Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

KL

Är i slutet av Eugenides Virgin Suicides men är lite lite besviken. Jag blev så tagen av Middlesex och Virgin Suicides är på intet vis dålig men inte alls som Middlesex. Har Lindenbaums Plats och Levithans Liten parlör för älskande liggande i högen så någon av dom blir det här Virgin är utläst.

KL
Jag har kommit igång med läsandet igen efter en period med bristande läslust. Just nu är det An Incomplete Revenge av Jaqueline Winspear jag slukar. Det är femte boken om Maisie Dobbs - jag läste de fyra första för rätt många år sedan, och upptäckte nu att det kommit ut sex till. Lättläst och välskrivet om tiden efter första världskriget och hur det påverkade människorna som gick igenom det.

*kl*

Har precis läst The Chalk Girl av Carol O'Connell. En deckare (jag brukar undvika deckare) som faktiskt var väldigt bra så nu ska jag prova några fler böcker av O'Connell.

kl

Jag läser om Kalla det vad fan du vill av Marianeh Bakthiari (reservation för stavningen!) Den ingår i en kurs jag ska läsa så det var en bra anledning till omläsning. Den är otroligt bra och emellanåt hysteriskt rolig (och sorglig samtidigt).

kl

Har precis varit på semester, och läste då:
Och så levde de lyckliga, av Lucy Dillon. Mysig bok som jag nästan sträckläste.
Den tomma stolen, av J K Rowling. Gillade den, även om jag hade lite svårt att hålla koll på alla karaktärer. (Typ 12 personer som alla är "huvudkaraktärer, mer eller mindre)
Utpressningen, av John Grisham. Typisk Grisham, men bra :)

Ska ikväll på börja Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Har inte läst den tidigare men min bror hyllar samtliga böcker i serien, så det ska bli kul att komma hem från jobbet idag ;)

Ska ikväll på börja Mina drömmars stad av Per Anders Fogelström. Har inte läst den tidigare men min bror hyllar samtliga böcker i serien, så det ska bli kul att komma hem från jobbet idag ;)

Dem läste jag flera gånger när jag var yngre - men det är jättelänge sedan nu. Jag läste även Vävarnas barn, Krigets barn och Vita bergens barn, tror jag de hette, som föregår Stad-serien men skrevs senare.

Slumdog gillade jag! Men då var jag redan bedårad av filmen.
Glömde ju uppdatera! Läste den på ett par dagar och AVSKYDDE den. Var i och för sig lite inställd på det, men ändå.

De böckerna älskade jag högt som barn och de gläntade på dörren till en rad andra svenska arbetarförfattare. Vilket intryck de gjorde på mig!

Jag har emellanåt funderat på att läsa om dem, men inte vågat av rädsla för att bli besviken.

Samma här. Jag fick dem av min farmor, tillsammans med Mobergs utvandrarserie. Jag tyckte mycket om båda - men mest om Fogelström samt sista delen i utvandrarserien, Sista brevet till Sverige - och jag har inte vågat läsa om dem. Min farmor läste dem i sin läsecirkel, vid hög ålder, och gav sedan serierna till alla sina barnbarn för att hon tyckte att de var så bra.

Min morfar var professor i nordiska språk och han var så glad att jag läste de där böckerna på svenska, och över att jag tyckte att Moberg och Fogelström var bättre än Lo Johansson. Den sistnämnde är verkligen tråkig.

Läser just nu Niceville av Kathryn Stockett, en skildring av amerikanska södern på sextiotalet. Orättvisor, diskriminering och ett samhälle i förändring. Typ.

*kl*

Jag är ÄNTLIGEN klar med Den stora föreställningen av Clive Barker och lättnaden är enorm! :)
Så från att inte vilja ta i en bok (eftersom jag i princip bara läser en åt gången) under hela sommaren så är jag tillbaka i känslan att det är roligt att läsa! Det är så otroligt skönt och roligt, framförallt som jag har upptäckt Elisabet Nemerts böcker som är alldeles lagom spännande, intressanta och inte allt för betungande att bläddra i :) Jag har precis läst klart Rovfåglarnas Tid och ska påbörja Den vita liljan så fort jag är klar med min omläsning av Terry Pratchetts Carpe Jugulum.

Moberg gjorde verkligen intryck på mig, men kanske främst med Rid i natt. Eyvind Johnssons romansvit Romanen om Olof minns jag också som fantastisk och den tordes jag läsa om. Jag blev inte besviken!

Senast ändrad:

Ja! Rid i natt fick vi läsa i skolan. Den gillade jag!

Insåg när jag hade skrivit mitt förra inlägg att det nog framstår som att barnens läsande är värsta familjeprojektet i min familj, och jag kan bara säga att ja, så är det. Fortfarande. Jag finner mig ofta sitta och prata med min mamma om vad min son har läst och inte läst när vi funderar på vad han borde läsa. :)

Det där finner jag såväl lite lätt skrämmande som väldigt begripligt! Jag älskar själv att diskutera läsning och att med hjälp av rätt bok locka fram läslust hos ovana läsare omkring mig. Banne mig om det inte bor en liten missionär i mig. Hu?!?

Läser just nu Niceville av Kathryn Stockett, en skildring av amerikanska södern på sextiotalet. Orättvisor, diskriminering och ett samhälle i förändring. Typ.

Jag läste den för några månader sedan (fast under The Help-titeln då). Himlans bra tyckte jag!

Nu läser jag om Musselstranden för mitt eget höga nöjes skull och tänker nog göra detsamma med Rosemarys baby.

Nu: Den store Gatsby, såsom nästa projekt i bokklubben med kollegorna. Och för en gångs skull förefaller oddsen goda för att jag ska ha läst klart boken när vi träffas för att prata om den!

Senast skulle Stolthet och fördom samt Mansfield Park ha lästs. En deltagare hade läst Stolthet och fördom samt Förnuft och känsla - uppenbart ett missförstånd beträffande den senare - ingen hade läst ut någon av de andra två. Men några hade förhoppningsvis sett tv- och filmvarianterna. Själv var jag inte ens med på den sammankomsten. Inte så hög seriositet där, men vi försöker i alla fall. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka