Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Just nu håller jag på med Elizabeth Moons senaste, "Limits of Power", mkt bra. Hon skriver både fantasy och SF, den här är fantasy. Eftersom hon är ryttare och håller på med reenactment så är det ofta ett genomgående tema i hennes fantasyböcker (fast hon fick in hästar i sin första SF-serie!). Hon är också marinkårssoldat så det militära finns med i de flesta av hennes böcker.

den har jag med läst :idea: Den ärverkligen lång! Men ger absolut en inblick i ett samhälle iaf jag inte hade så bra koll på innan :)

Kl*

Läser just nu Midvintermörker av Lars Wilderäng.

Handlar om den 26 december 2012 när Ryssland anfaller Sverige.
Beskriver det svenska försvaret och hur ett försvar skulle kunna se ut idag om vi fick påhälsning.
En fantastisk bok om man är insatt och intresserad av det svenska försvaret.
Ett fackligt språk används så lite kunskap om det är nästan ett krav för att kunna läsa den.

Ska vi se då.

Viveca Lärns Öster om Heden läste jag i veckan som gått. Även Lisas andetag av Karel Glastra van Loon. Och Änglavakter av Kristina Ohlsson.

Igår kom tjugo pockets till hem. Jag letade och letade efter tredje delen i Elsie Johanssons trilogi om Nancy men den fanns ju inte någonstans på hela loppisen! Tills jag kom hem och upptäckte att jag redan köpt den och att den låg i en fåtölj och bara väntade. Nu får det nog vara köpstopp på böcker, med andra ord...

Nu läser jag Den ryske vännen av Kajsa Ingemarsson och det går inte särskilt bra alls. Har ju läst ett antal romaner av henne i år och gillat vissa av dem skarpt, men jag kommer liksom ingenvart här, jag längtar inte efter att plocka upp den - med andra ord ska jag nog lägga den åt sidan och ta något som lockar mig istället. Kanske just Nancy.

Och imorgon börjar ju vecka 2 i GP-bokcirkeln också förstås! :D

Alltså "Konsten att vara kvinna" tar nog död på mig och min läslust! Den var inte alls som jag tänkt mig. Tråkig rent ut sagt och en massa svammel!

Precis vad jag också tyckte, därför slutade jag läsa efter ungefär halva boken. Jag har annars som regel att jag läser ut alla böcker jag börjat på, men det här gick bara inte. Skönt att jag inte var ensam ;)

Precis vad jag också tyckte, därför slutade jag läsa efter ungefär halva boken. Jag har annars som regel att jag läser ut alla böcker jag börjat på, men det här gick bara inte. Skönt att jag inte var ensam ;)

Jag är halvvägs ungefär och brukar också ha som regel att läsa ut alla påbörjade, men jag går nog bet på denna som sagt. Finns bara en bok jag har avbrutit tidigare som Monika Fagerholm som skrev "Den amerikanska flickan".

Jag läste den för någon månad sedan. Väldigt intressant och tankeväckande handling men jag orkade inte riktigt med den militära jargongen hela vägen. Det kanske snackas så i det militära men jag tyckte det blev töntigt :p

Denna veckans bok i GP-cirkeln är Asfaltsänglar av Johanna Holmström. Har inte börjat än men tänkte nog göra det ikväll. Häng på! :-)

Den ryske vännen får lägga sig åt sidan ett tag - jag orkar bara inte med den. Nancy däremot har jag kommit rätt så långt i på ett dygn eller så, den blir nog färdig ikväll.

Färdig med Shantaram - 938 sidor. En tegelsten, men jag tycker den var riktigt, riktigt bra. Förutom själva äventyret gav en en hel del insikt. Rekommenderas starkt!

KL

Jag har nyss avslutat Linus Jonkmans Introvert - den tysta revolutionen. Ingen överraskning att jag tydligt hör till den introverta delen av befolkningen, men intressant läsning ändå med flera roliga igenkänningspunkter och beskrivningar.

Trots min långa långa långa kö av olästa böcker vid sänggaveln, körde nu den nyinköpta Bulgakovs Mästaren och Margarita plötsligt och otippat om hela kön och la sig i pole position för sommarläsning. Återstår att se om den är alltför konstig/obegriplig så att den kör i diket och de andra får tas fram igen. Det ska hur som helst bli spännande att ge den ett försök. :)

kl

Senast lästa bok: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg - förra årets Augustprisvinnare. Jag kan inte säga annat än att priset var ytterst välförtjänt. En bok som verkligen griper tag och stannar kvar i en. Rekommenderas å det varmaste!

Måste väl ta tag i den egocentriska (inte excentriska som jag råkade skriva förut) Madame Bovary igen, annars blir den aldrig klar.

Denna veckans bok i GP-cirkeln är Asfaltsänglar av Johanna Holmström. Har inte börjat än men tänkte nog göra det ikväll. Häng på! :-)

Den ryske vännen får lägga sig åt sidan ett tag - jag orkar bara inte med den. Nancy däremot har jag kommit rätt så långt i på ett dygn eller så, den blir nog färdig ikväll.

Asfaltsänglar är helt fantastiskt bra. Jag är nästan klar med den redan, får försöka lugna ner mig lite :)

Nancy blev färdig i förrgår kväll. Känns lite sorgligt att vara klar med trilogin faktiskt, Nancy är en sådan där romankaraktär som det känns som om man känner. Inte som en bästis, men kanske som en arbetskamrat eller bekants bekant eller något åt det hållet.

PS: Gissa hur sugen jag är på att riva upp kuvertet med bok nummer 3 i nu på en gång?!

Äntligen!!! Nu har jag läst ut "Konsten att vara kvinna". Det tog tid! Nu har jag istället påbörjat Kate Mortons "En välbevarad hemlighet".

Hinsehäxan av Lillemor Östlin
Innan dess läste jag Inspärrad av Teresa Cooper, den var hemsk och gripande, läste den från pärm till pärm, tror inte ens att jag pausade för toabesök. O_o

kl

Senast lästa bok: Ett kort uppehåll på vägen från Auschwitz av Göran Rosenberg - förra årets Augustprisvinnare. Jag kan inte säga annat än att priset var ytterst välförtjänt. En bok som verkligen griper tag och stannar kvar i en. Rekommenderas å det varmaste!
Den var lite krånglig pga de långa meningarna tycker jag. En mening kunde vara 5-7 rader lång, lite svårläst med andra ord.

Jag bläddrar igenom några decenier av Nordisk Kriminalkrönika, och läser om de fall som intresserar mig. De skrivs ju av olika poliser och stilarna skiftar väldiga. En del är torra och liknar mest en rapport, andra har lite mer ....författarambitioner och kan bli väl målande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka