vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Jag förstår dilemmat, man vill ju faktiskt överleva promenaden. Kan du inte öka liite på hagen? verkar hon ha jätteont?
Om det nu skulle bara vara en utgjutning är det väl inte så farligt att släppa i större hage? Min fd vet LN tyckte det var bättre att släppa tokig häst i hagen än att ha den stå inne eller i liten hage o skada sig.
Har tagit med mig detta, finns ju undantag men... verkar hon inte öm när hon rör sig eller om du böjer nu så hör med vet hur du ska göra. Alternativet är ju att droga lite men det är inte kul heller.

Hon har inte ett smack ont! Just nu skulle jag föredra att hon hade jäääätteont i benet *elak*

Men inte minsta lilla ont, det är dock STRÄNGA regler på att hon inte får hoppa och skutta, när vi skulel se om hon var ohalt i trav med fick jag bara springa några steg med henne, på bra underlag och vet tyckte 'starta LÅNGSAMT så hon inte fnattar'. Försökte lite fint påtala för klinikvet på tfn också att 'det här är inte en boxvilehäst', men han vägrade lyssna på det örat och tyckte - precis som DV - att innan man vet vad det är - INGET spring. Och det blev ju inte bättre när jag tyckte att 'eh jag vet inte, inte speciellt känslig av vad jag sett hitills' som svar på frågan om hon var smärttålig eller smärtkänslig. Vi kan ju ha en Vision2, dvs benet ska i princip vara av för att de ska tycka 'det här gör ont va..'.

Så, blir dte ohållbart får det bära eller brista, då slänger jag ut henne. Men jag undviker det gärna, just för att ingen i nuläget kan tala om vad fan som är fel med knäet. Det är ju himla positivt att hon inte är öm eller halt, men vore ju himla tradigt om det är något värre än vi tror som förvärras av spring i hage.

Men annars så håller jag ju helt med dig, Kele t ex hon får gå ut såfort hon lackar ur på vilan och börjar vandra. Hons kulle ju ha en vecka box, 4 veckor liten sjukhage och sen 2 veckor lite större sjukhage typ efter artroskopin. Kele byggde om det till 5 dagar på box, en vecka i större sjukhage med rejs och sen släppte hon ut sig själv i stooor hage med yster lekkompis. :eek: Det gick bra det med. Och Keles vet känner Kele och tycker bara 'släng ut henne' när jag tycker 'du det här med boxvila som du yrat om på pappret?'

Så, blir det ohållbart så åker hon ut, men det känns lite vanskligt just för ingen vet vad som hänt. Samtidigt försöker jag intala mig att det inte borde vara något allvarligt iom oöm och ohalt.. men..

Droger frågade jag DV om som visst kunde fixa det men det var ngt med licenser och skit som gjorde att jag inte skulle kunna få det inom en vecka iaf *sucka*. Blir boxvilan förlängd, så görs ju den på klinik, och jag kommer KRÄVA att de skriver ut knark då.

Öka på hagen vill jag inte, vill inte hon får upp FART också, det är nog med drag i de där explosionerna nu 'på stället' more or less. För stunden funderar jag på om man kan ordna en solförmörkelse nån vecka? Hon var nämligen betydligt mer sansad i mörker..

Men, jag hoppas på att hon gillar läget lite mer om nån - några dagar, annars lär det nog bli utsläpp. Men som sagt, känns väldigt vanskligt slänga ut henne med en jämnårig lekkompis i stora kuperade hagar. Samtidigt så släppa med yster lekkompis i liten lerig hage, är det bätre? Spec som båda damerna ju laddat för rejält spring nu =/

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Funderat på kaninuppfödning istället ??? Murphy verkar ha bosatt sig permanent hos dig.
Tyvärr har jag bara ett tråkigt förslag på vad det kan vara som ger de symtom hon har och det är bortsprängningsfraktur på baksidan av knäet. Tyvärr väldigt lätt att skaffa sig om de tex ramlar med benet bockat och behöver tyvärr inte ge mer symtom i startskedet än de du har. Jag hade röntgat direkt om jag var du (du får föreslå för kliniken att du får någon typ av stamkundskort med vart 10 besök gratis).

Funderat på kaninuppfödning istället ??? Murphy verkar ha bosatt sig permanent hos dig.
Tyvärr har jag bara ett tråkigt förslag på vad det kan vara som ger de symtom hon har och det är bortsprängningsfraktur på baksidan av knäet. Tyvärr väldigt lätt att skaffa sig om de tex ramlar med benet bockat och behöver tyvärr inte ge mer symtom i startskedet än de du har. Jag hade röntgat direkt om jag var du (du får föreslå för kliniken att du får någon typ av stamkundskort med vart 10 besök gratis).

Jag har haft kaninuppfödning..

Avelshonan rymde en gång för mycket och slutade sin dagar i förtid med hjälp av hundarna.

Sen drabbades tre stycken av något skumt virus och kolade, fick aldrig något riktigt svar vad det var, de som haft direktkontakt med sjuka djur klarade sig, men det spred sig med ojämnt intervall och hux flux låg de död i sin bur. En såg jag när den dog, den började krampa och dog efter några minuter.

Nåja, hade vid det här laget två kvar, varav en var framtida, egenuppfödda avelshonan. Det andra var en helbror till henne, inte helt lämpligt men okej då, får köpa in lite nytt.

De gick dock en för tidig död till mötes de med. Fråga inte HUR men ett stycke 12 veckors kattunge tog sig in i uteburen och lyckades i sina lekförsök (eller jaktförsök, jag såg det inte) stressa ihjäl dem.

Ungefär där gav jag upp mina försök med kaniner, hade en när jag var liten med. Den bet en mink huvudet av..

Så nä, inga niner mer. Bättre med marsvin, de har varit osedvanligt sunda och nått väldigt aktningsvärda åldrar. Det verkar dock inte vara någon som är intresserad av att byta tre justerade hästar mot ett marsvin med bur.. däremot har jag fått en massa erbjudande mot att byta mot en eller flera kaniner.. jag anar oråd..

Skämt åsido, borde inte veterinären kunnat gissa alt upptäcka en ev bortsprängningsfraktur? Och är hästskrället HELT oömt för palpation whatsoever då, med full böjbarhet utan minsta smärtyttring i knäet, samt utan förstärkt puls eller liknande, och som sagt nada hälta?
Alltså jag har aldrig varit i kontakt med någon sådan fraktur (de facto är frakturer något alla hästar genom åren lyckats hålla sig ifrån.. jag har dock en hund som har lyckats bryta tår mer än en gång så vi har full täckning på frakturdelen med om man får räkna med resten av djuren), men kan den verkligen ge enbart en svullnad medialt och lateralt carpus, som absolut enda symptom, utan minsta hälta eller smärta i NÅGOT läge??

Kliniken vill inte ha in henne i nuläget, men i början på nästa vecka om hon inte är bättre, för UL och rtg. Men de tyckte att med de symptomen lät hygrom/bursit troligast, och lite för tidigt att se så mkt vettigt på rtg/UL. Blir hon sämre skulle hon in snabbt som örat dock.

Och aktuell lägesrapport är: På hästfronten intet nytt. Svullnaden konstant, hästen synnerligen oöm och ohalt, men det ryker ur öronen på henne och hon är på rysligt dåligt humör. De två sistnämnda är jag dock rätt säker inte har med knäet rent primärt att göra.. *sucka, hon är verkligen en dröm att ha på boxvila den där..eller hur det nu var. Med den här utvecklingen kommer hon a) Spränga boxhagen eller b) döda mig när jag öppnar boxdörren för att komma förbi mig och ut alt c) Försöka sig på endera saken och misslyckas och endera skada sig själv eller mig. Dessutom har hon gått i total grovfoderstrejk.. (men kraftfoder går bra så så himla döende som hon vill påskina är hon inte).

Jag har disskuterat just bortsprängningsfraktur i knäet med många, av den enkla anledningen att vi sålde en häst för en del år sedan som vid lastning av köparens transportör stod på näsan på landgången syntes inget direkt på denna och vi trodde det gått bra, några månader senare började hästen att klydda och de tog den till klinik och hittade just bortsprängningsfraktur i knäet i detta fallet hade det även blivit en del följder med påbörjade pålagringar runt omkring samt en rejäl inflammation i knäet. De menade då på att detta kan ju inte kommit från lastningen iom att hästen ju inte visade någon hälta då. Men hästen var röntgad precis före så därför vet vi att det inte fanns innan. Iafs kollade jag runt med flera olika veterinärer och de sa alla samma sak, detta är lurigt i många fall ger det knappt någon symtom när skadan sker mer än svullnad i mer eller mindre form. Många hästar kan reagera på om man böjer ihop knäet helt men inte alla beror mkt på hur flisorna sitter. Tydligen enl vet mkt lätt att få deras anatomi i knäet är inte gjort för att landa med sin egen vikt på bockat ben.
Du skrev i början att hon inte ville böja ihop benet, det var här jag reagerade direkt.

Gylle - ah, tack för svar! Hon var ju inte så road av att böja ihop det samma kväll jag upptäckte det, dock tror jag mest det var för det var svullet, för det var verkligen inga stora reaktioner, och när man så att säga ändå gjorde det sa hon inget. Dagen efter sa hon inte ett ljud när man böjde ihop.

Men då kan det ju vara det även fast hon inte varit/är minsta halt eller har ont då. Fasiken, jag som ju kände 'phu, inget brutet i alla fall'. Förhoppningsvis är det ingen fraktur i alla fall, knäet var ju helt olerigt så stått på öronen har hon ju inte. Fast det är klart, kan ju slagit i böjt knä nånstans förstås.. Blää..

Vi får väl se i slutet av veckan om det är nån jäkla skillnad, annars blir det ju klinik (hur jag nu ska lyckas klämma in det nästa vecka, mitt jobb kommer äälska mig..), det sas ju redan från början att om det inte ger sig på en vecka så kom in så vi får röntga och ultraljuda.

Återstår att hålla henne lugn till dess, ringde i ren desperation imorse till hemmavet och tyckte 'hjääälp', tänkte att han kanske *viskar* kunde tänka sig att ge mig pleg att ge i.m. i alla fall, fast det inte är tillåtet delegera det till djurägaren. Men det visade sig vara så lyckligt ordnat att han som han sa 'av en händelse råkar ha licens för vetranquil'. Jag tyckte om han inte av en händelse kunde skriva ut det åt mig då, och kom nyss hem efter att ha åkt totalt 16 mil för att hämta det på Ultunas djurapotek. Har gett damen liten kraftfodergiva med extra speciell kryddning (hoppas hon äter upp bara), och ska gå ut och kika om 45 minuter, och släppa ut dem (kele hatar mig just nu..)

Men du, jag kan köpa ett marsvin åt dig! ;)
Stackars, stackars du, jag kan inte fatta hur du har sådan otur hela tiden. :(

Du fr snart flytta närmare en klinik eller?
Hoppas hon dämpar sig nu, det är ju kruxet med fullblod. ofta tar inte lugnande så bra om de är uppåt. det upplevde jag i galoppstallet ofta, vi struntade i lugnande för de var så osäkert om det hjälpte o då slapp man ge i "onödan". Men en liten dos för att minska piggheten borde ju gå. Hoppas det hjälper.

Förresten du kan få mitt marsvin, jag har ungefär samma tur med marsvin som du har med hästar, just nu har han klåda och ett sår på bogen om det nu heter så på marsvin, så det blir besök hos DV.
Tur att han är försäkrad

Förresten du kan få mitt marsvin, jag har ungefär samma tur med marsvin som du har med hästar, just nu har han klåda och ett sår på bogen om det nu heter så på marsvin, så det blir besök hos DV.
Tur att han är försäkrad

Bara FRISKA marsvin tack =)

Okej, nu ligger det där kräket snart ruskigt illa till..

vet rek 1 - 2 matskedar vetranquil, 2 msk är för betydligt många mer kilo häst än hon är. 1½ h anslagstid i lugn och ro, effekten högst marginell. Mindre 'spontanspunk', men promenera henne är bara att glömma, och promenera Vision bara att glömma. Och hans sena kommer snart gå åt helvete om han inte rör sig, och jag är alldeles strax vid brytpunkten där.

Ringde vet som tyckte att prova ge 3 mått, då har du tutat i för måånga kilo häst, om man har tur blir det bättre effekt då. Om det inte fungerar så tja, det finns inte mkt mer att göra då.

Så, hon får EN chans till.. 3 mått ventranquil imorgon bitti. Sen accepterar hon att jag går med Vision utan att flippa ur fullständigt, eller så slänger jag ut henne. Sen skiter jag så i om hon verkligen HAR avsprängningsfraktur i knäet. För handlar det om att riskera att Visions senskada inte läker som den ska, eller att hennes knä går åt helvete så tja, Vision SKÖTER sig så han ska inte vara den som drar det kortaste strået i det fallet.

Har funderat på konvalescensstall, ta bort LB härifrån och ställa henne nån annanstans. Funderat flera ggr faktiskt, men det faller på VAR jag skulle kunna ställa henne där de står inne hela tiden och inga hästar går in/ut ur stallet. Hallå utopia. Och jag tror att stressen vid ett miljöombyte nu inte direkt hjälper, och risken är ju rätt stor hon bara skulle göra samma sak på nytt ställe, leva rövare om man försöker flytta en annan häst mer än en meter från henne..

Typiskt fullblod antingen däckar de på pyttelite eller så får man köra elefantdos.
Hoppas det är en fördröjd effekt.
det är inte lätt att hitta ett stall där inga hästar går ut eller in.
Nåja hoppas det är en övergående trend

Tillägg förresten, det skapade förvirring på en annan sida.

När jag säger 1 - 2 mått så är det matskedsmått (sådana man har när man bakar) och inte mått som är i burken. 1 - 2 matskeder (15 - 30 ml) är vets rek på burken, och imorgon provar vi 3 msk soms agt.

Jag jmf med måttet i burken och 1 matsked är 2 burkmått. Så räknat i burkmått har hon fått 4 st nu utan större effekt, och vi provar 6 st imorgon.

Fattar att receptarien på apoteket tyckte det var en ovanligt hög dos...

Typiskt fullblod antingen däckar de på pyttelite eller så får man köra elefantdos.
Hoppas det är en fördröjd effekt.
det är inte lätt att hitta ett stall där inga hästar går ut eller in.
Nåja hoppas det är en övergående trend

Jo, liite kan man hoppas på fördröjningseffekt. Vet tyckte ju att hade det handlat om ENSTAKA gång kunde man omd et inte fungerar med 3 msk/6burkmått provat öka ytterligare. Men när de får dagligen, och damen här ska ju ha två ggr/dygn kunde man tydligen få en fördröjd accumuleringseffekt. Dvs dag ett fungerar X mått utmärkt, dag två också, kanske lite väl bra men ändock, och dag tre raglar hästen okontrollerat, trots samma dos som tidigare.

Så med lite tur så kan man få lite sån effekt kanske. Hon är ju inte helt oemottaglig för det. Min kallblodsdam var helt oemottaglig för plegg oralt, där kunde du ge 60 ml (normaldos 7.5 ml) utan minsta verkan. Vet förhörde ju sig om jag såg NÅGON effekt alls, för gjorde jag inte det så var det ingen större ide att höja heller. Men det syns ju en pytteliten effekt, det är något mindre spontanspunkar för saker hon får syn på. Däremot verkar hon noll 'påverkad' så, och var exakt lika hysterisk när jag försökte ta ut valacken, och när jag släppte ut arabstoet.

Usch jag lider verkligen med dig...
Det är så himla jobbigt när de är konvalescenter och fullkomligt hatar att vara det!
Jag menar vad ska man göra...?
Jobbigt att de inte har en liiiite liiite större hjärna ibland så att de kunde förstå sitt eget bästa *suckar*

Ack ja...

Hoppas att hon svarar på Vetranquilen nu så att du får lite lugn och ro i tillvaron...

*KL*

Knäet oförändrat (kan ev vara nåååågot mindre svullet, svårt att säga när man ser det så ofta, men ingen stor eller synbar förändring). Dock var svullnaden sval för första gången idag vid intag, varit kokhet annars.

Men hon har svullnad mer, från nederkant av knäet ner till precis ovanför kotleden, på insidan av benet, från strax bakom mitten av benet fram till framkant (eh fattade någon det där?). Senan är ren, men sen är det svullet och det rejält på insidan av benet som sagt, hård svullnad, bananformad utåt. Hmm, tänk senskadesvullnad fast platta till den och lägg den på insidan av skenbenet istället.

Vad sitter det för strukturer där egentligen?

Knäet oförändrat (kan ev vara nåååågot mindre svullet, svårt att säga när man ser det så ofta, men ingen stor eller synbar förändring). Dock var svullnaden sval för första gången idag vid intag, varit kokhet annars.

Men hon har svullnad mer, från nederkant av knäet ner till precis ovanför kotleden, på insidan av benet, från strax bakom mitten av benet fram till framkant (eh fattade någon det där?). Senan är ren, men sen är det svullet och det rejält på insidan av benet som sagt, hård svullnad, bananformad utåt. Hmm, tänk senskadesvullnad fast platta till den och lägg den på insidan av skenbenet istället.

Vad sitter det för strukturer där egentligen?

Hej,

Du har tidigare skrivit om ditt gamla kallblodssto och dina kära ponnyer som aldrig drabbades av några skador - kanske fullblod inte är det rätta för dej helt enkelt?

Mvh QP

Hej,

Du har tidigare skrivit om ditt gamla kallblodssto och dina kära ponnyer som aldrig drabbades av några skador - kanske fullblod inte är det rätta för dej helt enkelt?

Mvh QP

Tror snarare det ligger i typ av häst. Hur man än vänder på det så är fullblod (oavsett om de är engelska eller arabiska) betydligt livligare och mer aktiva hästar än kallblod & ponnyer rent generellt.

Och Vision, Kele och Lilla Blå är DEFINITIVT betydligt mer livliga och aktiva och röjer mycket mer i hagen än vad kallblodstanten och ponnyerna gjorde. Så tror mer det beror på det. Aktiva, busiga och lekfriska hästar ihop i kuperade hagar ger en markant ökad skaderisk jämfört med mer sävliga, mindre busintresserade saker i samma hagar. Tant N (kallblodsstoet) tog sig gärna en repa i galopp i hagen, men vad fan det fanns ju KÄK, och varför springa när man kan äta? Ungefär samma approach hade ponnyerna.

och att springa i oländlig terräng så man måste lyfta på benen och anstränga sig? Nej men herrejisses.. Bararberna tycks dock lida av någon form av tvångstankar vad gäller att röja runt uppför och nedför och genoms kog och över stock och sten, är väl ingens port med slätmark antar jag. De har ju dock (numera vad gäller V) rätt bra koll på hur man gör. Det saknar ju fullständigt den lilla Blå..

Men jag HAR tänkt tanken att ge de små treåringarna varsin trög gamal shettis som kompis så det kanske inte blir fullt lika livat. Fast risken är väl att det tillslut blir det ändå när d einte får utlopp för energin.. :crazy:

jag blir verkligen bekymrad av att läsa det här.

Tilll att börja med kanske hon inte är van vid litet stall utan har bott med betydligt fler hästar. Då kan särskilt ston reagera så. Det går över. Men i ett konv stall med många hästar skulle hon antagligen vara lugnare.

Sen förstår jag inte varför du inte tar ett stigbett och leder henne helt enkelt, så dålig är hon ju inte. Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mej att du inte klarar att leda henne med stigbett i munnen.:confused:

Om svullnaden flyttar sej neråt var det nog en lymfsvullnad ändå och ingen fara. Går den ner något av rörelse? Kan ju vara en smäll också. Av en annan häst.

Blir lite mörkrädd av alla skador och REDAN på den nya. Hur ser hagarna ut? Om hon motioneras ska hon väl inte behöva springa sönder sej? Vi har just nu två 4-åringar, en åring, en äldre valck och en 5-åring i samma hage (alla fbl). De leker och kutar men inte skadar de sej:confused:

Ta det lugnt och led henne en stund varje dag och prova att släppa i mindre hage. Åk till klinik och röntga och är det då inget så sätt ingång henne. Skritta, tarva lite, allt är bättre än fara omkring okontrollerat om hon nu gör det.

jag blir verkligen bekymrad av att läsa det här.

Tilll att börja med kanske hon inte är van vid litet stall utan har bott med betydligt fler hästar. Då kan särskilt ston reagera så. Det går över. Men i ett konv stall med många hästar skulle hon antagligen vara lugnare.

Hon har stått i ett mindre stall, och är fullt van vid att kompisar går in och ut.

Däremot har jag full förståelse för att hon är extra flockbunden just nu, även om hon överdriver. Märks ju även på 'hemmahästar' som utmärkt väl kunnat vara själva både inne och ute att när det kommer en ny häst så 'glömmer' de av det en period i början, då de blir störda och stressade av att inte ha koll på flocken.

Dock må det vara i rimliga proportioner, att explodera i boxenså man skadar sig själv, och köra serier med explosioner, bara för att en annan häst rör sig mot utgången, det är inte rimligt.

Sen förstår jag inte varför du inte tar ett stigbett och leder henne helt enkelt, så dålig är hon ju inte. Kan inte i min vildaste fantasi föreställa mej att du inte klarar att leda henne med stigbett i munnen.:confused:

För att hon exploderar rakt upp i luften? Hennes förra ägare kunde inte avvärja explosionerna med stigbett heller (hon, hästen alltså, hade tidvis himla kul under vetbesiktningen..). Hon sliter sig inte, men hon exploderar rakt upp och häftigt. Och hon ska varken explodera eller fnatta alls. Får inte ens balanstrava sig igenom promenaderna.

Om svullnaden flyttar sej neråt var det nog en lymfsvullnad ändå och ingen fara. Går den ner något av rörelse? Kan ju vara en smäll också. Av en annan häst.

Det är inte och har aldrig varit en lymfsvullnad tyvärr. Däremot kan det vara en falsk bursit av en smäll. Svullnaden har dock inte flyttat sig tyvärr (men jag hoppas få se det snart), utan den har utökats. Dvs knäsvullnaden är konstant, men vi har adderat mer svullnad. Men förhoppningsvis så är det starten på en nedåtrinning, och inte en överansträngningssvullnad.

Rörelse påverkar inte åt något håll, dvs om jag lcykats hålla henne lugn en hel dag (läs: Alla tre hästarna har stått inne) eller om hon varit i boxhagen (läs: skrittat runt en hel del, plus osorterade explosioner) gör ingen skillnad. Inte att knalla runt med henne på stallgången heller.

Blir lite mörkrädd av alla skador och REDAN på den nya. Hur ser hagarna ut? Om hon motioneras ska hon väl inte behöva springa sönder sej? Vi har just nu två 4-åringar, en åring, en äldre valck och en 5-åring i samma hage (alla fbl). De leker och kutar men inte skadar de sej:confused:

Alla skado, du menar två? Hagen är delvis kuperad, och har både släta ytor och 'stock och sten'. Damen är tämligen lekglad, så är även den andra treåringen. Den som härjar värst är fullblodet. Sen är inte underlaget det bästa nu tyvärr, det här förbannade regnandet som aldrig tar slut gör ju att hagen trampas sönder.

Vad som hänt nu med knäet har jag ingen aning om, sen damen vant sig vid att gå ute 12 h per dygn har det busats fullkomligt normalt, dvs de äter, sover, busar lite, knatar runt lite, står och studerar byn etc. Inga 'idiotrejs' alltså. Men det är ju ett ögonblicks verk med otur att det går snett.

Hon kan rent teoretiskt ha blivit sparkad men jag har otroligt svårt att tro det då K aldrig ens lyft ett ben åt någon annan häst (hon är töntsnäll). Men det är en möjlighet, jag har ju inte sett vad som hände så nästan vad som helst kan ha hänt.

Ta det lugnt och led henne en stund varje dag och prova att släppa i mindre hage. Åk till klinik och röntga och är det då inget så sätt ingång henne. Skritta, tarva lite, allt är bättre än fara omkring okontrollerat om hon nu gör det.

promenad vid hand har vi redan diskuterat. Kliniken konsulterades dag ett, de vill se henne för rtg och ultraljud om hon inte är bättre i början på nästa vecka. Inte innan. Både kliniken och DV har gett förbud mot hopp och skutt, trav etc.

Det inkluderar ju då också förbud mot idiotexplosioner, därav vetranquilet. Fungerar det så går det att hålla konvalescensen, fungerar det inte får hon gå ut i stor hage igen och så hoppas vi det går bra (dvs att hon håller sig hyfsat i schack där)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka