Vad läser du just nu?

Snart klar med lyssnandet på "Juljitter på Fjölleby camping del 1" av Avanna Larsson. Som vanligt rätt befriande och trevlig lyssning med kvinnor som är kapabla att ta hand om sig :D Finns tidigare böcker om campingen plus några utan den. Detta verkar vara en adventskalender i 4 delar vilket blir mysigt!

På jultemat har jag även plöjt "En snöängel till jul" av Sara Molin mfl. Blev lite irriterande mot slutet men en mysig bok ändå där vänskap bildas på oväntade sätt. Lyssnat(/läst ibland) på hennes böcker i November och mycket lättsamt, lite lärorikt och utan hysteriskt "pinsamma" sexbeskrivningar;)
 
Har just läst Miljardären av Thomas Erikson.
Tänkte att det kunde vara intressant med tanke på hans tidigare böcker i annan genre.
Jag hade trevligt när jag läste den, men kommer nog inte att minnas den så länge.
Gissade faktiskt hyfsat tidigt vem som var "the bad person" och återvände till h*n i tanken lite då och då.
 
Har lyssnat färdigt på alla Vampire knitting club-böcker. Nu vet jag inte alls vad jag ska läsa, men hittade ett par böcker i en bokkorg på jobbet så jag får väl se om någon av dem lockar.
 
Jag har läst ut Döda kvinnor förlåter inte nu. På det hela gillade jag den, lättsmält och bra flyt, fin bild av sekelskiftesstockholm, både miljön och kvinnornas situation i olika klasser. Sen är den ju genomsyrad av 2020-talsresonemang, och ibland blir den lite övertydlig, men jag kan leva med det. Den räckte precis för tågresorna till och från Stockholm, perfekt.

Var lite sugen på att lyssna på den. Har dock lite svårt för författaren så har inte kommit till skott, men sätter kanske upp den i kön...
 
Den är verkligen speciell. Jag gillade den, men gav samtidigt inte mersmak att se om författaren skrivit fler böcker.

Blev klar med boken igår, började gilla den alltmer vartefter men är samtidigt besviken på slutet. Däremot kan man ju se igenom själva storyn med det faktum att det är en hel hög medberoende i grytan.
 
Lyssnade på första fyra timmarna av boken om Allan Mann av Thomas Tynander. Kommer inte lyssna vidare, den är alldeles för seg och författaren hade gjort sig själv en tjänst genom att korta ner den duktigt. Det är dock i grunden en intressant historia så jag ska se om jag hittar någon annan bok om Mann.
 
Lyssnade på första fyra timmarna av boken om Allan Mann av Thomas Tynander. Kommer inte lyssna vidare, den är alldeles för seg och författaren hade gjort sig själv en tjänst genom att korta ner den duktigt. Det är dock i grunden en intressant historia så jag ska se om jag hittar någon annan bok om Mann.

Ja den var jäkligt seg att komma in i, men tyckte det blev som att när man "lärt känna" Allan så var man tvungen lyssna vidare ändå... jag har å andra sidan en förmåga att nöta mig igenom sega böcker om jag gillar storyn, jag lyssnar när jag är ute med hund, kör bil, springer osv och då går timmarna. Däremot orkade jag verkligen inte ta mig igenom Doktor Glas och andra klassiker jag gett mig på. Tyvärr. Känns som allmänbildning att läsa/lyssna på dem.
 
H. P Lovecraft; the complete fiction. Är ju på engelska och varje novell tar lite längre tid då vissa ord inte är så vanliga idag. Tog lite tid innan jag förstod att ”gay’ betyder glad eller uppåt. 😀
Innan dess har jag läst Edgar Allan Poe. Dock har jag några noveller kvar där.
 
Ja den var jäkligt seg att komma in i, men tyckte det blev som att när man "lärt känna" Allan så var man tvungen lyssna vidare ändå... jag har å andra sidan en förmåga att nöta mig igenom sega böcker om jag gillar storyn, jag lyssnar när jag är ute med hund, kör bil, springer osv och då går timmarna. Däremot orkade jag verkligen inte ta mig igenom Doktor Glas och andra klassiker jag gett mig på. Tyvärr. Känns som allmänbildning att läsa/lyssna på dem.
Ja när han väl började göra något i Finland blev den mer intressant, men jag tycker att den är lite väl dramatiserat för min smak, det tar liksom för mycket plats från det som verkligen hände. Vi gav den ändå 4h i bilen, men jag är inte bra på att ta mig igenom sega böcker 😅
 
H. P Lovecraft; the complete fiction. Är ju på engelska och varje novell tar lite längre tid då vissa ord inte är så vanliga idag. Tog lite tid innan jag förstod att ”gay’ betyder glad eller uppåt. 😀
Innan dess har jag läst Edgar Allan Poe. Dock har jag några noveller kvar där.
Om du gillar att lyssna på skräck så finns även en bra youtube-kanal "Dark Somnium" med en blandning verk.

Rekommenderar även boken "Roadside Picnic" av Arkady och Boris Strugatsky.
 
Ja när han väl började göra något i Finland blev den mer intressant, men jag tycker att den är lite väl dramatiserat för min smak, det tar liksom för mycket plats från det som verkligen hände. Vi gav den ändå 4h i bilen, men jag är inte bra på att ta mig igenom sega böcker 😅

Norgedelen var den bästa, synd att du missade den 😏
 
Mistborn av Brandon Sanderson. Fick upp den återkommande från booktoks i reels på instagram (gud så ungdomligt det lät!!) och blev sugen. Bara kommit några kapitel in men jag är positivt överraskad så här långt!
Fantasy med en väldigt egen värld och magi, blandat med typ Oceans eleven.
 
Jag är glad för mina bokklubbar, i den ena har vi just läst Döda kvinnor förlåter inte, bra men lite för 2023 ibland i resonemang. Men jag kommer nog läsa fortsättningen, i andra bokklubben läser vi Systrarna av Jonas Hassen Khemiri och jag är kluven typ halvvägs. :)
I första bokklubben ska vi läsa Ödet och hoppet i januari och därefter Kejsaren av Portugalien och sen gå och se teatern som sätts upp i vår på lokal teatern. :)
 
Jag är glad för mina bokklubbar, i den ena har vi just läst Döda kvinnor förlåter inte, bra men lite för 2023 ibland i resonemang. Men jag kommer nog läsa fortsättningen, i andra bokklubben läser vi Systrarna av Jonas Hassen Khemiri och jag är kluven typ halvvägs. :)
I första bokklubben ska vi läsa Ödet och hoppet i januari och därefter Kejsaren av Portugalien och sen gå och se teatern som sätts upp i vår på lokal teatern. :)
Vad betyder att den var lite för 2023 i resonemangen?🤓
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp