Kallstall och vatten

Vad bestämmer om det är stallvärden eller hästägaren som är skyldig att se till att hästen får vatten enligt lagar och bestämmelser? Ofta glöms nog frågan i hyreskontraktet, så finns det någon "regel"?

TS har i inledningen skrivit om "kallhyra" och då får man nog förmoda att vatten faller på TS.
Begreppet kallhyra betyder ju egentligen att man hyr lokal och själv ansvarar för skötseln.

Å andra sidan kan det ju mycket väl handla om att man har någon annan överenskommelse - eller, vilket verkar vara mest troligt i det här fallet, glömt att avtala specifikt om vattnet.

Köper jag tjäsnten helinackordering så förväntar jag mig att vatten ingår.
 
Ja, idag är vi två som hjälper varandra och tyvärr verkar det helt otänkbart för stallägare att installera någon typ av värmeslingor eller liknande (kostar ju pengar...).


Skriven text har inget tonfall. Men jag tolkar ditt uttryckssätt som en bitterhet mot stallägaren som inte vill kosta på.
Det handlar om ganska många tusenlappar att installera uppvärmt vatten i ett uthus.
Jag såg en uppgift om cirkulationspump för frostfritt vatten, kostade ca 12-16000kr UTOM de anpassade vattenkopparna som gick på ett par tusenlappar styck. Dessutom ingick självklart inte installation i det priset.
 
Skriven text har inget tonfall. Men jag tolkar ditt uttryckssätt som en bitterhet mot stallägaren som inte vill kosta på.
Det handlar om ganska många tusenlappar att installera uppvärmt vatten i ett uthus.
Jag såg en uppgift om cirkulationspump för frostfritt vatten, kostade ca 12-16000kr UTOM de anpassade vattenkopparna som gick på ett par tusenlappar styck. Dessutom ingick självklart inte installation i det priset.

För att fortsätta på @kryddelydds resonemang: att installera ett cirkulerande varmvattensystem i uthuset (stallet), förutsätter att det finns (frostfritt-)vatten indraget i byggnaden, till någon punkt relativt nära där hästarna finns, och att det finns 3-fas el tillgängligt.

Då handlar det om den där summan på ca 20000 kr för material.

Saknas vatten eller el, så kan kostnaderna för att dra in vatten och el i stallet skena iväg i stort sett hur långt som helst, beroende på avstånd till brunn respektive elcentral, markförhållanden där det behöver grävas m.m. Dessutom måste man anlita både elektriker och antagligen rörmokare också, och så kan man behöva göra mindre modifieringar, eventuellt med hjälp av snickare, för att få det hela på plats.

Saknas vattenledning och el, kanske det handlar om en investering på 50000 till 100000. Det är inte småsnålt att rygga för en sådan summa, samt det bök och besvär det innebär att gräva upp delar av gården.

Been there, done that...

Att kostnaderna är stora, är anledningen till att jag försöker föreslå andra lösningar, där man inte måste ha vattenkoppar eller frostfri vattenledning ända fram till hästarna.

Frostfria, elvärmda baljor som drivs på 24volt typ Thermobar eller Bole-balja, är sådana lösningar. Det går alltid att med lite klurighet dra en utomhusskarvsladd för 230 volt till någon lämplig plats för att driva baljan.
Vi har hängt upp en skarvsladd på hagstolparna till en av våra hagar, och har 24 volts kabel sista biten fram till karet.
Man bär vattnet till baljan, vattnet fryser inte under dagen (eller natten), det blir ingen is att hacka, djuren har vatten att dricka, och investeringskostnaden är liten.

Jag såg en annons idag om elvärmd balja för 1995 kr, plus att man behöver 24 volts kabel för ytterligare några hundralappar.

Det kan man som hästägare köpa själv, om stallägaren tycker att det fungerar bra utan. Och så kan man be att få ett eluttag anvisat för anslutning, samt betala 50-100 kr extra per månad för elförbrukning.

Eller så föreslår man stallägaren att köpa en elvärmd balja (eller flera), och kostnaden fördelas ut på samtliga hyresgäster.

I stallet brukar någon form av isolerad hink eller två baljor i varandra med lite tunn cellplast emellan (gnagsäkrat) kunna fungera rimligt ner till 15 minusgrader iallafall.
 
Går din häst i egen hage? Om inte, hjälps du och den/de andra hästägaren/hästägarna åt med att fylla på vatten ute? Det är asjobbigt med vattnet just nu. Min ponny går tillsammans med en annan ponny i samma storlek (modell lite mindre), och de dricker i vanliga fall ganska lite ute. De dricker väl i och för sig inte mer nu, men eftersom stora delar av vattnet automatiskt försvinner när den som släpper ut hästarna knackar bort isen är det ett evigt springande med vattnet fram och tillbaka, jämfört med när det inte är minusgrader.

Vi har försökt lösa det med att vi är fem hästägare i stallet som är i stallet på väldigt olika tider. I och med att alla de andra hästarna går i en annan hage behöver inte de fylla på vatten i "min" hage och jag behöver inte fylla på vatten i deras, men vi hjälps åt att knacka bort isen i båda hagarna när vi är i stallet. Själva stallet är ett kallstall, men det finns uppvärmd sadelkammare. Jag har satt in min spann med vatten färdigt i sadelkammaren och bett den som har insläppet bära in den i min box om det varit extremt kallt, alternativt att insläpparen knackar sönder is i alla spänner innan vederbörande tar in hästarna.

Om stallägaren är helt hopplös, suck det finns alltid såna som åker snålskjuts på att vi andra inte vill att en persons lathet ska gå ut över hästarna, hade jag pratat med de andra som står i stallet om ni kan hjälpas åt. De lär ju sitta i samma sits som du om stallägaren är så krånglig. Har stallägaren egen häst i stallet? I så fall kan man ju tycka att hen borde vara intresserad av att henoms egen häst ska ha vatten om inte annat? Självklart är ju situationen en helt annan om stallägaren bara hyr ut boxplatser och inte har något mer med hästarna att göra, då är det svårt att ställa några krav.
 
kan ni inte försöka förhandla det med stallägaren att hen fyller vatten i boxarna då de tas in?. behöver inte vara varmvatten men bara så att de har vars en eller två hinkar med vatten att dricka sig otörstiga ur då de tas in.
och sen att alla bidrar med en peng för att köpa in en termobar till hagen.


jag har eget kallstall, tömmer vattnet i boxarna på morgonen och fyller direkt innan jag tar in. vattnet är fruset på morgonen men de har i alla fall fått i sig en 20L var.
sen fyller jag på i den isolerade tunnan utomhus på morgonen. det är då fruset där med så får slå hål och fiska upp isbitarna.

har oftast inte så många veckor med minusgrader så klarar mig utan uppvärmt vatten.
 
Har man kallstall, och det är kallare än -15, så är det problem med vattenhinkar som fryser. Finns det ingen el (lampor, eluttag) i stallet? Man kan ha en elvärmd thermobar i stallet, eller en isolerad thermobar utan el, det finns också ett märke av isolerad hink. I bägge fallen så är det relativt dyrt. Thermobar eller hink utan el, borde hålla ljummet vatten flytande längre än en "vanlig" hink.

Du skulle ju kunna skaffa en egen thermobar/isolerad hink till din box?

Att skaffa en Thermobar eller motsvarande till hagen, kostar några kronor, men borde delas av alla hästar i hagen, som man kan fördela kostnaden på. Där kan man tycka att stallägaren skulle kunna fråga hästägarna, om de är villiga att ge en engångsbetalning på karets (plus sladdar) kostnad delat med antalet hästar.

Normalt kan man dra ut en skarvsladd (230v) till någon lämplig punkt, där transformatorn till 24v sitter, och så står karet i hagen.


Finns isolerad thermohink där den isolerade delen skruvas i väggen och hinken är lös. Kostar ca 1800. En sån ska jag skaffa till nästa vinter.
 
Vad synd att stallägaren inte vill/kan hjälpa till och ge varmvatten i boxen. När de ändå har insläpp vore det väl inte alltför jobbigt att ha en dunk med varmvatten och fylla på i hinkarna? I våra uteboxar fyller vi hinkarna halvvägs och så fyller stallägaren på med varmvatten vid insläpp. På vardagarna tar jag för det mesta in min häst själv och fixar även vattnet men på helgerna är den hjälpen väldigt värdefull då min häst annars inte skulle ha något att dricka i boxen på hela natten.
 
Vad synd att stallägaren inte vill/kan hjälpa till och ge varmvatten i boxen. När de ändå har insläpp vore det väl inte alltför jobbigt att ha en dunk med varmvatten och fylla på i hinkarna? I våra uteboxar fyller vi hinkarna halvvägs och så fyller stallägaren på med varmvatten vid insläpp. På vardagarna tar jag för det mesta in min häst själv och fixar även vattnet men på helgerna är den hjälpen väldigt värdefull då min häst annars inte skulle ha något att dricka i boxen på hela natten.
Jobbigt eller inte beror på, själv har jag inte varmvatten i stallet utan får gå in och upp på andra våning och ta vatten i badkaret för att fylla en dunk en spann eller kanna kan jag ta från markplan i duschen inne så det skulle kunna bli många gånger med skor på och av beroende på antal hästar.
 
Jobbigt eller inte beror på, själv har jag inte varmvatten i stallet utan får gå in och upp på andra våning och ta vatten i badkaret för att fylla en dunk en spann eller kanna kan jag ta från markplan i duschen inne så det skulle kunna bli många gånger med skor på och av beroende på antal hästar.

Om man inte har vettiga faciliteter kanske man inte ska ha inackorderingar.....
Ska folk ta med varmvatten hemifrån?

Jag kommer inte att ha rinnande vatten alls i mitt stall men det är 20 m från huset och kommer bara att hysa mina egna hästar, dvs jag får gå in och hämta varmvatten på vintern, kallvatten finns i kranen ute (med värmekabel på vintertid).
 
Vad synd att stallägaren inte vill/kan hjälpa till och ge varmvatten i boxen. När de ändå har insläpp vore det väl inte alltför jobbigt att ha en dunk med varmvatten och fylla på i hinkarna? I våra uteboxar fyller vi hinkarna halvvägs och så fyller stallägaren på med varmvatten vid insläpp. På vardagarna tar jag för det mesta in min häst själv och fixar även vattnet men på helgerna är den hjälpen väldigt värdefull då min häst annars inte skulle ha något att dricka i boxen på hela natten.

Som många skrivit är det ju avtalet som reglerar detta men jag tycker också att det är normalt vett att se till att hästarna har flytande vatten i boxen till natten. Jag hade inte kunnat se ev. Inackorderingar i ögonen om jag krävt att de skulle sätta sig i bilen och köra t stallet bara för att kolla till en vattenhink. Urdålig för miljön är det oxå.
 
Jag hade inte kunnat se ev. Inackorderingar i ögonen om jag krävt att de skulle sätta sig i bilen och köra t stallet bara för att kolla till en vattenhink. Urdålig för miljön är det oxå.

Och jag hade inte kunnat se stallägaren i ögonen om jag krävde att denna skulle se till så att min häst har vatten. MIN häst MITT ansvar. Betala för den tjänsten eller gå ihop med andra i stallet absolut, men inte räkna med att stallägaren automatiskt ska ta på sig det
 
Och jag hade inte kunnat se stallägaren i ögonen om jag krävde att denna skulle se till så att min häst har vatten. MIN häst MITT ansvar. Betala för den tjänsten eller gå ihop med andra i stallet absolut, men inte räkna med att stallägaren automatiskt ska ta på sig det

Jag utgår ifrån hur JAG skulle känna som stallägare. JAG kör i nuläget en extra tur till stallet för att nattfodra eftersom stallägaren tycker att det är ok att göra det kl 7 på kvällen. JAG kräver inte att hen ska gå ut en extra gång men jag ska å andra sidan bara stå där några månader till sen tas hästarna hem permanent.
 
Jag utgår ifrån hur JAG skulle känna som stallägare. JAG kör i nuläget en extra tur till stallet för att nattfodra eftersom stallägaren tycker att det är ok att göra det kl 7 på kvällen. JAG kräver inte att hen ska gå ut en extra gång men jag ska å andra sidan bara stå där några månader till sen tas hästarna hem permanent.

Om det är ok att nattfodra då beror väl på hur mycket grovfoder hästarna får, om dom har nät, när dom får morgongivan och hur pass fort hästarna äter sin nattgiva?
 
Om det är ok att nattfodra då beror väl på hur mycket grovfoder hästarna får, om dom har nät, när dom får morgongivan och hur pass fort hästarna äter sin nattgiva?

2,5 kg till 650 kg häst som står på spån.....
Men folk gör ju som dom vill....

Jag har inte "fri" tillgång till mina ponnyer men dom har iallafall äthalm utöver hö. Jag tycker ändå inte att kl 19 är okej. Dessutom vill jag gärna att nån kollar till hästarna så allt är ok inför natten, men så tänker uppenbarligen inte alla.
 
2,5 kg till 650 kg häst som står på spån.....
Men folk gör ju som dom vill.

Ja dom gör ju det. Dom väljer även om dom vill vara trevliga eller inte....

Sedan beror det som sagt var även på när dom får morgongivan. Går det inte att fixa så stallägaren ger din häst mer eller får han/hon/dom när dom fodrar för natten annars? Men du är en bra ägare som åker och ser till att ge nattfodring senare själv. Inte alla som gör det!
 
Ja dom gör ju det. Dom väljer även om dom vill vara trevliga eller inte....


Sedan beror det som sagt var även på när dom får morgongivan. Går det inte att fixa så stallägaren ger din häst mer eller får han/hon/dom när dom fodrar för natten annars? Men du är en bra ägare som åker och ser till att ge nattfodring senare själv. Inte alla som gör det!

Kvälls/nattfodret ligger i boxen när dom tas in, vilket är mellan 18.30 och 19.30 ungefär på vintern.

Som sagt är d bara några månader kvar så jag orkar inte ens lyfta saken. Jag vill inte att mina ska ha ätit upp kl 20-21 och dom får inte fri tillgång så jag kör för det mesta en extra vända.
Kan tillägga att det är ca 20 m från boningshus till stallet.
 
Senast ändrad:
Om man inte har vettiga faciliteter kanske man inte ska ha inackorderingar.....
Ska folk ta med varmvatten hemifrån?

Jag kommer inte att ha rinnande vatten alls i mitt stall men det är 20 m från huset och kommer bara att hysa mina egna hästar, dvs jag får gå in och hämta varmvatten på vintern, kallvatten finns i kranen ute (med värmekabel på vintertid).
Alla väljer ju stall efter sina egna önskemål, hade jag inte haft hästarna hemma vet jag vilket stall jag skulle välja och det stallet saknar oxå varmvatten men har dröm hagmarker som står högt på önskelistan, gården ägare vet som mest var som är fram och bak på en häst.
 
TS har i inledningen skrivit om "kallhyra" och då får man nog förmoda att vatten faller på TS.
Begreppet kallhyra betyder ju egentligen att man hyr lokal och själv ansvarar för skötseln.

Jag var tvungen att läsa två gånger, men det står faktiskt ingenting om kallhyra i inledningen, däremot:
"Jag har min häst inackorderad i ett kallstall och betalar dyr stallhyra"
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 069
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 563
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 805
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 049
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp