Vad menas? (gamla filmrullar)

kolblakkur

Trådstartare
Jag sorterade bland lite grejer och hittade gamla filmrullar. Hittade två stycken där det står unexposed på, så jag antar att de är oframkallade. Sedan hittade jag två stycken där det står fully exposed på. Vad menas med det? Har dessa bilder framkallats?

Enligt filmrullen är stegen unexposed - partially exposed - fully exposed - processed.
 
Jag sorterade bland lite grejer och hittade gamla filmrullar. Hittade två stycken där det står unexposed på, så jag antar att de är oframkallade. Sedan hittade jag två stycken där det står fully exposed på. Vad menas med det? Har dessa bilder framkallats?

Enligt filmrullen är stegen unexposed - partially exposed - fully exposed - processed.
Det kan vara så att rullarna har släppt på insidan, behöver inte handla om att de är ljusexponerade. Har du förvarat dem mörkt finns kan det fortfarande finnas god chans att framkalla dem. (om de har släppt på insidan är de extremt känsliga för ljus dock)
 
Det kan vara så att rullarna har släppt på insidan, behöver inte handla om att de är ljusexponerade. Har du förvarat dem mörkt finns kan det fortfarande finnas god chans att framkalla dem. (om de har släppt på insidan är de extremt känsliga för ljus dock)
De har förvarats mörkt, i medföljande plastburk :)
Jag menar mest: har jag framkallat dem, eller vad menar de? De är liksom nästan 20 år gamla, har ingen aning om vilka jag framkallat eller ej.
 
De har förvarats mörkt, i medföljande plastburk :)
Jag menar mest: har jag framkallat dem, eller vad menar de? De är liksom nästan 20 år gamla, har ingen aning om vilka jag framkallat eller ej.
Nej jag tror inte att du har framkallat dom. Ligger de kvar i sin originalrulle har inte negativet tagits ut. När man framkallar en sån rule bryter man rullen, den går inte tillbaka till kund/slänger man när man framkallar.

Edit: Unexposed innebär att du inte ens tagit någon bild med den rullen. Fully exposed att du tagit bilder men inte framkallat. Men kan också vara en indikering på hur negativet mår.
 
Nej jag tror inte att du har framkallat dom. Ligger de kvar i sin originalrulle har inte negativet tagits ut. När man framkallar en sån rule bryter man rullen, den går inte tillbaka till kund/slänger man när man framkallar.

Edit: Unexposed innebär att du inte ens tagit någon bild med den rullen. Fully exposed att du tagit bilder men inte framkallat. Men kan också vara en indikering på hur negativet mår.
Tack!
Nu får jag jaga rätt i en fotopåse i vettig prisklass.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
625
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 160
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 782
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 982
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp