Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

KL

Läste ut Åttio dagar gul i helgen. Eller läste, skummade igenom sidorna. Riktig skitbok. Nu läser jag Rosengädda, nästa! av Emma hamberg.

Jag tyckte att Ove var underbar. Lämpade över den på mamma utan att säga vem Ove påminde mig om och hon sa genast att det är ju Bosse som var ordförande i deras bostadsrättsförening. Sa ingenting till pappa innan han började läsa och efter ett par kapitel sa han genast att det låter ju precis som Bosse... men han var ju inte riktigt lika elak... ;)

Veckans bokcirkelbok (sista! :() är Vägen mot Bålberget av Therese Söderlind.

==

Undrar om någon skulle vara intresserad av att göra något liknande i form av digital bokcirkel? Inte varje vecka då kanske, men kanske en bok i månaden eller varannan vecka så att man kan låna på bibblan om man har lust istället för att köpa, som vi kan turas om att välja och ha en gemensam blogg eller annat forum för diskussion och snack om densamma? Jag ordnar gärna med det "tekniska" om någon / några är intresserade? Det har varit en underbar grej för mig och jag vill hemskt gärna fortsätta på ett eller annat sätt :)

Jag är också intresserad!

Kl

Ni som läst Agaat: tyckte ni verkligen att den var bra? Jag har läst ca 100 sidor nu och vet inte om jag vill fortsätta, tycker bara att det är jobbigt att läsa om hur grymt Agaat behandlar henne när hon är så utlämnad och sårbar. Är det så här hela boken? Är den läsvärd ändå?

Såg att någon läste Mästaren och margarita, tack för inspirationen, skall leta fram mitt gamla exemplar och läsa om. Efter den Carlos Ruiz Zafons Himlens fånge.

Jo Mästaren och Margarita var ju faktiskt rolig att ha läst! Men jag har svårt att placera mig i endera skaran av människor som verkar tycka att det är det bästa som någonsin skrivits, eller den del av befolkningen som tycker att det är obegripligt svammel.

Den var i alla fall inte svårläst som jag hade befarat utan tämligen underhållande och med ett njutbart språk.

Det jag fascinerades över, nu är det väldigt många år sedan jag läste den, är just historien och berättelse i sig. Hur tänker man för att komma på något sådant och vad vill man säga?

Jag ser framemot att läsa om den, och kom på att jag skall ta ett gäng gamla godingar på samma gång; Stäppvargen, Tärningsspelaren och Dumskallarnas sammansvärjning.

Ah! Dumskallarnas sammansvärjning är definitivt en annan "den boken MÅSTE jag läsa någon gång" - och Stäppvargen står ju här redan i hyllan och väntar.... och väntar... och väntar...

Jag har precis läst ut Agaat och tyckte att den var väldigt bra! Fortsätt läs den! Du kommer förstå precis varför stämningen mellan de två kvinnorna är som den är...

Okej, då ger jag den en till chans som poolbok. Men det känns som att jag redan listat ut hur allt hänger ihop mellan kvinnorna och ändå tycker jag att det är jobbigt att läsa om hur hon beter sig.

Fortsätter imorgon och ser om jag fastnar!

Men hon beter sig ju inte bara grymt. Det finns ju väldigt mycket kärlek också. Jag trodde också att jag hade listat ut mycket, men det finns en anledning till att den är över 700 sidor, kan man säga. Det händer så enormt mycket som gjorde att min syn på de båda kvinnorna ändrades mycket under tiden.

Men hon beter sig ju inte bara grymt. Det finns ju väldigt mycket kärlek också. Jag trodde också att jag hade listat ut mycket, men det finns en anledning till att den är över 700 sidor, kan man säga. Det händer så enormt mycket som gjorde att min syn på de båda kvinnorna ändrades mycket under tiden.
Jag måste vara genomdum för jag begriper inte ens poängen med boken. Läste precis klart den och kände mig mest rastlös och hetsig när jag läste den: "när ska den börja egentligen?". Kändes som 700 sidor babbel bara tyckte jag :( Otrolig besvikelse eftersom jag velat läsa den så länge och liksom bara förutsatte att den skulle vara en bok för mig.

Om du orkar och har lust, har du lust att berätta varför du tyckte om den?

Om du hade den som poolbok kanske det är svaret... Jag gjorde också misstaget att läsa den på stranden och egentligen kräver den mer koncentration.

Men vad jag gillade - och jag gillade den mycket - var hur långsamt historien avtäcktes så att mina egna känslor inför människorna förändrades hela tiden. T ex blev det jobbigt för mig när hon grälade med sin otäcke dominante man och jag upptäckte att det var hans argument som var bäst.:o

Och så problematiserar den nåt slags godhet och det temat lockar mig alltid...

Ja, det kanske var där felet låg. Sträckläste den i skuggan idag och nej, den bara fastnade inte.

Min uppfattning om karaktärerna var samma hela tiden. Jag satt bara och väntade på att något som skulle hända som skulle förvåna mig, få mig i gungning. Men ingenting. Den bara rullade på, med historia på historia om deras dagliga liv. Dessutom fixade jag inte dagboksanteckningarna med alla sina "&" och jobbiga meningar, inte heller de där förvirrade styckena som var hennes tankar (?) helt utan skiljetecken.

Jag vet inte men jag tyckte inte att så mycket i boken var så komplicerat egentligen.

Äsch, känner jag att jag kanske borde läsa om den. Hatar när jag känner så här för en bok - att jag är för dum för att uppskatta den.

Ja, verkligen! Känner så oftare och oftare dessutom. Vet inte om jag blir dummare och dummare eller om jag bara slutat intala mig själv att jag tycker om sånt som jag egentligen inte alls förstår mig på.

Förut läste jag ut allt jag började på, oavsett om jag avskydde det eller ej. Nu ger jag upp massa böcker, de måste liksom fånga mig på en gång annars får det vara. Börjar bli lite bortskämd tror jag, eller kanske lite lat.

Och nu: En mininovell av Selma Lagerlöf, Frid på jorden, avklarad i ett nafs. Samt parallellt påbörjade: Arto Paalisinnas Kollektivt självmord och Lesley Ann Jones bok om idolen Freddie Mercury.

Faktiskt den första Paasilinnaboken jag läser. Kan mycket väl komma att bli flera dock....

.

Äsch, känner jag att jag kanske borde läsa om den. Hatar när jag känner så här för en bok - att jag är för dum för att uppskatta den.

Ja, det är helt kass att känna så. Så har jag det också med en del böcker, dock inte denna. Fast tänk om det beror på att jag är för dum för att förstå att jag inte förstår den?:meh:

KL

Efter 130 sidor lade jag ner Oveboken. Förutsägbart, lite ansträngt och fördomsfullt. Har börjat på Innan floden tar oss av Helena Thorfinn istället.

Du är förmodligen för dum för att förstå att du är för dum för att förstå den.

Typiskt dig!

Ja. Hur vi än kokar ner det så är jag en idiot. Antar jag att din poäng är:D

Jag har ingen läslust och det är tråkigt:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022