Vad läser du just nu?

Läste klart Fourth Wing igår och den var bra och jag har bok nr2 liggande redo att läsas :D

Har tänkt på att vissa författare är väldigt tydliga med var de har fått sin inspiration ifrån och andra lite mer subtila där det blir lite mindre igenkänning från andra böcker.
 
Läste klart Fourth Wing igår och den var bra och jag har bok nr2 liggande redo att läsas :D

Har tänkt på att vissa författare är väldigt tydliga med var de har fått sin inspiration ifrån och andra lite mer subtila där det blir lite mindre igenkänning från andra böcker.
Läste Fourth Wing och Iron Flame under jul/ nyår. Älskar drakarna.:love:

Man kan absolut se vart hon har funnit sin inspiration ifrån. :D
 
Jag har tittat lite på den men känner mig tveksam då det alltid trycks så mycket på romantiken. Jag älskar fantasy men vill ha diskbänksrealism i relationerna. Hur mycket av tyngdpunkten ligger på romansen?

Såg nu att ljudboken på archive Light släpps först i december. Det känns orimligt långt bort. Drömmer om att kanske kunna hinna läsa den på semestern i sommar om boken släpps innan men tror inte det är realistiskt med en 1 åring
 
Fick hem lite nya böcker idag. Så taggad på dessa. :love:

IMG_9325.jpeg
 
Jag har tittat lite på den men känner mig tveksam då det alltid trycks så mycket på romantiken. Jag älskar fantasy men vill ha diskbänksrealism i relationerna. Hur mycket av tyngdpunkten ligger på romansen?

Såg nu att ljudboken på archive Light släpps först i december. Det känns orimligt långt bort. Drömmer om att kanske kunna hinna läsa den på semestern i sommar om boken släpps innan men tror inte det är realistiskt med en 1 åring
Om du gillar fantasy men inte vill ha så mycket romance så kan jag tipsa om Throne of glass serien. Så himla bra, bästa serien jag hittills har läst. Lite seg de första böckerna men sen drar det verkligen igång. Så värd att läsa, ett riktigt mästerverk!
 
Jag har tittat lite på den men känner mig tveksam då det alltid trycks så mycket på romantiken. Jag älskar fantasy men vill ha diskbänksrealism i relationerna. Hur mycket av tyngdpunkten ligger på romansen?

Såg nu att ljudboken på archive Light släpps först i december. Det känns orimligt långt bort. Drömmer om att kanske kunna hinna läsa den på semestern i sommar om boken släpps innan men tror inte det är realistiskt med en 1 åring
Jag skulle säga att böckerna är luft utan romansen. Vi har läst dem i min bokklubb och det läggs inte många pinnar i kors för att bygga upp fantasyelementen, utan det är din traditionella "bad boy" fantasi det handlar om. Med dysfunktion som krydda. Jag personligen finner böckerna väldigt triggade på fel sätt på grund av romansen, medan andra element är ganska intressanta men inte får tillräckligt med utrymme.
Jag skulle råda att läsa Howl's Moving Castle istället för lite romans och mycket whimsy, eller kanske en av T. Kingfisher'' böcker för fantasy med lite krydda av romans, typ Nettle and Bone.
 
Jag skulle säga att böckerna är luft utan romansen. Vi har läst dem i min bokklubb och det läggs inte många pinnar i kors för att bygga upp fantasyelementen, utan det är din traditionella "bad boy" fantasi det handlar om. Med dysfunktion som krydda. Jag personligen finner böckerna väldigt triggade på fel sätt på grund av romansen, medan andra element är ganska intressanta men inte får tillräckligt med utrymme.
Jag skulle råda att läsa Howl's Moving Castle istället för lite romans och mycket whimsy, eller kanske en av T. Kingfisher'' böcker för fantasy med lite krydda av romans, typ Nettle and Bone.
Ja det är väldigt mycket ”romantik” och jag kunde inte sätta ord på det men bad boy är precis vad det är precis som du skriver!

Och lite allmänt:
Jag tycker ändå boken var bra. Hade kunnat vara utan romansen helt och hållet och mer fokus på drakarna men men man kan inte få allt här i livet :) så nu ska jag påbörja bok två :D
 
Jag har precis läst ut Slutet av Mats Strandberg. Har lite svårt att skaka av mig domedagskänslan nu direkt efteråt. Det märks såklart att det är en ungdomsbok men den var bra, kanske inte direkt spännande men jag ville veta vad som skulle hända härnäst. Även om det redan från början var klart hur det skulle sluta.
 
Bokälskare av Emily Henry - en mysig bok med mycket känslor och trevliga karaktärer.

Håller också på och läser om Björnstad-trilogin, det spelar tydligen ingen roll att jag läst den innan för jag gråter lika hejdlöst trots att jag vet vad som ska hända. Men de är så, så bra.
 
Bokälskare av Emily Henry - en mysig bok med mycket känslor och trevliga karaktärer.

Håller också på och läser om Björnstad-trilogin, det spelar tydligen ingen roll att jag läst den innan för jag gråter lika hejdlöst trots att jag vet vad som ska hända. Men de är så, så bra.
Så är det för mig med alla Backmans böcker. Utom kanske Folk med ångest.
 
Lyssnat färdigt på Bokbindaren i Oxford av Pip Williams. Den utspelar sig skapligt parallellt till De förlorade ordens bok av samma författare, och vissa bakrundskaraktärer är samma.

Boken handlar om en ung kvinna som lever med sin tvillingsyster på en kanalbåt och arbetar på ett bokbinderi under början av 1900-talet. Systern har en intellektuell funktionsnedsättning och huvudpersonen brottas med att ta hand om henne och att följa sina egna drömmar och överleva.
Tyckte jättemycket om den!
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 121
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp