att kunna njuta av det så extremt mycket som de flesta verkar göra.

Korv - Jag kan bara äta hot dogs och såna dessert- och påläggskorvar eller vad man ska kalla det. Vanliga grill- och kokkorvar är det äckligaste jag vet, får tvinga i mig dem dränkta i ketchup och sen går jag runt och vill kräkas i flera timmar av smaken. Tyvärr är äckelkorv ibland det enda som bjuds och hunger trumfar spykänslor. :cry:

Koriander har jag däremot lärt mig att uppskatta. Första gången trodde jag att det var nåt hemskt fel på min mat men nu köper jag det frivilligt! Oliver också, plötsligt en dag fann jag mig sitta och mumsa på en oliv och sen dess äter jag det gärna.

Jag önska att jag tyckte om baljväxter, det är inte smaken det är fel på utan konsistensen :yuck:
Det vore så praktiskt (och nyttigt) att kunna ha i olika bönor, linser och ärtor i grytor t.ex :up: plus att det SER förbaskat gott ut... men nej, det går bara inte i min mun :meh:
Instämmer helt! Det vore bra att kunna äta bönor och linser i grytor/sallader utan att halva tallriken är fylld av bortpetade bönor.
Däremot äter jag ärtor (små franska, inte stora svenska) och gärna haricot verts, vaxbönor, sugar snaps och sockerärtor.

Bort går också creme caramel, creme brulee, flan, creme catalan och chokladpudding, klarar inte konsistensen.

Skulle gärna kunna äta morötter eftersom det ingår i så mycket men det är pga allergi så det är bara att avstå.

Hihi, du låter det dra för kort tid och använder för lite. En svensk tepåse i en kopp blir smaklöst blask och om man brygger löste enligt instruktionerna likaså. Men ta rejält med löste, två skedar, och låt det dra i flera minuter, då har du definitivt inte smaklöst blask utan en ganska bitter brygd (som jag älskar). På jobbet har jag brittiska tepåsar :), lämna i hela tiden, de har lite effekt, svenska räcker för högst 1,5 dl vatten. (mitt te har kommenterats av kaffedrickare som det enda drickbara de stött på :p)

Men jag göööör ju så! :( Alltid löste (oftast svart, smaksatt) och alltid överdoserat. Jag har t.om. experimenterat med olika temperatur på vattnet. Ja, jag försöker verkligen här!

Jag brukar ha i en skvätt mjölk också ibland (om jag har mjölk hemma). Kanske borde jag gå vidare och testa att fördjupa mig i något annat än just svart te...

Men jag göööör ju så! :( Alltid löste (oftast svart, smaksatt) och alltid överdoserat. Jag har t.om. experimenterat med olika temperatur på vattnet. Ja, jag försöker verkligen här!

Jag brukar ha i en skvätt mjölk också ibland (om jag har mjölk hemma). Kanske borde jag gå vidare och testa att fördjupa mig i något annat än just svart te...
Ja, gör det! Svart (speciellt billigt) tycker jag ofta har en trist bismak. Svart ska bryggas på högsta möjliga temperatur (direkt när vattnet kokat), grönt och rooibos optimalt på lite lägre temperatur.

Ännu mer mjölk bara :-D På't igen!

Kaffe - för då skulle jag kunna byta ut mitt energidrycksberoende mot en billigare och kanske lite nyttigare dryck.

Fisk och skaldjur - för att alla säger att det är så fantastiskt gott

Öl och rödvin - passar väl kanske egentligen bättre till viss mat än tex vitt vin gör

Thaimat (jag är medveten om att förmodligen klumpar ihop tusentals olika rätter här, men allt luktar likadant). Jag klarar bara inte av lukten.

Säger som många andra sushi, jag skulle verkligen vilja tycka om det, och jag prova nästan varje gång i är på våran favorit restaurang som har buffé där sushi ingår, men det där kalla riset, det går bara inte. :(

Äsch, kom hit och testa min :D den har omvänt flera, tom en som är VÄLDIGT kräsen på vad han äter och inte äter :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 464
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30