Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp
varför kan inte hästen gå i en existerande hage som byggs om till labyrint hage och forfrarande se de andra isåfall? de ser väl varann nu, och Kele går inte i sjukhage?
Kele går i 'sjukhage' ja, för att fullblodet ska se henne hela tiden. Hon har dock inte boxhage som de andra två, utan stoltserar med en slänt på typ 5 *20 meter, med platt längst ner och platt längst upp.
varför inte dela av den stora hagen då, nåt alternativ måste det ju finnas? och du kan väl inte sitta och glo genom fönstret 24/7 i vilket fall, så att DU måste se henne verkar ansträngt och jobbigt minst sagt.
Jag kastar ett öga och ser vad de sysslar med när jag av någon anledning är i/passerar köket. Ställer alltid boxhagehästar så jag ser dem, sen den gången Vision blev skrämd av en skidåkare och fick spunk. Mamma hann se att han levde fan därnere, hann dock inte ut innan han plöjde genom stängslet, men nu blev det 10 minuter galopp på stallplanen. Om de står bakom ladan så kan det bli 4 timmar hopp och skutt, om jag inte ska springa ut och kolla hela tiden, och det är jag inte så intresserad av. Nu kan jag kolla så alla hästar är där de ska och att det är lugn flera ggr/timme, utan att ens anstränga mig.
Det finns ingen bra stans i hagen att bygga en labyrinthage, där jag samtidigt kan erbjuda en boxhage åt Vision och en vettigt avgränsad del åt Kele och de ser varandra hela tiden. Eller jo, EN finns det ju såklart - nere på vallen. Jag ser dem inte, men det går att ordna så de ser varandra hela tiden. Vallen ligger lågt, med översvämmade bäckar på tre sidor, och är dock tämligen vattensjuk just nu. Men där skulle det gå, tänkte dock inte ens på den då den är avstängd nu pga vätan.
Men, som sagt NU när vi har en fullt fungerande lösning, så ser jag ingen som helst anledning att ändra i några rutiner. För rutinerna är ju halva anledningen (minst) till lugnet. Idag stod hon odrogad halva dagen (från utsläpp till lunch) utan minsta skutt.
Men men - jag kan inte tvinga dig att ta förslag du bestämt inte funkar redan från början, och det är inte min avsikt heller. Men som sagt, det verkar hopplöst att ens försöka ge förslag i tråden eftersom du inte vill anta några alls, utan allt är kaos och omöjligt punkt slut.
Så kan man tolka det om man vill. Just nu förstår jag inte ens vad du far efter? Tack vare droger (och rutin, men den fungerade ju bara med stör av drogerna, dvs att det var lugnt) så har jag ju en lösning där hon ÄR kolugn i sin lilla boxhage hela dagen, och sköter sig precis som veterinären vill.
Och 3 ml pleg i blodomloppet så kunde jag både rida Kele och promenera Vision. Hons krek och snurrade lite när vi gick, och när vi kom, men inget alls hysteriskt