Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Äh, lyssna inte på mig, jag förstår inte ens vad jag själv skriver.

Trist med ingen läslust! Jag har äntligen återfått min efter månader av olust. Igår läste jag en lättuggad Marian Keyes och idag tänkte jag läste Slumdog Millionaire. Inte alls min typ av bok men det känns lite som att jag borde ha läst den.

Jag har ingen läslust och det är tråkigt:(

Precis tvärtom här, känner mig helt besatt av att läsa och kan knappt lägga ner boken ens när jag kommer från tåget till bilen och ska köra hem sista biten.... Asar runt min Lettoplatta precis överallt och avverkar nya köp i rasande takt. :)

Dock är jag irriterad över den krånglande wifi-kopplingen på Letton (kanske bra iofs så att det gör det lite mer omständigt att handla ännu mer) och har läst att det är flera som råkat ut för samma sak. Bortsett från det gillar jag den och att den är behaglig att läsa långa stunder från, vilsam för ögonen även i ordenligt ljus.

Har bukefolket erfarenheter av denna läsplatta, positiva eller negativa?

Och nu, nästa rapport från den förnyade härliga bokslukaråldern: Mördaren i folkhemmet av Lena Ebervall och Per E Samuelsson.

Spännande som vilken thriller som helst, men deprimerande att det är en sann historia om Olle Möller som dömdes för två mord - begångna 1939 och 1959 - mot sitt nekande och avtjänade båda fängelsestraffen fullt ut utan att beviljas resning ens när nya uppgifter kommit fram. Deprimerande när man tar del av hanteringen från flera håll inom rättsväsendet och den bild som blåsts upp även genom media av en livsfarlig återfallsförbrytare, vars skuld måste slås fast till snart sagt vilket pris som helst.

Läsvärd för alla!

KL

Håller på med Shantaram just nu och ska efter det läsa Kråkflickan! Har kommit in i ett läsflow :)

KL

Är också inne i ett läsflow :) - Aksel Sandemose - En flykting korsar sitt spår.

Många år sedan jag läste den senast, men fortfarande både fantastisk och deprimerande, ständigt aktuell trots att det är 80 år sedan den kom ut första gången.

Ja. Hur vi än kokar ner det så är jag en idiot. Antar jag att din poäng är:D

Jag har ingen läslust och det är tråkigt:(

Jag har en enorm läslust men hittar ta mig sjutton inte en bok som jag tycker är värd att ta sig igenom första kapitlet... Inte ens sådan där gamla invanda klassiker som jag brukar kunna ta till i sådana lägen, jag plockade med mig en hel bunt böcker på biblioteket här om dagen så verkade jättebra då, väl hemma kan jag inte för mitt liv förstå vad jag tyckte verkade intressant för det är bara en massa blaj...
Jag vet att det ligger hos mig, jag har haft sådana perioder tidigare och när jag sedan har läst böckerna "på riktigt" så har de varit jättebra... Men det är frustrerande att leta läsning men inte hitta en enda som är värd att läsa...:banghead: De senaste dagarna har jag dock plöjt en rejäl bunt med Land, fördelen med att vara i sommarstugan dit svägerskan kommer med en hel årsförbrukning av tidningar som man bara kan plöja rakt av... :D

*kl*

Jag hade en period innan sommaren med tidigare beskriven läsdummhet - kom inte alls in i böckerna jag försökte med. Jag bytte till en ungdomsbok, Eld (uppföljare till Cirkeln), och då kom läslusten genast tillbaka. Nu har jag laddat upp med lättsmälta kriminalare, som jag egentligen tycker är alldeles för lättsam underhållning, men det är skönt för min överbelastade sommarhjärna. Läser just nu Mari Jungstedts Det fjärde offret.

kl

Jag har läst mycket i sommar, men nu har läslusten gått ur mig också. :( Jag har två påbörjade böcker som ligger och tittar på mig... istället läser jag om favoritkriminalare så behöver jag inte tänka så mycket. Nu har jag plöjt alla mina John Rebus-böcker (Ian Rankin) som jag inte hade läst på länge. Få se om jag orkar ta upp något annat nästa vecka.

Och efter Mördaren i folkhemmet, Fallet Thomas Quick av Hannes Råstam.

I huvudsak kända fakta om man sett SVT-dokumentären i två delar, men ämnet är ju högaktuellt än. Med Mördaren i folkhemmet kunde man åtminstone tänka "Men att det kunde gå till så? Men det var ju så länge sedan. Inte skulle det kunna vara på det här sättet nu."

Thomas Quick däremot är alldeles för nära i tiden för att kunde vifta bort på det sättet. Och därför blir känslan mer som att gå in i juridikens Twilight Zone, där normala och vettiga regler sätts ur spel och mentala och geografiska kompletta irrvägar förklaras bort så att de i stället närmast blir bevis i positiv mening. Helt bisarrt och väldigt olustigt. Inte minst när man själv jobbar i någon av de branscher där företrädarna numera måste känna sig helt blåsta av banan. Vad de än säger offentligt.

kl

Bara barnet av Torey Hayden.
Och så har jag påbörjat Inget att avundas, minns inte författaren men den handlar om livet i Nordkorea.

KL

Jag håller på med Mo Yans "Ximen Nao och hans sju liv" - en märklig och rolig roman. Samtidigt som den skildrar Kinas historia på ett realistiskt sätt (antar jag), så är den fantasifull, hisnande och nästan som en fabel. Verklighet blandas med hittepå, allvar med humor. Liknar inte något annat som jag läst. Eller jo, förresten, det finns en berättartradition som jag känner igen från de gamla klassikerna. Någon annan som har läst den?

Kl

Började på "Konsten att vara kvinna", men tyckte den var aptråkig ock seg. Kände inte igen mig ens lite i hennes upplevelser från tidiga tonåren, och hade dessutom förväntningen att den skulle vara rolig, så la ner den :o

Nu läser jag "Den tomma stolen" av J K Rowling, och gillar den so far, även om jag inte kommit tillräckligt långt för att fatta vad den skall handla om riktigt :p

Vad hände med idéen om bokcirkeln förresten?? :)

KL

Har läst mycket i sommar, men inte hunnit uppdatera här riktigt. Salvadoreña av Cecilia Samartin läste jag senast och tyckte jättemycket om den, även om jag hade önskat lite mer historisk bakgrund om vad det egentligen var som hände i El Salvador och varför (eftersom att jag är ung och oerfaren nog att inte riktigt ha koll på det). Kändes som att man hoppade lite för fort fram till livet i USA liksom, men den var jättebra ändå!

Just nu läser jag Den osynliga bron av Julie Orringer, och den är så himla... skön. Behaglig. Kan inte riktigt förklara det på ett bra sätt, men den är liksom bra och fångande samtidigt som jag kan lägga den ifrån mig utan större problem. Jag vill hela tiden läsa mer, men inte på det där sättet som det ofta blir med mig och böcker; att jag vill läsa mer, läsa allt, läsa allt nu! Den känns liksom som en bok som kan få ta sin tid, och det tänker jag låta den göra också. Men åh vad jag tycker om den!

Jag har läst extremt lite i sommar, men har just nu påbörjat tredje delen av Jonas Gardells trilogi, Torka aldrig tårar utan handskar. Döden.

Fruktansvärt sorglig läsning, och jag blir gråtfärdig och rasande.

Litterärt är det verkligen inget mästerverk, men identifikationsfaktorn är skyhög och smärtsam.

kl

Nyss avklarad resa, så det blev en bok: Little Bee, fruktansvärt sorglig och en boxhandske i magen. Om en flyktingtjej från Nigeria och en engelsk kvinna som försöker förstå.

KL

Jag kanske har kommit igång lite med läsningen igen ändå...

Helena Thorfinns Innan floden tar oss fick klart godkänt. Det borde vara svårt att göra en roman om biståndsproblematik men hon lyckades bra.

Sedan läste jag Gardells trea och den var nästan för tung, bara död död död. Men han fick till en del svidande bra scener, tyckte jag nog.

Nu håller jag på med Kajsa Grytts Boken om mig själv och jag började läsa skeptiskt med ena ögat, jag har oftast svårt för självbiografier. Men hon sög in mig faktiskt. Hon kan skriva.

Just nu läser jag om Kleopatras kam av Maria Ernestam, parallellt med min gamla hemkunskapsbok som råkade bli samtalsämne i en Facebook-tråd varpå jag plockade ner den från köksbokhyllan och nu roas hysteriskt över vissa bitar :D

KL

Just nu läser jag Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Den känns lite rörig och jobbig att läsa hittills faktiskt, om jag jämför med hans tidigare böcker. Man blir liksom omkringkastad till olika personer på olika platser i olika tidsskeden men utan att det egentligen leder till vad som sägs vara huvudhandlingen (a.k.a det som står på baksidan). Men den är ändå intressant på något vis, så jag tänker ge den alla chanser i världen och hoppas på att allt knyts på ett snyggt sätt om ett par 100 sidor sådär!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka