Jag tog mig med möda igenom Blodloka. Tycker hon har en förmåga att alltid ta sig vatten över huvudet.
Jag tyckte den var läsvärd!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tog mig med möda igenom Blodloka. Tycker hon har en förmåga att alltid ta sig vatten över huvudet.
Jag tyckte den var läsvärd!
Jag läste den som bok och fick lite spader på det babbliga språket. Skulle nog inte klara att lyssna på det!Alltså nu kände jag att mitt inlägg blev väldigt kort och oinformativt - men det hände spännande saker.
Det tog nog ett tag innan jag kom in i den, men jag fastnade nog framförallt för inläsningen. Först skrattade jag åt hennes extrema stockholmska, men sedan fastade jag totalt i den!
Frankenstein är en så himla underskattad bok, tror den ofta blir avvisad pga alla dåliga filmatiseringar av den, tyvärr.Jag har läst Mary Shelley´s Frankenstein och den överraskade mig. Den har aldrig intresserat mig tidigare och jag har bara haft vaga begrepp om vad den egentligen handlar om. Jag skulle inte vilja påstå att den skänkte läsglädje direkt. Det var en sån bok som man läser färdigt eftersom man bestämt sig för att göra det och eftersom den är lättläst var det ingen större bedrift. Men nu har det gått nästan en vecka sedan jag slog ihop den och jag har den fortfarande snurrande i skallen. Den ställer så intressanta etiska frågor om människovärde, vetenskap och religion. Jag är glad att jag läste den.
Nu läser jag Dickens för första gången, David Copperfield. Jag valde den eftersom jag läste att den var författarens egen favorit. Ola Larsmo har skrivit ett helt fantastiskt förord (älskar för övrigt allt Larsmo skriver) och trots att jag bara hunnit tre kapitel är jag helt fast. Jag visste inte att Dickens var så humoristisk.
Jag känner mig helt obildad när jag skriver det här inlägget. Så lite kunskap om sådana giganter. Men vad härligt det är med livet. Det finns alltid saker kvar att förundras över.
Frankenstein är en så himla underskattad bok, tror den ofta blir avvisad pga alla dåliga filmatiseringar av den, tyvärr.
David Copperfield ska väl även vara delvis självbiografisk, om jag inte minns fel. Rekommenderar även Lysande Utsikter av Dickens, om du inte redan läst den, och En Julsaga brukar vi ha högläsning ur varje jul
Tips på måsteläsning i barn och ungdom mottages tacksamt mvh lätt förvirrad bibliotekarie...
Christina Lindström kanske? Skriver både YA och för barn.Försöker läsa in mig på en del barn och ungdomslitteratur nu, har tappat det helt sen jag jobbade på skolbibliotek. Nu har jag inköpsansvar för en filial så behöver uppdatera mig en del. Igår plöjde jag hela Kristina Ohlssons serie om kidsen i Åhus, tyckte mycket om serien. Läste också Glitterflickan av Moa Eriksson Sandberg , lite ojämn men helt ok.
Tanterna på min filial älskar feelgood så jag har tagit mina första stapplande steg i genren med Det lilla bageriet på strandpromenaden av Jenny Cogan Inte kommit så långt än men hög mysfaktor! Privat läsning eller vad man ska kalla det är just nu Nina Wähäs Testamentet och lite härlig romance av Lisa Kleypas, sista delen i Bow Street Runners.
Tips på måsteläsning i barn och ungdom mottages tacksamt mvh lätt förvirrad bibliotekarie...
Christina Lindström kanske? Skriver både YA och för barn.
https://www.barnensbibliotek.se/tabid/1277/Default.aspx
Men vad lustigt att du nämner Testamentet! Så sent som i går sökte jag i tråden för att se om någon läst den, det hade ingen. Jag är nyfiken på den, är den bra?
Jag har den sista människan i bokhyllan, men inte kommit mig för att läsa den än... Men även Mary Shelley själv är väldigt fascinerande, är väldigt sugen på att läsa en ny biografi om henne som kom ut förra året (tror jag) och som, enlig recensionen, skulle ha lite mer genusperspektiv.Ja, så är det verkligen. Frankenstein har blivit en klyscha på nåt sätt. Jag vill gärna läsa "Den sista människan" också.
Enligt Larsmos förord är David Copperfield till viss del självbiografisk. Dickens skriver så fint och empatiskt ur barnets perspektiv. Jag tycker mycket om att han blandar tragik med humor. Trots att fruktansvärda saker händer så finns gott om ljusglimtar och humor. Mysigt med högläsning på jul.
Dracula var väldigt spännande. En bladvändare. Men skildringen av män och kvinnor - jag har nog aldrig läst något som så tydligt placerar könen i olika fack. Långa återkommande haranger om dygd, moral och plikt. Mannamod och moderskap. Vilket fängelse för både kvinnor och män. Men mest för kvinnor. Såklart.
Och så himla roligt med jobbet! Grattis!