vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Förlåt Alexandra men jag ser inte varför det skulle vara kris om hästen rör sig i hagen om det är ok att rida i skritt och trav i 40 minuter? :confused:
var du inte rädd att det var en fraktur eller annat? att då rida verkar ologiskt...?

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Är det inte dumt att rida då hästen fortfarande står på Finadyne?
Det maskerar ju en ev. hälta.
Känns konstigt för mig att hon ska stå still i minihage och sedan rider du henne då du inte fått någon diagnos ännu.
Åk in med henne till klinik så snart du får tid, det måste väl vara skönt att få veta vad det är eller avskriva allvarligare fel så att du kan släppa henne i hagen igen och slippa allt krångel.

Är det inte dumt att rida då hästen fortfarande står på Finadyne?
Det maskerar ju en ev. hälta.
Känns konstigt för mig att hon ska stå still i minihage och sedan rider du henne då du inte fått någon diagnos ännu.
Åk in med henne till klinik så snart du får tid, det måste väl vara skönt att få veta vad det är eller avskriva allvarligare fel så att du kan släppa henne i hagen igen och slippa allt krångel.

Skritta får hon ju göra hur mycket som helst, det har dock inte gått att skritta henne vid hand som tänkt. Därav att ja provade uppsuttet. Valacken är ju sån att hur triggad och Allan Ballan han än är vid hand efter lååång boxvila, så när matte sitter på är det jobb och han skulle inte drömma om att spunka. Så jag ville se om damen var lugnare när matte satt på, dels för det är annorlunda och dels som sagt för hon är en liten fegis egentligen och inte hälften så kaxig när man rider jmf med vid hand. Och skritt med lilla matte på är knappast någon som helst fara sålänge hon är ohalt. Däremot är det ju ett stort plus att hon kan skrittas övht.

Traven var för att se om hon fortfarande var ohalt (svar ja) och för att se hur svullnaden förändrades eller inte förändrades av rörelse.

För om hon fortfarande var ohalt, jag kollat henne i trav med, och svullnaden gått ner så får hon ju gå ut igen på tisdag. Och jag ser hellre att jag märker att en ev svullnad går upp igen av kontrollerad trav korts träcka under ryttare, än att hon rejsar och bockar och brallar i hagen och man konstaterar att 'ojdå, det blev värre av rörelse, det gick ner bara för att hon hållit sig lugn senaste dagarna'

Kliniken vill inte se henne om hon är fortsatt ohalt och svullnaden går ner, och jag ser ingen anledning att dra ner henne till klinik då heller. Då är det ju troligen 'bara' en utgjutning pga yttre våld mot knäet.

(Btw så valacken med senskada + diverse annat, som är halt, han skrittas med veterinärs godkännande uppsuttet. Det gör honom otroligt mycket gladare och mer välmående psykiskt, och eliminerar alla 'hopp och skutt')

Förlåt Alexandra men jag ser inte varför det skulle vara kris om hästen rör sig i hagen om det är ok att rida i skritt och trav i 40 minuter? :confused:
var du inte rädd att det var en fraktur eller annat? att då rida verkar ologiskt...?

Skritt i 40 minuter och lite försiktig trav i korta snuttar, kanske totalt 3 minuter av de 40.

Det är en himla skillnad på kontrollerad trav i korta snuttar och rejs, tvärnitar, tvärvändningar och galopp i hage. Och hon får gå ut i hage igen på tisdag (dvs när finadynekuren är slut) om hon fortfarande är ohalt i skritt och trav samt svullnaden gått ner (lite kvar var okej).

Svullnaden har ju minskat senaste dagarna, men jag vill som sagt veta om det är för hon inte exploderat utan varit lugn, eller om det är för att det helt enkelt har vänt. Och då rör jag som sagt aningens på henne i kontrollerad trav och ser vad som händer, än släpper ut och hon muppar.

Går svullnaden ner och håller sig nere är det ju enligt veterinärerna ingen fara för fraktur, då var/är det högst troligast en utgjutning från våld mot knäet. Går svullnaden upp av mer rörelse är det troligtvis värre, och då ska hon in på klinik.

Skritta får hon göra hur mycket som helst som sagt. Helst i snöre då, men jag tror inte skillnaden mellan snöre och att ha 45 kilo matte på ryggen i skritt på lång tygel spelar någon större roll, och hellre skritt med matte på rygg än ingen skritt alls.

Hur funkar det om du lägger in mat i boxarna, tar in Kele först och sedan fullbodsdamen och sedan helt enkelt tar V direkt från hagen på en promenad ? Då ser hon ju så att säga inte honom gå ut, tar bara längre tid innan han kommer in.

Kan inte ta in V efter henne, hans boxhage blockerar hennes. Men det har iaf tidigare (har ju inte kunnat prova nu) varit stressat och upprört även om han inte kommit in. Samma sak på morgonen, om han inte kommer ut är hon upprörd. Alla lägen där hon inte set 'hela flocken' (dvs båda två) har upprört henne. Hon hinner ju härja rätt bra bara de 2 minuter det tar att ta in Kele. (Tar in först V, tätt därefter henne, och sen får jag gå och hämta Kele, det tar ungefär 2 minuter innan hon är inne)

Det jag menade var att du inte kan veta om hon verkligen är ohalt om hon fortfarande får Finadyne.

Det jag menade var att du inte kan veta om hon verkligen är ohalt om hon fortfarande får Finadyne.

Ah, nej det kan jag inte, iofs får hon finadyne en gång/dag, fick senast innan ridturen på morgonen i lördags. Dvs effekten borde ha trubbats av iaf även om inte allt gått ut (hon skulle eg haft nytt imorse men då vägrade hon äta).

Men, det kliniken tyckte var att 'om hon blir sämre eller blir halt - kom in'. Dvs de höll inte för uteslutet att hon kunde bli halt medan hon åt finadyne. Och de tyckte också att jag skulle kolla på henne i trav på måndag, då hon ju också skulle ha stått på finadyne. Och hon kunde få gå ut om hon var ohalt på tisdag, dvs ett dygn efter sista finadynegivan. Och dagens ridtur var 1½ dygn efter senaste finadynegivan.

Men då förstår jag bättre hur du menar, och nej hon kan vara lite halt fast finadynet markerar det. Men i så fall lär de där korta travsnuttarna knappast gjort något väldigt mkt värre iaf. Även om en lätt hälta kanske inte upptäckts, men det hade ju blivit samma sak imorgon, och kunnat bli samma sak men ännu värre på tisdag (nu får hon inte komma ut på tisdag oavsett dock, då jag jobbar från måndag eftermiddag tills på eftermiddagen på tisdagen och inte är hemma på tisdagskvällen)

Det låter som det har lugnat ner sej då och du har kontroll över läget?

Den där sällskapssjukan låter i alla fall för mej som stor osäkerhet i det nya och ovana vid så få hästar. För bara tre var de väl inte i hennes förra stall?

Det där är ju olika. En av mina gick från att vara i stort stall till bara två under en period när vi flyttade till gården o innan övriga kom. Utan problem. Medan en annan som också var van vid stor anläggning och mängder av hästar blev väldigt orolig när vi bara hade 5 när hon kom:cool:

Men om du får mer problem kanske du ska kontakta dem som haft henne för råd? Om du inte redan gjort det?

Jag blir lite fundersam dock när jag läser att du får en massa råd här
men inget verkar fungera, du har hela tiden motargument och inget går? Då undrar jag varför du frågar, eller är alla här bara så dåliga på att ge råd? :confused:

Den där sällskapssjukan låter i alla fall för mej som stor osäkerhet i det nya och ovana vid så få hästar. För bara tre var de väl inte i hennes förra stall?

Nej, de var fyra där.. (Sen är det ju dock betydligt fler hästar ute i hagarna och så där)

Men jag tror också den här extrema sällskapssjukan är pga 'allt det nya', dvs att det ger sig.

Men om du får mer problem kanske du ska kontakta dem som haft henne för råd? Om du inte redan gjort det?

Jag har kontakt med ägaren (det har jag haft från början, r en sån där trevlig ägare som vill veta hur det går =))

Jag blir lite fundersam dock när jag läser att du får en massa råd här
men inget verkar fungera, du har hela tiden motargument och inget går? Då undrar jag varför du frågar, eller är alla här bara så dåliga på att ge råd? :confused:

Det gamla vanliga -jag frågar inte förrän jag har slut på egna funderande ideer. Under åren har man ju mött en hel del hästar, inkl en hel del som kommit hir för tillridning/korrigering av oönskade beteenden, som reagerat på rutinändringar rätt stark, t ex har jag haft en som innan stod i stall med två hästar och kunnat stå själv utan problem, men som här tyckte att gå upp på bakbenen över boxdörren när jag tog ut annan häst var en bra ide. Löste sig med en förhöjning på boxdörren så det inte gick, då la den ner försöken med och slappnad av, efter några dagar gick det att fälla ner förhöjningen och den fortsatte vara lugn.

Jag har dock innan donnan nu inte träffat på någon som blivit såpass hysterisk och levt om så våldsamt att hon riskerar skada sig själv.

Men soms agt, jag är helt säker på att med tid så kommer det inte vara ett problem ta ut andra hästar etc. Det kom bara högst olämligt i tid och gav problem iom att det inte 'bara' är att t ex se till att hon inte bryter sig ut (just det har hon inte provat, men bara some x) för det är illa nog att hon farrunt därinne..

Det låter som det har lugnat ner sej då och du har kontroll över läget?

Glömde ju svara på den där. Dte är kontroll över läget vad gäller hennes konvalescens. Det är ju fortfarande inte bra då det inte går att promenera valacken dock.

Torsdag har hon tid på kliniken iaf.

Sådär, nu har vi varit på klinik. Och dessutom fått ett kvitto på att konv.stall inte skulle fungera, då hästen varit allmänt hysterisk såfort hon inte kunde ha koll på ALLA andra hästar på hela kliniken och de stod still där hon kunde se dem.. Enda fördelen med det var att vet utan tvekan fattade mitt problem med att inte kunna promenera senskadeherren.

Dessutom är hästen extremt 'tålig' för droger. Vet trodde jag skämtade när jag sa att hon hade fått 6 dosmått vetranquil några h tidigare. Fick 0.3 domosedan ovanpå det med NOLL effekt, fick då 0,3 domo till och det gav viss effekt. Fortfarande alldeles för 'klar' i huvudet, men kroppen påverkad, så de vågade inte ge mer fastän det hade behövts..

7 plåtar på knäet, inga fissurer eller frakturer *phu* UL visade dock på inflammerad och dilaterad senskida. Sprutad med kortison och tuppkam. 2 veckor skritt vid hand (jag frågade om jag kunde ta den uppsutten och vet tyckte att 'du får köra henne i skritt om du vill, det spelar ingen roll i vilken form du skrittar bara hon är LUGN').

Dessutom fick jag mer potenta droger med mig hem. Vet tyckte att 'normalt gör vi INTE såhär, men i det här fallet så..'.

Om hon är bättre eller iaf inte sämre om 2 veckor och det INTE är lerigt då får hon gå ut i stor hage och sättas igång. Hon får dock ABSLOUT INTE härja i hage (oavsett storlek) i leran.

Kung Bore, hallå var äääär du?? =/

I övrigt så på plussidan noterar vi att hon åkte mycket bättre än när jag hämtade henne, och är gudsnäll att duscha. I övrigt var det väl inte många plus i uppförandet på kliniken tyvärr, och vet var väldigt fascinerad både att hon knappt svarade på droger, och att hon när hon kände för det tycktes kunna stänga av 'känseln', då hon då fullständigt ignorerade både kedja och stigbett..

Ojda, vilken tuff dam.
Hade de nagon teori om vad om kunde orsakat denna skadan?

Får jag fråga varför du inte kan prova labyrinthage? Det går ju att fixa en labyrint i en väldigt liten hage, så att varje "vändning" är av sjukrutestorlek...om du förstår hur jag menar.

Mitt fullblodssto bröt benet förra året. Hon blev tokig av att stå på box och fick egentligen inte röra sig alls så det var helt klart ett problem eftersom hon kastade sig, stegrade sig, vävde, boxvandrade... trots 12 (!!) ACP tabletter dagligen. Vi var tvungna att kompromissa och gjorde en sjukruta åt henne där hon kunde se de andra hästarna. Vet ville att den skulle vara liten som en trång spilta för att hålla henne så stilla som möjligt men det gick inte alls - det visade sig att 4x4m behövdes för att hon skulle hålla sig lugn. Dessutom hade vi inte möjlighet att ha sjukrutan precis vid boxen utan det tog ett par minuter att promenera dit, inte helt idealiskt alltså.
Sen när hon fick börja skritta så byggde vi en labyrint som successivt utökades i storlek. Jag inbillar mig inte att den hindrade henne från att trava och galoppera och kasta sig men den dämpade henne definitivt. Hon blev till sist helt återställd, tog 8 månader totalt.

Vad jag ville säga med detta är att ibland GÅR det bara inte att göra saker perfekt eller så som man skulle vilja, man får kompromissa och göra det bästa av situationen....

Denna fullblodsdam är för övrigt skadad mest hela tiden - minsta reva sväller upp till värsta elefantbenet. Hon är dessutom överkänslig mot insekter och det mesta annat man kan tänka sig. Hennes immunförsvar funkar som så att när något händer (slag, sår etc) så kastar kroppen vätska mot det och området sväller upp å det grövsta och det kan ta upp till en vecka innan det går ner igen. Numera är jag luttrad och slänger ut henne i hagen så att hon får röra på sig...och har ett helt apotek av butta och antibiotika hemma. Så jag vet precis vad du går igenom :crazy: :D

Ojda, vilken tuff dam.
Hade de nagon teori om vad om kunde orsakat denna skadan?

Hon är egentligen en fegis, men tål uppenbart redigt mycket knark..

Överträckning eller ev slag mot knäet (slagit i eller gått ned på knä eller liknande). Men troligare med översträckning.

Får jag fråga varför du inte kan prova labyrinthage? Det går ju att fixa en labyrint i en väldigt liten hage, så att varje "vändning" är av sjukrutestorlek...om du förstår hur jag menar.

Svarat på det i tråden.

-klippt bort-
Jag inbillar mig inte att den hindrade henne från att trava och galoppera och kasta sig men den dämpade henne definitivt. Hon blev till sist helt återställd, tog 8 månader totalt.

Hon är ju nu lugn, såvida jag inte försöker flytta någon av de andra hästarna. Labyrinthage eller annat håller henne ju tyvärr inte lugnare när någoon av de andra tas därifrån.

Vad jag ville säga med detta är att ibland GÅR det bara inte att göra saker perfekt eller så som man skulle vilja, man får kompromissa och göra det bästa av situationen....

Jo visst är det så, och tunga artilleriet droger är ju en kompromiss. Idealiskt vore ju att inte behöva trycka i henne det. Men eftersom hon konsekvent vägrar tolerera att någon av kompisarna lämnar så. I övrigt är det ju hanterbart nu sen helgen.

Denna fullblodsdam är för övrigt skadad mest hela tiden - minsta reva sväller upp till värsta elefantbenet.
En sån..usch. Den här damen är tack och lov inte så, och inte ens pipig. Däremot arabstoet svullnar (dock inte lymfangitsvullnad) av minsta sår men är tack och lov inte heller pipig.

Nej. Men Labyrinthage hindrar henne mest troligt från att leva rövare under den större procenten av tiden då de andra hästarna finns närvarande de också.

du har bara motiverat det med att de andra araberna fann vägar att ändå rejsa genom labyrinten. inte provat på stoet. jag tycker det är det bästa alternativet du har av alla omöjligheter du målar upp oavsett vad som föreslås, och förstår inte varför du inte ens vill pröva det som alternativ. Man vet inte vad man ska svara i tråden för du har redan omöjligheter till svars för alla förslag? :confused:

Nej. Men Labyrinthage hindrar henne mest troligt från att leva rövare under den större procenten av tiden då de andra hästarna finns närvarande de också.

du har bara motiverat det med att de andra araberna fann vägar att ändå rejsa genom labyrinten. inte provat på stoet. jag tycker det är det bästa alternativet du har av alla omöjligheter du målar upp oavsett vad som föreslås, och förstår inte varför du inte ens vill pröva det som alternativ. Man vet inte vad man ska svara i tråden för du har redan omöjligheter till svars för alla förslag? :confused:

Läs då igen, speciellt följande partier:

Skrivet 06-12-09
Som jag skrev kan jag inte ge henne en labyrinthage där hon kan se och vara nära både K och V och JAG kan se henne.

och

Kan inte svara hur den här damen är i labyrinthage, araberna lär sig rätt snabbt att man kan öva galoppombyten och annat och rejsa igenom ändå. Möjligt fbldamen skulle fungera i labyrinthage, men det löser ju fortfarande inte problemet med att jag inte får ta Vision därifrån. Labyrinthage har jag svårt att bygga så att hon kan få se både V & K hela tiden - och så att jag ser henne.

och, jag ser i dagsläget ingen som helst anledning att ens flytta sjukrutan. Rutin, rutin och mer rutin är ju lugnande bara det. Att då bygga en labyrinthage där hon inte kan se båda hästarna, på nytt ställe, och chansa på att hon inte blir upprörd av det känns inte meningsfullt nånstans, när vi sen snart en vecka har en lösning som fungerar utom om jag försöker flytta någon av de andra. Vi har lugna uttag, hon är lugn i sjukrutan, hon är lugn vid intag och så vidare. Skritta kan jag göra uppsuttet så är hon lugn där med, och jag hoppas ju en liten käck injektion ska göra att jag kan promenera V med och rida Kele, då det just nu är det enda som 'behöver lösas'.

Men jag HAR som sagt motiverat varför det inte är praktiskt möjligt med boxhage. Om vi inte hade fått det att fungera ens utan att försöka ta ut en annan häst i boxhage, hade jag nu försökt något annat dock. Men det 'enda' som är kvar att lösa nu är att kunna plocka ut de andra två för motion, och det löser ju tyvärr inte boxhage.

Så, jag har inget problem med att hon 'lever rövare under den större procenten av tiden då de andra hästarna finns närvarande'. Och om du följt tråden borde ju läst det?

Jodå jag har läst tråden, men den är rörig för det finns som sagt motargument till vad en man föreslår och alla alternativ verkar uteslutna, så du får ursäkta om man tillsist blir snurrig.

varför kan inte hästen gå i en existerande hage som byggs om till labyrint hage och forfrarande se de andra isåfall? de ser väl varann nu, och Kele går inte i sjukhage? varför inte dela av den stora hagen då, nåt alternativ måste det ju finnas? och du kan väl inte sitta och glo genom fönstret 24/7 i vilket fall, så att DU måste se henne verkar ansträngt och jobbigt minst sagt.

Men men - jag kan inte tvinga dig att ta förslag du bestämt inte funkar redan från början, och det är inte min avsikt heller. Men som sagt, det verkar hopplöst att ens försöka ge förslag i tråden eftersom du inte vill anta några alls, utan allt är kaos och omöjligt punkt slut. :crazy:

varför kan inte hästen gå i en existerande hage som byggs om till labyrint hage och forfrarande se de andra isåfall? de ser väl varann nu, och Kele går inte i sjukhage?

Kele går i 'sjukhage' ja, för att fullblodet ska se henne hela tiden. Hon har dock inte boxhage som de andra två, utan stoltserar med en slänt på typ 5 *20 meter, med platt längst ner och platt längst upp.

varför inte dela av den stora hagen då, nåt alternativ måste det ju finnas? och du kan väl inte sitta och glo genom fönstret 24/7 i vilket fall, så att DU måste se henne verkar ansträngt och jobbigt minst sagt.

Jag kastar ett öga och ser vad de sysslar med när jag av någon anledning är i/passerar köket. Ställer alltid boxhagehästar så jag ser dem, sen den gången Vision blev skrämd av en skidåkare och fick spunk. Mamma hann se att han levde fan därnere, hann dock inte ut innan han plöjde genom stängslet, men nu blev det 10 minuter galopp på stallplanen. Om de står bakom ladan så kan det bli 4 timmar hopp och skutt, om jag inte ska springa ut och kolla hela tiden, och det är jag inte så intresserad av. Nu kan jag kolla så alla hästar är där de ska och att det är lugn flera ggr/timme, utan att ens anstränga mig.

Det finns ingen bra stans i hagen att bygga en labyrinthage, där jag samtidigt kan erbjuda en boxhage åt Vision och en vettigt avgränsad del åt Kele och de ser varandra hela tiden. Eller jo, EN finns det ju såklart - nere på vallen. Jag ser dem inte, men det går att ordna så de ser varandra hela tiden. Vallen ligger lågt, med översvämmade bäckar på tre sidor, och är dock tämligen vattensjuk just nu. Men där skulle det gå, tänkte dock inte ens på den då den är avstängd nu pga vätan.

Men, som sagt NU när vi har en fullt fungerande lösning, så ser jag ingen som helst anledning att ändra i några rutiner. För rutinerna är ju halva anledningen (minst) till lugnet. Idag stod hon odrogad halva dagen (från utsläpp till lunch) utan minsta skutt.

Men men - jag kan inte tvinga dig att ta förslag du bestämt inte funkar redan från början, och det är inte min avsikt heller. Men som sagt, det verkar hopplöst att ens försöka ge förslag i tråden eftersom du inte vill anta några alls, utan allt är kaos och omöjligt punkt slut. :crazy:

Så kan man tolka det om man vill. Just nu förstår jag inte ens vad du far efter? Tack vare droger (och rutin, men den fungerade ju bara med stör av drogerna, dvs att det var lugnt) så har jag ju en lösning där hon ÄR kolugn i sin lilla boxhage hela dagen, och sköter sig precis som veterinären vill.

Och 3 ml pleg i blodomloppet så kunde jag både rida Kele och promenera Vision. Hons krek och snurrade lite när vi gick, och när vi kom, men inget alls hysteriskt :bow:

Ja jag "far" väl efter att jag varit under intrycket att hästen även om den funkar i dagsläget under dagens omständigheter, inte kan stå drogad hela tiden tills den är 100% återställd och att du då ville ha en lösning där hon far och flyger så lite som möjligt. Men jag kanske har misstolkat, för jag vet inte om du faktiskt VILL ha råd, eller om du bara vill redovisa kaoset som råder och det som händer och sker. Det kanske är jag som missuppfattat och gått in på fel bana i och med att jag kommit med råd, om du inte var ute efter råd utan bara redogörelse.

Bra att det funkar just nu iallafall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka