Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Håller helt med angående filmatisering. Googlade precis och jo det stämmer, boken ska bli film, med Ben Affleck (:confused: ) samt en för mig okänd kvinnlig skådis i huvudrollerna.

Vad jag gillade med Gone girl var inte främst spänningsmomenten utan hur fullständigt iskallt hon dissekerade kärleksrelationer. Det står nåt om Marriage can be a real killer på baksidan - och det visade hon verkligen. Ruskigt bra.

Även hennes övriga två är mycket bra, om ni inte läst dem. Sharp objects och Dark places.

Efter Gone girl läste jag Örfilen, som också gav sig på parrelationen - men den gillade jag inte alls. Efter Flynns mästarhantverk och skarpa blick kändes det som att Christos Tsiolkas försökte men inte kunde.

Också just läst Gone Girl. Riktigt bra, även om den just balanserar på rätt sida om gränsen om hur många vändningar en bok får ta.

Håller helt med angående filmatisering. Googlade precis och jo det stämmer, boken ska bli film, med Ben Affleck (:confused: ) samt en för mig okänd kvinnlig skådis i huvudrollerna.

Nej! Nej! Nej! Neeeej! Snälla säg att du skämtar? :arghh: Ben Affleck är ungefär så långt ifrån min favoritskådis som man kan komma, jag klarar verkligen inte av honom! De enda som kunde varit värre vore väl Adam Sandler eller Ryan Gosling... *ryser* :yuck:

Vad jag gillade med Gone girl var inte främst spänningsmomenten utan hur fullständigt iskallt hon dissekerade kärleksrelationer. Det står nåt om Marriage can be a real killer på baksidan - och det visade hon verkligen. Ruskigt bra.

Även hennes övriga två är mycket bra, om ni inte läst dem. Sharp objects och Dark places.

Efter Gone girl läste jag Örfilen, som också gav sig på parrelationen - men den gillade jag inte alls. Efter Flynns mästarhantverk och skarpa blick kändes det som att Christos Tsiolkas försökte men inte kunde.

Ja men precis, jag håller med. Därför tyckte jag det var lite jobbigt när min vän undrade vad min bok handlade om idag, för när jag sa att det är lite av en psykologisk thriller som handlar om en kvinna som plötsligt försvinner lät den ju inte mycket för världen. En sådan beskrivning gör den liksom inte rättvisa någonstans, men samtidigt har jag inte den blekaste aning om hur jag ska kunna beskriva den bättre utan att a) prata i 45 minuter non stop eller b) trycka den i händerna på personen som frågar så att de får läsa själv...:meh:

"Örfilen" fick jag precis när jag fyllde år i måndags, så den ligger på hög och väntar på mig. Undrar dock om jag inte ska ge Flynn's övriga böcker företräde dock, nu när du skriver som du gör om dem! :d

Också just läst Gone Girl. Riktigt bra, även om den just balanserar på rätt sida om gränsen om hur många vändningar en bok får ta.

Ooh, fler vändningar på g alltså? Jag har bara läst ca 200 sidor hittills, men nu måste jag banne mig bänka mig med den igen och läsa vidare! :)

Senast ändrad:

*kl*

Jag läser Bastarden från Istanbul av Elif Shafak. Det tog lång tid att komma in i den men nu gillar jag den. Jag hoppas att jag fortfarande gillar den när den är utläst.

*knapp*

Semesterläsning förra veckan på Mallorca, det blev Helena Thorfinns Innan floden tar oss och Peter Naroskins Fuskaren som försvann. Det märks att Thorfinn inte i första hand är författare, handlingen och miljön är intressant men språket blir lite ensidigt. Läsvärd för miljöskildringarna kring Bangladesh men inte så mycket mer.

Naroskins bok älskade jag däremot, ni som gillar serien In treatment borde definitivt läsa. Hade dålig koll på Naroskin, bara hört honom nån gång i Spanarna men han har ett väldigt skönt språk, lättläst och intressant och inte på något sätt ensidigt. Psykologitemat känns lite nytt och intressant och jag älskar huvudpersonen och hans relation till vännerna. Läs!

Jag gillade Thorfinn! Hon kan sin biståndsvärld och jag tyckte nog att jag lärde mig en del om den. Språket var rakt och okomplicerat men inte så att det störde mig.

Mineur: vändningarna i Gone girl har väl knappt börjat efter 200 sidor:p. Fast nu har du säkert läst ut den så att du vet det.

Och jag skulle säga att hennes båda andra är 10 ggr bättre än Örfilen.

Har just avslutat Kristina Ohlssons Askungar. Är ju normalt kritisk mot deckare men den här var duglig, i synnerhet som debut.

Nu väljer jag mellan The woman who went to bed for a year av Sue Townsend och Knausgårds fyra.

Mineur: vändningarna i Gone girl har väl knappt börjat efter 200 sidor:p. Fast nu har du säkert läst ut den så att du vet det.

Nä herregud, om jag bara hade vetat vad som komma skulle hade jag insett att de små fjuttiga händelserna jag läst om dittills var en piss i Mississippi - bokstavligt talat! ;)

Nu väljer jag mellan The woman who went to bed for a year av Sue Townsend och Knausgårds fyra.

...och det blev Knausgård. Fastnade från första sidan för att karln skriver så bra. Hyperdetaljerat och så skickligt.

Jag behöver få lite drag i mitt läsande igen och valde därför något lättsmält, Kristina Ohlssons deckare. Men jag funkar inte riktigt så, ska jag verkligen läsa så får det inte vara så lättuggat. Knausgård känns däremot som om han sitter som en smäck.

Tryckte just iväg en ny beställning:

Kärlek, vänskap, hat/Alice Munro
För mycket lycka/Alice Munro
Tusenskönor/Kristina Ohlsson
Min kamp 5/Karl Ove Knausgård

Livet efter dig av Jojo Moyes! Faktiskt positivt överraskad hittills! Dock har jag en svacka med böcker och allt!

kl

Jag läste En man som heter Ove, var ju tvungen att se vad hypen var om. "Alla" sa att den var hysteriskt rolig, men jag är måttligt imponerad av boken. Drog på munnen ett par gånger, och visst är det bitvis en fin historia, men alltså näe. Inte mycket mer än så.

Nu läser jag City of Glass, tredje boken i The Mortal Instruments.

Jag fortsatte läsa bara för att jag har en princip om att inte sluta läsa en bok jag har påbörjat :o (har ruckat på den regeln en enda gång, "how to be a woman"... :yuck:)

Jo absolut :) Några sidor här och där på bussen var helt okej. Tycker jag då, uppenbarligen är den väldigt populär hos många andra ;)

Men näää, den har jag ju sett jättemycket fram emot att läsa! Jaja, nu kan jag ju i alla fall sänka förväntningarna lite, så tack för "förvarningen" antar jag! ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka