vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

JAg skulle kunna skriva lika mkt om mina hästar som alexandra men då rör det minihältor idiotiska leasingtagare idiotiska stallägare som tycker att min häst är tjock när det skallrar när hon rör sig
JAg tycker buke är ett alldeles utmärkt forum att ventilera sina tankar i sen kanske man får både bra o dåliga ideer men man måste läsa HELA trådar för att få ett perspektiv Alexandra råkar alltid ut för att folk läser sista sidan o sen börjar oja sig eller upprepa samma förslga hundra ggr. JAG förstår att hon ledsnar men hon vill ju ändå svara o det beundrar jag henne för.
Nu har hennes vet sagt att Keles prognos för at fungera helt fullt ut är bra annars hade hon inte fortsatt. Hon har redan Vision som promenadhäst.
Hovbroskförbening kan vara ärftligt men hur vanligt det är på araber det vågar jag inte säga.
Att avla på Kele är nog helt ok, hellre det än som vissa avla på ett sto som inte går att rida pga elakhet men det ska avlas på.
SÅ heja på Alex dina hästar får vara hästar trots viss skaderisk
Det beundrar jag dig för, är iofs lika själv hästar ska röra sig ute annars är det nåt fel.
Så keep up the good work

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Det enda jag funderar på är hur du tänker när du väljer att avla på Kele med hennes problem.

Hovbroskförbening båda fram, förkalkningar, bendepression SAMT en lös benbit i en kota, eller Birkelandsfraktur som du kallar det. Och dessutom denna snedhet som kommer med jämna mellanrum.

Jag vill inte låta negativ och jag hoppas naturligtvis att dina hästar får hålla sig så friska som det bara är möjligt, men jag tycker definitivt inte det låter som en märr att avla på, rätt vilka andra egenskaper damen har.

Snedheten återkom i samband med operationen, det visste jag inte att den skulle när jag betäckte. Utan när jag betäckte så hade hon i 8 månader, sedan hon rättats, varit frisk och fräsch och UA. Dvs både jag & veterinärerna trodde ju att vi hade hitta grundorsaken och löst problemet.

Bara som en parantes. Hade jag vetat att hon skulle bli sned igen och få de följdproblem hon får av det vid narkoser etc så hade jag inte betäckt då. Om inte annat så av rent praktiska skäl.

Att jag valde att betäcka var inget lättvindligt beslut, jag började fundera på det under vintern, och förhörde mig noga med både min 'klinikvet', min hemmaveterinär som fick studera både plåtar och journaler och hästen, samt att jag pratade med en tredje veterinär. När samtliga gav grönt ljus och tyckte att jag självklart skulle betäcka, för hon hade väl sin plats i aveln, så började jag kika på hingst. Jag var helt ärlig mot hingstäg om vad det var för sto, och de ansåg inte heller det fanns något som talade emot. Nu är ju hingstäg jävig på ett sätt, för en betäckning ger ju mer pengar i kassan, samtidig är en avkomma som håller inte bra reklam, så det är ju dubelsidigt.

Så, jag bestämde mig för att betäcka. Sen kom birkelands/POF-operationen (Jag använder birkeland ibland och POF ibland, det ska benämnas POF då ju birkeland är gamla benämningen, men inte alla vet vad som menas med POF) emellan. Jag hade innan den förhört mig NOGA ang arvbarheten på POF. Det är ju inte en oestochondrosrubbning, men jag ville veta hur stor arvbarhet det förelåg. Den var/är dock väldigt liten, men visst finns risken. Jag resonerade ang den såsom att de flesta treåringar som betäcks är övht inte röntgade - alls. Här har vi en totalt genomröntgad dam med en POF, men jag vet om den, och den lilla arvbarhet som finns.

De övriga röntgenfynden ansåg ingen av veterinärerna var något alls att bry sig om. Som en uttryckte det: 'De där lär bara ställa till besvär vi en ev försäljning, inte annars'.

Jag hade inte betäckt Kele med avsikten att sälja avkomman dock, men det var för att få en häst till mig. Dvs det var jag och ingen annan som tog risken. Och jag ansåg att den var så liten att jag gärna tog den, speciellt när jag då har mer än en veterinär 'i ryggen'.

Jag kommer inte betäcka om henne nästa år, dels vill jag se att hon verkligen blir fräsch igen och inte går tillbaka i snedhet av alla möjliga och omöjliga anlednngar (det med att hon blir sned är ju btw helt traumautlöst och inget hon kan nedärva), och så vill jag nog ha något år iaf med det där ögat och se om inken kommer tillbaka. Jag har ingen lust att 'göra om' samma sak med en narkos och operation på ett dräktigt sto.

Däremot hoppas jag fortfarande på att jag en dag kommer betäcka Kele och hon nedkommer med ett friskt och välskapt litet (fux)föl. Men det ligger längre fram i tiden, hur långt kan jag inte säga, det beror ju på en rad praktiska parametrar också. Men, fullblodsdamen här är inköpt 'istället för' Keles föl, och för 'fölpengarna'. Så, det finns inga som helst planer på betäckning nu. Men något år så..

Och jag har FULL förståelse för att folk kan tycka att 'inte avla på den'. Och ag blir inte sur på det eller så. Däremot så jag avlar ju allra helst på friröntgat sto, men annars så hellre på röntgad treåring där jag VET vad som finns, och VET ärftligheten och risken på det, än på ett oröntgat treårssto. Det är dock inte många som håller med där ;) (Äldre ston däremot kan man ju se mer på hur stoet hållit eller ej, men treårsston är en chanstagning).

Ok, tack för ditt svar. Nu vet jag lite mer hur du tänker, även om jag inte har samma åsikter som du.

Jag resonerade ang den såsom att de flesta treåringar som betäcks är övht inte röntgade - alls. Här har vi en totalt genomröntgad dam med en POF, men jag vet om den, och den lilla arvbarhet som finns.

Lite konstigt resonemang, för varför röntgar man? Jo, för att hitta avvikelser och undvika att föra dem vidare.

Du har alltså röntgat, hittat förändringar och ÄNDÅ betäckt. Då kan man ju egentligen (om man ser krasst på det) lika gärna låta bli att röntga i första läget.

Men jag respekterar ditt val och litar på att du och veterinärerna vet bättre än jag.. :D

Jo jag vet att du skriver att du redan tänkt på de förslagen som du avvisar. Kanske kan du upprepa dem i trådstarten då att "dessa har jag provat/funderat på, men funkar ej".

Men bli inte ledsen heller, det var inte min avsikt men ber om ursäkt om du tog det på det sättet. Kanske jag formulerade mig dumt. Menade lite skämtsamt and ditt dilemma med "att tvätta" eller "att inte tvätta". ;) Jag tyckte i det fallet att du var lite väl besvärlig och avfärdade saker som det inte fanns någon anledning till att avfärda? Och det var ju bara en tvättning?

Missade att du fått bra råd ang hennes ögon-skydd! Sorry! Men min poäng kanske gick igenom ändå, och jag ändrar mig nog faktiskt inte i min åsikt att du ofta avfärdar förslag (även om det är då för att du tänkt på dem redan men folk upplever det nog avvisande ändå eftersom du ju tänkt på allt ju ;) ), samtidigt som jag själv upplevt detta frustrerande då jag ofta svarat i dina trådar, men mina förslag kanske är extremt dåliga. ;)

Kul att hon är så mycket bättre! Du måste vara lättad. Och ang träningen sen, enda sättet är ju att exponera henne för det obehagliga så vänjer hon sig med tiden. Men för att hon ska kunna exponeras måste ju bena vara bra så hon inte gör illa sig!

Du har alltså röntgat, hittat förändringar och ÄNDÅ betäckt. Då kan man ju egentligen (om man ser krasst på det) lika gärna låta bli att röntga i första läget.

Men jag respekterar ditt val och litar på att du och veterinärerna vet bättre än jag.. :D

Nja, det handlar för mig om VAD man hittar på rtg med. Som sagt så en POF där tar jag risken iom attd et är låg arvbarhet. Hade jag hittat t ex lösa benbitar av OCDtyp med hög ärftlighet så hade jag inte betäckt t ex. Men ang rtg eller ej så jag VET hellre vad jag tar för risker, och kan därefter avgöra, än att inte veta alls på ett ungt, oprövat sto.

Men visst är idealet, som jag skrev, att bara avla på friröntgade ston.

Kul att hon är så mycket bättre! Du måste vara lättad. Och ang träningen sen, enda sättet är ju att exponera henne för det obehagliga så vänjer hon sig med tiden. Men för att hon ska kunna exponeras måste ju bena vara bra så hon inte gör illa sig!

Jo, och bättre underlag, annars är risken att hon skadar sig igen alldeles för hög. Men med tiden så löser det där sig alldeles säkert, hon är ju bara en dryg månad 'gammal' här, och helt själv har hon aldrig varit i sitt liv misstänker jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka