Skriven text har inget tonfall. Men jag tolkar ditt uttryckssätt som en bitterhet mot stallägaren som inte vill kosta på.
Det handlar om ganska många tusenlappar att installera uppvärmt vatten i ett uthus.
Jag såg en uppgift om cirkulationspump för frostfritt vatten, kostade ca 12-16000kr UTOM de anpassade vattenkopparna som gick på ett par tusenlappar styck. Dessutom ingick självklart inte installation i det priset.
För att fortsätta på @kryddelydds resonemang: att installera ett cirkulerande varmvattensystem i uthuset (stallet), förutsätter att det finns (frostfritt-)vatten indraget i byggnaden, till någon punkt relativt nära där hästarna finns, och att det finns 3-fas el tillgängligt.
Då handlar det om den där summan på ca 20000 kr för material.
Saknas vatten eller el, så kan kostnaderna för att dra in vatten och el i stallet skena iväg i stort sett hur långt som helst, beroende på avstånd till brunn respektive elcentral, markförhållanden där det behöver grävas m.m. Dessutom måste man anlita både elektriker och antagligen rörmokare också, och så kan man behöva göra mindre modifieringar, eventuellt med hjälp av snickare, för att få det hela på plats.
Saknas vattenledning och el, kanske det handlar om en investering på 50000 till 100000. Det är inte småsnålt att rygga för en sådan summa, samt det bök och besvär det innebär att gräva upp delar av gården.
Been there, done that...
Att kostnaderna är stora, är anledningen till att jag försöker föreslå andra lösningar, där man inte måste ha vattenkoppar eller frostfri vattenledning ända fram till hästarna.
Frostfria, elvärmda baljor som drivs på 24volt typ Thermobar eller Bole-balja, är sådana lösningar. Det går alltid att med lite klurighet dra en utomhusskarvsladd för 230 volt till någon lämplig plats för att driva baljan.
Vi har hängt upp en skarvsladd på hagstolparna till en av våra hagar, och har 24 volts kabel sista biten fram till karet.
Man bär vattnet till baljan, vattnet fryser inte under dagen (eller natten), det blir ingen is att hacka, djuren har vatten att dricka, och investeringskostnaden är liten.
Jag såg en annons idag om elvärmd balja för 1995 kr, plus att man behöver 24 volts kabel för ytterligare några hundralappar.
Det kan man som hästägare köpa själv, om stallägaren tycker att det fungerar bra utan. Och så kan man be att få ett eluttag anvisat för anslutning, samt betala 50-100 kr extra per månad för elförbrukning.
Eller så föreslår man stallägaren att köpa en elvärmd balja (eller flera), och kostnaden fördelas ut på samtliga hyresgäster.
I stallet brukar någon form av isolerad hink eller två baljor i varandra med lite tunn cellplast emellan (gnagsäkrat) kunna fungera rimligt ner till 15 minusgrader iallafall.