vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Det smartaste är väl att du åker till klinik direkt nästa vecka för att undersöka vad det är för skada. Då får du ju snabbt veta om hon verkligen behöver stå inne, du kanske inte ens behöver ha det så här besvärligt....

Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp

Det smartaste är väl att du åker till klinik direkt nästa vecka för att undersöka vad det är för skada. Då får du ju snabbt veta om hon verkligen behöver stå inne, du kanske inte ens behöver ha det så här besvärligt....

Såhär besvärligt hade jag ju inte sluppit undan den här veckan iaf då hon ju står på Finadyne, så även med en ren röntgen så lär ju svullnaden tas ner, och slänga ut henne med smärtlindring i kroppen hade jag knappast fått för veterinärerna iaf..

Men, om bara svullnaden börjar ge sig (typ eh nu) så kan hon ju gå ut på tisdag om hon fortfarande är ohalt då. Sista finadynet måndag morgon.

Ingen vits med klinik förrän i mitten på veckan heller tyvärr, då finadyney ska r kroppen lite med.

Men, jag be böner till gudarna att när jag lindar av nu snart så ska det ha börjat hända NÅGOT med svullnaden..

Nu har jag itne sett din hästs knä och jag förstår inte riktigt svullnaden du beskriver utan att ha sett den. Men det kan ju vara så enkelt att hästen ramlat på knät och fått en utgjutning. Min häst gjorde det för ett par år sen när de sprang över berg i sommarhagen. Knäet var ala' elefantknä, men han var aldrig vare sig halt eller annat. efter några dagar var svullnaden större, då den började falla ut nedåt. det tog flera veckor innan det var borta, men jag fick vare sig medicin eller hagförbud eftersom han inte var halt och annars nöjd och glad. en utgjutning helt enkelt och den försvann som sagt med tiden, men det tog ett långt tag.

Nu har jag itne sett din hästs knä och jag förstår inte riktigt svullnaden du beskriver utan att ha sett den. Men det kan ju vara så enkelt att hästen ramlat på knät och fått en utgjutning. Min häst gjorde det för ett par år sen när de sprang över berg i sommarhagen. Knäet var ala' elefantknä, men han var aldrig vare sig halt eller annat. efter några dagar var svullnaden större, då den började falla ut nedåt. det tog flera veckor innan det var borta, men jag fick vare sig medicin eller hagförbud eftersom han inte var halt och annars nöjd och glad. en utgjutning helt enkelt och den försvann som sagt med tiden, men det tog ett långt tag.

Det som gett hagförbudet etc här är ju att svullnaden tydligen är atypisk mot vad man brukar se när de får hygrom/bursit, och att svullnaden varit vääldigt varm. Att hästen är ohalt är lite förvånande, men väldigt positivt, men eftersom jag inte kunde svara på om hästen är smärtkänslig eller smärttålig så gick det inte gå så jättemycket på det.

Och tydligen så behöver de inte bli halta eller ens speciellt ömma vid brott på småbenen i knäet, och eftersom ingen vet vad som hänt eller riktigt vad som felas knäet och det kan vara skador i det som absolut inte mår bra av spring och skutt så är alla (tyvärr) eniga om sjukhage. Dvs det är bara bra om hon rör sig lugnt i skritt, och hon skulle eg rent teoretiskt kunna gå i stor hage OM hon bara skrittade.

Går svullnaden ner mot slutet av behandlingsperioden/inom en vecka så tyder ju det på att det är hygrom eller liknande, och då kan hon gå ut under förutsättning att hon fortfarande är ohalt. Även om det kvarstår svullnad. Har inget hänt (eller om hon blir halt, öm eller får feber innan dess) inom en vecka så är det klinik för rtg och UL.

På telefonen tyckte ju vet direkt att det där låter som hygrom/bursit, men när vet sett svullnaden irl var det inte lika självklart tyvärr.

Svullnaden (fan att kameran är död, måtte tomten komma med en ny!) är på framsidan av carpus, både medialt och lateralt, över hela ledavdelningen. Ganska 'jämn' men något mer lateralt. Palpationsoöm (men vi vet inte smärtgränsen för hästen, annat än att hon inte är pipig) men svullnaden är väldigt varm, och kraftig.

Den hade inte minskat av BoT, knäsvullnaden. Möjligen eventuellt (kan vara önsketänkande) var den något mjukare idag än tidigare. Svullnaden ner på sidan av benet var bättre utom på en punkt om kanske 2*1 cm där det kvarstår rejäl svullnad, men nu är den mer som en lätt kännbar knöl, och inte 'jämntjockt' hela skenan. Den svullnaden kom igår och har inte funnits innan. Hon står fortfarande på finadyne.

Men jag förstår forfarande inte varför den inte kan vara ute, i liten, okuperad hage? man släpper tillochmed hästar som är halta, tex sträckning, i liten hage....? Boxvila låter extremt på en icke hälta, och om hästen dessutom river stället är det väl bättre att ha den ute? kan du inte bara hägna in en del av hagen som är icke-kuperad. förstår inte varför det behöver vara så krångligt?

svarar här för jag tog upp det tidigare och hästen kör race om hagen blir större än den är nu och om det nu är ett brott nånstans blir ju det knappast bättre med race, i liten hage visst hon bråkar men raca i denna sörja som är, är ingenting man rekommenderar. Hoppas nu Alexandra att vetranquilet fngerar med fördröjd effekt så hon lugnar sig

Men jag förstår forfarande inte varför den inte kan vara ute, i liten, okuperad hage? man släpper tillochmed hästar som är halta, tex sträckning, i liten hage....? Boxvila låter extremt på en icke hälta, och om hästen dessutom river stället är det väl bättre att ha den ute? kan du inte bara hägna in en del av hagen som är icke-kuperad. förstår inte varför det behöver vara så krångligt?

För att på större än boxhage kokar det över. Hon får som sagt gå i hur stor hage som helst sålänge hon knatar runt där snällt och fint. Skritta får hon göra hur mycket som helst. Men inte fnatta/skutta (det är ju därför jag provar droga, för stor hage blir skutt och fnatt, och liten hage utan droger blev skutt och fnatt, dvs enda sättet bli av med fnattandet - förutom att ställa alla tre hästarna på boxvila, då är hon lugn - är om droger fungerar).

Så, hon skulle hjärtans gärna få gå i liten hage om det fungerade, men hon utnyttjar utrymmet att fnatta mer. Däremot om det går att droga henne lugn/are så har jag henne gärna i sjukhage istället för boxhage. Men utan droger så blev det bara mer livat i större hage, dvs där hon mellan explosionerna skrittade runt i boxhage så travade och galopperade hon en hel del med i större hage.

Och eftersom det de inte kan utesluta att det är än är sådant som verkligen inte mår bra av skutt/hopp/fart så vill de ju som sagt att hon om det går ska vara lugn. HUR hon hålls lugn lägger de sig mindre i, men det säger en del att hemmavet skrev ut droger, han brukar tycka att om de mår såpass 'dåligt' av att stå på boxvila/i boxhage och det är något som det är 'bäst men inte absolut nödvändigt' att de är lugna, så släpp ut dem. Men han tyckte inte heller släpp ut (däremot gärna ge henne sjukhage om drogerna trubbar av henne tillräckligt för att hon ska hålla sig i skinnet).

Jag kastar ju ut arabstoet i stor hage när boxvila är ordinerat, hon fungerar inte på boxvila. Hon slängdes till och med ut efter kotledsartroskopin, för hon var värre i sjukhage än i stor hage. Då VISST vi däremot vad det var, och jag hade inte kastat ut henne med t ex en fraktur eller en senskada, då hade jag provat droga henne.

Så om man VISSTE vad det här var skulle hon vara ute i hage nu utan tvekan, JAG tycker inte det här är roligt heller liksom, varken praktiskt eller att behöva se henne frustrerad.

Drogerna gav i elefantdos lite bättre effekt, kan fortfarande inte promenera valacken dock *sucka*, men hon har haft noll explosioner idag, hon är fullt 'med' på allt som händer, men lugn, ser rätt simmig ut på ögonen och vi har hitills idag inte haft några explosioner ens vid utsläpp. Dock måste jag räkna ut ett sätt att kunna röra på valacken om det ska vara hållbart. Ska prova ta in båda flickorna och ta ut honom få se om det kanske kan gå när hon nu är lite 'avtrubbad'. Kele får stå ut att stå inne den stunden.

Men det krångliga är att hästen bara får skritta, och att få henne att begripa det. Ju större hage dessto mer liv. Jag bävar redan för när hon nu får släppas ut i stor hage igen, det lär bli en hel del spring första halvtimmen.

Är det problem med att Kele och V också ska hålla sig lugna nu :crazy:

ang. spring så blir det ju en ond cirkel att hon är springig av sig till att börja med, och att det nu laddas på i och med vila.
en bekant till mig hade samma problem och löste det med att bygga en "labyrint" i hagen för konvalecenten. dvs sick-sack staket. det funkade fläckfritt.

Är det problem med att Kele och V också ska hålla sig lugna nu :crazy:

Hur menar du? *hänger inte alls med*

ang. spring så blir det ju en ond cirkel att hon är springig av sig till att börja med, och att det nu laddas på i och med vila.
en bekant till mig hade samma problem och löste det med att bygga en "labyrint" i hagen för konvalecenten. dvs sick-sack staket. det funkade fläckfritt.

Kan inte svara hur den här damen är i labyrinthage, araberna lär sig rätt snabbt att man kan öva galoppombyten och annat och rejsa igenom ändå. Möjligt fbldamen skulle fungera i labyrinthage, men det löser ju fortfarande inte problemet med att jag inte får ta Vision därifrån. Labyrinthage har jag svårt att bygga så att hon kan få se både V & K hela tiden - och så att jag ser henne.

Fortfarande explosionslöst på knark även under kvällen (inte fyllt på knarket, men gett henne vetranquil nu i intagsmaten, som hon än dock tvärvägrar äta. Smart häst ;), lugn när jag tar in Vision men är lite varvad och skrikig nör hon kommit in och jag går och hämtar Kele, men inga explosioner eller tokfnatt. Får däremot fortfarande inte ta ut Vision och promenera utan att det blir liv. Mindre liv än innan och inga explosioner längre, men springa runt och snurra och skrika. Ska prova skruva dit en bindring och binda upp henne när jag går med honom får vi se. Inte säkert det fungerar, men på Kele om hon börjar 'uppmärksamhetsvandra' så fungerar det utmärkt bara man så att säga bryter det, t ex med att binda upp. Då står hon och äter istället. Så försöka duger ju.

I övrigt har hon mest stått och bokstavligt talat hängt på staketet idag, inte för att gå igenom det men för att hon kommit på att det inte är el, och såklart är allt på andra sidan staketet mycket roligare och godare. T ex så är Visions hösilage MYCKET godare än hennes eget.. ;)

Jag skulle prova labyrint hage om du inte provat det.

ang. K och V så fick jag intrycket att även de är uppjagade. de brukar väl vara lugna och kunna vara själva utan att leva rövare som du beskrivit det tidigare.

tycker det låter som rena cirkusen hos dig just nu. Det är klart att stoet fungerar på NÅGOT sätt. Försök lugna ner dig och avvakta lite, prova inte 100 nya utvägar hela tiden utan våga avvakta. du tar ju kål på dig med all denna härs och stress, särskilt som skadorna avlöser varandra och du stressar upp dig över dem. du måste ju ta det lugnt nångång!

Jag skulle prova labyrint hage om du inte provat det.

Som jag skrev kan jag inte ge henne en labyrinthage där hon kan se och vara nära både K och V och JAG kan se henne. Blir däremot boxvilan förlängd får jag fundera på någon form av annan lösning än den nuvarande.

ang. K och V så fick jag intrycket att även de är uppjagade. de brukar väl vara lugna och kunna vara själva utan att leva rövare som du beskrivit det tidigare.

Okej, då missförstod du!

Vision står som en liten ängel i sin sjukruta, rör inte ett öra ens när fbldonnan exploderar. Kele går i liten hage så att fbldonnan ska se henne hela tiden, är lugn där med. Dock är Kele understimulerad, överenergisk och frustrerad, men det innebär mest att hon är som ett litet plåster på mig. Hon sköter sig prima i hagen och är en utmärkt barnvakt.

Det enda där V och/eller K skapar ett problem är att jag kan inte ta till att ställa alla tre på boxvila (då är fbl lugn), för K vandrar på boxvila (men är lugn i större hage). Nu löser inte alla tre på boxvila problemet med att jag inte kan promenera V, men annars skulle det ju vara en nödlösning, att även K fått stå en vecka. Det går dock inte iom att hon vandrar då.

Men araberna är absolut inget problem hålla lugna, och de hjälper till otroligt mycket just genom att vara så lugna, om de hade fnattat när fbl fnattar hade ju det hela blivit etter värre.

tycker det låter som rena cirkusen hos dig just nu. Det är klart att stoet fungerar på NÅGOT sätt. Försök lugna ner dig och avvakta lite, prova inte 100 nya utvägar hela tiden utan våga avvakta. du tar ju kål på dig med all denna härs och stress, särskilt som skadorna avlöser varandra och du stressar upp dig över dem. du måste ju ta det lugnt nångång!

Det känns som rena cirkusen med. Just idag har det väl varit rätt lugnt och stilla förutom att jag hållit ett vakande öga på stängselhängningen. Men inga explosioner, sansade in- och utsläpp osv. Så idag har jag väl mest klurat på om jag på något vis kan koppla el i damens boxhage. Förutom då det STORA problemet att jag inte kan promenera valacken, och det är ett stort problem och det stressar mig massor. För han MÅSTE röra på sig, annars blir det allt annat än bra. Och han har stått i en vecka nu =/ Kunde jag 'bara' lösa den lilla detaljen med, då har vi ett fullt gångbart schema för att ta oss fram till mitten på veckan.

varför i hela friden måste hon se BÅDA hästarna? Hon har väl aldrig ens gått i hage med Vision?? låter överdrivet, är du säker på att det blir SÅ extrem skillnad för henne hopp och tramsmässigt om hon ser BÅDA jämfört med EN? verkar oerhört konstigt, fullblod är sansade varelser normalt. Jag tror det hela har att göra med din egen stressnivå och att du inte har ro att faktiskt våga vänta ut några hekto och bida tiden lite, innan du får panik och anser att det inte funkar......????

Jag håller helt med mackan!

Snälla alexandra, ta det lite lugnt, det verkar bli så upprört alltihop och den ena lösningen efter den andra. Hästarna behöver nog att du är lugn framförallt. :crazy:

Kan du inte ha någon hjälp i stallet som står hos henne medan du går med valacken då? Eller om han är så lugn kan någon annan gå med honom? Om det var problemet? Bind inte upp henne om hon är upprörd då slänger hon sej antagligen bara med risk för ytterligare skador.

varför i hela friden måste hon se BÅDA hästarna? Hon har väl aldrig ens gått i hage med Vision?? låter överdrivet, är du säker på att det blir SÅ extrem skillnad för henne hopp och tramsmässigt om hon ser BÅDA jämfört med EN? verkar oerhört konstigt, fullblod är sansade varelser normalt. Jag tror det hela har att göra med din egen stressnivå och att du inte har ro att faktiskt våga vänta ut några hekto och bida tiden lite, innan du får panik och anser att det inte funkar......????

Extremt är bara förnamnet, gissa hur INTE glad jag var på henne när hon började med de idiotierna!

Nej, hon har aldrig gått i hage med V, har gått i hage bredvid, och har boxen bredvid hans. Är rätt förtjust i honom, står gärna och tufflar med huvudet inne i hans box och så (Vision är inte riktigt lika förälskad dock, han har inget emot henne men hon kan vara väl intensiv ibland tycker han..). Det som dock - fullt förklarligt - varit den STORA storleken för henne har varit Kele.

Dock tror jag att det lite bäddades för det här problemet när Kele opererades och var borta. För då tydde sig ju fbldamen rätt ordentligt till Vision. Första dagen brydde hon sig NOLL om att hon hade honom i hagen bredvid och bara härjade efter Kele. Men sen stod hon som ett litet fån på samma fläck i hagen, bredvid stängslet vid hans boxhage, och var lugn med det. Sen började hon röra sig i hagen med, men gick aldrig så hon inte såg honom. Blev milt sagt TOSSIG när Vision togs in, de få minuterna när hon inte såg honom (dvs mellan att V gick in och hon hämtades in).

Sen kom ju K hem igen och fbldonnan slog ju knut på sig själv av lycka. Inga problem göra vad man ville med Vision, hon tittade och ropade nån gång när han gick men brydde sig inte mer. Finemang.

Sen skadade hon sig, och första morgonen blev hon ju nuts när K gick ut, trots V i boxen bredvid. Lämpade ju ut henne i boxhage (där hon kunde se K) och ställde Vision bredvid (av praktiska skäl).

Fatta hur TRÖTT jag blev när jag då ska ta in Vision sen på kvällen. kele står i bredd med fbl vid stängslet, Vision går tre steg in i stallet så hon inte ser honom, och hon får ett totalt idiotanfall och exploderar i den värsta explosion jag sett under de här dagarna och är så blockad och uppjagad att det tar mig en rätt försvarlig tid att få på henne ett grimskaft. Får komma in, och är lugn som en filbunke när hon är inne. Kele ropar och hon bryr sig nada. Jaha tänkte jag, kärleken är konstant men föremålen växlar.

Går för att hämta Kele, som gnäggar åt mig. Fbl reagerar inte, står och äter kraftfoder. När hon hör Kele gå så kommer hon på att 'gah, K är ju inte hääär!' eller något annat okonstruktivt och flippar ur i boxen.

Har provat alla möjliga sätt, försökt ta det step by step och flytta på Vision bara två steg utanför boxhagen, dvs hon ser honom fortfarande, men hon flippar ur. Samma sak om jag flyttar K en liten bit. ´Tar jag dem utom synhåll för henne, även om det består av 2 meter runt knuten flippar hon ur totalt och blir rent hälsofarlig för sig själv.

Så, på något jädrigt snyggt vis har hon lyckats fixa en situation där hon kräver TVÅ barnvakter inom synhåll och blir hysterisk om jag försöker flytta någon av dem nånstans. Vi har lyckats få till hanterbara in och utsläpp nu iom drogerna, dvs hons kriker och snurrar när K går ut, men exploderar inte. Och hon skriker och snurrar vid insläpp när V går in och mellan att hon är inne och K kommer in, men exploderar inte.

Men jag har mer än en gång själv tyckt att 'varför i hela jävla friden ska du ha BÅDA där för?'. Och det är extremt, och det jag menar med att det är ta mig fan inte rimliga reaktioner.

Jag får sällan panik när det gäller hästarna, jag kan bekymra mig inne för hur jag ska lösa saker och ting, men jag får aldrig panik när det händer så att säga. Och för var dag som gått har jag allmänt överoptimistiskt trott och ansett att det ska fungera.

Vänta ut var det första jag provade, det var då hon for så idiotiskt mycket i boxen att hon skadade sig själv.

Hon är i ny miljö, hon är i ny flock, hennes rutiner har vänts upp och ner i och med boxvilan osv så jag har viss förståelse för att hon överreagerar och är extra flockbunden, däremot anser jag fortfarande att hon överdriver. Dock är ju nu hälsan - för alla tre hästarna - A och O. Dvs hon kan inte få fnatta hysteriskt med sitt knä, och Vision kan inte stå utan promenader. Löser jag bara det som sagt så har vi en funktionell lösning. Allt som innebär MER skador/risk för mer skador är INTE funktionellt.

Hon är normalt väldigt cool och sansad, vilket gör att det här beteendet känns lite ur det blå, men jag tror det är den olyckliga kombon av mycket rutinändringar och ny miljö etc ihop med överenergi helt enkelt. Hon håller benhårt fast vid allt som är tryggt, i det här läget K och Vision. Hon är inte elak på minsta vis, hon blir bara så upprörd och stressad att hon slutar tänka.

Jag är HELT övertygad om att inget av det jag ser nu är sådant som inte kommer att lösa sig med tid, rutin och träning. För hon har varit med om att hästar tagits ut/in från hagar och stall innan, utan att flippa ur. Hon har aldrig varit ensam i varesig stall ellerhage dock, men det begär jag ju inte heller. men har som sagt flera gånger under årens lopp sett även på hemmahästar som får nu kompis att de temporärt får svårare att lämna/bli lämnade, innan det gått ett tag. Antar att det är förändringen i flocken som gör att de känner ett behov av extra kontroll. Så den här boxvilan kom väldigt olyckligt i tid. Nytt stall och ny matte och helt ny miljö, nya kompisar, nya rutiner osv. Och lagom när man hunnit vänja sig vid det så tar de bort en häst ur flocken. Okej, man vänjer sig med det med, den kommer tillbaka och allt är frid och fröjd. Strax därefter ändrar de alla rutinerna IGEN, och begränsar dessutom rörelsen. No shit att hon tappar koncepterna, hon fick ju inte direkt den bästa start man kan önska, och det är MYCKET förändringar för en ung, grön (hon är väldigt 'valpig' i huvudet i många lägen, dock normalt väldigt cool) häst. Så, jag har en rätt stor förståelse för att hon överreagerar, även om hon gärna kan skippa extremerna..

Vore V inte senskadad skulle det inte vara problem för mig att tycka att han får också gå i liten hage och vila från ridningen en vecka, för att ge henne så mycket stabilitet och lugn som möjligt. Nu är ju det rätt knivig iom att han å sin sida har en skada med en konvalescens som måste följas. Timing är som sagt inte bra nånstans, från Keles operation till boxvilan nu..

Dock tror jag att hon tillhör den kategorier hästar som har svårt för att bli lämnad, men utan problem kan lämna.

Jag håller helt med mackan!

Snälla alexandra, ta det lite lugnt, det verkar bli så upprört alltihop och den ena lösningen efter den andra. Hästarna behöver nog att du är lugn framförallt. :crazy:

Kan du inte ha någon hjälp i stallet som står hos henne medan du går med valacken då? Eller om han är så lugn kan någon annan gå med honom? Om det var problemet? Bind inte upp henne om hon är upprörd då slänger hon sej antagligen bara med risk för ytterligare skador.

Jag ÄR lugn, jag lovar. Är det någonting jag aldrig är med hästarna är det stressad. Inte ens när saker ev går åt skogen. Däremot är jag bekymrad, och luftar det gärna med andra människor, eftersom ibland kan man missa lösningar som är mitt framför näsan.

Och att vara stressad eller liknande kring hästarna i nuläget skulle vara rent förödande. Så jag lovar, de märker inte av minsta stress fån matte.

Hon struntar helt i människosällskap i stallet tyvärr. Jag bad mamma gå med valacken en liten sväng medan jag stannade hos henne. Fungerade inte, hon blir så blockad att hon utan vidare springer rakt över mig, eller exploderar åt mitt håll. Samma sak med hålla i, jag tappar henne inte, men hon är otroligt upprörd, exploderar, skakar i hela kroppen, svettas etc och far omkring. Hon 'fjantar' alltså inte, i hennes värld är det otroligt stressande att han går iväg.

Det jag gjort är att flytta honom, nu när hon är aningens avtrubbad, några steg, och sen komemr vi tillbaka. Och massor med beröm. Den träningen kommer ju att fortsätta. Jag ser också till att ta iväg henne några steg, och berömmer och kelar massor. Och med tid är jag helt övertygad om att hon lika väl som V & K kommer att klara att bli lämnad, både av den ena och av båda. Men just nu är det alldeles för mycket för henne, och i ett normalläge skulle jag kunna plocka på boots och lindor och tycka att hon kan väl bråka sig trött då, men nu är det ju inte ett alternativ.

Att jag provar olika alt för att få det att fungera är ju för att jag måste få ihop en lösning som fungerar, annars är alternativen att:

a) Låta henne leva rövare i boxen då och hoppas hon inte skadar sig alldeles för mycket

b) Släppa ut henne i vanlig hage igen och hoppas att hon inte har en allvarlig knäskada

c) Låta valacken stå på hel vila, fbl är nöjd men jag riskerar att valacken inte blir bra/blir sämre.

Och då provar jag hellre det jag kan komma på som är rimligt, som inte innebär alltför stora rutinförändringar ( t ex droger) och ser om det kan ge en fullt fungerande lösning.

Jag kommer inte binda henne fast, utan jag vill bara prova om det har samma inverkan som på K.s uppmärksamhetsvandrande. Jag tror inte att binda fast fungerar, men eftersom det är en enkel sak att sätta upp en bindring, dra en lina genom den (som en människa håller i) och prova om det genom att bryta 'trigga sig själv' beteendet kan få henne att slappna av. Om hon fortfarande blir uppstressad är det ju bara att släppa efter och konstatera att näe.. Tänker inte (och vill inte) riskera nacken på henne (eller någon annan häst).

Och vi har en vändning!!

Nu ska man kanske inte dra alltför stora växlar på det, men svullnaden ÄR mjukare! (Jag tyckte ju den kanske ev var det imorse men var inte säker på att jag bara önsketänkte). Stod och klämde och kände och klämde och kände i säkert tio minuter och det är inte rent önsketänkande.

Dock är ju kuggfrågan om det är på grund av att hon nu senaste 1½ dygnet har avhållit sig från explosioner och annat olämpligt, eller om den helt enkelt är på väg ner.

Hmm, om man skulle försöka skritta damen uppsuttet imorgon kanske, och se om det blir någon skillnad i svullnaden. (Jag sitter hellre på när hon exploderar än står på backen)

Förlat om jag skriver ngt dumt nu, jag har inte läst alla inläggen supernoga. Kan du inte ta en medhjälpare med dig och promenera Vision och fullblodet tillsammans, da far han röra sig och hon haller sig kanske lugn?

Jag har en 3,5 åring halvblod som blev sparkad på knät. Han blev svullen ingen hälta.
Men nu är det 2 årsedan knät har förblivet svulllet.
Det finns vätska i det.
Vi har haft olika vet som tittat på det. De vill inte tömma det. Det kan bli större problem av det.
I sommras när han stog på skara . Då bad vi även att de röntgade knät. Det finns inga fel inga fliser ingen ting. Bara en svullnad med vätska. Så han får ha sitt svullna knä. Han har inte ont av det alls.
Mest ettskön hets fel
Jobbigt om vi skall sälja honom

Förlat om jag skriver ngt dumt nu, jag har inte läst alla inläggen supernoga. Kan du inte ta en medhjälpare med dig och promenera Vision och fullblodet tillsammans, da far han röra sig och hon haller sig kanske lugn?

Du skriver inget dumt, så du behöver inte be om ursäkt. Det där är en lösning som skulle kunna fungera, som jag nuddade vid tanken vid men fick lägga ner när enda tillgängliga medhjälpare bleknade sisådär tre nyanser (tillg medhjälpare är - mamma). Jag har dock en liten övertalningskampanj men än här jag inte lyckats.. Nackdelen med att ha eget stall, ont om medhjälpare.

Har ridit damen lite nu, på droger förvisso (hon får ju droger för att inte explodera i sjukhagen och effekten sitter ju i, dock gör det bara att hon inte exploderat, hon är fullt vaken och med osv) men utan minsta problem. Skritt och lite försiktig trav i korta snuttar i ca 40 minuter. Helt ohalt fortfarande, men ffa vill jag se om och i så fall hur knäsvullnaden utvecklas av den rörelsen.

Men var absolut inga problem med explosioner osv, utan precis som jag hoppades höll hon sig mer på mattan med matte uppepå (hon är en liten fegis egentligen, och inte hälften så kaxig när någon sitter på.. *s*). Gick utmärkt både skritta och trava på lös tygel. Enda incidenten var när martingalen hakade i flugan på stångtygel (hade fortfarande pelhamet, använde inte nedre tygeln dock) och den blev 'fast', då blev hon upprörd. Men var bara göra halt, sitta av, fixa till och sitta upp och fortsätta.

Fick för övrigt ett utmärkt kvitto på att tandraspningen gett effekt med! =) Understundom gick det både att ge ett läätt stöd i bettet utan att huvudet for ivädret, och här och var kom det till och med nedåtsökning och form. Kors i taket =)

Står i boxhagen igen, knäet förändrades inget direkt efteråt, men ska kolla hur det ser ut ikväll.

Hur funkar det om du lägger in mat i boxarna, tar in Kele först och sedan fullbodsdamen och sedan helt enkelt tar V direkt från hagen på en promenad ? Då ser hon ju så att säga inte honom gå ut, tar bara längre tid innan han kommer in.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka