Sv: vad nu då.. kraftigt svullet/galligt knä, men inte halt öm, ngt förhöjd temp
varför i hela friden måste hon se BÅDA hästarna? Hon har väl aldrig ens gått i hage med Vision?? låter överdrivet, är du säker på att det blir SÅ extrem skillnad för henne hopp och tramsmässigt om hon ser BÅDA jämfört med EN? verkar oerhört konstigt, fullblod är sansade varelser normalt. Jag tror det hela har att göra med din egen stressnivå och att du inte har ro att faktiskt våga vänta ut några hekto och bida tiden lite, innan du får panik och anser att det inte funkar......????
Extremt är bara förnamnet, gissa hur INTE glad jag var på henne när hon började med de idiotierna!
Nej, hon har aldrig gått i hage med V, har gått i hage bredvid, och har boxen bredvid hans. Är rätt förtjust i honom, står gärna och tufflar med huvudet inne i hans box och så (Vision är inte riktigt lika förälskad dock, han har inget emot henne men hon kan vara väl intensiv ibland tycker han..). Det som dock - fullt förklarligt - varit den STORA storleken för henne har varit Kele.
Dock tror jag att det lite bäddades för det här problemet när Kele opererades och var borta. För då tydde sig ju fbldamen rätt ordentligt till Vision. Första dagen brydde hon sig NOLL om att hon hade honom i hagen bredvid och bara härjade efter Kele. Men sen stod hon som ett litet fån på samma fläck i hagen, bredvid stängslet vid hans boxhage, och var lugn med det. Sen började hon röra sig i hagen med, men gick aldrig så hon inte såg honom. Blev milt sagt TOSSIG när Vision togs in, de få minuterna när hon inte såg honom (dvs mellan att V gick in och hon hämtades in).
Sen kom ju K hem igen och fbldonnan slog ju knut på sig själv av lycka. Inga problem göra vad man ville med Vision, hon tittade och ropade nån gång när han gick men brydde sig inte mer. Finemang.
Sen skadade hon sig, och första morgonen blev hon ju nuts när K gick ut, trots V i boxen bredvid. Lämpade ju ut henne i boxhage (där hon kunde se K) och ställde Vision bredvid (av praktiska skäl).
Fatta hur TRÖTT jag blev när jag då ska ta in Vision sen på kvällen. kele står i bredd med fbl vid stängslet, Vision går tre steg in i stallet så hon inte ser honom, och hon får ett totalt idiotanfall och exploderar i den värsta explosion jag sett under de här dagarna och är så blockad och uppjagad att det tar mig en rätt försvarlig tid att få på henne ett grimskaft. Får komma in, och är lugn som en filbunke när hon är inne. Kele ropar och hon bryr sig nada. Jaha tänkte jag, kärleken är konstant men föremålen växlar.
Går för att hämta Kele, som gnäggar åt mig. Fbl reagerar inte, står och äter kraftfoder. När hon hör Kele gå så kommer hon på att 'gah, K är ju inte hääär!' eller något annat okonstruktivt och flippar ur i boxen.
Har provat alla möjliga sätt, försökt ta det step by step och flytta på Vision bara två steg utanför boxhagen, dvs hon ser honom fortfarande, men hon flippar ur. Samma sak om jag flyttar K en liten bit. ´Tar jag dem utom synhåll för henne, även om det består av 2 meter runt knuten flippar hon ur totalt och blir rent hälsofarlig för sig själv.
Så, på något jädrigt snyggt vis har hon lyckats fixa en situation där hon kräver TVÅ barnvakter inom synhåll och blir hysterisk om jag försöker flytta någon av dem nånstans. Vi har lyckats få till hanterbara in och utsläpp nu iom drogerna, dvs hons kriker och snurrar när K går ut, men exploderar inte. Och hon skriker och snurrar vid insläpp när V går in och mellan att hon är inne och K kommer in, men exploderar inte.
Men jag har mer än en gång själv tyckt att 'varför i hela jävla friden ska du ha BÅDA där för?'. Och det är extremt, och det jag menar med att det är ta mig fan inte rimliga reaktioner.
Jag får sällan panik när det gäller hästarna, jag kan bekymra mig inne för hur jag ska lösa saker och ting, men jag får aldrig panik när det händer så att säga. Och för var dag som gått har jag allmänt överoptimistiskt trott och ansett att det ska fungera.
Vänta ut var det första jag provade, det var då hon for så idiotiskt mycket i boxen att hon skadade sig själv.
Hon är i ny miljö, hon är i ny flock, hennes rutiner har vänts upp och ner i och med boxvilan osv så jag har viss förståelse för att hon överreagerar och är extra flockbunden, däremot anser jag fortfarande att hon överdriver. Dock är ju nu hälsan - för alla tre hästarna - A och O. Dvs hon kan inte få fnatta hysteriskt med sitt knä, och Vision kan inte stå utan promenader. Löser jag bara det som sagt så har vi en funktionell lösning. Allt som innebär MER skador/risk för mer skador är INTE funktionellt.
Hon är normalt väldigt cool och sansad, vilket gör att det här beteendet känns lite ur det blå, men jag tror det är den olyckliga kombon av mycket rutinändringar och ny miljö etc ihop med överenergi helt enkelt. Hon håller benhårt fast vid allt som är tryggt, i det här läget K och Vision. Hon är inte elak på minsta vis, hon blir bara så upprörd och stressad att hon slutar tänka.
Jag är HELT övertygad om att inget av det jag ser nu är sådant som inte kommer att lösa sig med tid, rutin och träning. För hon har varit med om att hästar tagits ut/in från hagar och stall innan, utan att flippa ur. Hon har aldrig varit ensam i varesig stall ellerhage dock, men det begär jag ju inte heller. men har som sagt flera gånger under årens lopp sett även på hemmahästar som får nu kompis att de temporärt får svårare att lämna/bli lämnade, innan det gått ett tag. Antar att det är förändringen i flocken som gör att de känner ett behov av extra kontroll. Så den här boxvilan kom väldigt olyckligt i tid. Nytt stall och ny matte och helt ny miljö, nya kompisar, nya rutiner osv. Och lagom när man hunnit vänja sig vid det så tar de bort en häst ur flocken. Okej, man vänjer sig med det med, den kommer tillbaka och allt är frid och fröjd. Strax därefter ändrar de alla rutinerna IGEN, och begränsar dessutom rörelsen. No shit att hon tappar koncepterna, hon fick ju inte direkt den bästa start man kan önska, och det är MYCKET förändringar för en ung, grön (hon är väldigt 'valpig' i huvudet i många lägen, dock normalt väldigt cool) häst. Så, jag har en rätt stor förståelse för att hon överreagerar, även om hon gärna kan skippa extremerna..
Vore V inte senskadad skulle det inte vara problem för mig att tycka att han får också gå i liten hage och vila från ridningen en vecka, för att ge henne så mycket stabilitet och lugn som möjligt. Nu är ju det rätt knivig iom att han å sin sida har en skada med en konvalescens som måste följas. Timing är som sagt inte bra nånstans, från Keles operation till boxvilan nu..
Dock tror jag att hon tillhör den kategorier hästar som har svårt för att bli lämnad, men utan problem kan lämna.