Jag håller inte med dig om att vattnet skulle hinna bli snuskig när man har automatisk påfyllning av t.e.x en Thermobar, eller något annat vattenkärl med flottör.Vi kommer gräva, det är inget problem. Egen grävmaskin finns och ska det göras så ska det göras ordentligt.
Slang är så jag har det idag vilket jag inte är nöjd med för slöseriet med vatten är onödigt stort. Han är inte rädd för slangar idag men var det tidigare. Att fylla med slang var inga problem när han var rädd heller sålänge slangen försvann utom synhåll när påfyllningen var klar. Däremot tar jag inte risken med lösningar som låter när de dricker.
Att tömma och rengöra baljan en gång i veckan är helt främmande för mig. Så skitigt vatten vill jag inte att mina hästar dricker. När det som här varierar mellan plus och minus blir vattnet snuskigt fort och inte ens vid minusgrader skulle jag låta vattnet stå i mer än i två dygn max. Att bära och släpa är heller inget alternativ. Jag vill inte ha lösningar som innebär att jag behöver hjälp varenda dag och att bära vattenhinkar är helt uteslutet med min trasiga kropp. Det ska vara smidigt och effektivt precis som allt annat i mitt stall.
Vattnet omsätts hela tiden, dricks och ersätts med nytt fräscht. Även där jag bor, så är den största delen av vintern, en tid där utetemperaturen varierar mellan några minusgrader och några plusgrader.
Det är inte alls på samma sätt som om man har t.ex. ett badkar ute på sommaren, som fylls på endast sällan. Där samlas skit, inklusive gräsrester från hästarnas betande, på ett helt annat sätt, samtidigt som algtillväxten går rasande fort.
Det som händer är att det börjar växa små mängder alger på insidan av thermobaren, och att det så småningom (hur snart beroende på antal hästar) samlas något lite spill från hästarnas munnar, som behöver tas bort. För mig råkar det vara så att rengöring behövs ungefär en gång i veckan/var tionde dag, när jag har en 250 liters Thermobar till fem hästar.
Jag föder upp i mindre skala, och skulle aldrig vilja utsätta mina föl eller dräktiga ston för ens tveksamt vatten.
Jag tror att du har förutfattade meningar om hur smutsigt vattnet blir i Thermobarer med automatisk påfyllnad under vintersäsongen.
Du skulle gärna kunna få komma hit och titta på mina vattenlösningar, om du har tillräckligt nära.
Du är inte heller ensam om att ha en trasig kropp, som allvarligt försvårar kroppsarbete. Jag har anpassat hela min hästhållning efter mina funktionshinder.
En typ på vattenkärl du skulle kunna titta på, om du nu inte vill ha ett värmt kar med stor vattenspegel, är en sån här:
https://www.bole.se/vattentrag-suevia-mod-630-en-boll
Jag vet några som har sådana här varianter, som används av både hästar och kor.
Men de kräver en frostfri ledning till vattenkaret. De är dock lätta att göra rent (man fäller upp locket), och har en relativt liten vattenmängd.
Men om du nu ändå kan fixa att gräva, så löser det ju sig med vattenledning fram.
Är du väldigt noggrann med att det ska vara rent, så är flottörvattenkoppar (de där med mindre vattenspegel) inte något bra val.
Jag har sådana till mina får, och de kräver frekvent rengöring, och har många smådelar, som man måste plocka isär och rengöra.
Det blir snabbt en smutsfilm där det växer bakterier och en ansamling av småskräp från foder bakom "luckan" där mekanismen och flottören sitter, där är också den varmaste platsen i vattenkoppen. Där sitter många smådelar, som ligger i vatten. Jag använder bl.a. en tandborste när jag gör rent den typen av vattenkopp, vilket jag behöver göra minst två gånger i veckan, trots att får är betydligt tåligare än hästar vad avser magen.
Thermobarer med automatisk påfyllning, är istället släta på insidan, har en slät mekanism för påfyllning och är därför enkla att göra rent.
Man måste inte bära hinkar till en Thermobar? Man kan ha automatisk påfyllning, och man kan tömma genom att använda en hävert, om man inte vill tömma genom att att öppna dräneringspluggarna.
Har du tittat på Thermobars hemsida?