Vad läser du just nu?

Jag har läst ut Döda kvinnor förlåter inte nu. På det hela gillade jag den, lättsmält och bra flyt, fin bild av sekelskiftesstockholm, både miljön och kvinnornas situation i olika klasser. Sen är den ju genomsyrad av 2020-talsresonemang, och ibland blir den lite övertydlig, men jag kan leva med det. Den räckte precis för tågresorna till och från Stockholm, perfekt.
 
Har varit med i nån tidigare tråd tror jag, men det har blivit lite snålt på bokfronten sen jag fick barn... Det bästa med att börja jobba efter föräldraledigheten var att få sitta med en bok på bussen på väg till kontoret - utan att bli störd..! :laugh:

Just nu är det "och så var hon borta" av Lisa Jewell som är mitt resesällskap.
Jag tror det bästa är att faktiskt köpa fantasy böcker som översätts till svenska. Ju större efterfrågan så kommer nog fler böcker att översättas.
 
Angående fantasy på engelska och översätta, jag ska inte säga att jag vet stensäkert att det är så här och att det är hela förklaringen. Men det finns så enormt mycket fantasy på engelska, och det är så många som läser på originalspråk att det sällan blir tillräckligt stor utgivning för att vara lönsamt för de svenska förlagen att köpa rättigheterna och betala en översättare. Det ska till riktigt stora och kända serier för det, kanske såna som blir tv-serier. Det handlar ju om marknadsföring också.

Ibland kanske man som läsare börjar läsa en serie för att man ser den på svenska, och så blir man otålig och fortsätter på engelska för att de böckerna redan finns ute. Och så dalar den svenska försäljningen och förlaget drar sig för att göra en liknande satsning igen.
Så har det blivit för mig, har börjat serien på svenska och får avsluta den på engelska. Har dock mejlat ett förlag och frågat om dom tänkt översätta resterande böckerna i serien men fått till svar att det inte hade tagits några beslut angående det. Vill inte vänta flera år på böcker som kanske inte översätts. Men hade jag fått svaret att dom jobbar på att översätta resterande böckerna i serien och släpps inom 1-2 år så hade jag absolut kunnat vänta. Då jag föredrar att läsa på svenska. :)
 
Just nu läser jag Cilkas resa av Heather Morris

Fick denna bok av en kollega som tyckte jag skulle läsa den. Har dock bara läst dryga fyrtio sidor i den så kan inte säga så mycket. Men början känns lovande.
 
Jag har precis läst boken om "Allan Mann, svensken som stred mot Hitler och Stalin". Oerhört intressant om en man som anmälde sig frivillig i finska vinterkriget, sedan slogs i Norge mot tyskarna, blev utbildad i England som fallskärmshoppare och i närstrid. Han var också kurir mellan Sverige och det ockuperade Norge där han gjorde 52 uppdrag, hela tiden med risk för eget liv. Han var bondson från Töreboda och hans filosofi var att "när det brinner i granngården kan man inte stå med händerna i byxfickorna, då hjälper man till". Sveriges mest dekorerade soldat. Jag hade aldrig hört talas om honom innan men blev helt fascinerad av detta levnadsöde. Kan verkligen rekommenderas!
 
Har precis börjat på "Sveriges långa historia" av Jonathan Lindström. Tänker läsa den i takt med att jag ser avsnitten från motsvarande tidsperiod i SVT:s serie "Sveriges historia".
 
Håller på med The vampire knitting club, helmysig serie så tack till den som tipsade om den 😍

Har också äntligen lyssnat färdigt på sista boken i Lars Wilderängs trilogi om Hanna Hjerta. Har haft den som bilåkningsbok tillsammans med pojkvännen, men vi är så dåliga på att lyssna och bra på att prata så det har tagit alldeles orimligt lång tid 😅 det hjälper heller inte att den sista boken var helt outhärdligt tråkig, det hände i princip ingenting förrän precis i slutet. Dessutom är Wilderängs styrka definitivt inte i personbeskrivningar och mänskliga relationer, var rent av pinsamt att lyssna stundtals.
 
Har precis börjat på "De hemliga breven" av Alva&Gunnar Myrdal och Jan Myrdal. Inledningen (som jag inte är färdig med) av Bosse Lindquist ger en intressant inblick i svensk politik, men även en introduktion till makarna Myrdal. Sen kommer då de hittills hemliga breven som illustrerar förhållandet till Jan och vänder upp och ner på det som han skrev i sina barndomsskildringar.

Superintressant läsning hittills!
 
Jag har läst ut Lektioner i kemi - jag gillade den! Nu läser jag Malin Persson Giolitos Bortom varje rimligt tvivel. Välskriven och lätt attt dras in i. Jag kommer troligen bli klar med den på tåget till Stockholm imorgon, så ikväll köpte jag Torbjörn Flygts Slugger och Alba Mogensens Hon den roliga. Någon som läst dem?
 
Precis läst ut Lessons in chemistry, när jag väl kom in i den blev jag helt besatt och plöjde den på två dagar, superfin bok.

Men vad ska jag läsa nu? Här är ett (litet) urval ur min ”ej läst än”-hög:

IMG_1187.jpeg
 
Äntligen är mina böcker på väg med posten. Ska läsa "K2" av Ed Viesturs och "Where You'll Find Me" av Ty Gagne. Hoppas på intressant läsning. Precis läst klart "Annapurna - A Woman's Place" av Arlene Blum. Rekommenderar!
 
Jag har precis läst om och klart alla tre böcker av Jojo Moyes om Louisa Clark och Livet efter dig.

Nu sitter jag på tåget och har Richard Osmans bok Torsdagsmordklubben i handen och läst de första fem kapitlen och han skriver helt klart i min stil :up:
Tack snälla för tipset!
 
Jag har precis läst boken om "Allan Mann, svensken som stred mot Hitler och Stalin". Oerhört intressant om en man som anmälde sig frivillig i finska vinterkriget, sedan slogs i Norge mot tyskarna, blev utbildad i England som fallskärmshoppare och i närstrid. Han var också kurir mellan Sverige och det ockuperade Norge där han gjorde 52 uppdrag, hela tiden med risk för eget liv. Han var bondson från Töreboda och hans filosofi var att "när det brinner i granngården kan man inte stå med händerna i byxfickorna, då hjälper man till". Sveriges mest dekorerade soldat. Jag hade aldrig hört talas om honom innan men blev helt fascinerad av detta levnadsöde. Kan verkligen rekommenderas!

Den är fantastisk!
 
Jag lyssnade precis på Din stund på jorden av Vilhelm Moberg. Riktigt bra, underbart språk. Bra uppläsare (Ivar Wiklander). Rekommenderas, mkt lätt att ta till sig även för mig som generellt sätt har svårt med de gamla storheterna... Jag tycker att den speglar en svunnen tid väldgt bra, genom en tillbakablick från en åldrande man. Och hans tankar och funderingar kring livet, och hur mönster upprepas i generationerna. Mkt bra bok.

Lyssnade innan på Gröna bubblor: Om etanolhaverier, kraschade vindkraftverk och bananer i Sverige av Christian Sandström vilket är en samhällsskildrande bok om den gröna omställningen och hallelujastämningen kring den. Mkt intressant om hur politiker och allmänhet luras i den tid vi lever i, hur dyrt det står skattebetalrna och vem som egentligen tar vinsterna. Borde lyssnas på av alla, ffa politiker. Lite tråkig uppläsning men den är under 3 timmr så ni står ut, jag lovar....

Lyssnar just nu på Min syster, seriemördaren av Oyinkan Braithwaite. En lätt humoristisk bok om ett syskonpar som är helt olika varandra. Den ena systern råkar av nån märklig anledning mörda sina älskare medan den andra får städa upp... har precis börjt med den och den är olik det mesta jag brukar lyssna på. Blir intressant.
 
Lyssnar just nu på Min syster, seriemördaren av Oyinkan Braithwaite. En lätt humoristisk bok om ett syskonpar som är helt olika varandra. Den ena systern råkar av nån märklig anledning mörda sina älskare medan den andra får städa upp... har precis börjt med den och den är olik det mesta jag brukar lyssna på. Blir intressant.
Den är verkligen speciell. Jag gillade den, men gav samtidigt inte mersmak att se om författaren skrivit fler böcker.
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 034
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp