vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Och 3 ml pleg i blodomloppet så kunde jag både rida Kele och promenera Vision. Hons krek och snurrade lite när vi gick, och när vi kom, men inget alls hysteriskt :bow:[/QUOTE]

De flesta har väl helt tröttnat, men Mackan visar ett oändligt tålamod tycker jag.

Du skriver att du ska tävla "Kele" nästa år?!! En häst som knappt haft en frisk och skadefri dag i hela sitt (3-åriga!!) liv ska plötsligt bli tävlingshäst? Hur tänkter du där? Det är ju bra att du avstår från betäckning i alla fall.

Mvh
QP (förundrad)

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

De flesta har väl helt tröttnat, men Mackan visar ett oändligt tålamod tycker jag.

Du skriver att du ska tävla "Kele" nästa år?!! En häst som knappt haft en frisk och skadefri dag i hela sitt (3-åriga!!) liv ska plötsligt bli tävlingshäst? Hur tänkter du där? Det är ju bra att du avstår från betäckning i alla fall.

Mvh
QP (förundrad)

Exakt vad var relevansen med det här?

Kele har haft mer friska och skadefria dagar i sitt liv än hon haft motsatsen, vilket du borde veta om du är insatt. Dock har hon haft mer än sin beskräda del med elände ja, och det har tagit väldigt lång tid att först få henne kry fråns viterna av vurpan, och sen behövt 'ta om' det efter narkoserna.

Och ja, planen är att Kele, och fullblodsdonnan, ska 'tävla' nästa år. På klubbnivå, i CR hopp och klubbnivå dressyr. Dvs, den rena prestationsdelen av tävlandet är mindre ansträngande än ett normalt träningspass i resp gren för en fyraåring. Självklart förutsätter det att hon är frisk och i skick för det, men det är jus jälvklart oavsett häst, ålder, gren och nivå.

Om man har åsikter om det, och inte har bättre för sig än att hacka om det i första bästa tråd där man kan klämma in det, ja då får man så gärna göra det om man har lust. Folk utan varesig koll eller liv är det ju gott om, speciellt på Buke...

Är du intresserad av att ta reda på hur saker och ting verkligen är, så är du hjärtligt välkommen på besök närhelst det passar, och du kan få prata med Keles veterinär med, om hur trasig och 'stackars' hästen egentligen är..eller inte är.

Senast ändrad:

Exakt vad var relevansen med det här?

Det är att eftersom du skriver allt som händer dej och dina hästar här och har gjort i minst 7 år (ännu längre förresten) så måste du ju inse att det finns människor som läser vad du skriver? Och att du inte haft en frisk häst på hela denna tid i princip. Att vi då svarar är ju kanske inte heller så konstigt - jag tycker inte att någon här på något sätt är otrevlig, men en del kanske ifrågasätter vissa saker. Har du rent omänsklig otrolig otur eller är det något annat? Kanske finns det något du gör fel med dina hästar? Kanske borde du ägna dej åt mer flegmatiska hästar (som jag dristade mej till att föreslå i ett annat inlägg).

Kele har haft mer friska och skadefria dagar i sitt liv än hon haft motsatsen, vilket du borde veta om du är insatt. Dock har hon haft mer än sin beskräda del med elände ja, och det har tagit väldigt lång tid att först få henne kry fråns viterna av vurpan, och sen behövt 'ta om' det efter narkoserna.

Och ja, planen är att Kele, och fullblodsdonnan, ska 'tävla' nästa år. På klubbnivå, i CR hopp och klubbnivå dressyr. Dvs, den rena prestationsdelen av tävlandet är mindre ansträngande än ett normalt träningspass i resp gren för en fyraåring. Självklart förutsätter det att hon är frisk och i skick för det, men det är jus jälvklart oavsett häst, ålder, gren och nivå.

Jag hoppas det går bra! Jag håller tummarna och önskar lycka till efter allt elände! Hade det varit jag så hade jag inte sett denna häst som mitt förstahandsval för tävling dock.

Om man har åsikter om det, och inte har bättre för sig än att hacka om det i första bästa tråd där man kan klämma in det, ja då får man så gärna göra det om man har lust. Folk utan varesig koll eller liv är det ju gott om, speciellt på Buke...

Första bästa tråd vet jag inte precis. Själv är jag ganska sällan här men har varit inne från och till i alla år och följt en del - bl a - ditt hästliv. Det är ju du själv som valt att lägga ut det på nätet:crazy: Själv undrar jag mer över er som gör på det sättet - har ni något annat liv? Jag har det definitivt.

Är du intresserad av att ta reda på hur saker och ting verkligen är, så är du hjärtligt välkommen på besök närhelst det passar, och du kan få prata med Keles veterinär med, om hur trasig och 'stackars' hästen egentligen är..eller inte är.

Jag tror inte någon av dina hästar är "stackars"! Det tror jag verkligen inte! Däremot tror jag ibland du blir lite hemmablind och skulle må bra av lite större perspektiv på det hela. Men det är ju bara min uppfattning.

Jag önskar dej helt ärligt lycka till! Hade jag varit i ditt ställe (efter vad jag läst i ett antal år då) så hade jag skaffat en ny kallblodstravare! Det verkade ju vara "din" häst så att säga.

Mvh QP

Jag tror inte någon av dina hästar är "stackars"! Det tror jag verkligen inte! Däremot tror jag ibland du blir lite hemmablind och skulle må bra av lite större perspektiv på det hela. Men det är ju bara min uppfattning.

Jag önskar dej helt ärligt lycka till! Hade jag varit i ditt ställe (efter vad jag läst i ett antal år då) så hade jag skaffat en ny kallblodstravare! Det verkade ju vara "din" häst så att säga.

Mvh QP

Med tanke på att jag växte 'ur' kallblodstravardamen för en herrans massa år sedan, så är det en ras jag inte ska ha igen med nuvarande ambitioner så är det kallblodstravare. Hur mysiga hästar de än är.

Det finns en anledning att jag har bararber, och att jag köpte fullblod nu (om än engelskt då). För fullbloden är min typ av häst, helt enkelt. Och jag hade mycket roligt med N, lärde mig mycket och hon kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Men jag skulle inte köpa ett kallblod idag, och det är många år sen jag skulle det.

Sen ang ev hemmablindhet så är ju jag milt sagt nojig för det, det är därför jag tjatar ihjäl veterinärerna om prognoser, och tror de verkligen osv osv. Och endera har jag lyckats indoktrinera alla kring Kele till att vara lika hemmablinda som mig, eller så finns det gott hopp om att K kommer bli en alldeles utmärkt ridhäst. (För en sak har jag varit benhård med hela tiden - i samma sekund som de inte längre ser ridning utan restriktioner utom möjligen att man får stryka hoppning som framtida användingsområde utan problem - då är det över och finitio.).

Just nu är JAG den som är mest avvaktande ang den framtida prognosen för K som fullt fungerande ridhäst utan restriktioner..

Har du alla tre hästarna i sjukhage? Vad är det med Kele och valacken?
(Förutom ögat då, men det borgar väl inte för mindre hage...)

Har du alla tre hästarna i sjukhage? Vad är det med Kele och valacken?
(Förutom ögat då, men det borgar väl inte för mindre hage...)

Valacken fick ju en senskada på djupa böjsenan ena bak i första halvan av oktober, så han har ugglat i box/boxhage sen dess. Oddsen att han slipper därifrån det här året är ganska dåliga.. (han tycker dock det är prima att fbldonnan hamnat i arresten med, så han får sällskap i 'eländet och misären' *s*).

Kele är det inte minsta fel på som jag vet om iaf som medför sjukhagsbehov, men eftersom fullblodsdonnan kräver att ha BÅDA hästarna inom synhåll så åkte stackars Kele på 'sjukhage' med. Stått där i 1½ vecka nu.

Ska prova utöka K:s hage imorgon dock, då det för stunden (hon ändrar sig lite kors och tvärs med det där) är Vision som är stora käärleken för fbldamen. Så kanske, kanske att K kan få gå lite utom synhåll nu, eventuellt. Ska prova.

Varför blir du så himla sur och arg så fort du får annat än "åh stackars", och "ja då finns det väl ingen lösning" till svar? Är det som jag frågade - att du inte VILL ha råd, utan bara vill skriva av dig? att din tråd inte handlar om att lösa något problem egentligen utan bara redogöra för problemen? skriv det då isåfall, skäll inte, är mitt förslag.

sen ang. dina starka reaktioner på de som nu svarat att de har intrycket att din häst(hästar) är sjuka.... du blir arg och säger att hästen varit frisk större delen av tillvaron, osv osv.
Men Alexandra - om det ÄR så, så är det ju inte den bild du gett oss på forumet. Det är en omöjlighet för oss som befinner oss på forumet att ha den bilden av Kele, dvs som du säger att hon varit frisk större delen av sitt liv. Hon har i stort sett alltid framställts som sjuk på forumet och i dina trådar iallafall de senaste 2 åren, utom nu på sista tiden då du började rida henne lite, innan ögat osv. Vi har bara den bild som DU målat upp, genom att lägga ut hundra kilometer tråd här i flera år. Enligt dessa trådar är Kele INTE frisk utan har en rad defekter som ev. kommer orsaka problem i framtiden osv. och däremellan alla andra sjukdomar/skador osv skador på dina samtliga hästar.
Jag har hållt mig lugn och saklig och verkligen försökt komma med ngt vettigt i tråden då jag trodde du ville ha synpunkter och hjälp, men nu blir jag faktiskt lite sur rent ut sagt, att du har mage att skälla och bli förbannad på folk som lever under intrycket att dina hästar är sjuka och skadade rent allmänt. Den bilden har du och BARA du gett oss.

Mvh/Mackan

Varför blir du så himla sur och arg så fort du får annat än "åh stackars", och "ja då finns det väl ingen lösning" till svar? Är det som jag frågade - att du inte VILL ha råd, utan bara vill skriva av dig? att din tråd inte handlar om att lösa något problem egentligen utan bara redogöra för problemen? skriv det då isåfall, skäll inte, är mitt förslag.

'Åh stackars' är jag inte så intresserad av, det löser inga problem.

Däremot, jag skriver aldrig trådar innan jag själv gått igenom alla upptänkbara förslag jag kommer på. Tråden skrev jag dessutom för att se om någon hade någon teori vad det kunde vara med knäet. Sedan har den uppdaterats med problemen att hålla damen lugn på boxvilan. Sen att folk föreslår saker som är helt stick i stäv med veterinärens reaktion och jag vägrar göra det, det är en bieffekt.

Men, om man inte kan..hmm.. *söker ord* tolerera att jag inte har möjlighet att genomföra vissa förslag, t ex labyrinthage, eller tror på andra förslag, då kanske man inte ska svara. Och om jag t ex säger att det inte går att promenera hästen för den far i luften även på stigbett, så är det ganska tröttsamt att få svar som 'ja men med stigbett kan du väl hålla den, inte sticker den då?' Problemet var liksom inte att hästen slet sig och drog, utan att den for i luften.

Sen, du har flera gånger sedan 'hålla sig lugn i boxhagen'-problemet lösts tjatat om labyrinthage. Varför liksom? Hästen är lugn och stillsam i sin sjukruta, så då finns det liksom ingen anledning att ändra något. Kvar att lösa var hur jag skulle kunna röra på de andra hästarna (vilket inte en labyrinthage löser, det har du heller inte påstått dock).

sen ang. dina starka reaktioner på de som nu svarat att de har intrycket att din häst(hästar) är sjuka.... du blir arg och säger att hästen varit frisk större delen av tillvaron, osv osv.

Står det någonstans i den här tråden om Keles framtidsplaner etc? Det jag blir trött på (arg blir jag inte) är att vissa människor, alltid anonymt av någon myyystisk anledning, måste gnälla. Helt okej med den åsikten i en tråd om Kele, men jag kan verkligen inte se vad den har i den HÄR tråden att göra? Annat än vissa människors behov av att hacka.

Men Alexandra - om det ÄR så, så är det ju inte den bild du gett oss på forumet. Det är en omöjlighet för oss som befinner oss på forumet att ha den bilden av Kele, dvs som du säger att hon varit frisk större delen av sitt liv. Hon har i stort sett alltid framställts som sjuk på forumet och i dina trådar iallafall de senaste 2 åren, utom nu på sista tiden då du började rida henne lite, innan ögat osv.

Det finns inte riktigt något forum att skriva att 'allt fungerar jättebra'. Man kan dock med enkel matematik och att helt enkelt bemöda sig om att skapa sig HELA bilden inse att ja hästen har haft massor med problem, men (tack och lov) varit kry mer än den varit dålig.

Men det kräver ju att man tänker en stund till, än bara 'många trådar om den'.

Men, jag säger som sagt INGENTING om folk som tycker varken att hon varit dålig för mkt, eller ens de som tycker 'du skulle ha tagit bort'. Det är en fri värld. Däremot, jag ser övht INTE varför man känner behov av att i trådar som i sammanhanget är irrelevanta 'ta upp det'? Skriv det i en 'Keletråd' och det är helt okej.

Vi har bara den bild som DU målat upp, genom att lägga ut hundra kilometer tråd här i flera år. Enligt dessa trådar är Kele INTE frisk utan har en rad defekter som ev. kommer orsaka problem i framtiden osv. och däremellan alla andra sjukdomar/skador osv skador på dina samtliga hästar.

Vilka 'rader' av defekter har Kele menar du? Och vilka sjukdomar har mina hästar drabbats av? Ibland undrar jag om folk läser vartannat ord, och bygger sin egen uppfattning, inte medvetet kanske utan det blir så. Som nu när valacken olyckligt fick sin senskada, och den samlade reaktionen blev 'gud så jobbigt att han är skadad IGEN, måste vara drygt när han blir skadad HELA TIDEN'. Hästen har varit skade och sjukdomsfri i över 3 år.. Innan dess så var det ju hasledsdefekten som spökade, men det efter även där år av skadefrihet. Som ung däremot var han bedrövlig och skadade sig verkligen hela tiden och igen. Men jag vet inte om en skada var fjärde år ska ses som varken ofta eller igen. Men att den reaktionen är för att folk har en bild som kanske inte är uppdaterad. Och just för att jag ju inte skriver 37 inlägg om 'valacken mår fortfarande jättebra'.

Jag har hållt mig lugn och saklig och verkligen försökt komma med ngt vettigt i tråden då jag trodde du ville ha synpunkter och hjälp, men nu blir jag faktiskt lite sur rent ut sagt, att du har mage att skälla och bli förbannad på folk som lever under intrycket att dina hästar är sjuka och skadade rent allmänt. Den bilden har du och BARA du gett oss.

Låt bli atts vara om du blir irriterad, eller så får man göra som jag gör, man sväljer, svarar trevligt ändå (när sakerna gäller tråden). T ex så har jag ju mer än en gång nu sen problemen ju är lösta och du ändå tyckt labyrinthage räknat till tio, tyckte att du kanske missat det, och skrivit ett betydligt vänligare och sakligare inlägg än 'men kan du inte LÄSA människa?' som helt ärligt antagligen var min spontana reaktion..

"Står det någonstans i den här tråden om Keles framtidsplaner etc? Det jag blir trött på (arg blir jag inte) är att vissa människor, alltid anonymt av någon myyystisk anledning, måste gnälla. Helt okej med den åsikten i en tråd om Kele, men jag kan verkligen inte se vad den har i den HÄR tråden att göra? Annat än vissa människors behov av att hacka."

Nej, det skulle naturligtvis ha stått i någon av trådarna om den hästen. Saken är den att dina trådar alltid blir så långa att om man inte läser igenom allt varje gång så kan det bli lite svårt att komma ihåg vilken av hästarna det ursprungligen handlar om. Det var en miss från min sida, dock inte föranlett av något "hackbehov" - varken anonymt eller icke anonymt. Inte heller kallar jag det "gnäll" att fråga efter hur du tänker i vissa situationer. Om ingen svarar i inläggen förlorar ju ett forum helt sin betydelse?

Ser att en stor del av mitt svar hamnade i ursprungsinlägget i inlägg 83, och där skriver jag också att jag tycker det är mycket sansade svar du får och inte alls något otrevligt. Att vara anonym är en rättighet här, och skyldigheten man har är att inte gömma sej bakom anonymitetens täckmantel för att vara oförskämd eller på annat sätt säga något man inte skulle stå för om man skrev ut sitt namn.

Du får nog i alla fall inse och acceptera att de flesta av oss fått den uppfattningen att dina hästar (eller i alla fall alltid någon av dem) alltid är skadade eller sjuka. Normaltillståndet för en häst är att vara frisk. Det är inget konstigt att en häst är frisk några år i sträck det är min uppfattning, anonym såväl som icke anonym.

Mvh
QP

Nej, det skulle naturligtvis ha stått i någon av trådarna om den hästen. Saken är den att dina trådar alltid blir så långa att om man inte läser igenom allt varje gång så kan det bli lite svårt att komma ihåg vilken av hästarna det ursprungligen handlar om.

Då kanske man bör avhålla sig från att svara om man inte ens läst tråden? Hur som, jag har otroligt svårt att se hur man kan missa vem tråden handlar om, även om man bara läser senaste sidan...

Det var en miss från min sida, dock inte föranlett av något "hackbehov" - varken anonymt eller icke anonymt. Inte heller kallar jag det "gnäll" att fråga efter hur du tänker i vissa situationer. Om ingen svarar i inläggen förlorar ju ett forum helt sin betydelse?

Om folk helt ignorerar ursprungsfrågan förlorar tråden sin betydelse. Så man får kanske ta hänsyn till båda delarna...

Att vara anonym är en rättighet här, och skyldigheten man har är att inte gömma sej bakom anonymitetens täckmantel för att vara oförskämd eller på annat sätt säga något man inte skulle stå för om man skrev ut sitt namn.

Då har du alltså ingenting emot att tala om vem du är? PM-funktionen fungerar utmärkt.

Du får nog i alla fall inse och acceptera att de flesta av oss fått den uppfattningen att dina hästar (eller i alla fall alltid någon av dem) alltid är skadade eller sjuka. Normaltillståndet för en häst är att vara frisk. Det är inget konstigt att en häst är frisk några år i sträck det är min uppfattning, anonym såväl som icke anonym.

Likväl som man får inse och acceptera att jag har valt att kämpa med Kele, först tills vi fick en DIAGNOS över huvud taget, och nu när det enligt samtliga inblandade är mycket gott hopp om att hon kommer att fungera utan problem som framtida ridhäst. Visst r bakslagen iom narkoserna dryga, men jag tänkte ju att kraken skulle slippa sövas tre ggr på sex månader 'som standard'. Och om man tar bort de narkosutlösta problemen så är det 'bara' (inte så bara, drygt som attans, men har absolut ingen som helst påverkan på framtida användbarhet) ögat som ställt till det i år.

De övriga har år av skadefrihet. V fick olyckligt senskadan, och han har fena på att när han skadar sig dra till med 'ordentliga' saker, dock om han 'bara' blir återställd från senskadan har jag gott hopp om flera nya skadefria år. Att fullblodet haft en mindre sårskada och nu den här akuta sträcksenskideinflammationen i carpus anser jag inte direkt alarmerande. Det är en jätteomställning att komam från banan och dess hagar hit till stora, kuperade hagar, och dessutom ha lekkompis att busa med. Jag hade blivit MER förvånad om hon klarat det helt skadefri. Däremot hade jag såklart hellre sett 'småblessyrer' är den här knäskadan. Dock har jag inte minsta tveksamhet om att hon kommer att vänja sig.

Senast ändrad:

Om folk i allmänhet kollade upp sina hästar istället för att skylla små symptom på utrustningen och en massa andra saker, så skulle nog bra många mer ha betydligt 'sjukare' hästar än Alexandra.

Om folk i allmänhet kollade upp sina hästar istället för att skylla små symptom på utrustningen och en massa andra saker, så skulle nog bra många mer ha betydligt 'sjukare' hästar än Alexandra.

Fast "små symtom" beror nog faktiskt ofta på utrustning och "andra saker" så menar du att det är fel att leta fel i tex utrustningen:eek: Och försöka rätta till det? Fattar inte vad du vill med ditt inlägg.:confused:

Jag har ju också sett många trådar av ts med skadade hästar men kan inte uttala mej eftersom jag inte läst dem egentligen.
Ang fulllbodet blev jag som jag skrev bekymrad när även den blev skadad så fort. :crazy:
Det är klart det är kul att springa med en jämnårig tjej i hagen men sen beror det ju på hur hagen ser ut också och det har jag ingen aning om. Olyckor händer alltid, och vissa hästar verkar mer benägna att klanta till det också, det är sant. Kanske särkilt när de är nya i hagen och inte vet var de ska sätta fötterna för att klara sej.

Ok jag ger upp. Jag ska låta bli att svara i dina trådar om du tycker att jag varit otrevlig och irriterad. Det tycker inte jag. att du inte gillar vad jag skriver är en annan sak och den rättigheten har du givetvis fullt ut.

att INTE leva med uppfattningen att dina hästar är konstant skadade är svårt. Du startar ofta dina trådar med hur konstant otursförföljd du är, och har dessutom i många trådar radat upp dina skador och problem, med år och månad, och visat om jag inte missminner mig, att du haft ett mycket stort antal problem år efter år efter år. Jag ber om ursäkt om det nu inte är så och jag därmed fått fel uppfattning. Men uppfattningen kommer av det du skrivit så även om jag missförstått frekvensen av det hela så är det inte taget ur luften utan som sagt, baserat helt och hållet på det du skrivit.

Keles "defekter" har jag fått uppfattningen om i det du skrivit hittills, att hon hade urkalkningar/försvagningar i div. ben om jag kommer ihåg rätt och fick en oviss diagnos av vet gällande sin hållbarhet.(orkar inte söka tillbaks i trådarna nu men såg att det fanns en aldeles färsk skadestatistik i denna tex http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=717761) .

Senast ändrad:

Keles "defekter" har jag fått uppfattningen om i det du skrivit hittills, att hon hade urkalkningar/försvagningar i div. ben om jag kommer ihåg rätt och fick en oviss diagnos av vet gällande sin hållbarhet.(orkar inte söka tillbaks i trådarna nu men såg att det fanns en aldeles färsk skadestatistik i denna tex http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=717761) .

Kele har enligt en veterinär mycket lindrigt hovbroskförbening båda fram, enligt en annan veterinär ingen HBF alls. Jag 'räknar' det som att hon har mycket lindrig HBF båda fram. Ingen har ansett att det någonsin kommer betyda minsta lilla.

Sen har hon 'bendepression' i båda framkotorna enligt en veterinär, enligt en annan veterinär så 'äsch, det där är inget att ens bry sig i på en tvååring, inget onormalt där'. Jag räknar det som att hon har bendepression båda framkotorna. Jag har kontrollröntgat nu i år (som treåring) och det har sedan det upptäcktes (som tvååring) minskat och är nästan borta på ena fram och mindre men något mer kvar på andra fram. Nä det upptäcktes och vi inte visste vad ledreaktionerna berodde på funderade ena vet i banorna om det kunde vara det som utlöste, då var prognosen oviss. Nu är det ju klarlagt att det inte hade med saken att göra, och även denna vet anser att det inte kommer bekymra henne alls.

Finns mycket lindriga förkalkningar i en ligamentsinfästning med, helt utan signifikans. Man får inte glömma att K är helt genomröntagd i alla vinklar och alla projektioner och vi har LETAT röntgenfynd.

Hon hade också en POF/birkelandsfraktur i en bakkota. Tre av varandra oberoende veterinärer ansåg att hon inte skulle ha problem av den (jag ville ta bort). Den hade inget med problemen att göra, men hon fick mycket lindriga problem av den i samband med inridning och den togs bort. Operationen 110% lyckad och garanterat inga framtida men av den.

Veterinärerna anser att 'bara' man kan hålla henne borta från narkoser och hagvurpor finns inget som tyder på att hon inte ska hålla för vad sjutton jag vill. JAG vågar inte uttala mig om hållbarheten, jag ser inte varför hon inte skulle hålla, hon reagerade ingenting förutom lindrigt av POF:en vid inridningen etc. Men helt säker kan man ju inte vara förrän hon är vuxen och på den nivå jag har som mål. Så, jag törs inte ta ut något if örskott, vi får se. Men jag har gott hopp om att hon ska hålla, ev med reservation för hoppning (vet ser dock inga problem med varf hon inte skulle hoppa, men soms agt just nu är jag den mest 'negativa' kring K:s framtida hållbarhet).

Sen, samtliga kan ha fel och hon kan rasa som ett korthus om ett halvår, eller så bryter hon benet i hagen om en vecka. Men det är bara ta en dag i sänder. Hon kommer fortsätta kollas kontinuerligt, för att 'få fatt' i ev elände som är på G så tidigt som möjligt. Är också möjligt vi behöver spruta leder i januari på ÅB med, sen narkosen. Vi får se.

Oavsett vad så låter det jobbigt.
Jag blir trött av att läsa om dina bekymmer.
Hade det varit jag hade jag varit matt vid det här laget...
Hoppas att allt löser sig!

Ang fulllbodet blev jag som jag skrev bekymrad när även den blev skadad så fort. :crazy:
Det är klart det är kul att springa med en jämnårig tjej i hagen men sen beror det ju på hur hagen ser ut också och det har jag ingen aning om. Olyckor händer alltid, och vissa hästar verkar mer benägna att klanta till det också, det är sant. Kanske särkilt när de är nya i hagen och inte vet var de ska sätta fötterna för att klara sej.

Hagen är stor, men med mycket varierad terräng. Det finsn både plana, fina 'springytor', inklusive en vall. Men det finns också en liten, brant slänt, utan sten, och sen stor, lång slänt där det finns både träd och sten. (Samt 'stigar', där de trampat upp där de brukar röja). Slänten är favoritstället numero uno. Dels har de en skogsbeklädd 'miniplatå' där där de brukar stå och vila, och dels så finns de den väldigt intressant både att beta i, och att köra bus i. Mina bergsgetter har ju stenkoll på hur man beter sig, och kan dra upp och nedför den utan minsta lilla skråma. Jag misstänker dock att ett stycke ovant fullblod inte är lika säker på foten. Ovanför slänten är det 'platå' igen. och sen finns det plana men sluttande delar.

Ska se om jag kan ta fram lite bilder, om det inte fungerar så ta bort http:// och prova igen.

Inte världens bästa bild, men här syns den lilla, plana slänten och delar av det platta nedanför: http://hem.passagen.se/xyplex/kelebacke21apr.jpg

Del av vallen: http://hem.passagen.se/xyplex/kelekikvistva7maj.jpg

Kele på väg uppför värsta slänten: http://hem.passagen.se/waikele/bus040318-4.jpg

Oländliga slänten syns i bakgrunden http://hem.passagen.se/waikele/frislapp040419-6.jpg

Vision i favoritslänten, på en 'viloplatå' http://hem.passagen.se/waikele/visionjan04-7.jpg

Annan häst i en av de små slänterna http://hem.passagen.se/waikele/bus040318-1.jpg

9 av 10 hästar som släpps här klarar sig prima, trots att de idiotbusar. Sen jag flyttade hit har dels alla mina då gått här. Först Vision & kallblodsdamen. Inga skador. Båda van med skogshage innan dock (V hade massor av mindre hagskador innan han vande sig med skogshage, mindre sårskador och så). Sen kom ju halvblodsåringen, och de busade så det sjöng om det. Inga skador nånsin, inte heller på dartmoorponnyn som bodde här ett år, båda vana vid skogshagar dock.

Sen kom Keles mamma, som inte var van vid skogshagar. Inga skador, dock tog hond et piano någon månad innan hon började busa. Sen har det varit den tvååringen, welshen, som är med på en av bilderna, en fyraårig islänning och kompisens arab. Inga skador.

Så, får bara fullblodsdamen vänja sig och lära sig ha mer koll på benen även om man kör fullt ös medvetslös, och tar det liiite piano tills hon gjort det så förhoppningsvis slipper vi hagskador. Den här senaste får man nog dock skylla leran för, då den högst troligt är en översträckningsskada, dvs hon har halkat och översträckt sig. Hon KAN ha slagit i knäet då, men det var mest troligt en översträckning.

Fast "små symtom" beror nog faktiskt ofta på utrustning och "andra saker" så menar du att det är fel att leta fel i tex utrustningen:eek: Och försöka rätta till det? Fattar inte vad du vill med ditt inlägg.:confused:

Det skojskrot menar är antagligen att jag sällan i första hand skyller på sadeln, otränad, träningsvärk etc, utan åker och kollar om hästen inte känns riktigt fräsch, men ändå är ohalt och positiv osv. Och et har alltid varit något då.

Mest tydligt var det väl när K vurpade och inte såg okej ut efter det, såg stel ut bak och kort fram. Den enhälliga åsikten var att 'herregud, det är en växande unghäst, låt henne gå i hage och låt bli och titta på henne ett tag, det går över'. Jag valde dock att ta ut veterinären, som konstaterade muskelskadan samt hälta i trav bägge bak.

Även när muskelskadan var läkt tyckte jag inte hon såg helt okej ut när hon rörde sig. Inte halt, men inte okej även om hon var mycket bättre jämfört med efter vurpan. Där blev jag i princip idiotförklarad när jag inte slängde ut henne och 'glömde bort' henne över vintern, för det var säkerligen bara växtvärk och herregud alla unghästar ser knackiga ut i perioder när de växer. Man jag valde att kolla upp, och det var ju tyvärr inte växtvärk. Men hellre än att 'chansa' på att 'jo det är nog växtvärk, det stämmer ju in' så vill jag då veta att det INTE är något ANNAT ÄN växtvärk.

Är jag minsta osäker kollar jag på klinik. Visst skulle hästen gå med en sadel jag inte vet passar så skulle jag självklart kolla det först, men det gör inte mina, och att hästen 'plötsligt' ska bita sig fast i vänstertygeln t ex, så även fast det utmärkt väl gick att lirka loss, så varför behöver jag plötsligt lirka? Så koll med kiro och vet. Och efter att deras fynd åtgärdas behövde jag inte lirka. Men jag hade ju kunnat lirka loss, och tyckt att det var nog bara något unghästpåhitt, lite obalanserad och fann det svårt.

Var ju samma sak med Vision när han fick erlichios. Han var inte ett dugg initialhalt i något läge, var glad och jobbade på, men kändes lite off, på 99% av normalkapaciteten istället för 100%. Jag valde åka in. Vet undrade väl först vad fan jag gjorde där, då hästen var helt ren på longering på både hårt och mjukt underlag, var ohalt vid ridprov etc. Tyckte att 'jaja, vi böjer så du vet att det inte är något'. Kraftiga böjreaktioner på tre ben, fem leder. Vet var förvånad att jag ens känt någonting. Men en sak har jag insett genom åren, jag är dålig på att SE hältor under ca 1½ grad, men jag KÄNNER en halvgradig rörelsestörning iaf.

Om jag hade slängt ut Kele över vintern och inte brytt mig så mycket om att hon inte såg riktigt, riktigt fräsch ut, så hade jag ju ökat de på papprena 'skadefria åren', men fått igen det sen med besked.

Sen, det finns självklart fall där 'släng ut och andas lite, det går över' är helt rätt, för det var 'bara' växtvärk t ex. Men jag föredrar att VETA vad det är innan jag antar att det t ex är växtvärk eller liknande. Och tar gärna ett besök i onödan om så skulle vara. Fördelen är ju att de där 'små' sakerna oftast då inte blir större, när man får fatt på saker i tid.

Det enda jag funderar på är hur du tänker när du väljer att avla på Kele med hennes problem.

Hovbroskförbening båda fram, förkalkningar, bendepression SAMT en lös benbit i en kota, eller Birkelandsfraktur som du kallar det. Och dessutom denna snedhet som kommer med jämna mellanrum.

Jag vill inte låta negativ och jag hoppas naturligtvis att dina hästar får hålla sig så friska som det bara är möjligt, men jag tycker definitivt inte det låter som en märr att avla på, rätt vilka andra egenskaper damen har.

Jag vill gärna höra dina åsikter!

Hade inte tänkt skriva, men jag kan inte låta bli. Vill bara att du ska förstå vad jag tror de andra användarna menar. När jag inte varit här på forumet på länge brukar jag kolla upp om det hänt något med de användarna som jag känner till sedan tidigare, och också ofta haft kontakt med mer eller mindre, längre tillbaka i tiden. Vet inte hur länge jag varit medlem men många år har det ju blivit.

Jag blir ledsen när jag ser att dina bekymmer fortsätter Alexandra, jag undrar hur mycket en människa kan stå ut med? Är dock benägen att hålla med vissa andra och undrar även hur du orkar skriva och älta i kilometerlånga trådar, inte bara om skador och problem, men även lite mer banala saker som om det är okej att tvätta Vision när det är minusgrader för det kliar på honom. 4 sidor tråd där du avvisar nästan alla förslag.. Eller med Keles öga som skulle skyddas pga inkoperationen.. och även där massor av sidor där du avvisar alla förslag.

Klart att folk vill hjälpa till och om det är råd du är ute efter kanske du inte ska avvisa alla, för man känner ju att man inte gör någon nytta alls, och man tröttnar. Men visst man behöver ju inte svara då heller eller läsa dina trådar. Men nyfiken blir man (eller jag iaf) ju på vad det är som hänt "på sistone" eller om ett problem har ordnat sig... Fina hästar har du ju också. Och flera av problemen de drabbats av t.ex. autoimmun sjukdom och inkar i ansiktet.. det är ju väldigt ovanligt! Så man blir ju intresserad och läser om det, i bästa fall lär man sig ju något nytt.

Hoppas iaf att det ordnar sig så du kan ha dem i vanlig hage och kanske börja träna den nya lite med att vara ensam osv.. för framtida kommande besvär och problem menar jag. :D

Jag blir ledsen när jag ser att dina bekymmer fortsätter Alexandra, jag undrar hur mycket en människa kan stå ut med? Är dock benägen att hålla med vissa andra och undrar även hur du orkar skriva och älta i kilometerlånga trådar, inte bara om skador och problem, men även lite mer banala saker som om det är okej att tvätta Vision när det är minusgrader för det kliar på honom. 4 sidor tråd där du avvisar nästan alla förslag.. Eller med Keles öga som skulle skyddas pga inkoperationen.. och även där massor av sidor där du avvisar alla förslag.

Jag har sagt det förr, men det tål nog att upprepas.. När jag frågar så har jag gått igenom alla upptänkliga möjligheter (inkl de jag vet inte fungerar, t ex av erfarenhet eller för att den typen av häst inte tolererar det). Så det blir då rätt logiskt att många förslag avvisas, för de har jag så att säga redan gått igenom och provat eller förkastat INNAN jag skriver svar.
Dock blir jag lite 'ledsen' när det sägs att jag alltid avvisar alla förslag, för det gör jag faktiskt inte, även om det kanske kan kännas så om jag avvisar 8 av 10? Men t ex ang Keles öga, så Kele fick en sådan här: https://lagring.storegate.se/user/P...3c87-0fef-4a76-941a-fa5bf56210ff&Image=700102

Just efter tips i tråden hur skydda ögat.

Men nyfiken blir man (eller jag iaf) ju på vad det är som hänt "på sistone" eller om ett problem har ordnat sig... Fina hästar har du ju också. Och flera av problemen de drabbats av t.ex. autoimmun sjukdom och inkar i ansiktet.. det är ju väldigt ovanligt! Så man blir ju intresserad och läser om det, i bästa fall lär man sig ju något nytt.

Och det är just därför jag brukar 'uppdatera' min trådar med vad som hänt sen sist. Vi får väl se hur jag gör i fortsättningen, just nu känns det vettigare att de som vill veta får PM:a eller läsa på annat håll.

För de som ev är intresserade (intresser har ju inte märkts i tråden direkt) så svarade fbldamens knä klockrent på behandlingen och var både svalt och helt rent imorse. Sen ägnade vi oss inte helt rekommendationsenligt med 45 minuter balanstrav med osorterade skutt och explosioner, och efter det var det lite varmt. Det får blid roger igen nästa skrittur.. Jag var 'dum' och provade utan nu, iom att jag kunnat ta bort drogerna under dagen i boxhagen och bara behövt ge när jag ska promenera V eller rida K. Men det var lite väl mycket energi där för att skritta odrogat tror jag..

Hoppas iaf att det ordnar sig så du kan ha dem i vanlig hage och kanske börja träna den nya lite med att vara ensam osv.. för framtida kommande besvär och problem menar jag. :D

Tack. Och jo, jag drömmer om den dagen alla tre kan gå ihop i vanlig hage, tänk så bekvämt och behagligt enkelt det kommer kännas. Och kommer bara snön någon gång så nog ska fullblodsdamen lära sig vara ensam med. Vill ha bättre underlag innan jag provar på det ute dock. Och vad gäller i stallet tar vi det ju steg för steg nu som 'bonus' under den drogade konvalescensen, att hon inser att 'jag dog inte' och det går en liiiten bit bättre varje dag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka