Vad läser du just nu?

Lyssnat på Våra förlorade hjärtan av Celeste Ng. En framtidsdystopi som utspelar sig i USA typ 50 år fram i tiden och där en stor kris utspelat sig som skylls på Kina. Efter krisen implementeras massa lagar kring att värna ”amerikansk kultur”.
Huvudperson är en ung pojke vars mamma försvunnit sen några år.

Väldigt intressant och välskriven, men skapar en del ångest för mig, då det kännas så aktuellt att alla problem i samhället skylls på en särskild folkgrupp och hur politiken drivs av mycket fördomar :(
 
Läser Morden på Mörkö av Samuel Karlsson. Första delen i en serie. Helt ok, kommer läsa fortsättningen. Gillar denna typ av lättlästa deckare.

Men nästa bok blir Guldet av Henrik Johnsson som jag fick i julklapp
 
En djupfryst man med gula byxor av Kalle Löfqvist. Helt okej, men det känns som att författaren är så väldigt angelägen om att skriva en Rolig Bok att den blir för flamsig. Jag är allt för en skruvad bok men här upplever jag att det är så viktigt att boken har ett högt tempo att det stoppas in för mycket. Men stundtals är den bra och storyn är bra i grunden. Dock retar jag mig enormt på när man inte bemödar sig om att faktagranska ens det minsta lilla.

Den hemliga våningen av Kelly Bowen. En trevlig bladvändare som utspelar sig både i nutid och i Frankrike under andra världskriget. Inget litterärt mästerverk kanske men ändå en bra bok.
 
Läste precis ut Kan innehålla spår av Tommy Roos. Av Cecilia Klang. Gillade den jättemycket och skriven på ett väldigt härligt sätt!
 
Lyssnade på Omgiven av idioter av Thomas Erikson. Pinsamt nog har jag inte tagit mig igenom den förrän nu, även om jag läst om ämnet. Började på den för flera år sedan men orkade inte med att den var så kategorisk, och lite samma känner jag väl nu med. Det är inte så enkelt med människor som den kanske vill påskina, men nu hänger jag bättre med i diskussioner IRL som härleds till just den boken...

Igår tog jag tag i att börja på Döda kvinnor förlåter inte av Katarina Wennstam. Har lyssnat en timme och nja, den är inte direkt medryckande. Men jag ger den kanske en timme till så ser vi om jag fångas in...
 
Jag har precis avslutat skyward av Brandon Sanderson. Rolig bok även om det inte är min favorit av författaren. Såg att han ska släppa fler böcker från den världen men som utspelar sig efter händelserna i denna serie. Sanderson är ju helt galen hur mycket olika världar han skapar. Tycker han kan släppa nästa archive Light bok och mistborn trilogi dock. Nu läser jag min guilty pleasure serie. He Who fights monsters. Innan jag snubblade över denna serie visste jag inte ens att genren litrpg fanns. Första böckerna hade hysteriskt roligt med konceptet. Nu längre in i serien finns temat i bakgrunden men handlingen och karaktärerna är det viktiga
 
Har precis avslutat Elly Griffiths Den sista utgrävningen - den sista boken i serien om Ruth Galloway. Jag har verkligen uppskattat böckerna då de inte bara är en deckarhistoria, den handlar också om arkeologi, historia, myter, gamla könsroller och nya, och mycket mer. Dessutom har de ett väldigt intressant persongalleri. Känns väldigt tomt nu efter att jag lagt boken ifrån mig.
 
Har precis avslutat Elly Griffiths Den sista utgrävningen - den sista boken i serien om Ruth Galloway. Jag har verkligen uppskattat böckerna då de inte bara är en deckarhistoria, den handlar också om arkeologi, historia, myter, gamla könsroller och nya, och mycket mer. Dessutom har de ett väldigt intressant persongalleri. Känns väldigt tomt nu efter att jag lagt boken ifrån mig.
Det låter som något jag ska lägga på min läslista.
 
Visa bifogad fil 134264
Den här gick snabbt att läsa ut. Helt okej bok, absolut en bladvändare med högt tempo. Men jag tycker att huvudkaraktärens/berättarens reaktioner till allt som hände var ganska märkliga och inte helt realistiska. Det gjorde att jag hade svårt att relatera till henne.
Håller verkligen med dig, dels huvudkaraktärens reaktioner, och dels hur de lyckades lista ut vissa saker så snabbt. Vissa saker gick de rakt på utan en massa blindspår och omvägar.
 
Har precis avslutat Elly Griffiths Den sista utgrävningen - den sista boken i serien om Ruth Galloway. Jag har verkligen uppskattat böckerna då de inte bara är en deckarhistoria, den handlar också om arkeologi, historia, myter, gamla könsroller och nya, och mycket mer. Dessutom har de ett väldigt intressant persongalleri. Känns väldigt tomt nu efter att jag lagt boken ifrån mig.
Åh, hade missat att det kommit en ny. Men bra att veta att det är sista i serien innan man börjar 😢
 
Jag har precis avslutat skyward av Brandon Sanderson. Rolig bok även om det inte är min favorit av författaren. Såg att han ska släppa fler böcker från den världen men som utspelar sig efter händelserna i denna serie. Sanderson är ju helt galen hur mycket olika världar han skapar. Tycker han kan släppa nästa archive Light bok och mistborn trilogi dock. Nu läser jag min guilty pleasure serie. He Who fights monsters. Innan jag snubblade över denna serie visste jag inte ens att genren litrpg fanns. Första böckerna hade hysteriskt roligt med konceptet. Nu längre in i serien finns temat i bakgrunden men handlingen och karaktärerna är det viktiga
Nästa Stormlight archive, och sista i den här vändan, är väl i stort sett klar nu? Men tiden kunde gärna gå lite snabbare, kan man tycka.
 
Annapurna: a woman's place av Arlene Blum som jag läste klart för ett tag sen rekommenderas varmt. Återberättar den första kvinnliga expeditionen till Anapurna och bestigningen av berget 1978, inkl. med bilder. Det var ett helt annat åtagande att bestiga ett berg på den tiden och fortfarande kontroversiellt av kvinnor att syssla med bergsklättring (många betvivlade att de hade vad som krävs, en del blev nekade att ens bestiga berg men fick gärna komma med för att utföra "matlagningssysslor" vid Basecamp). Fascinerande att läsa om de olika kvinnornas personligheter, deras driv, och såklart bestigningen.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 120
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp