Vad läser du just nu?

Tips på era bästa fantasy böcker?

Självklara:
Lord of The Rings av Tolkien
Harry Potter av JK Rowling

Riktigt bra:
Fourth Wing och Iron Flame (Empyrean-serien 2/5 utgivna) av Rebecca Yarros
Guild codex: Spellbound av Annette Marie
Stardust av Neil Gaiman
A Discovery of Witches av Deborah Harkness
Mistborn-serien av Brandon Sanderson

Om serien blir klar (hade varit på listan av självklara om jag fortfarande trodde att den skulle bli klar):
A Song of Ice and Fire av G.R.R. Martin
 
Vi gav Allan Mann en sista chans men det blev inte bättre. Tror att inläsaren gjorde sitt till för att göra boken ännu tråkigare 🙈 satte igång Livvakten Carl istället, efter att jag hört honom i Morgonpasset på P3. Han har inte skrivit själv utan "berättat" för en författare, vilket ofta är ett klokt val. Men han gör uppläsningen själv vilket funkar bra. Har inte hunnit lyssna klart på hela men större delen, och det är en intressant historia han har. Lite väl mycket hopp i tiden kanske ibland.

En bok jag är klar med är dock Skogen där stjärnorna slocknar av Kristin Harmel. Utspelar sig till större delen under andra världskriget, där en kvinna som växt upp i skogen hjälper de judar som gömmer sig där. Baserad på verkliga händelser tydligen. En fin bok som beskriver mänskliga relationer såväl som mycket av det fruktansvärda som skedde då.
 
Vi gav Allan Mann en sista chans men det blev inte bättre. Tror att inläsaren gjorde sitt till för att göra boken ännu tråkigare 🙈 satte igång Livvakten Carl istället, efter att jag hört honom i Morgonpasset på P3. Han har inte skrivit själv utan "berättat" för en författare, vilket ofta är ett klokt val. Men han gör uppläsningen själv vilket funkar bra. Har inte hunnit lyssna klart på hela men större delen, och det är en intressant historia han har. Lite väl mycket hopp i tiden kanske ibland.

En bok jag är klar med är dock Skogen där stjärnorna slocknar av Kristin Harmel. Utspelar sig till större delen under andra världskriget, där en kvinna som växt upp i skogen hjälper de judar som gömmer sig där. Baserad på verkliga händelser tydligen. En fin bok som beskriver mänskliga relationer såväl som mycket av det fruktansvärda som skedde då.

Trist, men så är det ibland. Jag lyssnade mig igenom Infiltratören om Peter Rätz en gng, och storyn var riktigt bra men inläsaren och tillika författren var så dryg så jag gav upp flera ggr. Kädes som att bokens syfte mest handlade om författarens egen förträffighet.

Livvakten Carl ligger i min pipeline, ser fram emot en recension :)
 
Jag fortsätter med De sju systrarna-serien och har nu läst tredje boken, Skuggsystern. Bäst hittills tycker jag! Ska ta ett par böcker emellan innan jag fortsätter med fjärde.

Just nu läser jag Det sista han sa av Laura Dave (bara några kapitel in, lovande) och Harry Potter and the goblet of fire (läser hela serien igen för hundrade gången cirka men länge sen nu, har lyssnat ett par gånger bara på senaste åren).
 
Lyssnade klart på Herrarna sattes oss hit: om tvångsförflyttningarna i Sverige av Elin Anna Labba. Ruskig och väldigt viktig bok om hur samerna behandlats i historien, som inte är allt för långt tillbaka. Borde ingå i skolundervisningen om vår egen historia. 3,5 tim lång och lättlyssnad, så alla orkar verkligen med den också...

Började sedan på Femton år: den revolutionära våren av Vigdis Hjort. Får tyvärr inse att jag börjar ge upp författaren. Lyssnade på ett par bra böcker av henne men därefter har jag inte orkat igenom 2-3 st därefter... borde betyda nåt.
 
Jag fortsätter med De sju systrarna-serien och har nu läst tredje boken, Skuggsystern. Bäst hittills tycker jag! Ska ta ett par böcker emellan innan jag fortsätter med fjärde.

Just nu läser jag Det sista han sa av Laura Dave (bara några kapitel in, lovande) och Harry Potter and the goblet of fire (läser hela serien igen för hundrade gången cirka men länge sen nu, har lyssnat ett par gånger bara på senaste åren).

Det sista han sa har jag lyssnat på. Tyckte den var medryckande och inte helt lätt att räkna ut...
 
Sword of Truth böckerna av Terry Goodkind. De första i serien iallafall, har inte läst de senaste.
Självklara:
Lord of The Rings av Tolkien
Harry Potter av JK Rowling

Riktigt bra:
Fourth Wing och Iron Flame (Empyrean-serien 2/5 utgivna) av Rebecca Yarros
Guild codex: Spellbound av Annette Marie
Stardust av Neil Gaiman
A Discovery of Witches av Deborah Harkness
Mistborn-serien av Brandon Sanderson

Om serien blir klar (hade varit på listan av självklara om jag fortfarande trodde att den skulle bli klar):
A Song of Ice and Fire av G.R.R. Martin
Tack tack! Ska kika vidare på dessa.:heart
 
Inser att jag aldrig skrev ett utlåtande om Augustprisvinnaren Jävla Karlar :o

Tyckte storyn var bra,men lite rörigt berättad. Jag förstår dock att det varit en rörig uppväxt och eftersom det är en verklighetsskildring så tyckte jag inte att det gjorde så mkt. Jag hade kanske högre förhoppningar på den, ur ett vuxet perspektiv, men eftersom den är skriven ur ett barns, så kändes det ändå okej. Helt klart värd att lyssna på, men inget jag kommer minnas i tid och evighet.
 
Nu är den slut Richard Osmans Torsdagsmordklubben och vad jag älskar den här boken 😍 bladvändare och så mycket humor bland pensionärerna!
Ska ju finnas en uppföljare har jag förstått så den ska också läsas framöver.

Nu har jag lite andra val här hemma att läsa. Har bl.a Lucinda Rileys senaste översättning här hemma men den spar jag till ”jullovet”. Så nu lutar det åt Sophie Kinsella och Flickan från 20-talet :)
 
Nu är den slut Richard Osmans Torsdagsmordklubben och vad jag älskar den här boken 😍 bladvändare och så mycket humor bland pensionärerna!
Ska ju finnas en uppföljare har jag förstått så den ska också läsas framöver.

Nu har jag lite andra val här hemma att läsa. Har bl.a Lucinda Rileys senaste översättning här hemma men den spar jag till ”jullovet”. Så nu lutar det åt Sophie Kinsella och Flickan från 20-talet :)
Det finns tre uppföljare faktiskt 😇
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp