Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Oj, visste inte ens att den blivit film! Skall man våga se den sen när du säger så då kanske.. Brukar också alltid bli besviken på filmer när man läst boken, särskilt när som nu det är en bil man verkligen tyckt om!

Kl

Läser "torka aldrig tårar, del 2" och "En man som heter Ove :D

Har just påbörjat En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie. Jag har inte hunnit så långt, men den lovar gott!

*kl*

Ååhh varför har jag inte sett denna tråd förut? :D jag som alltid läser 5 böcker samtidigt ^^

Rotade i min mors bokskåp och hittade ungefär 20 böcker jag ska läsa nu i sommar, vilket borde ha varit nog... Men någon beslöt sig för att öppna en stor loppis på min nedervåning dit folk donerar böcker hejvilt, så det lär nog bli några fler ;)

För tillfället läser jag Dead Poets Society.
(Bör nämnas att jag inte sett filmen)
Den är väldigt seg och jag kan inte riktigt säga om jag tycker om den eller inte då den knappt har börjat.
Jag tror boken är betydligt bättre om man sett filmen först. Den är för det första skriven precis som om någon har skrivit av filmen och blir därför väldigt opersonlig.(Jag kan ju egentligen inte kräva så mycket mer av en bok som är baserad på en film) Den innehåller absolut inga miljö- eller personbeskrivningar whatsoever, vilket såklart gör det hela mycket svårare för mig som inte sett filmen ^^ Det blir helt enkelt väldigt svårt att hänga med och förstå ordentligt.

Ja ja, jag ska tugga mig igenom den och se filmen för att eventuellt bli lite klokare. :)

(Och läsa bättre böcker framöver)

Förra veckans bokcirkel-bok på GP.se var Liknelseboken av P O Enquist. Har nog aldrig läst något så urflippat och konstigt i hela mitt liv. Det är säkert Stor Litteratur men den gick inte hem hos mig - och inte hos de andra cirklöserna heller...

Denna veckan läste vi Sandmannen av Lars Kepler. Spännande och gripande från första början och jag gillade den skarpt, men den flippade ur totalt i slutet tyckte jag.

Annars har jag råkat släpa hem en miljon pocketböcker från loppisen igen... det jag har läst sedan sist - förlåt om jag upprepar mig - är:

Sanning och konsekvens av Annica Thor - helt okej ungdomsbok även om jag inte köpte allt. Jag vet inte, den kom ut 1997 och då var jag 15 medan huvudpersonerna går i sexan, och jag kan ju säga att vi inte hade några utköpta öl på våra fester - och då ansågs vi ändå vara ganska "avancerade". men jag kanske är naiv.

Nyckelbarnen av Sara Kadefors - också helt okej ungdomsbok.

Se, döden på dig väntar av Maria Lang - påminde mig om hur mycket jag gillar gamla hederliga deckare à la Tant Agatha.

Dumpa honom (He's just not that into you) av Greg Behrendt och Liz Tuccillo. Tyckte att den sög rätt ordentligt.

Rätt åt dig! av Jane Fallon (Ricky Gervais fru, för övrigt) - ganska smart i sin genre. Jag vill inte ens riktigt kalla den för chick-lit.

Och fjättra Lilith i kedjor av Åsa Schwarz - gillade! Mycket! Dessutom lärorik vilket jag gillar i skönlitteratur som flyter även utan faktainslag.

Det gåtfulla mordet i Partille av Sven Westerberg - jättebra, spännande och smart.

Alex/ander av Nancy Sparling - helt urflippad men rolig.

24 timmar i oktober av Caroline Giertz - underhållande men väldigt orealistisk på sina ställen. Mycket är väldigt realistiskt och välskrivet men så kommer något helt flummigt. Som jag skrev i min blogg: "Man får verkligen använda sig av suspension of disbelief - för spontant tänker man ju kanske inte att en förlupen kvinna i yngre medelåldern med ordnat städat liv tjugo timmar efter rymmandet står på gayklubb enbart iförd BH och skinnjacka."

Av någon anledning köpte jag de tre böckerna om Elsa av Sofi Fahrman på loppisen igår. Har börjat på den första och den är fruktansvärt dålig. Det tog sju sidor innan jag fick ett mindre sammanbrott över att jag läste "Hennes måtto".

För tillfället läser jag Dead Poets Society.
(Bör nämnas att jag inte sett filmen)
Den är väldigt seg och jag kan inte riktigt säga om jag tycker om den eller inte då den knappt har börjat.
Jag tror boken är betydligt bättre om man sett filmen först. Den är för det första skriven precis som om någon har skrivit av filmen och blir därför väldigt opersonlig.(Jag kan ju egentligen inte kräva så mycket mer av en bok som är baserad på en film) Den innehåller absolut inga miljö- eller personbeskrivningar whatsoever, vilket såklart gör det hela mycket svårare för mig som inte sett filmen ^^ Det blir helt enkelt väldigt svårt att hänga med och förstå ordentligt.

Ja ja, jag ska tugga mig igenom den och se filmen för att eventuellt bli lite klokare. :)

(Och läsa bättre böcker framöver)

Det är så att boken är skriven i efterhand, alltså? Jag försökte googla lite och det ser ut som om romanen kom ut strax efter filmen men jag är inte säker. Har aldrig hört att filmen varit baserad på en roman förut så det kan nog vara så.

Vilket ju är ganska ovanligt egentligen! Jag har inte kommit över så många sådana, men Saltkråkan-böckerna skrevs ju faktiskt efter att TV-serien gjordes och det gick ju bra ;)

KL

Blä, jag har tappat läsningen helt...

Försöker traggla mig igenom den sönderälskade Oveboken men... förstår inte hajpen. Den är ju bara så övertydlig:confused:. Efter hundra sidor, okej, jag har fattat, Ove är en egentligen rekorderlig kille som blivit en inskränkt bitterpitt - du behöver inte förklara det på fler sätt nu, JAG FÖRSTÅR. Och vad jag också förstår är att författaren är jätteförtjust i sin egen iakttagelseförmåga när det gäller Den Svenske Tönten.

Fortsätter den bara så:confused:

Jag vet inte, jag gav upp på sida 50. Det finns så mycket bra böcker, så därför ger jag inte en bok mer chans än 50sidor.Gillar jag den inte då, tar jag en annan :).

En till alltså? Så bra, jag trodde jag var ensam. Och kände mig bara ogenerös och humorbefriad:(

En till alltså? Så bra, jag trodde jag var ensam. Och kände mig bara ogenerös och humorbefriad:(

Jag läser den just nu, och jag vet inte om det är så mycket humor egentligen utan en ganska sorglig berättelse, men ändå med mycket kärlek. Jag skulle nog ändå föreslå att du fortsätter läsa, det byggs ihop efterhand och jag gillar boken mer och mer ju längre in i den jag kommer.

Däremot läste jag klart Dandyn, fortsättningen på Brobyggarna och blev rätt frustrerad av över hur övertydlig man kan vara...

Jodå, jag ska allt fortsätta. Men den kärleken känns så påklistrad hittills... Vill dock se hur han får ihop det till slut.

Läser "de obotliga optimisternas klubb" just nu och bara tycker den är så bra. Välskriven och mycket tänkvärt som tas upp i den. Är en klar favorit :) och vill inte att den skall ta slut.

Såg att någon läste Mästaren och margarita, tack för inspirationen, skall leta fram mitt gamla exemplar och läsa om. Efter den Carlos Ruiz Zafons Himlens fånge.

Jag tänker tipsa om några svenska kvinnliga författare.
Först ut är Sara Lövestam, född 1980 och lärare i botten. Hon har skrivit Udda (vann bok-SM 2009), I havet finns så många stora fiskar, samt Tillbaka till henne.
Den andra jag vill tipsa om är Therese Söderlind, norrlänning i exil som har skrivit Norrlands svårmod och Vägen mot Bålberget.
Den tredje författarinnan är Tove Alsterdal fd journalist och dramatiker, har skrivit Kvinnorna på stranden och I tystnaden begravd.
Som fjärde har jag Maria Ernestam, som har skrivit 6 romaner och deltar i 2 novellsamlingar.
Den femte och sista får bli Karin Alvtegen, även om jag gillar hennes tidiga böcker bäst.
Allra sist vill jag tipsa om boken Nattönskningen av Anne B Ragde. Hon är norsk och är mest känd för Berlinerpopplarna. Jag är inte så förtjust i hennes andra böcker, men gillar verkligen Nattönskningen som skildrar rädslan för kärleken på ett mkt bra sätt.

Jag läser den just nu, och jag vet inte om det är så mycket humor egentligen utan en ganska sorglig berättelse, men ändå med mycket kärlek. Jag skulle nog ändå föreslå att du fortsätter läsa, det byggs ihop efterhand och jag gillar boken mer och mer ju längre in i den jag kommer.
.

Nu har jag läst klart En man som heter Ove och jag har kommit på varför jag verkligen gillar boken, min gudmor var en Ove, jag var livrädd för henne som liten men de sista åren hon levde så kom vi varandra otroligt nära, men hon var minst lika principfast som Ove. ;)

Tänkte jag skulle läsa "En man som heter Ove nu". För jag har precis avslutat Kate Mortons "En välbevarad hemlighet" som var helt i min smak. Tycker om överraskningar i böcker när man inte kan ana helt och hållet hur det ligger till!

delvis kl

Läste precis ut Trådens snackis, "en man som heter Ove" :D Jag får nog sälla mig till lägret som gillade den skarpt! Tyckte den var jättemysig och kände igen många delar av Ove i personer i min närhet :love: Känner att jag allt kommer sakna Ove nu :o

Jag tyckte att Ove var underbar. Lämpade över den på mamma utan att säga vem Ove påminde mig om och hon sa genast att det är ju Bosse som var ordförande i deras bostadsrättsförening. Sa ingenting till pappa innan han började läsa och efter ett par kapitel sa han genast att det låter ju precis som Bosse... men han var ju inte riktigt lika elak... ;)

Veckans bokcirkelbok (sista! :() är Vägen mot Bålberget av Therese Söderlind.

==

Undrar om någon skulle vara intresserad av att göra något liknande i form av digital bokcirkel? Inte varje vecka då kanske, men kanske en bok i månaden eller varannan vecka så att man kan låna på bibblan om man har lust istället för att köpa, som vi kan turas om att välja och ha en gemensam blogg eller annat forum för diskussion och snack om densamma? Jag ordnar gärna med det "tekniska" om någon / några är intresserade? Det har varit en underbar grej för mig och jag vill hemskt gärna fortsätta på ett eller annat sätt :)

JaUndrar om någon skulle vara intresserad av att göra något liknande i form av digital bokcirkel? Inte varje vecka då kanske, men kanske en bok i månaden eller varannan vecka så att man kan låna på bibblan om man har lust istället för att köpa, som vi kan turas om att välja och ha en gemensam blogg eller annat forum för diskussion och snack om densamma? Jag ordnar gärna med det "tekniska" om någon / några är intresserade? Det har varit en underbar grej för mig och jag vill hemskt gärna fortsätta på ett eller annat sätt :)

Ja!! Jag vill! :bump:

Jag var inte särskilt förtjust i Ove, jag tycker att den var övertydlig, upprepande och ganska fördomsfull. Dessutom har jag också flera Ove i min närhet och det är ärligt talat jävligt störande. De kan väl för sjutton bete sig som folk även om de är bittra, griniga och innerst inne hur godhjärtade som helst.

I helgen har jag plöjt Polis av Jo Nesbø. Tionde deckaren om Harry Hole och ja, jag är hjälplöst fast. Men det störde mig att han hela tiden försökte lura mig som läsare att det var på ett sätt, när det i själva verket var på ett helt annat. Några sådana vändningar kan en deckarförfattare få kosta på sig, men det blir tröttsamt när det är så h e l a t i d e n.

Har nyss avslutat Gul utanpå av Patrik Lundberg. Handlar om adoption och att söka efter sin identitet. Enkel i utförandet, men ändå med mycket djup och humor, jag gillade mycket! Rekommenderas!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka